Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako raskaana ollessa laihtua?

Vierailija
23.11.2020 |

Tulin raskaaksi syksyllä ja soitin muistaakseni syyskuussa itselleni neuvolaan aikaa ja sain sen lokakuun alkuun. Heti jo tuossa puhelussa kysyin, että saanko laihtua, kun minulla on ylipainoa niin paljon. Sanottiin että saa laihtua, muttei missään nimessä laihduttaa. Eli on ok, jos laihtuu hyvillä valinnoilla, kunhan syö silti hyvin.

Puhuin asiasta vielä neuvolassa, mutta tuo puhelimessa ollut hoitaja oli jäänyt äitiyslomalle, joten minulla oli eri hoitaja neuvolassa. Hän sanoikin, ettei missään nimessä saa laihtua, vaan minun tapauksessani olisi hyvä, jos paino pysyisi koko raskauden ajan samana. Painoni oli tuolloin neuvolassa 95kg.

Nyt olen tällä viikolla menossa neuvolaan ja mietin jo, että saankohan jonkin saarnan, kun painoin tänään 92kg. Minulla oli pahoinvointia, joka loppui pari viikkoa sitten. Ei ole tehnyt mieli oikein syödä mitään ja raskauden alettua minulle on tullut huono olo sokerista, joten olen jättänyt kokonaan pois herkut. Minun ei myöskään tee mieli syödä yhtä usein ja raskaasti kuin ennen raskautta ja pahoinvoinnin loputtua olen himoinnut hedelmiä. En myöskään enää napostele, jota tein aiemmin, syön vain silloin kuin on nälkä ja se tarkoittaa minulle 4 ruokailua päivässä.

Mutta siis onko se nyt vaarallista vai ei, jos laihdun kun ylipainoa on näin paljon? BMI oli 31.jotakin, joten minulla on kyllä varaa mistä lähteä. En tietenkään laihduta, se nyt on ihan itsestään selvää, mutta ei kai minun pidä pakottaa itseäni syömään lisää jotta pysyisin samassa painossa? Minusta ajatus on ainakin ihan älytön, kun minun on näin hyvä, kun kuuntelen omaa kehoani.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikiö tarvitsee loppujen lopuksi hyvin vähän energiaa kasvaakseen. Ruokatottumusten muutos on hyväksi molemmille, eikä se painon pudotus sillä tavalla ole haitaksi. Sen sijaan kalorivaje yms vaikuttaa ennen pitkään myös sikiöön.

Laihtuminen vaatii AINA kalorivajeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän