Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako raskaana ollessa laihtua?

Vierailija
23.11.2020 |

Tulin raskaaksi syksyllä ja soitin muistaakseni syyskuussa itselleni neuvolaan aikaa ja sain sen lokakuun alkuun. Heti jo tuossa puhelussa kysyin, että saanko laihtua, kun minulla on ylipainoa niin paljon. Sanottiin että saa laihtua, muttei missään nimessä laihduttaa. Eli on ok, jos laihtuu hyvillä valinnoilla, kunhan syö silti hyvin.

Puhuin asiasta vielä neuvolassa, mutta tuo puhelimessa ollut hoitaja oli jäänyt äitiyslomalle, joten minulla oli eri hoitaja neuvolassa. Hän sanoikin, ettei missään nimessä saa laihtua, vaan minun tapauksessani olisi hyvä, jos paino pysyisi koko raskauden ajan samana. Painoni oli tuolloin neuvolassa 95kg.

Nyt olen tällä viikolla menossa neuvolaan ja mietin jo, että saankohan jonkin saarnan, kun painoin tänään 92kg. Minulla oli pahoinvointia, joka loppui pari viikkoa sitten. Ei ole tehnyt mieli oikein syödä mitään ja raskauden alettua minulle on tullut huono olo sokerista, joten olen jättänyt kokonaan pois herkut. Minun ei myöskään tee mieli syödä yhtä usein ja raskaasti kuin ennen raskautta ja pahoinvoinnin loputtua olen himoinnut hedelmiä. En myöskään enää napostele, jota tein aiemmin, syön vain silloin kuin on nälkä ja se tarkoittaa minulle 4 ruokailua päivässä.

Mutta siis onko se nyt vaarallista vai ei, jos laihdun kun ylipainoa on näin paljon? BMI oli 31.jotakin, joten minulla on kyllä varaa mistä lähteä. En tietenkään laihduta, se nyt on ihan itsestään selvää, mutta ei kai minun pidä pakottaa itseäni syömään lisää jotta pysyisin samassa painossa? Minusta ajatus on ainakin ihan älytön, kun minun on näin hyvä, kun kuuntelen omaa kehoani.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, minulla on nyt rv 15+1.

Ap

Vierailija
2/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö terveellisesti ja välttele sokeria. Liiku niinkuin ennenkin raskautta. Uiminen ja kävely on hyväksi. Minulla keho hoiti asian niin, että söin pahoinvointiin, ei olisi tullut mieleenkään laihduttaa. Ei vain pystynyt, koska sitten oksetti ja pyörrytti. Eli vauva vaati ravintoa.

Kiloja tuli raskauden aikana kuusi, joten ehkä sittenkin laihduin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ottaa sen mitä tarvitsee, eli voit laihduttaa mutta tee se maltillisesti. Kysyisin vielä ihan lääkäriltä ohjeet.

Vierailija
4/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laihtuminen pahoinvoinnin takia on vähän eri asia kuin tarkoituksella laihduttaminen. Olen kuullut, että laihduttamista ei suositella sen takia, että se saa rasvaan kerääntyneet sotkut liikkeelle ja nämä tietysti kulkevat myös vauvan kautta.

Vierailija
5/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessa ei saa laihduttaa esimerkiksi dieetillä, koska vauvan on saatava hyviä ravinteita ruokavaliosta. Jos on merkittävää ylipainoa, se voi raskauden aikana pudota, kun syö terveellisesti. Se on ok.

Omien raskauksien aikana tuli huomattua, että hoitajat saattavat antaa ihan erilaisia ohjeita keskenään. Totesin lopulta, että terveellä maalaisjärjellä pääsee pitkälle.

Älä siis laihduta, mutta jos syöt perusterveellisesti ja painosi hieman putoaa, niin hienoa!:)

Vierailija
6/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin pahoinvoinnin takia vähän, mutta olen laihtunut senkin jälkeen, kun se loppui. En kuitenkaan ole yrittänyt laihduttaa, vaan paino on vain lähtenyt. Olen itsekin kuullut, että rasvaan olisi varastoitunut jotakin saasteita, jotka sitten vapautuvat painon tippuessa, eikä sen takia saisi laihtua raskaana. Mutta en sitten tiedä pitääkö paikkansa ja onko se vai ylipaino isompi riski vauvalle?

Ap

Vierailija
7/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaana ollessa ei saa laihduttaa esimerkiksi dieetillä, koska vauvan on saatava hyviä ravinteita ruokavaliosta. Jos on merkittävää ylipainoa, se voi raskauden aikana pudota, kun syö terveellisesti. Se on ok.

Omien raskauksien aikana tuli huomattua, että hoitajat saattavat antaa ihan erilaisia ohjeita keskenään. Totesin lopulta, että terveellä maalaisjärjellä pääsee pitkälle.

Älä siis laihduta, mutta jos syöt perusterveellisesti ja painosi hieman putoaa, niin hienoa!:)

Näin ajattelin itsekin, enkä koskaan ole "liputtanut" dieettien puolesta, vaan yrittänyt aina korjata elämäntavat, jotta saisin painoa alas.

Ap

Vierailija
8/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ottaa sen mitä tarvitsee, eli voit laihduttaa mutta tee se maltillisesti. Kysyisin vielä ihan lääkäriltä ohjeet.

Niin ottaa. Esim jos et saa tarpeeksi kalsiumia niin omat luusi ovat vaarassa hapertua.

Vierailija
9/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ottaa. Esim jos et saa tarpeeksi kalsiumia niin omat luusi ovat vaarassa hapertua.

Oma kokemus on, että olin täysin raskauden armoilla. Söin monta pientä ateriaa päivässä, jotta verensokeri pysyi tasaisena. Ei olisi tullut mieleenkään laihduttaa, koska sitten olisi huipannut. Liikkuessa jotkut liikkeet tuntuivat epämiellyttäviltä, ei voinut tehdä niitä. Eli kyllä keho asetti rajoja, mitä kannatti tehdä. Lisäksi unentarve oli suuri. Nukuin päikkäreitä monta kertaa päivässä. Onneksi olin työttömänä, niin pystyin lepäämään rauhassa.

Vierailija
10/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sinun pitäisi laihduttaa juuri nyt, kun olet raskaana? Laihduttaminen tarkoittaisi, että pitäisit myös sikiön nälkiintyneenä.

Jos sikiö nälkiintyy vasten tahtoasi, sille et varmaan paljoa voi. Silloin sikiö kärsii olosuhteiden pakosta.

Sikiön kehitykselle on tärkeää kasvaa ravinnosta, ei rasvastasi - ja tätä eivät vitamiinipilleritkään korvaisi. Kun sikiöllä on huonot olosuhteet, kehitys painoittuu aivoihin sisäelinten kustannuksella, jotta sikiöllä olisi suurempi mahdollisuus selvitä hengissä; huonosti kehittyvä sisäelin voi kuitenkin olla haitaksi myöhemmin.

Ruuan jakaminen herkkuihin ja ei-herkkuihin on mielestäni väärä lähtökohta - kaiken syötävän pitäisi olla herkkua. Älä pakota sikiötä saamaan eltaantuneita rasvoja ja muuta sellaista, joita et luokittele hyväksi ravinnoksi.

Helpointa laihtuminen on imetyksen aikana, joskaan et silloinkaan saisi olla hirveän aliravittu.

Kunhan et nyt jatka itsesi lihottamista, tai näännytä sikiötä siksi, että elimistösi ohjaa sinua syömään oikein ja haluat viedä tätä äärimmilleen... ehdit kyllä vielä laihtua, kun leikit lapsen kanssa, eikä sinulla ole aikaa miettiä vain omaa tyydyttämistäsi suun kautta!

Vierailija
11/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdi vain siitä, että vointisi säilyy hyvänä - paino olkoot mitä on.

Hyvään oloon kuuluu, että vältät tunnesyöpöttelyä. Ja toisaalta, ettet harjoita mitään kummallista masokismia (ja tässä tapauksessa myös sadismia) nälkiintymällä.

Kova liikunta raskausaikana olisi silkkaa hulluutta.

Vierailija
12/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoistaan odottavan on ehkä vaikea ajatella asioita sikiön kannalta. Tulee ehkä helposti houkutus hyväksikäyttää raskautta.

Vierailija
13/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon nyt vieläkin, etten todellakaan laihduta, enkä ole edes yrittänyt laihtua kun tulin raskaaksi. Painoni on kuitenkin tippunut, kun ruokailutapani ovat muuttuneet ihan sen takia, että mieleni ei enää tee syödä smaoin kuin ennen. Ja lapsi ei ole ensimmäiseni, ensimmäisen raskauden aikana kuitenkin olin normaalipainoinen, joten tätä ei tarvinnut miettiä.

Ap

Vierailija
14/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa laihtua ja moni varsinkin  ylipainoinen laihtuu. Opiskelukaveri tuli raskaaksi aikoinaan ja oli painoltaan liki 90kg. Hän laihtui toistakymmentä kiloa raskauden aikana. Terve lapsi syntyi.

Vierailija
15/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylhä se miehelle ois ilo silmälle

Vierailija
16/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ajattelin itsekin, enkä koskaan ole "liputtanut" dieettien puolesta, vaan yrittänyt aina korjata elämäntavat, jotta saisin painoa alas.

Ap

Laihtuminen vaatii aina energiavajeen, vaikka sen tekisikin elintapoja korjaamalla. Raskauden aikana energiavajeessa on se riski, ettei vauva saa tarpeeksi ravintoa. Siksi varmaan suositellaan, että keskitytään syömään hyvin, eikä prioriteetti ole siinä itse laihtumisessa.

Vierailija
17/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lihavista laihtuu raskaana tekemällä parempia ruokavalintoja. Tärkeintä että kalorien saanti on normaali päivittäin ja ruoka on ravinteikasta. Itsellenikin kävi näin kun silloin sitä tajusi mitä roskaa on suuhunsa työntäny ja halusin tehdä parempia valintoja vauvan takia.

Vierailija
18/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiö tarvitsee loppujen lopuksi hyvin vähän energiaa kasvaakseen. Ruokatottumusten muutos on hyväksi molemmille, eikä se painon pudotus sillä tavalla ole haitaksi. Sen sijaan kalorivaje yms vaikuttaa ennen pitkään myös sikiöön.

Vierailija
19/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisempien valintojen tekeminen vauvan hyväksi tai pahoinvoinnin vuoksi vähenevät saadut kalorit eivät ole sama kuin laihdutus. Vauvan kannalta on tietysti parempi saada ravintoaineiltaan laadukkaampaa ruokaa kuin vain paljon kaloreita sisältävää mutta ravintoaineköyhää ruokaa. Äidin liiallinen energiansaanti altistaa makrosomialle ja lapsen riski saada myöhemmin diabetes tai valtimotauti kasvavat. Syö kahden edestä-kura on siis todella vahingollista ja tuon takia sitä painoa vahditaan neuvolassa.

Neuvolan terkkarit ovat erilaisia. Itse jouduin terkkarin syyniin kun paino oli joka käynnillä pudonnut hieman (tyyliin 500g) ja epäili minulla syömishäiriötä ja lähetti lääkärille. Lääkäri totesi että tietysti paremmat ruokavalinnat laihduttavat ja kehotti jatkamaan samaan malliin. Veikkaan että terkkari ei tiennyt miten menetellä ylipainoisen potilaan kanssa vaan vahtasi pelkkiä taulukoita. Onneksi lääkärillä oli järkeä päässä.

Vierailija
20/21 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet terveellisiä valintoja ruokavalion suhteen, esim. ei liikaa sokeria ja vaaleaa höttöleipää, sekä harrastat jaksamisen mukaan liikuntaa, niin siitähän on pelkästään hyötyä sinulle ja vauvallesi. Jos siinä samalla paino pysyy kurissa, niin sekin on vain hyvä.

Tsemppiä sinulle ja onnea odotukseen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi