Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiset joka toinen kuukausi tai harvemmin

Vierailija
27.03.2014 |

Olen parikymmpinen naisenalku. Kuukautiseni alkoivat ollessani 14-vuotias ja ovat olleet aina epäsäännölliset. Kuukautisten välissä on ollut puoli vuottakin taukoa, tosin nuorempana se saattoi johtua siitä, että laihdutin joskus paljonkin.

Mittani ovat: 172cm ja painoa on 63 kiloa. Viime kuussa kuukautiset eivät tulleet, joten huhtikuun alussa niiden pitäisi alkaa.

Olen huomannut, että kun kuukautisten pitäisi alkaa minulla on todella kova ruuan himo (kaikki makea kelpaa myös) ja vatsavaivoja.

Esimerkiksi viikko sitten ajattelin, että huhtikuun alussa menkkojen pitäisi tulla. Nyt pari päivää mulla on ollut todella turvonnut olo ja tuntuu ettei vatsa toimi. Ja nyt kun lisänä on ollut tuota ruuanhimoa niin olo on kuin ilmapallolla. Tein 2 viikkoa sitten raskaustestin enkä ole raskaanakaan. Viimeeksi kuukautiset olivat helmikuun alussa.

Käytämme poikaystäväni kanssa "ehkäisynä" keskeytettyä yhdyntää, eli hän ei ikinä laukea sisääni. Näin olemme tehneet viimeiset pari vuotta, enkä ole tullut raskaaksi.

Mietin vain, että eihän tämä nyt normaalilta tunnu.

Olen menossa viikon sisään lääkäriin, mutta ajattelin kysyä tätäkin kautta mielipiteitä. Voisiko mua vaivaa jokin vakavampi juttu?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ihan normaalia. Voit soittaa lääkärille, jos askarruttaa mieltä. Varmaan käyt papa- kokeessa säännöllisesti? Ota puheeksi seuraavalla kerralla. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00700

Tuo keskeytetty yhdyntä ei ole normaalia. Se ei ole mikään ehkäisykeino. Tippoja tulee ennen laukeamista. Missä olet istunut terveystiedon tunneilla?

Vierailija
2/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivan oikeassa laitoinkin ehkäisykeinon  lainausmerkkeihin. Olemme ajatelleet, että lapsi olisi oikein tervetullut, olen kuitenkin jo valmistunut ja työelämässä :)

Tiedän tipoista myös, mutta ihmettelen, että miksi en ole raskaana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PCO voi oireilla epäsäännöllisillä menkoilla ja monella muillaki oireilla.

Vierailija
4/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PCO

Vierailija
5/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, jos siis haluatte lapsen tai se saa tulla kun tulee, niin älkää sitten enää ehkäiskö :D Tuossa artikkelissa oli se kanssa, että tuollaiset epäsäännölliset voi aiheuttaa lapsettomuutta. Kannattaa testata (marketeista saa ihan sopivanhintaisia tikkuja), ovuloitko joka kuukausi. Luultavasti et, jos kk jäävät tulematta. Kannattaa kuitenkin jo tuossa iässä, voi olla helpompi kuin parin vuoden jälkeen.

Vierailija
6/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama, mitään muuta vikaa ei ollut. Ainoastaan suht matala estrogeenitaso, mutta sekin oli vielä "normaalin" rajoissa. Pillereiden aikan kierto oli normaali, ja myöhemmin h-kierukan aikana kuukautiset jäi kokonaan pois.

Vierailija
7/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää olen aina turvonnut pallo kun kk on alkamassa. :D Ihan tavallista, samoin makeanhimo ja syöminen.

Vierailija
8/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuushan on aina olemassa, joten jos et halua lasta, älä leiki tulella! 

Siskollani on PCO, silti nopeasti raskautuu.

Mulla itselläni on säännölliset kuukautiset, mutta laiskat munasarjat. Ovuloin harvoin, ja tulos on ollut 4 keskenmenoa ja 2 elävää lasta 23 vuoden ehkäisemättömänä aikana. Mulla oli onni saada lapset nuorena, jonka vuoksi en ollut niin sutena lähtemässä tutkimuksiin, ennenkuin alettiin ihmetellä, miksei sitä kolmatta lasta ei vain kuulu. Kokeilimme hormonikuuria ja inseminaatiota, jonka lopputuloksina keskenmenoja. Emme sitten halunneet sen enempää yrittää ja kiusata päänuppejamme, koska kaksi lasta oli ja kunnallisella puolella ei huolittu hoitoon, ja yksityinen oli todella kallis. Päätimme tyytyä tilanteeseen. Toissa vuonna olin ällistyksekseni luomusti raskaana, mutta vessanpönttöön se tuli taas 8+viikoilla. Nyt olen alkanut miettiä sterilisaatiota, koska olen jo 44 v. En tiedä jaksaisinko yli 60-veenä enää valvoa teinin takia.

Sinuna kävisin tarkemmissa tutkimuksissa, sillä jos on jotain häikkää hormonitasoissa,  se olisi hyvä ajoissa selvittää. Jos vaikka haluaisit joskus sen lapsen, niin hoidotkin ottaa aikaa. Jos sulla on jo valmista tutkimustietoa, se voi auttaa jonoissa.   Pyydä siltä lääkäriltä lähetettä erikoislääkärille.

Vierailija
9/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin ylempi, eli käänny lääkärin puoleen. Mä vastasin tonne ylös, minulla siis myös oli epäsäännölliset kuukautiset. Kun halusin lapsen, niin pääsin heti tutkimuksiin ja hoitoihin, eii tarvinnut odotella. Lääkäri oli minulle joa nuorena sanonut, että raskautuminen voi olla vaikeaa. No lopulta minulle riitti hormonihoidot, ja olimme jo menossa hedlmöityshoitohin, mutta pidimme asian kanssa miettimistaukoa ( kuinka pitkälle hoidoissa olemme valmiita menemään yms) ja tulinkin raskaaksi  

Vierailija
10/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne!

Lääkärille tietenkin menen, nimittäin hermostuttaa tuo epäsäännöllisyys.

Ap

Vierailija
11/11 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PCO sanoisin minäkin.

Jos lapsen haluatte, niin ajoissa asiantuntevalle lääkärille tutkimuksiin. Älkää menettäkö yöunianne asian kanssa tuskaillessa.

T. PCO ja  kaksi lasta lapsettomuusklinikan hienoisella avustuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan