Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelupaikaksi Helsinki, Turku vai Tampere?

Vierailija
27.03.2014 |

Mihin "kannattaa" mennä opiskelemaan, Helsingin, Tampereen vai Turun yliopistoon tai kenties Åbo Akademiin?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja!

Vierailija
2/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkikseen hakijan ainakin kannattaa huomioida, että Tampereella lääkiksessä on  erilainen opetusmetodi kuin muualla. En ole asiaan tarkemmin perehtynyt, mutta ottaisin selvää, jos olisin lääkikseen hakemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on Turusta ja Hgistä opiskelumielessä. Turku on ihana opiskelijakaupunki! Suosittelen sitä ehdottomasti. Halvempi kuin Helsinki ja käytännössä kaikki on kävelyetäisyydellä: yliopisto, keskusta ja opiskelija-asunnot. Hgissä ne ovat hajallaan ja kalliita. Turussa on paljon opiskelijoita ja vilkas iltaelämä. Etenkin kesäisin kaupunki on nätti ja joen rannalla on kiva istuskella. Tykkään myös Turun historiallisuudesta. Treestä ei ole kokemusta.

Vierailija
4/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiin ehdottomasti! Tampere on p-reikä :(

Vierailija
5/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun lääkistä voin minä ainakin suositella :)

Vierailija
6/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki. Mikään ei ole masentavampaa kuin rakastua asuinpaikkaan ja todeta valmistumisen jälkeen, että työmarkkinat on Helsingissä. Tietysti hiukan riippuu alasta, mutta yleisesti Turun ja Tampereen akateemiset työmarkkinat on "ylitäynnä" ja työtä on nuivasti valmistuneille tarjolla ja palkat heikompia. Kyllä mua ainakin risoo, että tänne Tampereelle tuli tultua, perustettua perhe, ostettua asunto ja nyt tekee paskalla palkalla töitä huonolla urakehityksellä, kun kaikki hyvät duunit on Helsingissä. Mihin tästä nyt enää lähtee, kun miehellä työ, talo ja lapsilla kaverit...?

Vierailija
7/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:48"]

Helsinki. Mikään ei ole masentavampaa kuin rakastua asuinpaikkaan ja todeta valmistumisen jälkeen, että työmarkkinat on Helsingissä. Tietysti hiukan riippuu alasta, mutta yleisesti Turun ja Tampereen akateemiset työmarkkinat on "ylitäynnä" ja työtä on nuivasti valmistuneille tarjolla ja palkat heikompia. Kyllä mua ainakin risoo, että tänne Tampereelle tuli tultua, perustettua perhe, ostettua asunto ja nyt tekee paskalla palkalla töitä huonolla urakehityksellä, kun kaikki hyvät duunit on Helsingissä. Mihin tästä nyt enää lähtee, kun miehellä työ, talo ja lapsilla kaverit...?

[/quote]

Riippunee alasta. Vastavalmistuneella lääkärillä taitaa olla parhaimmat palkat juuri jossain muualla kuin Helsingissä?

Vierailija
8/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa sitten Aikalaisessa oli Tampereen lääkärikoulutuksesta:

http://aikalainen.uta.fi/2014/02/21/mies-ja-tehtava/

En itse sinänsä ole koskaan ollut kiinnostunut lääkärin hommista, mutta itse menisin mielelläni tuollaiseen ongelmanratkaisuun perustuvaan koulutukseen. Tampere ei ole mikään huono opiskelijakaupunki verratuna noihin muihin. Helsinki on kallis ja Turussa rumat opiskelija-asunnot (ei kovinkaan relevantti peruste ;)).

Vierailija
9/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:42"]

[/quote]

Voitko! Kertokaa turun lääkisläiset millaista siellä on ollut? Olen nyt yli 20 vuotta asunut Tampereella ja pidän kaupungista kovasti, ja täkäläinen opetustyyli kiehtoisi myös. Mutta koska olen hakenut jo kahdesti niin olisi syytä miettiä Turkuakin, jos sinne olisi helpompi päästä.

Oletko pitänyt opetustyylistä, joka Turussa on?

Vierailija
10/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 00:28"]

Turku. ÅAkin on Turussa. Turun kolmen korkeakoulun (ÅA, TY, TKKK) välillä on hyvä yhteistyö ja kursseja voi ottaa joustavasti kaikista oppilaitoksista.

[/quote]

Korjataan sen verran että Turussa on 2 korkeakoulua,Åbo Academy ja Turun Yliopisto jonka yksi tiedekunta on nykyään Turun Kauppakorkeakoulu

Vierailija
11/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:42"]

[/quote]

Voitko! Kertokaa turun lääkisläiset millaista siellä on ollut? Olen nyt yli 20 vuotta asunut Tampereella ja pidän kaupungista kovasti, ja täkäläinen opetustyyli kiehtoisi myös. Mutta koska olen hakenut jo kahdesti niin olisi syytä miettiä Turkuakin, jos sinne olisi helpompi päästä.

Oletko pitänyt opetustyylistä, joka Turussa on?

[/quote]

Itse olen vielä preklinikassa, mutta tähän asti olen tykännyt tosi paljon :) Opettajat on yleisesti ottaen hyviä ja luentoja on tarpeeksi (minusta tärkeää). Tykkään myös itsenäisestä opiskelusta, vaikka ryhmätöitäkin on kyllä joka kurssilla. Ainoa negatiivinen juttu on suuret ryhmäkoot (jotka ovat varmaan ongelma joka lääkiksessä). En varmaan tykkäisi PBL:stä juuri suuren ryhmätyöskentelymäärän takia. Ilmeisesti Helsingissäkin on PBL käytössä? Meillä on myös opetutor -järjestelmä, omalta tutorilta voi kysyä mitä vain, milloin vain ja ovat kyllä innokkaita auttamaan.

Muuten tykkään kampusalueesta, kaikki laitokset on lähekkäin ja ruokapaikkoja on mistä valita (oliskohan n. 10 ja tietty Åbo Akademissakin on jotain ja AMK:lla). Turun lääkiksen kandiseura on myös tosi aktiivinen. Tervetuloa, jos päätät hakea tänne :)

Vierailija
12/44 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 22:18"]

Turku. ÅAkin on Turussa. Turun kolmen korkeakoulun (ÅA, TY, TKKK) välillä on hyvä yhteistyö ja kursseja voi ottaa joustavasti kaikista oppilaitoksista.

[/quote]

Korjataan sen verran että Turussa on 2 korkeakoulua,Åbo Academy ja Turun Yliopisto jonka yksi tiedekunta on nykyään Turun Kauppakorkeakoulu

[/quote]

Itseasiassa on kylläkin 3: Turun Ammattikorkeakoulukin on korkeakoulu ;)

Vierailija
13/44 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 18:48"]

[/quote]

Ei asia ole aivan noin yksiselitteinen. Toki Helsingissä on enemmän työtä, mutta on töitä Tampereellakin. Lähinnä se on omasta osaamisestaan kiinni, että löytyykö töitä vai ei. Vasta valmistuneelle Tampere ei ole helppo kaupunki ja itsekin olen työttömänä. 

Opiskelun voi ajatella myös vierailuna itselleen vieraassa kaupungissa. Ei sinne ole pakko perhettä perustaa, vaan voi viettää vapaata elämää ja tutustua kaupunkiin. Jos kaupunkiin ihastuu ja töitä löytyy niin voihan sinne myös jäädä. Jos ei löydy niin voi siirtyä toiselle paikkakunnalle. Mielestäni perhettä ei kannata opiskeluvaiheessa perustaa, vaan jättää nämä hommat sinne kun on löytänyt vakituiselta tuntuvan työn paikalta, jossa on kysyntää sinulle myös muista firmoista. 

Moni menee helpoimman kautta ja käy kaikki koulut samalla paikkakunnalla. Toki tällöin saa suhteita ja työllistyminen on sen myötä helpompaa. Itse olen opiskellut kolmella eri paikkakunnalla ja ilmeisesti työn perässä täytyy muuttaa neljännelle. Kyllä uusia kavereita löytyy jos niitä on aiemminkin saanut. Helsingistä ei myöskään ole kovin pitkä matka käydä Tampereella kavereita tapaamassa. Omat opiskelukaverini muutenkin levittäytyivät aika hyvin ympäri Suomea ja osa lähti ulkomaille, joten kavereita en käyttäisi kovin tärkeänä perusteena jäädä tietylle paikalle etenkään uran alkuvaiheessa. Voihan muuttaa takaisin sitten kun töitä löytyy haluamaltaan paikkakunnalta. 

Vierailija
14/44 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 22:18"]

[/quote]

Åbo Academy? :D Se on kyllä ihan vaan Åbo Akademi.

Vierailija
15/44 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on pitkään johtanut vetovoimaisuuskyselyjä, mutta mulla on haisu, että tilanne on nyt muuttumassa. Olen opiskellut Tampereella ja asun täällä vieläkin, mutta taika on kadonnut. Järjestyshäiriöitä ja sotkuisuutta, tukkoon rakentamista ja vieläpä kovin mielikuvituksetonta rakentamista. Turku on uusi Tampere :) Tarkoitan tätä vetovoimaisuutta, itse olen Turkuun siirtymässä ennen kuin tulee tosi ryysis.

Helsinki on ihana, jos on paljon rahaa. Köyhän ei kannata vaivautua.

Vierailija
16/44 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 07:15"]

Mun poika on menossa tekniselle alalle Tampereelle, eikä edes harkitse muita. Helsinki on poissuljettu juuri sen kalleuden ja pitkien välimatkojen vuoksi. 

[/quote]

En voi kuin ihmetellä tätä, jos poika on menossa teknilliselle alalle. Aalto-yliopiston ylioppilaskunnalla on Otaniemessä suuri määrä opiskelija-asuntoja, joista on kävelymatka kaikkiin opiskelun kannalta olennaisiin paikkoihin. Myös opiskelijatapahtumista suuri osa tapahtuu kampuksella. Helsinkiin pääsee halutessaan bussilla alle 20 minuutissa, jos sinne jostain syystä haluaa lähteä käymään.

Toki jos sitten on sellainen nirppanokka, jolle soluasunto ei kelpaa, niin sitten se on voi voi. Olen itse opiskellut TKK:lla ja asuin opiskeluaikani teekkarikylässä. Minusta se oli nimenomaan hieno osa opiskelijaelämää, kun asui samassa solussa muiden tekniikan alan opiskelijoiden kanssa.

Vierailija
17/44 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KANNATTAA SYNTYÄ tAMPEREELLE NIIN EI TARVITSE OSKAAN LÄHTEÄ  MIHINKÄÄN JA ASUNTOASIATKIN OVAT KUNNOSSA :) 

Kyl määki turuus muttei sitä lasketa :D

Vierailija
18/44 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pitkälti siitä, mitä haluaa opiskella ja mitä tulevaisuudessa tehdä. Kannattaa vaikka listata työpaikkoja, missä haluaisi työskennellä ja miettiä, missä nuo työpaikat sijaitsevat ja onko joka tapuksessa muuttamassa opiskelujen jälkeen. Kannattaa myös lukea eri laitoksista ja siitä, miten sivuaineet onnistuvat. Sekä Turku, Jyväskylä  että Tampere ovat minusta sympaattisia kaupunkeja ja Helsingissä on tietysti paljon eri listoilla hyvin pärjänneitä opiskelupaikkoja. 

Itse päädyin sisarusten perässä Helsinkiin sattumalta (KTM), enkä usko että olisin päässyt omalla alallani yhtä hyvään ura- ja palkkakehitykseen kiinni muualla (tai se olisi vaatinut muuton Helsinkiin, mitä en olisi välttämättä kesätyövaiheessa itse hoksannut). Mikään sääntö tämä ei ole - moni suuri asianajotoimisto ja pankki on täynnä esim. Turun oikeustieteellisestä tai kauppatieteistä valmistuneita. Helsinki on valinta myös toiseen suuntaan: nyt kun työpaikat ja asunto ovat täällä, olisi iso kynnys muuttaa ruuhkattomamman ja halvemman asumisen perässä muuallle. 

Vierailija
19/44 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijaelämä on vilkasta, asuntoja saa helpommin + huokeammalla kuin Helsingistä. Etu Tampereeseen nähden on se, että - no, se, että tämä on Turku. :) Ei kai kukaan nyt asetu Tampereelle, jos voi valkata Turun?!? :D

[/quote]

Samaa mieltä. Hieman kuin voisi valita voisiko syödä gourmet-ravintolassa vai nakkikioskilla.

Vierailija
20/44 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 01:59"]

Opiskelijaelämä on vilkasta, asuntoja saa helpommin + huokeammalla kuin Helsingistä. Etu Tampereeseen nähden on se, että - no, se, että tämä on Turku. :) Ei kai kukaan nyt asetu Tampereelle, jos voi valkata Turun?!? :D

[/quote]

Samaa mieltä. Hieman kuin voisi valita voisiko syödä gourmet-ravintolassa vai nakkikioskilla.

[/quote]

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2010/04/21/tampere-ja-turku-herattavat-halun-muuttaa/20105661/12

Suomalaiset vain sattuu tykkäämään mustamakkarakioskista enemmän :)