Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehellä jäänyt face auki

Vierailija
28.03.2014 |

saako nyt käydä tutkiin viestit ja muut? Vai sulkea vain mokoma. 

Jokainen mielipide vaikuttaa, mitä sinä tekisit

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:34"]Avatunkin kirjeen saa lukea, joten mitä laki sanoo avoinna olevasta facesta. 

[/quote]

Mutta facen viestit-kohtaa ei saisi avata niinkuin ei toiselle osoitettua kirjekuortakaan

Vierailija
42/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:18"]

saako nyt käydä tutkiin viestit ja muut? Vai sulkea vain mokoma. 

Jokainen mielipide vaikuttaa, mitä sinä tekisit

[/quote]

Oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin luottamus, kirjesalaisuus, yksityisyydensuoja, omatunto...? Missään nimessä et saa tutkia miehesi FB-puuhailuja vaikka kuinka olisi jäänyt auki koneelle!

Meidän taloudessa tätä sattuu harva se päivä, kun yhteistä konetta käytetään. Monesti olen avannut FB:n niin että miehen profiili on unohtunut auki, mutta aina olen kirjannut hänet ulos välittömästi. Oma moraalini on ehdoton tässä asiassa.

[/quote]

Avatut kirjeet, auki olevasta puhelimesta luetut viestit, luetut face-viestittelyt saa lukea. Jos ei käytä mitään vippaskonsteja että pääsee käsiksi noihin

Rikoslaki 38 luku 3 §
"Joka oikeudettomasti 
1) avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka 
2) hankkii tiedon televerkossa välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta, 
on tuomittava viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi."

Esimerkiksi ex-mieheni luki ja käytti sähköpostiani, ja se ei ollut rikos poliisin mielestä vaan vain minun huolimattomuutta koska en ollut muuttanut salasanojani eron jälkeen. Eli avatut kirjeet, luetut tekstiviestit ja auki jääneestä mesengeristä, tai Facebookista saa lukea lain mukaan viestit. 

Moraalisesti se ei ole oikein mutta laki koskee vain avaamattomia kirjeitä, suojattuja viestejä yms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on face aina auki yhteisellä koneella, ei ole kyllä tullut mieleenkään koskaan logata ulos. Miestäni ei voisi vähempää kiinnostaa mun facebook!!

Älä ap kurkkaa.

Vierailija
44/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh , luitko jo?!? Löytyykö ketään salarakasta!

Vierailija
45/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjesalaisuus suojaa suljetun kirjeen lähettäjän ja vastaanottajan välistä viestintää kolmansilta osapuolilta. Kirjesalaisuus kieltää muita kuin vastaanottajaa avaamasta kirjettä ilman vastaanottajan lupaa.
Kirjesalaisuus ei siis estä lähettäjää tai vastaanottajaa julkaisemasta kirjettä (poikkeuksiakin on esimerkiksi valtiosalaisuudet, potilastiedot).

Kysymykseen ei ole yksinkertaista vastausta, koska Facebook tarjoaa monenlaista sisältöä, sekä kerää markkinointia varten käyttäjien tietoja. Jokainen jolle annat oikeuden lukea kirjoituksiasi saa myös käytännössä levittää niitä. Hyväksymällä myös käyttösäännöt luovutat oikeuden Facebookin ylläpitäjille käyttää viestejäsi ja kuviasi markkinointiin. Samoin jos käytät Facebookin sisäisiä sovelluksia (esim. testit, pelit, ym.) annat myös näille sovellusten tekijöille oikeudet profiilisi sisältöön. Joka kerta kun klikkaat esimerkiksi 'allow application/hyväksy sovellus' luovutat oikeuksiasi eteenpäin (katso kuva).

Ainoa missä kirjesalaisuus Facebookissa jollain tapaa toteutuu on kun lähetät yksityisen viestin jollekin tai viestit chatin kautta. On kuitenkin oleellista muistaa, että kirjesalaisuus tarkoittaa sitä kenellä on oikeus avata kirje. Kirjeen asiasisältöä ei sinänsä kirjesalaisuus suojaa enää sen jälkeen, kun vastaanottaja on kirjeensä lukenut.

Vierailija
46/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 15:17"]

Nooh , luitko jo?!? Löytyykö ketään salarakasta!

[/quote]

Suljin, en lukenut. Mies saa pitää salarakkaansa jos niitä on

Vierailija
48/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ole käynyt tonkimassa vaimoni henkilökohtaisia asioita. Tietääkseni ei hänkään minun. Homma perustuu luottamukselle. "Päiväkirjojen" lueskelu ilman lupaa on rinnastettavissa pettämiseen.

Vierailija
49/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että monikin meistä haluaisi tietää toisensa syvimmätkin ajatukset, ainakin minä miehenä haluaisin tietää mitä naiseni ajattelee. Hän on erittäin huono puhumaan ja vaikenee tehokkaasti, katsellen minua syyttävästi. Kun kysyn mikä on, hän pyörittää silmiään ja tuhahtaa. 

Vierailija
50/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellaakaan saa tutkia. Kirjesalaisuuden rikkomista. Myös moraalisesti alhaista olisi penkoa.

Vierailija
51/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sulla itselläsi ole omaa "naamaa" sitten... silloinhan olisit varmaankin miehesi kaveri ja tuskin miehesi olis sun kaveruutta rajoittanut mitenkään... eli ootteko avopari ja juuri tavanneet... hmmmm...

Vierailija
52/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käynyt suhteen alussa siellä silloin tällöin, koskaan ei löytynyt mitään, kyllästyin ja annoin olla

Vierailija
53/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai katsoisin. Hyvin tarkkaan. Mikäli löytyy jotain hämärää niin koron kuva persuksiin ja hyvästit.

Vierailija
54/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla koneesa avautuu automaattisesti.

Vierailija
55/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko katsoit? Mitä löytyi?

Vierailija
56/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma. Ootte te jotkut kyllä huvittavia tapauksia. Luotto ei taida olla kohdillaan, jos pitää toisen fbtä mennä kyttäilemään. Minä tiedän miehen salasanan, mies minun. Kumpikaan ei käy katsomassa toisen fbtä. Miksi pitäisi, meillä luotto pelaa puoin sun toisin ja vaikka mies nyt sattuisi pettämään mua niin minkä mä sille voisin? Ei se sillä parane, että kävisin kyttäämässä miehen juttuja. Vainoharhaiset hölmöt.

Vierailija
57/57 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tutkisin. Viimeksi kun sen tein, niin selvisi pikku nettisuhde... Kyllä kannatti!