Ravitsemuksesta
Miltä kuulostaa:
Aamiainen:
Marjoja (mansikkaa, tyrniä, mustikkaa, vadelmaa, herukoita...) n. 100-150g pähkinämysliä n. 1.5 kourallista (sokeroimaton)
Luomumaitoa lasillinen
Vettä ja mustaa kahvia (ei lisättyä sokeria).
Tai:
Luomu täysjyväpuuroa ja marjoja (joukkoon avokadoöljyä)
Vesi ja kahvi
Tai:
Bulkarianjogurtti ja banaani
Vesi ja kahvi plus porkkana-appelsiini mehu.
Lounas:
Kasviksia (höyrytettynä, raasteena, salaattina)
Lihaa, kalaa, kanaa n. 150g
Tai:
Liha-, kala-, kasvissose- tai kanakeittoa (sis. perunaa)
Hedelmä
Välipala:
Greippi, appelsiini tai 2x kiwi.
Tai
2 viipaletta 100% ruisleivällä (hiivaton, juureen leivottu), päälle avokadoa, keräkaalia ja mustapippuria.
Jos makeanhimo tummaa suklaata ja kahvia, vaikka joka päivä...
Päivällinen:
Sama, kuin lounas, mutta pienempi annos. Voi olla myös täytetty paprika tai pakastepizzan puoikas, hernekeittoa, pakastekalaa tai muuta "typerää".
Iltapala:
Ei mitään, mutta jos jotain on syötävä niin marjoja tai porkkanoita.
Kerron myöhemmin, miksi kysyn.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:03"]Aamiaisen mysliannos on hirveän iso. Eikö annoskoon pitäisi olla 30 grammaa? Pyrkisin lisäämään joka aterialle, myös aamiaselle, jotain proteiinipitoista. Lasillista maitoa en sellaiseksi laske.
[/quote]
Myslissä ja puurossa on proteiiniä. Etenkin niissä pähkinöissä. Unohdin sanoa, että syön myös kananmunia, mutten sentään joka päivä.
En usko, että hyvistä rasvoista on pulaa (syön kalaa), koska rasva kertyy mulla puppuun ja reisiin. Vyötärö on hoikka. Eri rasvathan kertyy eri paikkoihin ja hyvät rasvat juurikin alavartaloon. Huonot rasvat, sokeri, hiilarit keskivartaloon, käsiin, rintaan. En ole laiheliini, mutta normaalipainoinen.
[/quote]
Kananmunia voi syödä vaikka joka päivä, ovat hyvää ravintoa.
Miten määrittelet hyvät ja huonot rasvat?
[/quote]
No hyviä rasvoja on kalassa, pähkinöissä, tyrnissä, avokadossa, rypsi- ja oliiviöljyssä... Huonoja on transrasvat, mitä on pasteijoissa ja margariineissä yms. Voista en pidä.
[/quote]
Niin ja siis sokeri ja hiilaritkin varastoituu rasvaksi jos niitä saa liikaa tai insuliinin eritys järkkyy niin kaippa sekin on huonoa rasvaa. Siis huonoa rasvaa on se, mikä on keskivartalossa - ihan sama mistä se on peräisin.
Meinasin sanoa, että voissa on A-vitamiinia, mutta et pidä siitä.
Rypsiöljy ei kyllä ole hyvää rasvaa. Oliiviöljy on sekäkookosöljy.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:41"]
Totta. Mut huomasitko välipalavaihtoehto kakkosen? Entäpä kun en syö juustoa, enkä juo maitoa, kuin yhden lasillisen per pvä.
[/quote]
Huomasin, voithan syödä molemmat tai jättää hedelmän syömättä kun on jo lounaalla hedelmä.
Etkö pidä juustosta? Varmasti saat juuston ravinnot muualtakin ja juustohan saattaa kovettaa vatsaa. Maito on turhaa, mutta jos haluat sen lasillisen juoda niin juo punaista.
[/quote]
Syön hedelmän vain keittolounaan kanssa, koska muuten se ei ole riittävän täyttävää ja marjoja ei tee mieli heti lounaalla. Ehdota hyvää jälkkäriä lounaalle (ei maitotuote, mahd. vähän sokeria).
Pistit vaikeen kun ei maitotuotetta. Mieleen tuli pähkinät, mantelit, prosenttisuklaa.
Tuon tulehduksenko takia tuota ruokavaliota mietit? Mun mielestä siinä on suht vähän ruokaa. Toi päivällinen on, niin kuin itsekin jo totesit, typerä mutta jos se sulla toimii niin mikäs siinä. :)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:40"]Meinasin sanoa, että voissa on A-vitamiinia, mutta et pidä siitä.
Rypsiöljy ei kyllä ole hyvää rasvaa. Oliiviöljy on sekäkookosöljy.
[/quote]
Ai tuota en tiennytkään. Maksaa kai piäisi syödä kerran kuussa? Sillä kai takaisi riittävän tason... Niin ei tarvitsisi niin miettiä tota betakaroteenia, mutta beta ja etenkin lykopeeni suojaa ihoa auringon haitallisilta säteiltä eli on luonnon oma aurinkosuojavoide...
Jo jätän kokonaan hedelmät pois esim. kuukaudeksi ja puuron ja maitotuotteet niin mitä ihmettä voin syödä!?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:45"]Pistit vaikeen kun ei maitotuotetta. Mieleen tuli pähkinät, mantelit, prosenttisuklaa.
[/quote]
Jos tarkkoja ollaan niin eikö kaikessa suklaassa ole maitoa? Voi olla, että olen väärässä, mut suklaasta en kyllä aio luopua vaikka mikä olisi :-)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:47"]Tuon tulehduksenko takia tuota ruokavaliota mietit? Mun mielestä siinä on suht vähän ruokaa. Toi päivällinen on, niin kuin itsekin jo totesit, typerä mutta jos se sulla toimii niin mikäs siinä. :)
[/quote]
Niin päivällinen on perseestä... Tiedän. Tulehdus on ainoa syy.
Tän päivän syömiset:
aamiainen manskoita, tyrniä, vadelmaa kulhollinen (ei mitään proteiinia...). Pähkinät on loppu, mutta haen tänään manteleita, saksanpähkinää jne.
lounas 2 munaa paiserttuna oliiviöljyssä ja 200g höytytettyä parsakaalia...
Jos nyt menisin loppupäivän normimeiningillä söisin iltapäivällä rahkaa tmv. ja 1-2 hedelmää. Mutta, koska ne on pannassa niin olen ihan oikeasti vähän pihalla, että mitäs nyt... Myös päivällisen osalta pää lyö tyhjää, mutta ehkä teen kanakeiton.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:45"]Pistit vaikeen kun ei maitotuotetta. Mieleen tuli pähkinät, mantelit, prosenttisuklaa.
[/quote]
Jos tarkkoja ollaan niin eikö kaikessa suklaassa ole maitoa? Voi olla, että olen väärässä, mut suklaasta en kyllä aio luopua vaikka mikä olisi :-)
[/quote]
Prosenttisuklaassa ei ole maitoa.
Miksi haluat luopua maitotuotteista?
Toki jäähän sulle lihat, kalat, kanat,, munat. Tietty kasvikset, niitähän on pilvin pimein. Rasvaa kyllä pitäis lisätä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:12"]Miksi haluat luopua maitotuotteista?
Toki jäähän sulle lihat, kalat, kanat,, munat. Tietty kasvikset, niitähän on pilvin pimein. Rasvaa kyllä pitäis lisätä.
[/quote]
Miten paljon rasvaa?
Maidon ja juuston jätän, koska haluan nähdä vaikuttaako se tulehdukseen. Toinen on se, että olen syönyt aiemmin liikaa viljoja. Suoranainen valkoinen sokeri ei ikinä ole ollut ongelma. Meillä on kotona sokeria, koska mies käyttää sitä kahviin. En ikinä makeuta mitään marjoja, puuroja tai kahveja. Teessä, jota hyvin harvoin juon käytän hunajaa.
Sä kysyt niin vaikeeta:)
Mitään grammamääriä en pysty sanoo, mutta hyvä mittari on kylläisyys. Kovin yksilöllistä, on vain itse kokeiltava.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:27"]Sä kysyt niin vaikeeta:)
Mitään grammamääriä en pysty sanoo, mutta hyvä mittari on kylläisyys. Kovin yksilöllistä, on vain itse kokeiltava.
[/quote]
Olisin vain halunnut tietää mihin perustat väitteesi, että syön liian vähän rasvaa. Omasta mielestäni syön sitä liikaa. Eilen illalla söin ison jauheliha täytteisen paprikan, joka tirisi lihan rasvaa. Aamulla tyrniä missä on rasvaa ja nyt lounaalla paistoin kananmunat rasvassa. Ihan riittävää mun mielestä. Jos pähkinät ei olisi loppu, niissäkuin olisi rasvaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:03"]Aamiaisen mysliannos on hirveän iso. Eikö annoskoon pitäisi olla 30 grammaa? Pyrkisin lisäämään joka aterialle, myös aamiaselle, jotain proteiinipitoista. Lasillista maitoa en sellaiseksi laske.
[/quote]
Myslissä ja puurossa on proteiiniä. Etenkin niissä pähkinöissä. Unohdin sanoa, että syön myös kananmunia, mutten sentään joka päivä.
En usko, että hyvistä rasvoista on pulaa (syön kalaa), koska rasva kertyy mulla puppuun ja reisiin. Vyötärö on hoikka. Eri rasvathan kertyy eri paikkoihin ja hyvät rasvat juurikin alavartaloon. Huonot rasvat, sokeri, hiilarit keskivartaloon, käsiin, rintaan. En ole laiheliini, mutta normaalipainoinen.
[/quote]
Miksi et söisi joka päivä. Se kolesteroli-myytti on kumottu vuosia sitten...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:21"]
[/quote]
[/quote]
Miksi et söisi joka päivä. Se kolesteroli-myytti on kumottu vuosia sitten...
[/quote]
Kyllästyn kananmuniin nopeasti. Ei mikään suosikkiruoka. Siksin.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:32"]
[/quote]
Olisin vain halunnut tietää mihin perustat väitteesi, että syön liian vähän rasvaa. Omasta mielestäni syön sitä liikaa. Eilen illalla söin ison jauheliha täytteisen paprikan, joka tirisi lihan rasvaa. Aamulla tyrniä missä on rasvaa ja nyt lounaalla paistoin kananmunat rasvassa. Ihan riittävää mun mielestä. Jos pähkinät ei olisi loppu, niissäkuin olisi rasvaa.
[/quote]
Meinasin vaan kun maitotuotteet jää pois ja niiden rasvat. Mutta toki itse tiedät paremmin :)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:32"]
[/quote]
[/quote]
Meinasin vaan kun maitotuotteet jää pois ja niiden rasvat. Mutta toki itse tiedät paremmin :)
[/quote]
No pääosa rasvoista ei koskaan ole tullut mulla maitotuotteista. Luin hetki sitten Hanna Partasen (ravintoterapeutti) blogia ja järkytyin... Mun ruokavalio on sata kertaa puhtaampi ja ainakin mutkattomampi. Huh. No kukin tyylillään...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 12:21"]
[/quote]
[/quote]
Kananmunia voi syödä vaikka joka päivä, ovat hyvää ravintoa.
Miten määrittelet hyvät ja huonot rasvat?
[/quote]
No hyviä rasvoja on kalassa, pähkinöissä, tyrnissä, avokadossa, rypsi- ja oliiviöljyssä... Huonoja on transrasvat, mitä on pasteijoissa ja margariineissä yms. Voista en pidä.