Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä keinolla olet saanut apua lentopelkoon?

Vierailija
27.03.2014 |

Ja onko se suoranaisesti lentopelkoa vai kammoa ahtaanpaikan tai korkeanpaikan?

Matkalle tekisi mieli, mutta tuo pelko estää. Jännittää ja ahdistaa. Pelkkä ajatuskin. Maha on kuralla ja olen hermona.  Oli meillä jo kerran matka ostettuna ja pääsin jopa lentokentälle asti, mutta sinne tyssäsi.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin tossa omaan terveyskeskukseen. Yllättäin sain peruutusajan siltä istumalta. (harvinaista, kun yleensä on sitä ei oota ja ajan saa viikkojen päähän).

Lääkärissä käyty Ongelma kerrottu. Sain lääkkeet. Xanor 0.25mg 1-2 tablettia. Lääkäri oli minulle uusi. Kuunteli ja ymmärsi.  Täytyy sanoa, että olin varautunut siihen, että asiani teilataan jo heti puhelun aikana. Tai jos saan ajan niin se menee viikkojen päähän, kun ei ole akuutti asia. Kerrankin tuli tunne, että oikeaan aikaan. Kiitos vaan lääkityksestä maininneelle.

t. ap

Vierailija
2/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta ainakin voin kertoa, että sen lento-onnettomuuksien tutkinnasta kertovan sarjan kattominen EI auta... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kävi Finnairin järjestämän (maksullisen) lentopelkokurssin ja se oikeasti auttoi. Itselläni ei varsinaista lentopelkoa, mutta tulee aina hieman epämukava olo. Silloin ajattelen työkseen lentäviä ihmisiä ja sitä, että Helsinki-Vantaaltakin koneita nousee n. 2 minuutin välein. Eli lentäminen on ihan rutiinijuttu ja onnettomuusriski häviävän pieni.

Vierailija
4/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 12:24"]Kasvamalla aikuiseksi. Ei voi olla niin hysteerinen etteikö yksinkertainen lentomatka onnistu joidenkin itseaiheutettujen pelkotilojen takia, loukkaus niitä kohtaan kenellä on elämässään oikeita ongelmia!

[/quote]

Hei haloo, saako tällä palstalla puhua vaan nälänhädästä ja sivilisaation romahduksesta. Kuule kun niitä lentokoneita kuitenkin joutuu onnettomuuksiin. Sun logiikan mukaan ihminen ei voisi pelätä mitään.

Lisäksi nämä pelot eivät ole järjellä voitettavissa, sitä ei voi ymmärtää sellainen joka ei jotain pelkää.

Vierailija
5/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä kun on ollut työn takia vaan pakko lentää vaikka pelottaa. Kyllä siihen näin on vuosien myötä aika rutinoitunut. Alkuun tarvitsin kyllä vähän alkoholia jännityslääkkeeksi ennen lentoja...

Vierailija
6/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi ei voi yksinkertaisesti pelosta huolimatta lentää? Menee vaan koneeseen sisälle, istumaan omalle paikalleen kököttämään koko reissun ajaksi vaikka pelottaa? Miksi pitää järjestää isompi kohtaus ja show asiasta?

Vierailija
7/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentämällä. Hirveää se on joka kerta, mutta pelolle ei saa antaa liikaa tilaa.

Vierailija
8/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentopelkoista kaveriani auttoi, kun tutustutin hänet lentotoiminnan kulisseihin. Tarkastelimme, millä kaikenlaisilla keinoilla lennonjohto estää törmäykset. Pohdimme, kuinka yhden moottorin sammuminen ei haittaa eikä lentokone (poislukien hävittäjät) putoa kuin kivi, vaikka kaikki moottorit sammuisivat. Tsekkasimme, miten kattavasti lentokoneessa kaikenlaiset vika- ja häiriötilanteet on huomioitu varajärjestelmin ja varajärjestelmien varajärjestelmin. Ja niin edelleen.

Hänellä siis tieto auttoi hahmottamaan ja hyväksymään riskit. Sehän onkin tyypillistä, että tuntematon pelottaa ihmisiä enemmän kuin tutut asiat. Harva meistä pelkää mennä henkilöauton kyytiin, vaikka liikenteessä kuolee 250 ihmistä vuodessa.

Vierailija
9/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diapam 10mg. Tarvittaessa toinen.

Vierailija
10/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihinotto lentokentän viereisessä bordellissa viime hetkellä. Kyllä rentouttaa! :)

Vierailija
11/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi Finnairin järkkäämät kurssit on aika hintavia.

Yllättävää et kritisoidaan toisten pelkotiloja. On ne sitten tulleet mistä tahansa. Kaikkea, kun ei voi hallita. Halusi tai ei.

Olen lukenut lentämisestä ja lentokoneista. Ja on turvallisin matkustumuoto, mutta se tieto ei auta. Ja, vaikka kuinka haluisin niin no can do.

Ja millaisen olon tuolla Diapamilla saa? En kuitenkaan haluisi olla ihan pöhnässä.

t. ap

Nii ja kiitos kommenteista

Vierailija
12/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se olla jotain muutakin kuin diapamia. Menet lääkäriin ja kysyt. Itsellä ei kans auta muu kuin rauhottava, mut en enää muista mikä ku 2 vuotta sitten viimeksi lensin. Ei tullu siitä ainakaa pöhnänen olo, vaan yksinkertaisesti hyvä olo. Ei pelottanu, eikä jännittäny, olo oli normaali. Eikä mitenkään sellanen että olis "pilvessä" tai lääketokkurassa, vaan normaalimpi olo kuin normaalisti. :-P

Vierailija
13/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaina suuntana New York ja mukaan otan ehdottomasti Diapamit. Mulle pamit aiheuttaa ainoastaan hieman unisen olon, ja sitä juuri haenkin. Unta palloon heti kun kone nousee ja herääminen toivottavasti vasta laskun aikana.

Vierailija
14/21 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelotti ensimmäinen lento ihan tosissaan, lähinnä nousu ja lasku. Korkeanpaikan- tai ahtaanpaikankammoa mulla ei ole. Noustessa taisin vähän kirkaistakin. Nousun, laskun ja matkan aikana yritin syventyä mielenkiintoiseen lukemiseen. Paluulento ei enää ollut lainkaan niin pelottava, ja pikkuhiljaa se siitä hälveni. Nykyään tykkään katsella ikkunasta maisemia. Nousut ja laskut ehkä yhä hieman jännittää, mutta niistä tekee arkipäiväsempiä se ajatus, että koneen henkilökunta on tosiaan töissä siellä ja niille se on arkea. Hankkisivathan he toisen työpaikan, jos kokisivat olevansa kuolemanvaarassa joka päivä.

Vierailija
15/21 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pitkä lento edessä ja sain lääkäriltä kolmea erilaista lääkettä, joita tekisi mieli jo nyt ottaa kun alkaa ahdistamaan tuo tuleva lento :( 

Vierailija
16/21 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele sitä rauhoittavan ottoa etukäteen ettei tule ylläriä. Mulle ne ei toimi. Itse juon pari annosta alkoholia ennen koneeseen menoa ja kestän sen nousun ilman paniikkikohtausta. En niinkään pelkää koneen putoamista vaan pelkään omaa pelkoani

Vierailija
17/21 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedäthän, että ulkomaanmatkoilla saatat tarvita lääkkeille erillisen todistuksen.

Vierailija
18/21 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finskin järjestämällä kurssilla aikoinaan.

Vierailija
19/21 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeillä olen minäkin lentänyt. Pelkoa väheksyvät ovat niitä täydellisiä ihmisiä, täydellisessä elämässään. Heitä ei mikään pelota. :-D ei kannata niistä kommenteista välittää. t. extreme-urheilija, mutta kovasti lentopelkoinen.

Vierailija
20/21 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentopelon saa kuriin yllättävän helposti ilman lääkkeitäkin. Kyse on itse asiassa oman ajattelun (ja mielikuvituksen) hallinnasta. Neuvoja löytyy mm. täältä: https://hannupirila.blogspot.com/2016/04/mita-on-lentopelko-ja-miten-si…