Siis pitäiskö meidänkin saada jotain yh tukea?
Eli lapsen kirjat mun (äidin) luona. Lapsi viettää aikaansa isän ja mun luona vaihtelevasti, mutta suurin piirtein 50-50. Voisinko minä saada jotain yksinhuoltaja lisää?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:11"]
samaasukupuolta olevien yhdessä elämistä ei katsota avoliitoksi :)
ap
[/quote]
Kyllä muuten katsotaan. Asuin hetken samaa sukupuolta olevan kanssa samassa taloudessa eikä hän saanut asumistukea, koska kela katsoi minut velvolliseksi elättämään kumppanini, vaikka siis emme olleet suhteessa, vain kämppäkavereita.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:11"]
samaasukupuolta olevien yhdessä elämistä ei katsota avoliitoksi :)
ap
[/quote]
Väärin. Eri sukupuolta olevien yhdessä eläminen katsotaan oletusarvoisesti avoliitoksi, samaa sukupuolta olevien osalla asia ratkaistaan tapauskohtaisesti, ei siis automaattisesti "ei avoliitto". Tämä korostuu juurikin tukien haussa, eli jos haet tyttösuhteessa laspilisän korotusta, asia tullaan tutkimaan viranomaisten toimesta.
Jos asut naisystäväsi kanssa yhdessä, et ole oikeutettu lapsilisän korotusosaan.
Mene Kelaan, äläkä täälltä kysele, törppö!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:31"]
Mene Kelaan, äläkä täälltä kysele, törppö!
[/quote]
Äläs nyt. Kelassa provo saa nopeammin nenilleen eikä meillä olisi läheskään niin hauskaa kun mukaongelmaan suhtaudumme mukavakavasti ja pyrimme mukamyötäelämään.
Lapsilisän saa se vanhempi joka on lähivanhempi lapselle. Jos lähivanhempi asuu jonkun toisen aikuisen kanssa hän ei ole oikeutettu lapsilisänkorotukseen.
Yksinhuoltajakorotus
Yksinhuoltajalla tarkoitetaan lapsilisän nostamiseen oikeutettua henkilöä, joka ei
lapsilisän maksukuukauden alkaessa ole avioliitossa, tai joka ennen maksukuukauden
alkua on muuttanut puolisostaan erilleen yhteiselämän lopettamiseksi. Yksinhuoltajana
ei kuitenkaan pidetä henkilöä, joka avioliittoa solmimatta jatkuvasti elää yhteisessä
taloudessa avioliitonomaisissa olosuhteissa toisen henkilön kanssa (LLL 796/1992 7
§ 3 mom.). Rekisteröidyn parisuhteen osapuoli rinnastetaan aviopuolisoon. Samaa
sukupuolta olevien rekisteröimätöntä parisuhdetta ei kuitenkaan katsota avoliitoksi.
ap
niin että repikääpä sitten siitä...
ap
NO kenelle ne lapsilisät nyt menee?