Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut kuvittelevat että vapaa-ajalla tapahtuneet kouluikäisten väliset tappelut tai pahoinpitelyt olisi koulun vastuulla?

Vierailija
24.11.2020 |

Vaikka ne tapahtumat ei millään tavalla liity kouluun, ne lapset eivät ehkä edes käy samaa koulua?
Mihin ihmiset ovat kadottaneet maalaisjärkensä? Huoltajat ovat vastuussa lapsistaan, ei opettajat, rehtori, saati joku opetusministeri.

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Nyt täytyy myöntää, että minulla on ollut todella virheellinen käsitys koulun toimintamahdollisuuksista. Olen ihan aidosti kuvitellut, että on olemassa selkeää yhteistyötä sosiaalitoimen kanssa. Todellakin tuli ihan puskista, että koulu ei ole missään tekemisissä lastensuojelun kanssa. Oman logiikan mukaan nämä liittyisivät aukottomasti toisiinsa, mutta aina sitä oppii uutta. 

Eihän opettajat saa huoltajien ohi ilmoitusta edes lasten sairauksista, vaikka olisi tyyliä epilepsia, diabetes. Huoltajat päättää mitä kerrotaan.

En nyt ymmärtänyt mihin tämä liittyi. Tässähän nimenomaan huoltajat itse kertovat opettajalle, mitä on tapahtunut, mutta opettajat eivät saa olla asioista tietoisia. 

Ai siis kiusaajan vanhemmat? Sitten tilanne on toinen.

Ei vaan kiusatun. Onko siis niin, että jos A kertoo, että B hakkasi hänet viikonloppuna eikä A siksi uskalla tulla enää kouluun, opettaja vain kohauttaa olkapäitään, että nyt me emme tee asialle mitään, kun B:n vanhemmat eivät itse tulleet tästä kertomaan. 

Emme tee mitään, koska laki kieltää. Voimme toki kertoa poliisille, mutta niin voit sinäkin.

Okei. Se tuli selväksi, että ei saa tehdä mitään. Entäs onko tämä systeemi mielestäsi oikein? 

Vierailija
102/105 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Nyt täytyy myöntää, että minulla on ollut todella virheellinen käsitys koulun toimintamahdollisuuksista. Olen ihan aidosti kuvitellut, että on olemassa selkeää yhteistyötä sosiaalitoimen kanssa. Todellakin tuli ihan puskista, että koulu ei ole missään tekemisissä lastensuojelun kanssa. Oman logiikan mukaan nämä liittyisivät aukottomasti toisiinsa, mutta aina sitä oppii uutta. 

Eihän opettajat saa huoltajien ohi ilmoitusta edes lasten sairauksista, vaikka olisi tyyliä epilepsia, diabetes. Huoltajat päättää mitä kerrotaan.

En nyt ymmärtänyt mihin tämä liittyi. Tässähän nimenomaan huoltajat itse kertovat opettajalle, mitä on tapahtunut, mutta opettajat eivät saa olla asioista tietoisia. 

Ei vaan kiusatun. Onko siis niin, että jos A kertoo, että B hakkasi hänet viikonloppuna eikä A siksi uskalla tulla enää kouluun, opettaja vain kohauttaa olkapäitään, että nyt me emme tee asialle mitään, kun B:n vanhemmat eivät itse tulleet tästä kertomaan. 

Uskaltaako se lapsi sitten tulla kouluun, jos opettaja sanoo, että hänpä tekee lastensuojeluilmoituksen?

Tottakai koululla pyritään varmistamaan valvonnalla, että tilanne ei toistu. Rangaistusta ei silti voida antaa vapaa-ajan tapahtumasta.

No nimenomaan pointti ei olekaan pelkkä lastensuojeluilmoitus, vaan kaikki muut mahdolliset toimet. On se kumma, kun töistäkin voidaan irtisanoa, jos teet vapaa-ajallasi rikoksia, mutta koululainen saa kiduttaa ja uhkailla miten vaan, eikä kukaan voi tehdä yhtään mitään. 

Mitkä muut mahdolliset toimet? Opettaja tekee ne mahdolliset toimet, jotka hän lain puotteissa voi tehdä. Tämä valitus on taas tätä vastenmielistä "kenen on vastuu" -kulttuuria. Opettaja toimii lain puitteissa. Jos SINÄ vanhempana haluat muuttaa lakia niin se ei ole koulun ja opettajien vastuulla vaan vaikuttaminen kannattaa suunnata ihan muualle.

Ja ei, en ole opettaja vaan huoltaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme tee mitään, koska laki kieltää. Voimme toki kertoa poliisille, mutta niin voit sinäkin.

Okei. Se tuli selväksi, että ei saa tehdä mitään. Entäs onko tämä systeemi mielestäsi oikein? 

Minä olen äiti ja minusta on. Minä mielelläni olen se, joka huolehtii omien lasteni asiat, ja opettajat saavat hoitaa opetuksen. Myös opettajana olen samaa mieltä. Minä olen fyysikko, ja asiantuntija sillä alalla. Lasten pahoinpitelyjen selvittämiseen minulla ei ole mitään koulutusta. Autan ihmisenä oppilaita aina kun voin, mutta ilman sen suurempaa osaamista, toimivaltaa kuin palkkaakaan. Ihan sama sinun olisi pyytää siihen kuka tahansa muu aikuinen.

Vierailija
104/105 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tiettyjä ihmisiä, jotka ovat aika penäämässä jotakuta viranomaista vastuuseen. Ihan kaikesta. Mistään ei voida ottaa itse vastuuta, mutta teoriassa vastuunotto (muiden tekemänä) on niin maan tärkeä kysymys.

Vierailija
105/105 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tiettyjä ihmisiä, jotka ovat aika penäämässä jotakuta viranomaista vastuuseen. Ihan kaikesta. Mistään ei voida ottaa itse vastuuta, mutta teoriassa vastuunotto (muiden tekemänä) on niin maan tärkeä kysymys.

Niinpä. Äitinä ihmetyttää, että vanhempi ei mitenkään voi olla yhteydessä pahoinpitelyasiassa siihen tehokkaimpaan kanavaan eli poliisiin. Mutta koulusta silti jaksetaan hanakasti penätä "vastuuta" tilanteesta, johon koululla ei juuri ole keinoja vaikuttaa.

Laajassa mittakaavassa esimerkiksi rikosilmoitusten teko jokaisesta pienestäkin pahoinpitelystä on paljon tehokkaampi vaikutuskeino kuin Vilmassa valittaminen. Kun tilastot alkavat näyttää rumilta, asiasta nousee haloo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän