Kieroon katsovat/karsastus jne
Aloittelen työuraa asiakaspalvelualalla, ja useimmiten neuvoessani asiakasta, katson tätä silmiin keskustellessamme. Aloin tänään miettiä, vaikutanko tökeröltä/epäystävälliseltä, kun menen niin hämilleni kieroon katsovan ihmisen kanssa. En oikein tiedä kumpaan silmään katsoa, ja sitten varmaan näytänkin kuin seuraisin tennisottelua, kun vaihtelen seuraamaani silmää niin kiivaasti. Nolottaa. Miten toimisin mahdollisimman sujuvasti? Tunnen itseni idiootiksi ja moukaksi. Samoin pelkään loukkaavaani esim. erilaisista näkyvistä kehitysvammoista kärsiviä, kun en oikein osaa "käyttäytyä" heidän kanssaan. Kun tarkoitukseni ei ole loukata, mutta menen hämilleni, kun en oikein tiedä toisen ymmärryksen tasoa. Huokaus. Neuvoja ja keskustelua?
Kommentit (15)
Aah miten tuttu ongelma. On siis meitä muitakin pohtivia. Olen myös terveydenhuoltoalalla. Nolottaa kun aina ajaudun katsomaan sitä väärä silmää, kai. Kun jos kumpikaan ei pyöri päässä vaan osoittavat vakaasti eri suuntiin niin mistäs varmaksi tietää kumpi on näkevä. Tämä oma vajaavaisuuteni hävettää hillittömästi, kun karsastus itsessään on luonnollisempaa kuin oma sosiaalinen kömpelyys. Mutta kiitos 7 tuosta vinkistä katsoa nenään, onpahan joku kompromissi :)
10, tervetuloa kerhoon! Itse olen kaupassa töissä :P Mutta elättellään toivoa, että meidän ystävällisyysja hyväntahtoisuus paistaa läpi, eikä sosiaalinen kömpelyys? ;)
Katso silmien väliin ja keskity selittämääsi asiaan. Minulla ovat kierot silmät. Paremmin näkevä silmä tekevä tekee työt ja laiska silmä seikkailee missä huvittaa. Minä en voi sille mitään ja toivon ettei kukaan muukaan ala tekemään asiasta sen suurempaa numeroa.
Lisään vielä että karsastava ihminen ei ole kehitysvammainen.
eikös ne kierosilmät ole aivovammautuneita kaikki? Eivät varmaan paljoa tajua, vaikka kuinka tuijottaisit.
Itselläni myös silmät karsastaa ja kiinnostaisi kuulla lisää mielipiteitä, mitä muut ihmiset ajattelevat nähdessään tällaisen ihmisen?Vaivaannutko, näyttääkö se mielestäsi rumalta jne?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 01:36"]Itselläni myös silmät karsastaa ja kiinnostaisi kuulla lisää mielipiteitä, mitä muut ihmiset ajattelevat nähdessään tällaisen ihmisen?Vaivaannutko, näyttääkö se mielestäsi rumalta jne?
[/quote]
Naisella vain söpöä, persoonallista mun mielestä
Täälläkin yksi kierosilmäinen. Toinen silmäni karsastaa eikä kyse ole silmän laiskuudesta, vaan liikuttajalihaksen halvaantumisesta ja arpikudoksen muodostumisesta. Silmä on leikattu kahdesti. Suoraksi sitä ei saa, mutta asentoa on voitu korjata. Näkökin siinä on ihan kohtalainen, vaikka yleensä karsastavan silmän näkökyky on heikko, joskus jopa olematon.
Tuolla ylempänä pari neropattia luokitteli meidät kehitysvammaisiksi ja aivovammaisiksi. Kuka on, kuka ei. Nämä aivopierujen päästäjät ainakin ovat. Olen monesti ihmetellyt, että minua ei koulussa kiusattu, vaikka olisin ollut oiva uhri silmineni ja muine puutteineni. Työni tein koulumaailmassa. Joidenkin oppilaiden kanssa tuli puhetta, kumpaa silmää heidän pitäisi seurata. Neuvoin seuraamaan suoraan katsovaa. Ja niin oli asia pois päiväjärjestyksestä. Yläasteikäiset mamman kullat tietysti välitunnilla kuvittelivat olevansa fiksuja ja filmaattisia, kun tekivät kaikenlaisia naamaliikkeitä. Kuljin ohi ihan kuin en olisi heitä huomannutkaan. Irvistelyt loppuivat yleensä aika pian.
Kyllähän tämä kierosilmäisyys aiheuttaa joskus pieniä ongelmia ja rajoituksia, kun silmien ns. yhteinäkö puuttuu. Se rajoittaa mm. ammatinvalintaa. Ja tuorein hankaluus on se, että nämä 3D-elokuvat ja vastaavat eivät näy kolmiulotteisinä, silmistä johtuen. Ja arkipäivän ongelma: autoillesa ei pysty arvioimaan pelkän näön perusteella, kuinka kaukana vastaantuleva kulkuneuvo on eli voiko kääntyä vasemmalle vai pitääkö odottaa. Muttä tässä niin kuin monessa muussakin asiassa järjen käyttö on sallittu!
Hmmm, jos oikein huomattava karsastus, niin enpä usko että se kovin söpöä olisi..
nettikeskustelujen parhaat puolet ilmenivät juuri.
Kyllä, tiedän etteivät karsastavat ihmiset ole kehitysvammaisia.
Ei, en tee asiasta isompaa numeroa, enkä ala sinulta paikan päällä kysymään kovaan ääneen, kumpaan silmään kuuluisi katsoa (googlella löydetty keskustelu ehdotti näin). Arvostan sinua ihmisenä, ja haluan kohdella sinulla kuten muitakin, vaikka itse olenkin tämmöinen komerossa elänyt naisenalku, ja kokisin tilannetta vaikeaksi. En oikein tiennyt keneltä tätä kysyisin, niin vauvapalstan aihe vapaa-osio valikoitui.
Kiitos yhdestä asiallisesta vastauksesta.
En ole ikinä ajatellut että karsastukseni olisi ollut kiusallinen muille kuin itselleni =D
Itse en myös ikinä tiedä miten katsotaan silmiin (kun minulla toimii vain yksi) niin katselen sitten aina toisen nenää =)
Olkaa onnellisia, että sentään ymmärrätte, kuinka toista kuuluu katsoa silmiin. Minulle se on ihan ufoa, joten katson yleensä toisen ohi tai läpi. Jotkut luulevat minua ylimieliseksi sen takia, huoh, sosiaalisuus on liian vaikeaa. :/
Minua ei niinkään kiusaa toisen erilaisuus, vaan se,että eihän toinen luule, että minua asia häiritsee? Eli oli kyseessä kieroon katsominen, tai vaikka ihottuma, tai puhetyyli tms, IHAN MIKÄ VAAN periaatteessa, minusta kaikki saavat olla omanlaisiaan, mutta kun haluan kohdella kaikkia tasapuolisesti ja-vertaisesti, niin saan sähellyksen aikaan stresssaamalla mahdollisesti turhasta :D Joka taas varmasti juontaa juurensa suuresta miellyttämisenhalustani ja omasta epävarmuudestani...
T. Ap (myös 6)