Lapsilisä on tarkoitettu lapsen käyttöön eikä
tilille säästöön. Siksi siitä on huomattu olevan varaa leikata, olettaisiin.
Kommentit (68)
^ Toki säästäminen juuri esimerkiksi ajokorttia varten on hieno ele vanhemmalta lasta kohtaan, mutta kaikista pienituloisimmalla siihen ei ole varaa, jos ei sitten elä ihan makaronilla ja ketsupilla. :)
Joo mulla menee kyllä lapsilisä lapsen harrastuksiin ja vaatteisiin, eli ylipäätänsä elämiseen. Ajokortin ja mielelläni autonkin aion hänelle hankkia kunhan siihen ikään tulee, ne rahat revin vaikka selkänahasta. Tällä hetkellä ei vaan ole mahdollista laittaa tuollaisia rahoja säästöön.
Ei varmasti ole lapsen käyttöön. Äidille lapsen ja koko perheen hyväksi käytettäväksi.
Ihan oma päätös laittaa ne rahat sivuun. Se on joka kuukausi pois lapselta, saa sen vain sitten könttäsummana jälkikäteen. Mutta jostakin sen perheen on tingittävä, kun ei sitä kuukausittain käyttöön ota. Vai onko säästäminen kiellettyä? :D
^ Mutta ensisijaisesti lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Lähes jokaisella keskituloisella perheelläkin on varaa säästää 100 euroa joka kuussa. Otetaan heiltäkin lapsilisä pois?
^^ Ei säästäminen kiellettyä ole, mutta jotenkin tuo leikkaus olisi perusteltava tai sitten se on tarpeeton.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:54"]
Mä pistin ne säästöön ja niillä rahoilla maksettiin lasten ajokortit. Ei me mitään suurituloisia oltu, mutta minä olen säästäväinen luonne. Tosiasiassa - ihan hyvin olisi tultu toimeen ilmankin. Nehän loppuikin sitten kun pojat täytti 17 ja tuloja oli juuri ja juuri sen verran meillä, että opintotuki nolla, ihan euroista kiinni. Hyvin pärjättiin, vaikka oli lukiossa kirjaostoja yms. Asuntolainaakin meillä vielä tuossa vaiheessa oli.
[/quote]Maksan ajokortin tulevaisuudessa ilman lapsilisiä.
Meillä äiti ja iskä on säästänyt/säästää lapsilisät meille. Rikkaita ei olla. Perusduuneissa molemmat. Ja ne myös tasataan meille, koska nuorinhan saa eniten. Tosin isommat ostokset, ajokortit jne. on maksettu lapsilisistä.
Oon porukoille tosi kiitollinen. On ihanaa elää kun tietää, että säästötilillä oottaa melkein nelinumeroinen summa pahanpäivän varalle.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:08"]
^^ Ei säästäminen kiellettyä ole, mutta jotenkin tuo leikkaus olisi perusteltava tai sitten se on tarpeeton.
[/quote]
Juurihan aloituksessa sanoit, että lapsilisää ei saa laittaa tilille säästöön. Mitäs jos perus keskituloinen duunariperhe maksaa lapsilisällä lapsen menoja ja laittaa palkastaan 100 euroa säästöön? Onko tämä sallittua vai pitäisikö nyt lapsilisä kieltää?
Lapsilisä harkintavaraiseksi niin poistuu nämäkin ongelmat. Löysä raha pois yhteiskunnasta.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:14"]
Lapsilisä harkintavaraiseksi niin poistuu nämäkin ongelmat. Löysä raha pois yhteiskunnasta.
[/quote]
Pienellä varauksella, mutta kannatan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:14"]Lapsilisä harkintavaraiseksi niin poistuu nämäkin ongelmat. Löysä raha pois yhteiskunnasta.
[/quote]
miksi?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:14"]
[/quote] Tuohon nyt ei kokoomuslaiset suostuisia iän kuuna päivänä. :D
Mä en edes mieti mihin se lapsilisä menee. Ostab normaalisti vaatteita, leluja ym. lapselle miettimättä että nyt nää ostokset lähtee just niistä lapsilisärahoista. Siirrän silloin tällöin lapseni tilille rahaa sen mukaan mitä ylimääräistä irtoaa. Ajokortin maksan aikanaan ja ostokset niin kauan kun kotona asuu ja takuuvuokran voin hänelle maksaa kun kotoa muuttaa, sen jälkeen käyttää omalla harkinnalla tilinsä rahoja (ajattelin säästää sinne viitisen tuhatta euroa), opiskelee tai on työssä.
Itse olisin ollut iloinen, jos perheeni ei olisi koskaan saanut lapsilisiä. Hyvin isälläni oli varaa kustantaa minun ja neljän sisarukseni eläminen, samalla kun äitini käytti lapsilisät tupakkaan, olueen ja ties mihin huvitteluihinsa.
Onko se lapsilisä jotenkin korvamerkittyä? Saan yksinhuoltajana 150 euroa lapsilisiä. Säästöön menee 50-200 euroa kuukaudessa. En ole koskaan ajatellut, että se menisi juuri lapsilisistä, vaan että pyrin säästämään 5-15 prosenttia tuloistani joka kuukausi. ( 5% joka kuukausi heti ennen esim. laskujen maksuja, ja jos rahaa jää (yleensä jää jonkin verran), niin ne säästöön.
Kyllä mulla menee kaikki mitä tulee. Just käytin lapsilisät ennakkoverojen maksamiseen.
Mä pistin ne säästöön ja niillä rahoilla maksettiin lasten ajokortit. Ei me mitään suurituloisia oltu, mutta minä olen säästäväinen luonne. Tosiasiassa - ihan hyvin olisi tultu toimeen ilmankin. Nehän loppuikin sitten kun pojat täytti 17 ja tuloja oli juuri ja juuri sen verran meillä, että opintotuki nolla, ihan euroista kiinni. Hyvin pärjättiin, vaikka oli lukiossa kirjaostoja yms. Asuntolainaakin meillä vielä tuossa vaiheessa oli.