Jos myisit kaiken omaisuutesi, niin paljonko jäisi rahaa?
Siis SINULLE, ei sinulle ja miehellesi.
Laita myös ikäsi.
Kommentit (70)
130 - 150 tuhatta, 39 vuotta, ei perittyä omaisuutta
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 00:50"]
Mun oma varallisuus on puolisen miljoonaa Ilman velkoja. Tässä ei ole mitään perintöjä saatuna, eikä sitä muutamaa kymmentä tuhatta enempää ole tulossakaan. Sanovat, ettei keskiluokka rikastu työllä ja se voi pitää paikansakin, mutta kyllä kovalla työllä varakkaaksi päätyy. Lisäksi puhe siitä, että omaisuudella voisi elää tekemättä työtä on myös ihan puppua. Tätä täytyy hoitaa koko ajan ja sen hoitaminen vie tällä volyymilla jo päiviä kuukaudesta.
Olen nyt 42. Kymmenen vuotta sitten olin niin köyhä, että perusruokaan ja lasten vaatteisiin ei ollut rahaa, omista puhumattakaan, ei edes kirppikseltä, vaan muokkasin sukulaisten vanhoista ryysyistä uusia.
[/quote]
Tarkoitatko, että olit 10 vuotta sitten myös täysin varaton ja olet kerännyt puoli miljoonaasi tuossa ajassa?
Onnittelut hienosta suorituksesta joka tapauksessa!
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:41"]
Mun oma varallisuus on puolisen miljoonaa Ilman velkoja. Tässä ei ole mitään perintöjä saatuna, eikä sitä muutamaa kymmentä tuhatta enempää ole tulossakaan. Sanovat, ettei keskiluokka rikastu työllä ja se voi pitää paikansakin, mutta kyllä kovalla työllä varakkaaksi päätyy. Lisäksi puhe siitä, että omaisuudella voisi elää tekemättä työtä on myös ihan puppua. Tätä täytyy hoitaa koko ajan ja sen hoitaminen vie tällä volyymilla jo päiviä kuukaudesta.
Olen nyt 42. Kymmenen vuotta sitten olin niin köyhä, että perusruokaan ja lasten vaatteisiin ei ollut rahaa, omista puhumattakaan, ei edes kirppikseltä, vaan muokkasin sukulaisten vanhoista ryysyistä uusia.
[/quote]
Tarkoitatko, että olit 10 vuotta sitten myös täysin varaton ja olet kerännyt puoli miljoonaasi tuossa ajassa?
[/quote]
Miten käytännössä keräsit tuon puoli miljoonaa kymmenessä vuodessa? Jos kuvitellaan vaikka, että tuottoprosentti olisi ollut 10%, mikä voi vaikka osakkeissa olla, niin sinun olisi tulllut säästää 2400 euroa joka kuukausi nettona. Tämän verranko olet koko ajan saanut säästöön vai miten sen teit?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:41"]
[/quote]
[/quote]
Miten käytännössä keräsit tuon puoli miljoonaa kymmenessä vuodessa? Jos kuvitellaan vaikka, että tuottoprosentti olisi ollut 10%, mikä voi vaikka osakkeissa olla, niin sinun olisi tulllut säästää 2400 euroa joka kuukausi nettona. Tämän verranko olet koko ajan saanut säästöön vai miten sen teit?
[/quote]
en tietenkään aluksi, eikä tätä millään osakesäästämisillä ole tienattu, vaan, kuten jo sanoin, ihan raa'alla työllä, selkä hiessä ja känsät käsissä. Mulla on kaksi erilaista ammattitaitoa. Toinen on äärimmäisen koulutettu (tohtori on pohjaoletus) ja toinen on perusduunarin. Miehelläni sattuu olemaan saman duunarialan koulutus, korkeampi vain. Kuten ymmärrätte, siinä vaiheessa kun olin köyhä, olin ollut pitkään opiskelija. Tämän kymmenvuotiskauden alussa sitten valmistuin tohtoriksi, pääsin kunnolla sen alan töihin ja aloin saada ihan kohtuullista palkkaa. Mutta ei tätä omaisuutta pelkästään silläkään ole kerätty. Tämän lisäksi mulla on mieheni kanssa sen duunarialan firma, jossa teen käytännössä melkein saman verran töitä kuin palkkatyössäni. (Sivutyölupa ei ole ollut ongelma, koska alat eivät kilpaile millään lailla) Tässä työn tuloksena syntyy käsinkosketeltavaa omaisuutta, ja oman työn myötä (kun siis raadan itse, enkä palkkaa siihen jotakuta muuta) tuottoprosentti siihen pannulle rahalle on joskus kolmekymmentä, joskus enemmänkin, mutta riskejäkin tietysti on ja voi se joskus jäädä tappiollekin.
Se on totta, että jos olisin istunut sohvalla ja odottanut, että säästöjä kertyy ja ne pelkästään jotain tuottaa, en olisi tänne päässyt. Mähän sanoin, että tämä on vaatinut työtä. Ja tietenkään sijoitettavaa rahaa ei aluksi ollut kovin paljon, mutta kun panin jokaisen tuottona tulleen pennin aina takaisin sijoitukseen, enkä ottanut sitä esimerkiksi mukavan elämän tarpeisiin, sijoitettava määrä tietysti kasvoi koko ajan.
N. 400.000 euroa lainojen maksun jälkeen.
Ehkä vajaa 500e, jos sitäkään. Opiskelija kun olen ja kaikki kalusteetkin on saatu miehen puolelta.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:59"]
225 000 euroa yhteensä asunnosta ja sijoituksista. En ole perinyt mitään. Ikää 40.
[/quote]
Hyvin samanlainen tilanne täällä. Laskeskelin, että noin 220 000 euroa jäisi. Minä olen 41 v. Tosin kyllä perin isältäni runsaat 15 vuotta sitten 29 000 markkaa, jolla kuittasin ison osan opintolainastani :D
20K€ on talousihmisten käyttämää ammattikieltä.Toki tuo lyhenne on muillekin vähänkin jotain opiskelleille tuttu, mutta talouden ja hallinnon parissa työtään tekevät puhuvat usein kiloeuroista.
0 €. Velkaa ja omaisuutta suunnilleen saman verran.