Opiskelupaikaksi Helsinki, Turku vai Tampere?
Mihin "kannattaa" mennä opiskelemaan, Helsingin, Tampereen vai Turun yliopistoon tai kenties Åbo Akademiin?
Kommentit (44)
Mä opiskelen myös Turussa ja kaupunki on musta opiskelijalle todella miellyttävä! Kaupungin Kompaktin koon takia olen kaikki vuodet pystynyt kulkemaan pelkästään polkupyörällä ja säästänyt näin hirveästi rahaa. Myös asunnot on mukavan halpoja ja jopa ihan keskustastakin löytyy opiskelijalle sopivanhintaisia vuokra-asuntoja. Kesällä Turku on myös melko ylivoimainen kaupunki, paljon puistoja ja joenranta sekä saaristo on upeaa seutua. Miinuksena toki, että kesä- ja osa-aikaisia töitä on todella vähän suuhteessa halukkaiden tekijöiden määrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
27.03.2014 klo 00:28
Turku. ÅAkin on Turussa. Turun kolmen korkeakoulun (ÅA, TY, TKKK) välillä on hyvä yhteistyö ja kursseja voi ottaa joustavasti kaikista oppilaitoksista.
Korjataan sen verran että Turussa on 2 korkeakoulua,Åbo Academy ja Turun Yliopisto jonka yksi tiedekunta on nykyään Turun Kauppakorkeakoulu
Korjataan toisenkin kerran: Tampereella on kaksi tiedekorkeakoulua, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen yliopisto. Näiden lisäksi kaupungista löytyy kaksi ammattikorkeakoulua. Tampereella lieneekin absoluuttisesti enemmän korkeakouluopiskelijoita, joten kysymys onkin hyvin vireästä yliopisto- ja opiskelijakaupungista. Näillä(kin) numeroilla Turku häviää, mitä tosiasiaa Aurajoen rantamilla on ollut vaikea hyväksyä. Evan tuoreessa tutkimuksessa puolestaan mainitaan, että nimenomaan Helsinki ja Tampere houkuttelevat nuorta, koulutettua työvoimaa.
Tiettyyn kaupunkiin ja sen korkeakouluun hakeutuminen riippuu kuitenkin enemmän siitä, mitä aikoo opiskella. Turun yliopistolla on vahvemmin edustettuna kauppatieteet kuin Tampereella, Tampereen yliopistolla puolestaan yhteiskuntatieteet. Tampereen teknillisellä yliopistolla taas soveltavat luonnontieteet hyvin hallussa, kun taas Åbo Akademissa kielivähemmistöä pidetään kuin kukkaa kämmenellä.
Miksi edes harkitset? Tietysti Turku!
Hei auttakaa minuakin! Lääkikseen olen hakemassa, kotikaupunkini on Tampere, mutta harkitsen vaihtoehtoina Turkua ja Kuopiota.
Minne kannattaa!!