Miten rukoilet / rukoillaan? En lue Raamattua, mutta rukoilen tavallani.
En osaa lukea Raamattua, en ymmärrä siitä mitään. Olen myös sitä mieltä, että ei tartte olla lukutaitoinen, jotta voisi olla kristitty, joten jatkuva lukeminen ei voi olla edellytys millekään. Eihän Jeesuksen aikoihinkaan osattu lukea yleisesti eikä todellakaan luettu. Järkyttävää kun kaiken maailman ihmiset tekevät ja tulkkaavat kristinuskoa. Luultavasti tiedän kuitenkin aika paljon kristinuskosta.
En tunne itseäni kovin syntiseksi, vaikka olen kyllä. Olen tehnyt elämässäni asioita, jotka eivät kuulu asiaan, vaikka niistä katuminen on vaikeaa. Olen ollut enemmänkin uhri kuin synnintekijä.
Kaikesta huolimatta luulen, että haluaisin, että Jumala olisi elämässäni ja haluaisin vahvan uskon. Rukoilen aika usein, mutta rukouksissani en juuri sano mitään enkä pyydä mitään enkä myöskään kiittele mistään. Elämäni on ollut niin kamalaa, että olisi omituista alkaa kiitellä tästä millään tavalla.
Mitä mieltä?
Rukoilen yleensä vain hiljentymällä. Joskus sisäisesti juttelen Jumalalle kuten puhuisin siinä läsnä olevalle ihmiselle, joskus vain olen. Uskon, että kaikki erilaiset tavat ovat ihan hyväksyttyjä, ja parasta onkin tehdä niin kuin oma sisin kulloinkin "käskee".
Jumala kyllä tietää ilman sanojakin mitä ihminen tarvitsee, mutta joskus ihminen itse tarvitsee sitä sanallistamista, ainakin minä tarvitsen.