Melko pahasti tulehtunut hammas raskausaikana - onko haitaksi vauvalle?
Raskaus on viimeisillä viikoilla. Poskihammas on siis hammaslääkärin mukaan pahasti tulehtunut ja itsekin sen huomasin, kun mikään määrä puudutetta ei poistanut kipua itse hampaasta vaikka suu muuten täysin turta kieltä myöten. Nyt päällä on toistamiseen lääkepaikka, eli voiko tuo hampaassa kytevä tulehdus aiheuttaa jotain ikävyyksiä nyt sikiölle?
Kommentit (22)
Suosittelen hampaan poistatusta. Aika helvetilliset kivut voi olla jälkikäteen parempien särkylääkkeiden puutteessa, mutta eipähän ole pelkoa mistään verenmyrkytyksestä jne. Tulehtunut hammas itsellä aiheuttanut leukaluun ja muun elimistön yleisen tulehdustilan - kipu oli järkyttävää ja hengittäminenkin suurinpirtein sattui. Hampaanposton jälkeen mulla tosin ei enää kipuja ollut , ne ehkä enemmänkin liittyy viisaudenhampaiden poistoon leikkaamalla.
En tosiaan tajunnut tuota asiaa hammaslääkärissä tiedustella, ensimmäistä kertaa hampaassa on tulehdus ja myös raskaus on ensimmäinen.
Nyt rupesi huolettamaan :(
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:12"]
Suosittelen hampaan poistatusta. Aika helvetilliset kivut voi olla jälkikäteen parempien särkylääkkeiden puutteessa, mutta eipähän ole pelkoa mistään verenmyrkytyksestä jne. Tulehtunut hammas itsellä aiheuttanut leukaluun ja muun elimistön yleisen tulehdustilan - kipu oli järkyttävää ja hengittäminenkin suurinpirtein sattui. Hampaanposton jälkeen mulla tosin ei enää kipuja ollut , ne ehkä enemmänkin liittyy viisaudenhampaiden poistoon leikkaamalla.
[/quote]
Hui! Nyt tämä valmiiksi jo hammaslääkäripelkoinen säikähti vaan lisää... Hammaslääkäri on siis ollut sitä mieltä, että kyseiseen hampaaseen tehdään juurihoito ja siihen jo pari kuukautta sitten laitettiin lääkepaikka ja nyt oli tarkoitus aloittaa juurihoitoa mutta se oli mahdotonta korkean kivun takia. Hammaslääkäri oli silti edelleen juurihoidon kannalla ja laittoi uuden lääkepaikan. Seuraava hammaslääkäriaika on kuukauden päästä, sillä tarkoitus on synnyttää tässä välissä (laskettuun aikaan siis alle kaksi viikkoa). ap
Mä kanssa suosittelisin poistamista, tulehdus (bakteeri) voi levitä pitkittyessään myös aivoihin. Itse sairastin hiljan aivokalvontulehduksen kun oli pitkittynyt tulehdus poskionteloissa...sairaalareissu tuli ja pitkä toipuminen mutta onneksi hengissä! Hampaat kannattaa aina hoidattaa, erityisesti raskaana ollessa siksi neuvolassa ohjataa hammashoitolaan jos pitkä aika edellisestä ja pääsee jopa jonojen ohi.
no eiköhän se hammaslääkärisi ole hyvin perillä tulehtuneen hampaan vaikutuksesta syntymättömään lapseesi. Olisi varmasti suositellut sinulle hampaan poistoa, jos olisi ollut tarpeen.
Takeita juurihoidon onnistumisestakaan ei ole. Mulla viimeinen poskihammas olisi vaatinut useamman juurihoidon mutta lääkäri yksityisellä onneksi mainitsi että ei välttämättä auta eli yks vaihtoehto on poistaa hammas suoraan. Valitsin poiston siihen helpotti pitkään jatkuneet oireet ja viimestä hammasta en ole kaivannut. Jopa hampaiden pesu helpompaa kun harja mahtuu just hyvin tuonne taakse, ennen keräsi aina plakkia ja vaikea saada puhtaan. :)
Takeita juurihoidon onnistumisestakaan ei ole. Mulla viimeinen poskihammas olisi vaatinut useamman juurihoidon mutta lääkäri yksityisellä onneksi mainitsi että ei välttämättä auta eli yks vaihtoehto on poistaa hammas suoraan. Valitsin poiston siihen helpotti pitkään jatkuneet oireet ja viimestä hammasta en ole kaivannut. Jopa hampaiden pesu helpompaa kun harja mahtuu just hyvin tuonne taakse, ennen keräsi aina plakkia ja vaikea saada puhtaan. :)
Mikä vittu siinä on että et ole valmis kestämään kipua sen eteen jotta hampaasi voitaisiin pelastaa!? Juurihoito lievittää kipua jo ensimmäisestä hoitokerrasta alkaen. Ja jos poskihampaasi poistatat, jotakin tarvitsee laittaa tilalle tai muuten muu purenta alkaa luisumaan. Eli silta tai implantti. Varsinainen välkky olet, kun lykkäsit juurihoidon aloitusta. Leukaluuntulehdus on vakava asia ja oikea uhka. Idiootti...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:27"]
Mikä vittu siinä on että et ole valmis kestämään kipua sen eteen jotta hampaasi voitaisiin pelastaa!? Juurihoito lievittää kipua jo ensimmäisestä hoitokerrasta alkaen. Ja jos poskihampaasi poistatat, jotakin tarvitsee laittaa tilalle tai muuten muu purenta alkaa luisumaan. Eli silta tai implantti. Varsinainen välkky olet, kun lykkäsit juurihoidon aloitusta. Leukaluuntulehdus on vakava asia ja oikea uhka. Idiootti...
[/quote]
Koska noin uteliaasti halusit tietää, voin kertoa, että itse sanoin hammaslääkärille että yritän kestää mutta hammaslääkäri itse totesi, ettei juurihoitoa voi tehdä jos hammas on noin kipeä (= kroppa tahdottomasti tärähti joka kerta, kun edes sillä käsikäyttöisellä "pikkukoukulla" kosketti hoidettavaa kohtaa, puudutuksista huolimatta).
Haukkumisesi toivottavasti lievitti omaa ahdistustasi, mutta minua se valitettavasti ei auttanut. ap
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:27"]
[/quote]
Koska noin uteliaasti halusit tietää, voin kertoa, että itse sanoin hammaslääkärille että yritän kestää mutta hammaslääkäri itse totesi, ettei juurihoitoa voi tehdä jos hammas on noin kipeä (= kroppa tahdottomasti tärähti joka kerta, kun edes sillä käsikäyttöisellä "pikkukoukulla" kosketti hoidettavaa kohtaa, puudutuksista huolimatta).
Haukkumisesi toivottavasti lievitti omaa ahdistustasi, mutta minua se valitettavasti ei auttanut. ap
[/quote]
Vaihda hammaslääkäriä ja pelasta hampaasi! Sokeastiko luotat hammaslääkäriin joka ei osaa edes puuduttaa? Juurihoidossa käytetään leukahermon puudutusta ja sisäsuun puudutusta juuri siksi että nämä hampaat ovat niin kipeitä. Ja varmasti puutuu. Samoilla puudutuksilla tehdään suun kirurgiset toimenpiteet.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:27"]
[/quote]
[/quote]
Vaihda hammaslääkäriä ja pelasta hampaasi! Sokeastiko luotat hammaslääkäriin joka ei osaa edes puuduttaa? Juurihoidossa käytetään leukahermon puudutusta ja sisäsuun puudutusta juuri siksi että nämä hampaat ovat niin kipeitä. Ja varmasti puutuu. Samoilla puudutuksilla tehdään suun kirurgiset toimenpiteet.
[/quote]
Sokeasti luotan hammaslääkäriin, kyllä, mutta en tiedä itse miten mikäkin paikka puudutetaan joten en voi osata syyttää hammaslääkäriä hänen osaamattomuudestaan.
Olen aiemmin aina käynyt yksityisellä ja pelon takia saanut myös rauhoittavaa ja olen ollut operoitavana nukutuksessa. Tämän pelon vuoksi olen usein lykännyt hammaslääkäriä, mutta raskausaikana tsemppasin ja halusin hoitaa hampaani kuntoon. Olen siis halunnut tietenkin luottaa hammaslääkäriin kuten teen aina eri alojen ammattilaisten kohdalla eritoten asioissa, joista en itse tiedä yhtään mitään. ap
Mulla hammaslääkäri lisäsi puudutusta suoraan juurikanavaan. Se oli ainoa keino, millä pääsi tekemään hoitoa ilman järkyttävää kipua.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sokeasti luotan hammaslääkäriin, kyllä, mutta en tiedä itse miten mikäkin paikka puudutetaan joten en voi osata syyttää hammaslääkäriä hänen osaamattomuudestaan.
Olen aiemmin aina käynyt yksityisellä ja pelon takia saanut myös rauhoittavaa ja olen ollut operoitavana nukutuksessa. Tämän pelon vuoksi olen usein lykännyt hammaslääkäriä, mutta raskausaikana tsemppasin ja halusin hoitaa hampaani kuntoon. Olen siis halunnut tietenkin luottaa hammaslääkäriin kuten teen aina eri alojen ammattilaisten kohdalla eritoten asioissa, joista en itse tiedä yhtään mitään. ap
[/quote]
Ymmärrän kyllä tietämättömyyttä, mutta nyt tiedät että puudutus voidaan tehdä täysin tehokkaasti. Ei varmasti satu silloin. Hoida hampaasi kuntoon kun on se vielä on pelastettavissa. Kadut muuten myöhemmin, implantit ovat kalliita ja omat ovat aina omat. Olen niin kiitollinen, että kestin puolen vuoden kivut ja pelkät pussikeitot ja antibiootit. Osaava lääkäri pelasti hampaani, vaikka rankkaa oli. Vaadi kunnon puudutus niin ei tarvitse pelätäkkään. Tosin leukahermon puudutus on aika kivulias laittaa.
Jep jep kannattaa juurihoitaa. Mieheltä poistettiin juuri hammas joka oli juurihoidettu n 10 vuotta sitten eli hukkaan meni sekin hoito.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:47"]
Mulla hammaslääkäri lisäsi puudutusta suoraan juurikanavaan. Se oli ainoa keino, millä pääsi tekemään hoitoa ilman järkyttävää kipua.
[/quote]
Tämäkään ei valitettavasti aina toimi. Jos on tosi paha tulehdus. Mulla oli ja sitä puudutusta laitettiin suoraan sinne juurikanavaan useita kertoja. Mikään ei ole koskaan sattunut yhtä paljon kuin se. Hammas ei puutunut. Mutta ei maailma siihen kaadu. Sitten tehtiin niin, että juurihoito jätettiin kesken, kanavaan laitettiin sellainen lääke, joka tappaa hampaan vuorokaudessa. Lääkäri sanoi, että nyt tulee särkemään ja kovaa, vuorokauden ajan en voi kuin kiemurrella tuskissa. Sain kahta eri antibioottia ja särkylääkkeet. Kipeää teki, mutta sitten hammas lopulta kuoli ja seuraavalla kerralla voitiin aloittaa juurihoito! Eli hankaloistakin tilanteista selviää.
Silloin kun hammas on tulehtunut, ei siihen mitkään piikit enää auta. Ja niille ketkä sanoivat, että pitäisi vain kestää se kipu niin tervemenoa edes yrittämään omien hampaiden yhteen puremista tulehtuneella hampaalla - jo siitä johtuva kipu lamaannuttaa jalat alta. Kaikki hammaslääkärit eivät valitettavasti ajattele potilaan etua näissä poisto ja hoitojutuissa. Itse ravasin tämän tulehtuneen hampaani kanssa kaksi viikkoa samalla puoskarilla (väitti mm. minun keksineen särkyni jotta saisin vahvoja särkylääkkeitä , hhohho..), sanoi että ei ole tarpeeksi tulehtunut jotta pitäisi poistaa. Lykättiin vain aina lisää lääkepaikkaa ja putsailtiin, joka kerta jäi ilmaa ja likaa väliin ja kivut paheni. Lopulta kun pääsin eri hammaslääkäriin, hän sanoi että on ihan hullua että sellaista kipua pystyin edes kestämään (tosiaan koko leukaluu ja muut tulehdustilassa), ja sanoi että ainoa vaihtoehto on poisto. Hammas oli erittäin kipeä, mutta runsailla puudutuspiikeillä se saatiin sen verran tunnottomaksi e ttä poisto onnistui. Elämäni ihanin hammiskäynti (juurihoitoon sama puudutus ei olisi tehonnut, meinasin pyörtyä/oksentaa senkin jälkeen jo siitä kivusta kun koukulla sinne sörkittiin)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:02"]Silloin kun hammas on tulehtunut, ei siihen mitkään piikit enää auta. Ja niille ketkä sanoivat, että pitäisi vain kestää se kipu niin tervemenoa edes yrittämään omien hampaiden yhteen puremista tulehtuneella hampaalla - jo siitä johtuva kipu lamaannuttaa jalat alta. Kaikki hammaslääkärit eivät valitettavasti ajattele potilaan etua näissä poisto ja hoitojutuissa. Itse ravasin tämän tulehtuneen hampaani kanssa kaksi viikkoa samalla puoskarilla (väitti mm. minun keksineen särkyni jotta saisin vahvoja särkylääkkeitä , hhohho..), sanoi että ei ole tarpeeksi tulehtunut jotta pitäisi poistaa. Lykättiin vain aina lisää lääkepaikkaa ja putsailtiin, joka kerta jäi ilmaa ja likaa väliin ja kivut paheni. Lopulta kun pääsin eri hammaslääkäriin, hän sanoi että on ihan hullua että sellaista kipua pystyin edes kestämään (tosiaan koko leukaluu ja muut tulehdustilassa), ja sanoi että ainoa vaihtoehto on poisto. Hammas oli erittäin kipeä, mutta runsailla puudutuspiikeillä se saatiin sen verran tunnottomaksi e ttä poisto onnistui. Elämäni ihanin hammiskäynti (juurihoitoon sama puudutus ei olisi tehonnut, meinasin pyörtyä/oksentaa senkin jälkeen jo siitä kivusta kun koukulla sinne sörkittiin)
[/quote]
Minulla on ollut varmasti pahempi tulehdus joka kesti melkein vuoden. Voisin sanoa että liioittelet kipua, mutta olen niin viisas että tiedän kivun olevsn kovin subjektiivinen asia. Sattui se enemmän kuin synnytys, mutta vähemmän kuin leukaluun murtuma.
Hei, se lääkepaikka siellä nyt rauhoittaa sitä tulehdusta ja ihan täsmälleen siellä, missä se tulehdus on. Ilmeisesti hammaslääkäri ei ole halunnut käyttää isoa määrää puudutteita raskautesi takia, vaan hoitanut hammasta ja tulehdusta mahdollisimman hyvin.
Jos hampaasi poistetaan, niin se tulehdus ei tule pois hampaan mukana, vaan se on siellä hampaan juuren alla ja alkaa sitten vasta parantua.
Lääkepaikka myös turuttaa sitä juurihermoa ja seuraava hoitokerta voi olla jo huomattavasti helpompi.
Ja 16. Miehesi sai kuitenkin pitää hampaan 10 vuotta juurihoidettuna, joten eiköhän se juurihoito hintansa haukkunut. Itselläni on suussa 20 vuotta sitten juurihoidettu hammas, joka halkesi onnettomuudessa. Kerran on paikka vaihdettu, mutta eipä ole muuta ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:02"]Silloin kun hammas on tulehtunut, ei siihen mitkään piikit enää auta. Ja niille ketkä sanoivat, että pitäisi vain kestää se kipu niin tervemenoa edes yrittämään omien hampaiden yhteen puremista tulehtuneella hampaalla - jo siitä johtuva kipu lamaannuttaa jalat alta. Kaikki hammaslääkärit eivät valitettavasti ajattele potilaan etua näissä poisto ja hoitojutuissa. Itse ravasin tämän tulehtuneen hampaani kanssa kaksi viikkoa samalla puoskarilla (väitti mm. minun keksineen särkyni jotta saisin vahvoja särkylääkkeitä , hhohho..), sanoi että ei ole tarpeeksi tulehtunut jotta pitäisi poistaa. Lykättiin vain aina lisää lääkepaikkaa ja putsailtiin, joka kerta jäi ilmaa ja likaa väliin ja kivut paheni. Lopulta kun pääsin eri hammaslääkäriin, hän sanoi että on ihan hullua että sellaista kipua pystyin edes kestämään (tosiaan koko leukaluu ja muut tulehdustilassa), ja sanoi että ainoa vaihtoehto on poisto. Hammas oli erittäin kipeä, mutta runsailla puudutuspiikeillä se saatiin sen verran tunnottomaksi e ttä poisto onnistui. Elämäni ihanin hammiskäynti (juurihoitoon sama puudutus ei olisi tehonnut, meinasin pyörtyä/oksentaa senkin jälkeen jo siitä kivusta kun koukulla sinne sörkittiin)
[/quote]
Minulla on ollut varmasti pahempi tulehdus joka kesti melkein vuoden. Voisin sanoa että liioittelet kipua, mutta olen niin viisas että tiedän kivun olevsn kovin subjektiivinen asia. Sattui se enemmän kuin synnytys, mutta vähemmän kuin leukaluun murtuma.
[/quote]
Mistä tiedät, kuinka kipeä mun hampaani oli? Tuskin olisi niin pahaksi äitynyt, jos oltaisiin hoidettu oikein. Mutta tosiaan, kipu oli sitä luokkaa että kun oikein särki niin oksensinkin, kylmästä hiestä märkänä. En voinut nukkua, enkä syödä. Hengittäminenkin suorastaan sattui. Särkylääkkeistä ei juurikaan ollut apua, kun tulehdus oli jo edennyt niin pitkälle. Sairaslomallakin jouduin olemaan, voitteko kuvitella, hammaskivun takia :D Ennen tulehdusta luulin, että hammassärky on sitä kun vähän jomottaa suklaansyönnin jälkeen. Se hermosärky mitä tuon tulehduksen yhteydessä koin, oli todella helvetillistä.
En halua pelotella sinua ap, kyllä yleensä paheneva tulehdus ilmoittaa itsestään kivulla jota ei voi olla huomaamatta :)
Kaikki elimistössä kytevät tulehdukset voivat olla vaarallisia, etenkin raskausaikana, kun äidin immuunipuolustus on heikentynyt ettei sikiötä hyljitä ja siksi erilaiset taudinaiheuttajat pääsevät jylläämään ikävämmin kuin ei raskaana olevilla. Riskin luulisi kuitenkin olevan aika pieni, mutta kyllä tulehtunut hammas voi huonolla tuurilla levittää bakteerin verenkiertoon.