Miten meditoidaan?
Wikipedia luettu mutta ei ymmärretty. Haluaisin oppia, joten miten sinä sen teet?
Kommentit (32)
Meditointitekniikkoja on hyvin erilaisia, mutta kaikissa sama päämäärä. Saavuttaa olotila jossa mielentila on mahdollisimman tyyni ja fokus vain juuri siinä hetkessä missä on. Monet käyttävät jotain hengitysharjoituksia apuna tässä mutta ei välttämätöntä. Voi myös vaikkapa kävellä ulkona. Tekniikoilla ei ole sinänsä väliä.
Meditoida ei ole pakko istualtaan, voi maata tai seistä. Tarkoitus on hengittää rauhallisesti (tai eri tekniikoin, alussa ei tarvitse välittää näistä) ja sitten yrität olla ajattelematta mitään. Aina kun ajatus tulee (ja sehän tulee) niin kuvittele että se on poutapilvi taivaalla, ja laita se lipumaan taivaalle pois. Kohta tulee toki uusi ajatus, tee sille samoin.
Ajan mittaan ajatukset vähenee ja ”apinamieli” rauhoittuu. Alkuun ei kannata liikaa vaatia ja odottaa, sillä mieli on tottunut pauhaamaan, jopa 40 000 ajatusta päivässä.
Youtubessa on hyviä videoita Sadhguru -joogilta, hänen ohje on se että vähennä kaikki puoleen. Turha ajattelu, turha häseltäminen, turha liikehdintä. Silloin aivot ehtivät levätä ja jop ehkä ilmentää asioita.
Kiitos vastauksista! Mitä te kierre saavuttaneenne meditoinnilla, mitä hyötyä siitä on teille ollut?
Voit esimerkiksi tehdä kävelymeditaatiota niin, että keskityt ajattelemaan sitä kuinka jalkapohjasi laskeutuu sentti sentiltä maahan/lattiaan tms. alustaan ja kuinka se asettuu siihen askeleen ajan ja kuinka se irtoaa siitä. Aina kun ajatuksesi alkavat harhailemaan muualle kuin askellukseesi, niin palautat ne askellukseesi.
Moni kokeilee meditointia ja hetken päästä toteaa että "ei tää ole mulle" kun mieli ei rauhoitu. Tätä tapahtuu vaikka olisi kokenut meditoijia. Kestää helposti 5-10 minuuttia ennen kuin mieli rauhoittuu joka kerta kun aloittaa meditoimaan. Toki se helpottuu kun tekee säännöllisesti mutta jos tulee taukoja viikkoja, kuukausia, vuosiakin niin palataan taas samaan rauhattomuuteen.
Sitä kannattaa säännöllisesti harrastaa jonkun aikaa niin alkaa huomaamaan miten se vaikuttaa. Vaikka kuukauden jos päivittäin meditoi 20 minuuttia päivässä esim. niin siinä on ihan hyvä kokeilu. Siinä ei ole mitään "mystistä" tai muuta ihmeellistä. Perustuu ihan aivojen toimintaan ja hermostoon jne. Tästä on tieteellistä tutkimustakin, eli ei ole mitään humpuukia ja itämaista mystiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Mitä te kierre saavuttaneenne meditoinnilla, mitä hyötyä siitä on teille ollut?
No... varmaan joku ehkä vastaa että taivaat aukesi. Mutta itse en nähnyt hyötyä sen vaivan arvoiseksi, koska mun on ihan mahdoton löytää aikaa ja hiljaisuutta suuressa perheessä meditoinnille. Enemmän hyötyä olen saanut mindfullness harjoitteista ja itsehypnoosi äänitteistä (youtubesta). Näihin löytyy helpommin aikaa ja tuloksia näkyy helpommin. Meditointi voisi onnistua lapsettomana sinkkuna paremmin ;)
Vierailija kirjoitti:
Meditointi katkaisee ajatusvirran, mitä ikinä sinulla mielessä pyöriikään. Kenties kalvava ihastus? Huolet ja murheet? Pelko? Työasiat? Perhehuolet? Kun keskität ajatuksesi tiettyyn kohteeseen, niin saat hetken rauhan huolistasi tai työasioiden ajattelusta.
Lootusasentoon, kädet yhteen, silmät kii. Sit alat hokee: Omm omm ommm
Minulla meditointi selvästi "toimii". Kesti kyllä jonkun aikaa että huomasin miten se toimii, koska kyse on kuirtenkin ns. päänsisäisistä jutuista, joita on vaikea mitata. Huomaan että jos illalla meditoin niin seuraavana päivänä olen rauhallisempi, itsevarmempi, enemmän ankkuroitunut läsnäolevaan. Minulla on taipumusta kaikenlaiseen neuroottiseen turhanpohdiskeluun ja epävarmoihin ajatuskeloihin jotka vähenee tai jopa katoaa kun meditoin. Sitä tosin pitää tehdä säännöllisesti, jotta vaikutus pysyy ja se on aika vaikeaa. Vaatii kovaa itsekuria, vaikka ihan helposti voisi sen lyhyen meditointihetken pitää vaikka kerran päivässä. 20 minuuttia pitäisi kaikilla olla aikaa, jos on aikaa vauvapalstailuunkin.
Pitkäaikaisen meditoinnin tulokset tosiaan nähdään ihan aivokuvissakin eli mitään intialaista mystiikkaa asiaan ei tarvitse liittää. Joillekin se on kuin uskonto sitten mutta ei mitenkään välttämätöntä.
Minä käytän apuna esim. maljoja. Spotifysta ja youtubesta löytyy, helpottaa meditointia paljon. Olen huomannut että se on rauhoittanut minua, pystyn ajattelemaan ja toimimaan paljon järkevämmin enkä enää hätäänny paineesta. Ajatusmalli on alkanut olemaan että menee miten menee, otetaan nyt vaan rauhassa.
Kuulostaa, että pääsen meditoivaan fiilikseen treenatessa. Mieli keskittyy senhetkiseen harjoitukseen ja päässä ei pyöri työt jne. asiat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meditointi selvästi "toimii". Kesti kyllä jonkun aikaa että huomasin miten se toimii, koska kyse on kuirtenkin ns. päänsisäisistä jutuista, joita on vaikea mitata. Huomaan että jos illalla meditoin niin seuraavana päivänä olen rauhallisempi, itsevarmempi, enemmän ankkuroitunut läsnäolevaan. Minulla on taipumusta kaikenlaiseen neuroottiseen turhanpohdiskeluun ja epävarmoihin ajatuskeloihin jotka vähenee tai jopa katoaa kun meditoin. Sitä tosin pitää tehdä säännöllisesti, jotta vaikutus pysyy ja se on aika vaikeaa. Vaatii kovaa itsekuria, vaikka ihan helposti voisi sen lyhyen meditointihetken pitää vaikka kerran päivässä. 20 minuuttia pitäisi kaikilla olla aikaa, jos on aikaa vauvapalstailuunkin.
Kaikilla ei ole sopivaa tilaa, paikkaa tai hiljaisuutta. Tällaisille toki sitten ulkona taphtuva kävelymeditaatio voi toimia.
Ommattu ommailijoille kirjoitti:
Lootusasentoon, kädet yhteen, silmät kii. Sit alat hokee: Omm omm ommm
Kaikissa uskonnoissa on muuten tuo monotonisella äänellä puhuminen. Sillä on rauhoittava vaikutus. Vaikkei meditointi olekaan uskonnollinen asia sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa, että pääsen meditoivaan fiilikseen treenatessa. Mieli keskittyy senhetkiseen harjoitukseen ja päässä ei pyöri työt jne. asiat.
Kyllä! Tuo on juuri sitä, se vaan ei ole niin ylevää ja henkevää ja muodikasta kuin suitsukkeet ja lootusasento...
Meditoinnissa avaat sydämesi, sielusi ja ruumiisi pahoille hengille. en suosittele. Lue lisää kirjasta Noituuden paluu lääketieteeseen (kirjastoista) Siinä karmiva esimerkki erään meditoijan kokemuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Autolla ajaessa voi päästä myös helposti meditatiiviseen olotilaan. Johtuu siitä, että huomio on kiinnittynyt yleensä vain tiehen. Monet lähtevät ajelemaan autolla, jos kärsivät esim. ahdistuksesta. Eivät varmaan itsekään tajua asiaa, mutta he tavallaan meditoivat.
Meditointi on minun mielestä hieman eri asia kuin sellainen flow-tila joka tulee vaikka treenatessa tai autoa ajaessa/tiskatessa mieli rauhoittuu kun ruumis tekee jotain yksinkertaista ja mekaanista. Meditoitessa pyritään olemaan mahdollisimman läsnä nykyhetkessä ja aistit avoinna kaikelle mitä ympärillä tapahtuu ilman sen pohdiskelua, kun taas esim. treenatessa ympäristö helposti katoaa kun keskittyy vain treenisuoritukseen. Jotain yhteistä noilla varamasti on mutta hieman erilainen vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Meditoinnissa avaat sydämesi, sielusi ja ruumiisi pahoille hengille. en suosittele. Lue lisää kirjasta Noituuden paluu lääketieteeseen (kirjastoista) Siinä karmiva esimerkki erään meditoijan kokemuksesta!
Siksi me noidat suojataan itsemme :p
Ei guruja paikalla?