Miten meditoidaan?
Wikipedia luettu mutta ei ymmärretty. Haluaisin oppia, joten miten sinä sen teet?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Meditoida ei ole pakko istualtaan, voi maata tai seistä. Tarkoitus on hengittää rauhallisesti (tai eri tekniikoin, alussa ei tarvitse välittää näistä) ja sitten yrität olla ajattelematta mitään. Aina kun ajatus tulee (ja sehän tulee) niin kuvittele että se on poutapilvi taivaalla, ja laita se lipumaan taivaalle pois. Kohta tulee toki uusi ajatus, tee sille samoin.
Ajan mittaan ajatukset vähenee ja ”apinamieli” rauhoittuu. Alkuun ei kannata liikaa vaatia ja odottaa, sillä mieli on tottunut pauhaamaan, jopa 40 000 ajatusta päivässä.
Youtubessa on hyviä videoita Sadhguru -joogilta, hänen ohje on se että vähennä kaikki puoleen. Turha ajattelu, turha häseltäminen, turha liikehdintä. Silloin aivot ehtivät levätä ja jop ehkä ilmentää asioita.
Mulla meinasi tyssätä aikoinaan näihin kuvitteluihin. En osaa kuvitella ajatusta pilveksi. Onneksi ei tarvitse, riittää kun aina kun huomaa ajattelevansa, lopettaa ajattelun. Itse sanon itselleni että nyt en ajattele tätä.
Käveleminen on tehokkain meditaation muoto.
Okei, kiitos kattavista vastauksista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meditoinnissa avaat sydämesi, sielusi ja ruumiisi pahoille hengille. en suosittele. Lue lisää kirjasta Noituuden paluu lääketieteeseen (kirjastoista) Siinä karmiva esimerkki erään meditoijan kokemuksesta!
Siksi me noidat suojataan itsemme :p
Niinpä. Pakanaperinteiden ja noituuden harjoittajat kyllä tietävät noistakin puolista, ja osaavat maadoittaa ja suojata itsensä.
Mutta sitten on näitä "meditaatio on kiva rauhoittava harmiton juttu" ihmisiä, joita on nykyään paljon, jotka voi yllättyä kun ns. kundaliinienergian nousuun liittyvistä ilmiöistä, alitajunnasta tulevasta ahdistavasta sisällöstä, puhumattakaan kollektiivisesta alitajunnasta, tai tosiaan, jopa henkiolennoista. Useimpia tosin suojelee näihin törmäämiseltä riittävän sinnikkyyden puute meditaatiossa, monet kokeilee ja toteaa että ei oikein toimi eivätkä viitsi harjoittaa.
Voiko meditoidessa sisin, universumi tms. kertoa vastauksen sinua vaivaavaan asiaan? Esim. tuntisit ahdistusta jostakin sinuun liittyvästä asiasta/mitä tehdä. Pystyisit rauhoittumaan ja löytäisit ratkaisun?
Pakko sanoa että pikkaisen kiinnostaisi tuo henkien tapaaminen kun tässä kohtaa
Vierailija kirjoitti:
Voiko meditoidessa sisin, universumi tms. kertoa vastauksen sinua vaivaavaan asiaan? Esim. tuntisit ahdistusta jostakin sinuun liittyvästä asiasta/mitä tehdä. Pystyisit rauhoittumaan ja löytäisit ratkaisun?
Ei, mutta voit tarkkailla vaivaavaa ajatusta ja mistä osista se koostuu ja miten nämä osat tuppaavat muuttumaan ja kotoamaan. Tai jos joku vastaus tulee niin sitäkin kannattaa tarkkailla kuinka se koostuu erilaisista elementeistä ja miten nekin tuppaavat muuttumaan ja katoamaan.
Voiko meditoinnin avulla löytää rakkauden?
Jalat ristiin ja sitte nouset 1m korkeuteen. Siinäs sitten olet, seuraavaksi pitää kysyä itseltään miten meditoit entistä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Voiko meditoinnin avulla löytää rakkauden?
Ei. Ainoastaan joku k.päinen meditoiva petturimies voi pettää luottamumksen ja käyttää hyväksi. Koettu on.
Ite meditoin joka päivä 10h työskennellessäni.
Työ voi olla haastavaakin kuten legojen rakentelu tms.
Mutta paras ja helpoin meditaatio tulee itsestään -siivous-,- maatalous-,-rakennus,--_töissä, jossa on tuttua monotoonisen lakoonista robottimaista liikettä. Vaikeustasoa voi aina nostaa huomioimalla tiettyjä asioita työnteon aikana. Voi vaihdella käsiä tai tekniikkaa.
Minä osaan siivota nykyään vasemmalla kädellä yhtä hyvin kuin oikealla. Sama istutustöissä ja sadonkorjuussa. Se ei ole pointti, vaan osoitus että meditoidessa voi jopa keskustella, kun on päässyt korkealle tasolle kuten minä olen.
Tässä vaiheessa voi jopa huomata meditoivan ja meditaatio ei katkea. Yleensä aloittelijoilla se karkaa ns. käsistä tässä vaiheessa, kun keskittyy itse meditaatioon.
Sanoisin että suurin osa kansalaisista meditoi tuttua työtä tehdessään huomaamatta.
Se onkin parasta siinä ettei itse edes erittele täysin luontaista toimintaa ja nosta itseään jalustalle sen takia.
Ethän sinä hyvä lukija nosta itseäsi jalustalle ulostamisen taidostakaan?
Meditaatiotekniikoita on paljon erilaisia. RIippuu tarpeesta ja omasta persoonasta mikä toimii. Esim. jos onn adhd-tyyppistä keskittymisongelmaa johon kaipaa apua meditaatiosta, joku keskittyvä meditaatiotekniikka on hyvä, sellainen jossa keskitytään esim. hengitykseen tai mantraan.
Toisaalta on myös tekniikoita joissa ei pyritä mihinkään keksittymiseen eikä myöskään mielen hiljentämiseen, vaan vain tarkkaillaan ilman tuomioita tai muutosyrityksiä mitä tapahtuu. ÄÄniä kuuluu, ajatuksia tulee ja menee, kehontuntemuksia tulee ja menee, tunteita tulee ja menee. Ja kaikki nämä saavat olla ja mennä, mitään ei tarvitse hiljentää eikä muuttaa.