Miksi vegaanit on niin tiukkoja vaikka vakaamuksen ei liity sairautta
Valittavat kun suklaapiirakka näyttää niin hyvältä, mutta häntä nyt ei ole muistettu ja nyrpeenä melkein itkee vieressä. Mitä se nyt haittaa, jos syö yhden palan piirakka kerran vuodessa, jossa on ehkä teelusikallinen maitoa ja kanamunaakin 1/18 osaa?
Taustalla ei ole kuitenkaan mitään allergiaa tai uskontoa jonka mukaan palat nyt helvetissä. Itsekin välttelen lihatuotteita, mutta jos jossain tarjotaan, niin syön. Savutuotteita välttelen ihan karsinogeenien takia, mutta maito ja kanamuna ei lukeudu karsinogeeneihin.
Kommentit (50)
Olen vegaani koska haluan tehdä pesäeron persuihin ja vihapuheeseen.
Vegaanit eivät kuitenkaan välitä siitä faktasta että suklaassa on kaakaopapujen varastointitapojen takia AINA jäämiä torakoista. Samaten heidän ruotsalainen lifestyle-kaurajuomansa valmistus tappaa valtavasti hyönteisiä.
Kun sitä kahvia EI VOI juoda mustana 🤦🏻♂️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakku on mahdollista ja helppo tehdä vegaanisena. On todella hyvää eikä sekasyöjä huomaa mitään eroa. Tarkoitan tällä että on se suklaakakku mahdollista tehdä niin, että kaikille käy.
Miksi kukaan sekaani tekisi sen niin?
Varmaan samasta syystä kuin minä teen leipomukset gluteenittomana tai vaikkapa pähkinättömänä mikäli tiedän että niin se sopii sitten kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakaumuksiin harvemmin liittyy sairautta. Tässähän se vakaumus on eläinten oikeudet.
Ja niihin ei riitä eettinen kohtelu koska..?
Mielestäni eläinten systemaattista hyväksikäyttöä isolla skaalalla ei ole mahdollista tehdä eettiseksi. 5-vuotiaan naudan, joka voisi elää 20-vuotiaaksi, teurastamisesta ei saa humaania millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakaumuksiin harvemmin liittyy sairautta. Tässähän se vakaumus on eläinten oikeudet.
Osalla joo, mutta tuntemani vegaanit ovat vegaaneja ympäristösyistä.
Outoa, että he ovat sitten vegaaneja, eivätkä katso ruokien hiilijalanjälkeä tms.
Kyllä vegaanit usein katsovat myös hiilijalanjälkeä. Vegaanin hiilijalanjälki on automaattisesti paljon pienempi, koska liha ja maitotuotteet nostavat lukua niin paljon. Mutta kyllä mekin näitä juttuja ajatellaan. Itse esim. en osta Euroopan ulkopuolelta tuotuja hedelmiä ja vihanneksia, enkä ikinä osta quinoaa.
Veganismi on ääriliike. Ääriliikkeille on ominaista jyrkkyys ja mustavalkoinen näkemys asioista.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Eläimilläkin on oikeus elää ja vegaanit eivät halua että eläimetkin saisivat elää, ainakaan niitä ei saisi hoitaa. Siat, kanat, lampaat, lehmät, vuohet, hevoset kaikki pois ja ihmisiä tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakku on mahdollista ja helppo tehdä vegaanisena. On todella hyvää eikä sekasyöjä huomaa mitään eroa. Tarkoitan tällä että on se suklaakakku mahdollista tehdä niin, että kaikille käy.
Varmaan samasta syystä kuin minä teen leipomukset gluteenittomana tai vaikkapa pähkinättömänä mikäli tiedän että niin se sopii sitten kaikille.
Haluaisin nähdä ”herkulliset” gluteenittomat korvapuustisi 😩🤣
Terapeutit ja lääkärit ovat erittäin tietoisia nykyään siitä että veganismi on hyvin usein syömishäiriön seurausta.
https://www.google.com/amp/s/www.independent.co.uk/news/long_reads/vega…
Vierailija kirjoitti:
Haluavat pelastaa maailman. Esim. maidon juonti johtaa ilmastonmuutokseen joka taas johtaa merenpinnan nousuun joka taas johtaa siihen, että maailma hukkuu. Paljon parempi on siis valita se kauramaito.
Siinä ei vegen maailma pelastu kun se 2 dl maitoo on jo siinä piirakassa ja kyllä sille palalle syöjä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit eivät kuitenkaan välitä siitä faktasta että suklaassa on kaakaopapujen varastointitapojen takia AINA jäämiä torakoista. Samaten heidän ruotsalainen lifestyle-kaurajuomansa valmistus tappaa valtavasti hyönteisiä.
Väitätkö tuolla logiikalla, että se mustana juotu kahvi ei sitten sisältäisi kahvipapujen keräämisen yhteydessä kuolleita hyönteisiä?
Veganismin ideanahan on vältellä eläinperäisten aineiden käyttöä mahdollisimman paljon. Ei kukaan ole koskaan väittänyt, että veganismi voisi olla 100 %. Vilja/rehun puinnin yhteydessä kuolee tuhottomasti hyönteisiä, mutta myös lisäksi lintuja ja nisäkkäitä. Jotain on kuitenkin syötävä, joten vegaanit valitsevat syödä tämän viljan/rehun ilman, että se kierrätetään eläimen kautta, joka sitten syödään.
T. Sekaani, jolle logiikka ei tuota tuskaa
Oma lukunsa ovat ne hörhöt, jotka eivät edes salli eläinperäisten tuotteiden säilytystä samassa jääkaapissa vegaanituotteidensa kanssa.
Punavihreys on uskonto, ja luonnollisesti uskonnon piirissä on myös omat säädöksensä sallitusta ruokavaliosta.
En minä ainakaan itke jos minulle työkaverit ei tuu vegaanista tarjoiltavaa jos tuovat pullaa tai jotain muuta. Sanon vaan, että ei kiitos, en voi syödä eikä asiassa ole sen suurempaa ongelmaa, itse olen polkuni valinnut joten turha kitistä jos en voi jotain syödä. 🤷🏼♀️
MUTTA se kyllä pistää kerta toisensa jälkeen ihmetyttämään kun työnantaja tarjoaa eväät,
pizzaa, perjantaipullat tai jotain tilaamalla kyseiset tuotteet ulkopuoliselta toimijalta. Aina on gluteeniton, laktoositon, maidoton ja kasvisvaihtoehto. Ei sitä vegaanista vaikka etukäteen kysytty erikoisruokavaliota ja työnantaja kysynyt erikseen että voiko vegaani syödä kasvisvaihtoehtoa ja selvennän kerta toisensa jälkeen, että mikä on ero kasvissyöjän- ja vegaanin välillä. Niin ei. 🤦🏼♀️
Tästäkään en kuitenkaan jaksa märistä ääneen. Olen hyväksynyt tämänkin epäkohda ja varaudun näihin päiviin aina omilla eväillä tai herkuilla. 😃
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni eläinten systemaattista hyväksikäyttöä isolla skaalalla ei ole mahdollista tehdä eettiseksi. 5-vuotiaan naudan, joka voisi elää 20-vuotiaaksi, teurastamisesta ei saa humaania millään.
Luonnon etiikka nyt vain menee noin. Leijona syö antilooppeja, miekkavalas hylkeitä, simpanssit pienempiä apinoita jne. Miksi ihmisen pitäisi poiketa muista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka siksi, että ne kutsumansa vegaanivieraatkin voi sitä syödä? Olen jotenkin ajatellut, että tarjoiluissa on emäntänä kohteliasta ottaa vieraatkin huomioon.
En syö tissimaitoa tai munia koska toisen eritteet kuvottavat minua, en joisi ihmisenkään maitoa. En syö eläimen lihaa pientä palaakaan koska ruumiin syöminen kuvottaa minua, enkä söisi ihmisenkään lihaa pientä palaa. Minulle tämä on ihan normaali ajatusmaailma, ollut jo 30 vuotta, enkä tule syömään edes pientä murusta lihaa vaikka sinä kuinka kiukuttelisit.
Jos mieleni tekee suklaapiirakkaa niin teen sitä kotona tai ostan vegaanisena, ei kai siinä sen kummempaa, miksi ihmeessä pitäisi syödä sellaista piirakkaa jossa on munaa jos en halua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat eettisellä kohtelulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla joo, mutta tuntemani vegaanit ovat vegaaneja ympäristösyistä.
Outoa, että he ovat sitten vegaaneja, eivätkä katso ruokien hiilijalanjälkeä tms.
Kyllä vegaanit usein katsovat myös hiilijalanjälkeä. Vegaanin hiilijalanjälki on automaattisesti paljon pienempi, koska liha ja maitotuotteet nostavat lukua niin paljon. Mutta kyllä mekin näitä juttuja ajatellaan. Itse esim. en osta Euroopan ulkopuolelta tuotuja hedelmiä ja vihanneksia, enkä ikinä osta quinoaa.
Voi ostaa myös Suomessa kasvatettua kvinoaa.
Vierailija kirjoitti:
Öö, miten niin ei välitä? Minä ostan kahvipavutkin kokonaisina ja jauhan itse. Myös valmiiksi jauhetun kahvin seassa on ötökkää. Lidlissä esim. kahvipavut on sen vuoksi merkitty vegaanisiksi.
Vegaanin vakaumus in 90-prosenttisesti trendi ja hyvesignalointi.