Miten pitkäaikaistyöttömät saataisiin töihin tai perustamaan yrityksiä?
Tuet pois porrastetusti? Tuki leikkaantuisi puolella jokaisesta työttömästä lisävuodesta? Vai menisikö tämä liian pitkälle? Mitä tehtäisiin kepittämisen sijasta?
Kommentit (59)
Oikeasti työelämässä jo olevilla on paremmin varoja ja valmista osaamista yritysten perustamiseen. Heidät kun saadaan innostumaan yrittämisestä enemmän, niin kas, työpaikkoja vapautuu työttömille.
Yrittäjyyden tuputtaminen on vastenmielistä. Palkansaajilla on usein lapsellinen käsitys siitä, mitä itsensä elättäminen yrittäjänä vaatii. Olen nähnyt toiveikkaiden nuorten laskelmia siitä, että jos esimerkiksi perustaa kynsistudion kaverin kampaamon nurkkaan ja tekee kahdeksat kynnet päivässä, pääsee ihan helposti kymppitonnin kuukausituloille, joista sitten vain maksaa verot ja kaverille vuokraa. Iltapäivälehdet hehkuttelevat alaikäisillä "yrittäjillä", joiden touhu perustuu siihen, että asuminen ja ruoka on ilmaista, ja vanhemmat hoitavat yrittäjälapsensa firman paperityöt, kuljetukset, koneet ja rakennukset.
Minulle, viisikymppiselle ex-yrittäjämaisterille, on ehdoteltu muun muassa blogin aloittamista. Olen kuulemma niin hyvä ja idearikas kirjoittaja. Kirjankin voisin kirjoittaa, kun olen elänyt niin vaiheikkaan elämän. Siinäpä vedenpitävä liiketoimintasuunnitelma. Hyvää hyvyyttäänhän he näin ehdottelevat, mutta vuosien mittaan ehdotukset alkavat kuulostaa loukkauksilta.
Harva näkyy tulleen ajatelleeksi sitä, mitä tapahtuu, kun yritys ei enää kannata tai kun yrittäjä ei voi jatkaa toimintaa enää. Minä olen kokenut tuon, ja toista kertaa en siihen ryhdy. Sen jälkeen, kun säästöt oli käytetty, piti ryhtyä myymään omaisuutta, auton ja muiden isompien esineiden jälkeen keittiökoneita, työvälineitä ja esimerkiksi parempia vaatekappaleita, pilkkahintaan, tietysti - viranomaisilta kesti lähes vuoden päästä yhteisymmärrykseen siitä, että olin työtön työnhakija enkä yrittäjä.
Aktiivimallin olisi kuulemma voinut välttää tekemällä töitä yrittäjänä sen 250 euron arvosta kuukaudessa, mutta valveutuneemmat työkkärivirkailijatkin osasivat kertoa, että sen työmäärän perusteella saattaisi hyvinkin päätyä takaisin yrittäjän statukselle eli suojaverkkojen ulkopuolelle. Minulle oli selvää, että toista kertaa en jaksaisi pyristellä takaisin suojaverkon laitaan kiinni, joten todennäköisesti työurani on nyt takana lopullisesti. Vakituinen työpaikka korjaisi pienen osan tuhoista, mutta työnantajia ei oikein kiinnosta.
Nro 4
Minkä alan yritys olisi sitten kannattava tässä pihien, köyhien ja tinkaavien suomalaisten maassa?
Vierailija kirjoitti:
Jospa työnteko sallittaisiin laskutuspalvelun kautta ilman, että heti saa yrittäjän leiman otsaansa ja putoaa pois päivärahoilta. Minä ainakin saisin heti (ja ottaisin) satunnaisia keikkatöitä. Muulta ajalta sitten saisi soviteltua päivärahaa.
Oletko vilkaissut, millaisia hintoja laskutuspalvelut pyytävät palvelustaan?
Luulen ,että tulevaisuudessa on yhä enemmän sellaisia aikuisia ihmisiä, jotka eivät koskaan ole olleet missään töissä.
Kuuluuko Ap:n ehdottamaan ryhmään myös m muttajat? Vai meneekö rasismin puolelle?
Annetaan sanat tuet kuin tänne tulleille kun perustetaan yritys!
Kristiina xx kirjoitti:
Luulen ,että tulevaisuudessa on yhä enemmän sellaisia aikuisia ihmisiä, jotka eivät koskaan ole olleet missään töissä.
Niitä on nytkin jo tullut tänne
Tämä on niin naurettavaa, että työllisyys muka saadaan kasvuun pelkästään rankaisemalla työttömiä. Koska ryhdytään kurittamaan yrityksiä siitä, etteivät palkkaa lisää ihmisiä, vaan teettävät ilmaisia ylitöitä tai käyttävät halpatyövoimaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa työnteko sallittaisiin laskutuspalvelun kautta ilman, että heti saa yrittäjän leiman otsaansa ja putoaa pois päivärahoilta. Minä ainakin saisin heti (ja ottaisin) satunnaisia keikkatöitä. Muulta ajalta sitten saisi soviteltua päivärahaa.
Olikohan 5% laskutettavasta summasta? Yritykset palkkaavat mieluummin laskutuspalvelun kautta kuin verokortilla.
Vierailija kirjoitti:
Jäin hiljattain työttömäksi ja ilmoittauduin työnhakijaksi Te-toimistolle muutama kuukausi sitten. Viime viikolla sain sitten ilmeisesti lakisääteisen soiton virkailijalta, minkä merkitystä en ymmärtänyt lainkaan.
Olin itse valmistautunut tähän soittoon varsin kattavasti, sillä olin halukas kyselemään esimerkiksi yrittäjyyden mahdollisuuksista ja erilaisista tukitoimista, koska työllistyminen muutoin vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä juuri nyt.
Virkailija ei kuitenkaan kuunnellut kysymyksiäni lainkaan ja sanoi, että minulle soitetaan puolen vuoden päästä uudelleen ja voin silloin esittää tarkempia kysymyksiä esimerkiksi juuri yrittäjäksi ryhtymisestä. Ainoa kysymys mitä hän kysyi oli "pitävätkö netissä aikaisemmin ilmoittamasi tiedot paikkansa?".
Olen tietenkin kykeneväinen etsimään tietoa asiasta myös itse, mutta koko tämän soiton tarkoitus jäi minulle täysin hämärän peittoon.. Eikö juuri kaltaisiani ihmisiä, joilla on vielä motivaatiota jäljellä, kannattaisi ohjata oikeaan suuntaan mahdollisimman nopeasti? Onko jonkun työ oikeasti sisällöltään sitä, että soitellaan päivät pitkät työttömille, ja kysellään pitävätkö jo kertaalleen ilmoitetut tiedot paikkansa?
Ennen koronaa, kun olin työttömänä pari vuotta mulle soitettiin 3kk välein kuten se laki sanoo että pitää tehdä. Ja aina soitti sama nainen, ja hänen kanssaan käytiin kyllä aika kattavasti kaikki mahdollisuudet läpi. En tiedä miten hyvin hän yrittämisestä tietää, mutta minä tiedän koska olen ollut yrittäjä. Mutta aina jos oli joku asia jota hän ei tiennyt, hän lupasi selvitää asian, ja näin myös teki. Laittoi sähköpostilla vastaukset perään jotka puhelussa oli jäänyt epäselväksi. Nämä soitot on kai jätetty nyt tauolle koronan takia, ja keskitytään vaan siihen että saadaan perusasiat oikein systeemeihin että jokainen uusikin työtön saa etuutensa eli rahansa kuten kuuluu.
Jos olet kiinnostunut yrittäjyydestä, siitä löytyy varmasti omasta työkkäristä tietoa kun varaat ajan siihen perehtyneelle virkailijalle etkä odottele mitään tarkistussoittoja, ja omalla paikkakunnallasi on hyvässä lykyssä myös kunnan palkkalistoilla ihan sitä varten henkilö jonka kanssa voi sitä yrittäjyyttä suunnitella.
Tämähän se on juuri se ongelma, että ne jotka eivät ymmärrä putoavansa yhteiskunnan ulkopuolelle, lähes
rikollisen statukselle, epäonnistuttuaan yrittäjyydessä, perustavat yrityksiä ilman realismia ja rikolliset työvoimaihmiset vielä siihen kannustavat. Ei kukaan aio epäonnistua, joka yrityksen perustaa.
Systeemin ainoa tarkoitus on hylätä yrittäjä. Se miten saadaan lisää yrittäjiä on taata epäonnistujalle yhden kerran 400 päivää ansisidonnaista ko. alan keskiansioiden mukaan. Seuraava epäonnistuminen menee omaan piikkiin. Työttömän suurin este yrittäjyydelle on ansiosidonnaisen menetyksen pelko. Piste.
Toinen este on puoliso ,joka nauttii ansiosidonnaista samassa taloudessa. Estää yrittämisen täysin.
Joo, nyt selitetään, että ei estä, mutta kellä on aikaa tapella työvoimaviranomaisten kanssa , kun pitäisi yrittääkin. Keinoja on ja ne ovat osin ilmaisia, mutta haluja ei ole. Miksikö?. Mitä tapahtuu jos vaika 30% työtekijöistä tekee hommansa yrittäjinä? Iso muutos äänestyskäyttäytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi jotain muutakin olla tarjolla kuin osa-aika / vuokratyö puurtamista 11-13 e tuntipalkalla.
Kuitenkin halvimmat laitakaupungin vuokraläävät on etelästä pohjoiseen 10e / neliö.
Eli se perus betonikolmio vie 800 niin stadissa kuin hyrynsalmella.
Ja sitten kun revit jostain kurapaskasta sen 1600 nettoa niin eipä se elämä eroa työttömyydestä mitenkään, ainoastaan väsyttää ja vtuttaa enemmän.Eikä noissa roskahommissa ole juurikaan etenemisvaraa, ehkä se nohevin uuno pääsee pesulan vuorovastaavaksi ja euron lisää tuntipalkkaa.
Eiköhän moni tyytyisi siihen keskiliksaan 3-3500 välillä, siitä nyt vaan puuttuu puolet nykyisissä avoimissa työpaikoissa.
// 9 vuotta kaikenlaisia kurahommia, kunnes kouluttauduin noihin +3 donan töihin
Mitä vikaa tuossa 11-13€ palkassa on? Kun tekee töitä 40 tuntia viikossa tuolla palkalla niin hyvin tulee toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan 5% laskutettavasta summasta? Yritykset palkkaavat mieluummin laskutuspalvelun kautta kuin verokortilla.
Entäpä sitten, kun koko elanto on kiinni yritystoiminnasta?
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/laskutuspalvelu-on-helppo-mutta-hi…
1) kielletään pyykipesukoneet. jokaista konetta kohden voidaan määrätä 2-3 pitkäaikastyöötöntä pyykkämään Vanhan Ajan menetelmällä eli isoilla soikoilla ja pyykkilaudoila.
2) kielletään pölyimurit. jokaista imuria kohden 2 pitkäaikastyöötöntä, toinen harjaa ja toinen luuttuaa.
3) kielletään kaikki harvesterit ja muut metsätyökoneet. näin voidaan määrätä satoja pitkäaikaistyöttömiä pokasahoilla justeereilla rautakangella ja vesureilla tehokkaaseen työhön.
ja jotta työ olisi tuloksellista ja ripeää niin jokaista pitkäaikastyöötöntä OmaVahti selän taa ruoskan kanssa vahtimaan.
yhteisöllistävää ja kuntouttavaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap missä rinnakkaistodellisuudessa sä elät kun kuvittelet pitkäaikaistyöttömän ryhtyvän yrittäjäksi? Eihän ne edes saa pankista lainaa? Ootko ihan kujalla?????
Uudelleenkouluttaa ne pitäis. Kumma ettet sinä ajatusten tonava tätä tajua.Uudelleenkouluttaa mihin? Työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä. Kumman palkkaat firmaasi, parikymppisen vastavalmistuneen vai 50-kymppisen kremppaa ja kolotusta potevan alanvaihtajan?
Aamu-TV kirkui työvoimapulaa, jota pitää paikata maahanmuutolla.
Kai silloin on töitä suomalaisille työttömillekin.
No niin työttömät, menkää töihin!
Menkää!
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja olisi voinut listata muutamat yritykset mitkä kaipavaat perustamista.
Apn on hyvä myös tiedostaa, että kun työtön menee toimivan ja hyvän yritysideansa kanssa yrityskeskukseen hakemaan starttirahaa, hänet ideoineen haukutaan pystyyn ja muutaman kuukauden kuluttua on toiminnassa kunnan omistama kierrätyskeskus aivan työttömältä varastetulla konseptilla niissä toimitiloissa, jotka työttömän ideoimana haukuttiin lyttyyn ihan myyntitiskejä myöten. Näin meillä Vihdissä työttömiä työllistetään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi jotain muutakin olla tarjolla kuin osa-aika / vuokratyö puurtamista 11-13 e tuntipalkalla.
Kuitenkin halvimmat laitakaupungin vuokraläävät on etelästä pohjoiseen 10e / neliö.
Eli se perus betonikolmio vie 800 niin stadissa kuin hyrynsalmella.
Ja sitten kun revit jostain kurapaskasta sen 1600 nettoa niin eipä se elämä eroa työttömyydestä mitenkään, ainoastaan väsyttää ja vtuttaa enemmän.Eikä noissa roskahommissa ole juurikaan etenemisvaraa, ehkä se nohevin uuno pääsee pesulan vuorovastaavaksi ja euron lisää tuntipalkkaa.
Eiköhän moni tyytyisi siihen keskiliksaan 3-3500 välillä, siitä nyt vaan puuttuu puolet nykyisissä avoimissa työpaikoissa.
// 9 vuotta kaikenlaisia kurahommia, kunnes kouluttauduin noihin +3 donan töihin
Mitä vikaa tuossa 11-13€ palkassa on? Kun tekee töitä 40 tuntia viikossa tuolla palkalla niin hyvin tulee toimeen.
Kuulostaa aika tavanomaiselta palkalta.
No vaikka siten, että tuo muutaman tonnin ulosottovelka ei olisi niin h*lvetinmoimen taakka kantaa.