Pitkään jatkunut unettomuus. Normi lääkärille vai yksityiselle?
Kun en tiedä pitäskö tässä kärrätä yksityiselle vai oottaa sitten normaaliin lääkäriin aikaa. Mun uniongelmat alko joskus 3v sitten, mut sit sain ne siinä yhessä vaiheessa kuitenkin kohdalleen ja nyt viime kesästä lähtien on jatkunu sit vaikeempi ja vakavampi unettomuus. En tahdo saada kunnolla nukutuksi yhtään!
Tuntuu et oon ihan puhki tähän kaikkeen. Elämäntilanteeseeni ymsymsyms. Rahaakaan ei kauheasti ole, joutuu miettimään huoraamista vakavasti otettavana vaihtoehtona... Psyykkisiä ongelmia tarpeeksi.
Mietin sitten jos alotan normi lääkärin puolella sen terapiankin, niin maksaako se. Millä mä maksan sitä. Huoraamisellako, koska mulla ei oo yhtään rahaa, eikä tuloja mistään.
En oikeestaan ylipäätään tiedä et mitä tässä pitäis enää tehdä... ihan oon hunningolla.
Auttakaa!
Ja ikää on 18v+.
Ja vanhemmilta en saa enää mitään apua, ne kohtelee vaan minua huonosti.
Ja mulla on muitakin terveysvaivoja, mm. hiustenlähtöä rajusti. Joka pitäisi päästä lääkäriin hoidattamaan.
Olen myös vakavasti miettinyt itsemurhaa, kun ovia sulkeutuu siellä sun täällä. Tai tuntuu oikeastaan mun tilanteessa että 100 oven talosta on jo 99 kiinni.
Kommentit (21)
Mene ihan julkiselle puolelle, koska kerran on rahasta pulaa. Saat sieltäkin kyllä apua, kunhan teet selväksi että tilanne on oikeasti paha. Terapiaa tuskin saat, ei se unettomuuteen oikein autakaan, mutta lääkereseptin jonka avulla todennäköisesti pystyt nukkumaan paremmin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:06"]
Mene ihan julkiselle puolelle, koska kerran on rahasta pulaa. Saat sieltäkin kyllä apua, kunhan teet selväksi että tilanne on oikeasti paha. Terapiaa tuskin saat, ei se unettomuuteen oikein autakaan, mutta lääkereseptin jonka avulla todennäköisesti pystyt nukkumaan paremmin.
[/quote]
Siis terapiaa en saa, vaikka minulla on masennus, ahdistus ja sekavuus oireita myös ollut jo monta vuotta ja takana koulukiusaamis ja kotiolo traumat????
Noita lääkkeitäkö syödään sitten koko loppuikä?
Mulla ei oo tasan tarkalleen enää omalla tilillä kun 142e rahaa ja mistään ei tule lisää, ellen sitten vaikka huoraa. Joten pitäis erittäin tarkasti miettiä mihin tuon 142e käyttää.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:02"]Kun en tiedä pitäskö tässä kärrätä yksityiselle vai oottaa sitten normaaliin lääkäriin aikaa. Mun uniongelmat alko joskus 3v sitten, mut sit sain ne siinä yhessä vaiheessa kuitenkin kohdalleen ja nyt viime kesästä lähtien on jatkunu sit vaikeempi ja vakavampi unettomuus. En tahdo saada kunnolla nukutuksi yhtään!
Tuntuu et oon ihan puhki tähän kaikkeen. Elämäntilanteeseeni ymsymsyms. Rahaakaan ei kauheasti ole, joutuu miettimään huoraamista vakavasti otettavana vaihtoehtona... Psyykkisiä ongelmia tarpeeksi.
Mietin sitten jos alotan normi lääkärin puolella sen terapiankin, niin maksaako se. Millä mä maksan sitä. Huoraamisellako, koska mulla ei oo yhtään rahaa, eikä tuloja mistään.
En oikeestaan ylipäätään tiedä et mitä tässä pitäis enää tehdä... ihan oon hunningolla.
Auttakaa!
Ja ikää on 18v+.
Ja mulla on muitakin terveysvaivoja, mm. hiustenlähtöä rajusti. Joka pitäisi päästä lääkäriin hoidattamaan.
Olen myös vakavasti miettinyt itsemurhaa, kun ovia sulkeutuu siellä sun täällä. Tai tuntuu oikeastaan mun tilanteessa että 100 oven talosta on jo 99 kiinni.
[/quote]
Mene lenkille ja punttikselle ja keksi vielä jokin kolmaskin harrastus. Jo alkaa uni maittaan ja stressihormooni laskee. Kokemusta on.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:02"]Kun en tiedä pitäskö tässä kärrätä yksityiselle vai oottaa sitten normaaliin lääkäriin aikaa. Mun uniongelmat alko joskus 3v sitten, mut sit sain ne siinä yhessä vaiheessa kuitenkin kohdalleen ja nyt viime kesästä lähtien on jatkunu sit vaikeempi ja vakavampi unettomuus. En tahdo saada kunnolla nukutuksi yhtään!
Auttakaa!
Ja ikää on 18v+.
[/quote]
Mene lenkille ja punttikselle ja keksi vielä jokin kolmaskin harrastus. Jo alkaa uni maittaan ja stressihormooni laskee. Kokemusta on.
[/quote]
En oo mielestäni stressaantunu? korkeintaan ahdistunu. Ja oon käyny lenkilläkin, joka päivä ja mikään ei tunnu enää auttavan.
Olen myös syönyt melatoonia ja unikuuta uniongelmiin. Molemmat autto alussa. Eivät sitten enää pidemmän päälle, kun jatkoin niiden syömistä.
Ymmärtäkää, että mä en jaksa valvoa enää! tarviin kunnon levollista unta. Koska jos en saa nukuttua, oon ihan tööt, ärtynyt, en kestä mitään ääniä esim. liikennettä eli tuun yli araks niille jne... koko keho voi huonommin, muutkin perussairaudet.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:22"]
Auttakaa!
Ja ikää on 18v+.
[/quote]
[/quote]
En oo mielestäni stressaantunu? korkeintaan ahdistunu. Ja oon käyny lenkilläkin, joka päivä ja mikään ei tunnu enää auttavan.
Olen myös syönyt melatoonia ja unikuuta uniongelmiin. Molemmat autto alussa. Eivät sitten enää pidemmän päälle, kun jatkoin niiden syömistä.
Ymmärtäkää, että mä en jaksa valvoa enää! tarviin kunnon levollista unta. Koska jos en saa nukuttua, oon ihan tööt, ärtynyt, en kestä mitään ääniä esim. liikennettä eli tuun yli araks niille jne... koko keho voi huonommin, muutkin perussairaudet.
[/quote]
Kaksipiippuinen juttu.
Tarvitset lepoa mutta et voi levätä koska olet väsynyt ja stressaantunut.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:22"]
Auttakaa!
Ja ikää on 18v+.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kaksipiippuinen juttu.
Tarvitset lepoa mutta et voi levätä koska olet väsynyt ja stressaantunut.
[/quote]
En ole stressaantunut, olen hyvin ahdistunut... jos mulla ois stressiä, mulla koskis mahaan. Eli en oo stressannu enää moneen vuoteen. Ahdistushäiriöstä kyllä kärsinyt pitkään ja se ahdistus vaikuttaa jo joka päiväsiin tekemisiin kielteisesti.
Ja toi on ihmeellistä et en pysty nukkumaan vaikka olen väsynyt...
Olen myös kärsinyt unettomuudesta ja se oli yhtä helvettiä.Hae ihmeessä itsellesi apua,vaadi sitä.Muista,että unilääkkeet pitkään käytettynä eivät enää vaikuta,joten pidä välillä taukoa niistä.Toivottavasti saat apua ongelmiisi.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 15:12"]Olen myös kärsinyt unettomuudesta ja se oli yhtä helvettiä.Hae ihmeessä itsellesi apua,vaadi sitä.Muista,että unilääkkeet pitkään käytettynä eivät enää vaikuta,joten pidä välillä taukoa niistä.Toivottavasti saat apua ongelmiisi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 15:12"]Olen myös kärsinyt unettomuudesta ja se oli yhtä helvettiä.Hae ihmeessä itsellesi apua,vaadi sitä.Muista,että unilääkkeet pitkään käytettynä eivät enää vaikuta,joten pidä välillä taukoa niistä.Toivottavasti saat apua ongelmiisi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:06"]
[/quote]
Siis terapiaa en saa, vaikka minulla on masennus, ahdistus ja sekavuus oireita myös ollut jo monta vuotta ja takana koulukiusaamis ja kotiolo traumat????
Noita lääkkeitäkö syödään sitten koko loppuikä?
[/quote]
Sinä kysyit otsikossa siitä unettomuudesta, ja vastasin että siihen saat tuskin terapiaa. Masennukseenkin sitä on julkiselta puolelta suht vaikea saada, usein yritetään ensin pelkkää lääkehoitoa.
Mutta ei terapian saaminen tuettuna toki mahdotonta ole, jos sinulla on paljon ongelmia ja sellaisia että lääkäri katsoo että terapiasta hyödyt ja sitä tarvitset.
Lääkkeiden kanssa on niin, että osa tarvitsee vain jonkin aikaa, joku loppuiän. Minä olen syönyt unettomuuteen lääkkeitä viimeiset 11 vuotta ja syön todennäköisesti loppuikäni. En näe siinä mitään ongelmaa. Pääasia että saan nukuttua.
Tavallaan itse kerroit oleellisen selityksen uniongelmiisi, mielenterveysongelmat (mainitsit olevasi ahdistunut, itsetuhoinenkin). Oikea paikka on siis mielenterveystoimisto / tk:n mielenterveyspalvelut (riippuen, miten kotipaikkakunnallasi järjestetty), josta sinun pitäisi saada kokonaisvaltaisesti apua. Yksityispuolella lyödään todennäköisesti unilääkeresepti kouraan, koska se on helpoin ratkaisu, ja sitten seuraavaksi painit lääkeriippuvuuden kanssa.
Käy ostamassa apteekista Neurobion Fortea ja syö sitä kuuri tryptofaanin ja melatoniinin kanssa. Sitä melatoniinia voi ottaa 5mg illalla.
Hakeudu psykiatrian poliklinikalle. Sinne saa lähetteen terveydkeskuslääkäriltä. Ennen kuin saat aikaa lääkärille, niin kannattaa kokeilla melatoniinia. Vaikutus ei ala välttämättä ensimmäisenä yönä, joten kannattaa kokeilla useampana iltana peräkkäin. Otetaan n. tunti ennen nukkumaanmenoa.
Lääkäri todennäköisesti määrää sinulle nukahtamislääkkeitä, mutta ei kannata laskea täysin niiden varaan. Aiheuttavat riippuvuutta ja vaste katoaa joskus hyvinkin nopeasti. Sinua voisi auttaa parhaiten keskusteluhoito, jossa kävisit läpi ahdistusta ja unettomuutta aiheuttavia kuormittavia asioita. Sinulla täytyy olla puolen vuoden hoitosuhde psykiatrian polulle, ennen kuin sinulle voi hakea terapiajaksoa. Muista kuitenkin, että Kela saattaa myös hylätä hakemuksen. Jos sinulle myönnetään nuorison psykoterapia, niin neljän kuukausittaisen käynnin jälkeen omavastuu osuutesi on n.50€. Tämä siis pätee alle 25-vuotiaille.
Älä hukuta itseäsi pelkoon ja ahdistukseen, ympäriltäsi löytyy varmasti paljon pieniä kauniita ja hyviä asioita, jotka antavat elämälle positiivista sisältöä. Älä vaadi itseltäsi ja elämältä liikoja, vaan pyri löytämään jokaisesta päivästä edes yksi asia, jolle on aihetta hymyillä. Elämän ei ole aina tarkoituskaan olla glamouria ja yltäkylläistä iloa, huomaat kyllä jonain hetkenä, että tämän hetken koettelemukset tekivät sinusta vahvemman ja viisaamman.
"Lääkäri todennäköisesti määrää sinulle nukahtamislääkkeitä, mutta ei kannata laskea täysin niiden varaan. "
Ei muuten nykyisin määrää niitä oikein millään, vaan kirjoittavat yleensä masennuslääkkeen, jolla on sivuvaiktuuksena uneliaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 15:39"]
"Lääkäri todennäköisesti määrää sinulle nukahtamislääkkeitä, mutta ei kannata laskea täysin niiden varaan. "
Ei muuten nykyisin määrää niitä oikein millään, vaan kirjoittavat yleensä masennuslääkkeen, jolla on sivuvaiktuuksena uneliaisuutta.
[/quote]
Ja se on tutkitusti tehokkaampaa hoitoa unettomuuteen kuin perinteisillä unilääkkeillä pelaaminen, onneksi tähän on nykyisin siirrytty.
Voi olla, että sulla on symbapovagaalinen balanssi vinksallaan. Eikä keho ei ns. missään vaiheessa palaudu (yön aikana levossa) ja rentoudu. Tuo on itseään ruokkiva kierre tuo unettomuus.