Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö haluatte asua pienessä kalliissa asunnosanne?

Vierailija
24.11.2020 |

Pk-seudulla neukkulaatikon rahalla saa maalta jo kunnolla tilaa etätyöskennellä. Toki joku voi viihtyä pikkukopissa mutta itse en pystyisi montaa päivää ilman ahtaanpaikan kammoa 😬

Viime vuosina maalta on ajettu palvelut alas, se toki selittää halpaa hintaa mutta korona-aikana maalla saa enemmän tilaa hengittää ja voi ulkoilla omalla pihalla eikä tarvitse mennä julkisilla "metsään"

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Minulla on laaja-alainen työ, avarat henkiset näköalat, tietoa kaukaa historiasta, näkemystä tulevaisuudesta, suuri sielu ja loistava mielikuvitus. Ihan hengästyttää tämö avaruus ympärilläni, vaikka asun kopissa.

Vierailija
42/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin mainosta olikohan joku Loiste tjm. yhtiö, kauppasi asuntoja. Keittiö ja olohuone oli samaa tilaa, sohvat oli sijoitettu niin, että katsesuunta oli ”keittiöön” eli siihen pieneen työpöydän pätkään yhdellä seinustalla. Nyt on pakko sanoa, että voi hulluutta. Makuuhuoneet oli 9 neliön koppeja. Meillä (Minulla ja lasteni taloissa (alla 10 v)) pienin makuuhuone on 12 neliötä. Keittiö on erikseen samoin ruokailutila.

Hulluksi tulisin niissä teidän kopeissanne. Ja kerrostalossa, josta en eden jaksa aloittaa. Katsokaa ketjut, joissa kerrotaan elämää kerrostalohelvetisssä.

Minä tulisin nopeasti hulluksi jos joutuisin elämään noin kuin sinä, mittailemaan makuuhuoneita :D. No, totta puhuen, maalla tulisin hulluksi, kämpän koolla ei väliä. 

Onko tosiaan niin vaikea hyväksyä ihmisten erilaisia mieltymyksiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun siis itse maalla mutta mulla on lähikauppoihin 200m ja 400m, apteekkiin 400m, kuntosalille 300m, tk 400m ja lapsen koulu 400m

Eli jonkun määritelmän mukaan en ehkä asuisi maalla kun kaikki on niin lähellä että pärjätään hyvin ilman autoa, mutta koska kyseessä on 3000 asukkaan kunta niin ei tää nyt silti mikään iso kaupunki ole :)

Ap

No, minulla on autokin, mutta kahteen lähikauppaan matkaa 50m (eri suunnissa), meri vieressä, puisto 80m päässä, joka ikkunasta näkee puita, erikoiskaupat ja 24h yksityinen lääkärikeskus n. 700 päässä, lasten koulu 400m päässä, kuntosalille 20m, uimahalliin 600m, omalle veneelle 14km. En ymmärrä miksi tässä ei viihtyisi kun rahaa kerran on.

T. Tuo joka asuu 120m2 keskustassa

Vierailija
44/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et varmaan sitten pystyisi tekemään töitä pienessä toimistohuoneessa. Siinähän vasta ahtaanpaikan kammo sinulle tulisi. 

Vierailija
45/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oma rakas koti ahdistaisi? 

Vierailija
46/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koko ikäni (30v) asunut kerrostalossa, en edes tiedä millaista olisi asua jossain omakotilukaalissa. Ei ikimaailmassa olisi varaa sellaiseen, koska en halua asua kuitenkaan missään perslävessä, missä ympärillä on vain metsää ja peltoa tai vaihtoehtoisesti uskovaisia lapsiperheitä. Ajokorttiakaan ei ole enkä sellaista halua, auton kustannuksista nyt puhumattakaan. Lisäksi olisi aivan helvettiä, että ystävät ja kaikki muutkin asuisivat kaukana eikä ketään näkisi kuin ehkä kerran vuodessa. Unelmani olisi kerrostalo, jossa asuisivat kaikki ystäväni, jotka nyt asuvat enimmäkseen eri puolilla Helsinkiä - kerrostaloissa kaikki. Vaihto-opiskelijana ulkomailla oli ihanaa, kun kaikki naapurit olivat niitä vaihtarikavereita ja tuttuja, eikä kenellekään ollut lapsia.

Mikä uskovaisissa lapsiperheissä ahdistaa?

No itseäni ainakin ahdistaa se että tartuttavat mokoman hulluuden lapsiinsakin. Yleensä näillä on vielä kummallisia sääntöjä elämästä ja mm homoseksuaaleista.

Vierailija
47/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän ei kysytty, mutta asun 20000 asukkaan kunnassa, yh+teini, 120 m2. Onneksi, koska olen ollut maaliskuusta etätöissä, ja teinikin oli välillä etäkoulussa. Kesällä pääsi pihalle ja nytkin metsälenkille.

Ei juuri ole tartuntoja, ei tarvitse pelätä kaupassa käyntiä, eikä mennä julkisilla. Kävellen ja pyörällä pääsee kaikkialle.

Varmasti syntyperäiset helsinkiläiset haluavatkin asua siellä, missä on kaikki suku ja kaverit. Säälin lähinnä niitä, ketkä on sinne muuttaneet pakosta työn perässä, ja nyt kaikki suku ja tutut on kaukana, ja etätöitäkin saisi tehdä. Varmaan ottaa päähän.

Vierailija
48/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun siis itse maalla mutta mulla on lähikauppoihin 200m ja 400m, apteekkiin 400m, kuntosalille 300m, tk 400m ja lapsen koulu 400m

Eli jonkun määritelmän mukaan en ehkä asuisi maalla kun kaikki on niin lähellä että pärjätään hyvin ilman autoa, mutta koska kyseessä on 3000 asukkaan kunta niin ei tää nyt silti mikään iso kaupunki ole :)

Ap

No, minulla on autokin, mutta kahteen lähikauppaan matkaa 50m (eri suunnissa), meri vieressä, puisto 80m päässä, joka ikkunasta näkee puita, erikoiskaupat ja 24h yksityinen lääkärikeskus n. 700 päässä, lasten koulu 400m päässä, kuntosalille 20m, uimahalliin 600m, omalle veneelle 14km. En ymmärrä miksi tässä ei viihtyisi kun rahaa kerran on.

T. Tuo joka asuu 120m2 keskustassa

Minullapa on matkaa Aurinkoon noin 150 000 000 km ja Linnunradalle ~27 000±1 000 valovuotta.

Vierailija
49/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 30 neliön asunnot pitäisi kieltää lailla.

Vierailija
50/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla, ei kiinnosta virtsalle tuoksuvat betonikopit. Koira elää kopissa, ei ihminen.

Vierailija
51/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla, ei kiinnosta virtsalle tuoksuvat betonikopit. Koira elää kopissa, ei ihminen.

Ei kai se muiden vika ole, jos virtsasi on niin voimakkaan hajuista, että tarvitsee lisäneliöitä haihtuakseen huoneilmaan (etkä osaa vetää vessaa)?

Vierailija
52/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi olkoon. Onneksi kaltaisia eläinrääkkääjiä ei ole enää kuin maaseudulla. Koiran paikka ei todellakaan ole missään kopissa.

Vierailija
53/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei kysytty, mutta asun 20000 asukkaan kunnassa, yh+teini, 120 m2. Onneksi, koska olen ollut maaliskuusta etätöissä, ja teinikin oli välillä etäkoulussa. Kesällä pääsi pihalle ja nytkin metsälenkille.

Ei juuri ole tartuntoja, ei tarvitse pelätä kaupassa käyntiä, eikä mennä julkisilla. Kävellen ja pyörällä pääsee kaikkialle.

Varmasti syntyperäiset helsinkiläiset haluavatkin asua siellä, missä on kaikki suku ja kaverit. Säälin lähinnä niitä, ketkä on sinne muuttaneet pakosta työn perässä, ja nyt kaikki suku ja tutut on kaukana, ja etätöitäkin saisi tehdä. Varmaan ottaa päähän.

No äläs yleistä ☺️ Itse olen junantuoma helsinkiläinen ja juuri nyt haluan asua näin. Jos en joskus enää halua, teen toisen ratkaisun.

Osalle ihmisistä olisi kauhistus asua syrjemmässä tai pienellä paikkakunnalla. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä tai kuviteltua säälimisen aihetta.

Tämä tuntuu minusta yhtä absurdilta, kuin sinusta ehkä tuntuisi, jos minä säälisin hiljaisessa pikkukunnassa isossa kolkossa talossa asuvia ihmisiä 😄

Vierailija
54/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut työtä Helsingistä ja kertonut asuvasi yli 100km päässä maaseudulla?

Mitä tällä haetaan? Heittämällä yhtä kauan kestää jostain Vantaan tai Itä-Helsingin ghetosta julkisilla vaihtoineen helsinkiläiselle työpaikalleni kuin minulla moottoritietä kiitäen. Ja mielummin istun aamulla 50 min mersussani äänikirjoja kuunnellen ja luontomaisemia katsellen kuin pultsarien mölinän keskellä ahtaasti hikoillen ja lähiömaisemia ihaillen. Minulla tosin työmatka karvan verran alle 100 km mutta tuskin pikku lisämatka työnantajia kiinnostaisi

Vierailija
55/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin pienessä? Kyllä tämä 100m2 riittää ihan hyvin eikä edes ole neukkukuutiossa, on oma piha yms. Tätä vastaan saatiin ihan kivasti sijoituslainaakin joten salkku on ATH:ssa tänään jo nyt ja noussee vielä nykyisestä kun jenkkipörssi aukeaa.

En mä maalle muuttais, kaupungissa vaurastuminen onnistuu paremmin kun asunnot arvokkaampia. Sitä paitsi en pidä lannanhajusta. 24/7 auki oleva kauppakin on kiva juttu.

Vierailija
56/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdistaisi varsinkin nyt etätyöaikana olla maalla. Silloinhan en näkisi sitäkään vähää ihmisiä mitä näen nyt! Olisin täysin yksin eristyksissä ja ikkunasta näkyisi vain metsän reunaa. 

Nyt voin ainakin katsella ikkuinoista ja parvekkeelta kaupungin menoa ja ulkona liikkuvia ihmisiä. Voin mennä läheiseen kahvilaan istumaan tai ihan vaan kävellä ympäriinsä ja katsella muiden touhuja, ihailla rakennuksia, jouluvaloja, liikeikkunoita, vilkaista ikkunoista sisään... Se on rentouttavaa ja täyttää edes vähän tarvetta sosialisointiin. Youtubessa on kyllä sellaisia "point of view" videoita joissa joku kuvaa esim iltakävelyä Tokiossa tai Lontoossa useiden tuntien ajan. Välillä laitan sellaisen pyörimään mukavaksi tausta-ambienssiksi.

Minusta maalla saa helpommin etätyöaikanakin ihmiskontakteja. Kun lähden pikku happihyppelylle läpi vanhan kirkonkylän menevän tien, saan ihailla kauniita 1800-luvun taloja pihapiireineen ja seurata tien varrella laiduntavien hevosten touhuja. Sopivaan aikaan lähtiessä näkee aina peurojakin. Monessa talossa on jo joulusomistelut aloitettu, niitä on mukava seurata. Jokainen vastaantulija tervehtii, vaikka eivät tuttuja olisi. Usein joku vastaantulija ihastelee koiraani tai lastani. Jokainen lähtee mukaan keskusteluun, jos sellaisen aloittaa.

Eipä muuten tervehdi vastaantulijat Helsingissä! Ellei kyseessä ole joku oikeasti tuttu. Helsingissä ehkä oman taloyhtiön pihapiirissä tervehditään, mutta kadulla naapureita ei edes tuntisi. Tietysti täällä maalla joskus käy niinkin, ettei ketään tule vastaan. Aina voi halutessaan yrittää ulkoilla sellaiseen aikaan, että muitakin on todennäköisemmin liikkeellä. Tietysti monille riittää sivustaseuraajan rooli, eikä kaipaa vuorovaikutusta ihmisten kanssa. Jos kuitenkin puhutaan sosialisoinnista korona-aikana, niin suora puheyhteys muihin ihmisiin minun mielestäni täyttää paremmin sosiaaliset tarpeet kuin muiden pälyileminen kahvilassa.

Vierailija
57/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin pienessä? Kyllä tämä 100m2 riittää ihan hyvin eikä edes ole neukkukuutiossa, on oma piha yms. Tätä vastaan saatiin ihan kivasti sijoituslainaakin joten salkku on ATH:ssa tänään jo nyt ja noussee vielä nykyisestä kun jenkkipörssi aukeaa.

En mä maalle muuttais, kaupungissa vaurastuminen onnistuu paremmin kun asunnot arvokkaampia. Sitä paitsi en pidä lannanhajusta. 24/7 auki oleva kauppakin on kiva juttu.

Se, että kuvittelee kaiken suomalaisen maaseudun lannanhajuiseksi, on kyllä tasan yhtä laiskamielistä näkemysten ahtautta, kuin kirjoittaa kaupunkiasunnon olevan aina ja kaikkialla virtsanhajuinen betonikoppi. Herätkää.

Vierailija
58/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudellamaalla Helsinki, Espoo ja Vantaa pistää kaiken huvittelun kiinni. Vieläkö tuntuu se minikoti hyvältä idealta?

Vierailija
59/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kehä3:n ulkopuolelle. Liian harvaanasuttua, kyläkyttääjiä, erikoispalvelut joko verkkokaupoista tai sitten kokopäivän juna/bussimatka helsinkiin.

Hienointa on, kun et edes ole vilkaissut naapurin postiluukkua että mitä siinä lukee. Muodolliset moit voi rapussa tai hississä heittää.

Ja nyt jo toinen talvi ettei todennäköisesti tule lumimoskaa, tosin senkin kolaa isännöintifirma.

Vierailija
60/68 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin koronan jo jyllätessä ihanaan pieneen kerrostaloasuntoon, jossa viihdyn vallan mainiosti. Tämä on tosin puiston laidalla. Mut ei kämpän tarvi olla iso ollakseen kotoisa ja rentouttava. Jotkut tykkää pesäkoloista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän