Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voimaton kristillisyys. Tyhjinä kumisevat rukoushuoneet?

Vierailija
22.11.2020 |

Korona on tuonut rajoitteet tilaisuuksien pitämiselle myös seurakunnissa. Silti jo ennen koronaa merkillepantavaa oli tyhjyyttään kumisevat kirkot ja miten harvalukuisesti ihmiset seurakuntien toimintaan osallistuvat. Ovatko kristityt kääntyneet agnostikoiksi suuremminkin joukoin? Kovin uskottavaa seurakuntien toiminta ei ole, kun miettii miten inhimillistä ja voimatonta touhu on. Jumalaakaan ei ilmeisesti koko touhu kiinnosta. Muutamat siellä jaksaa vielä virttä veisata, mutta kuinka pitkään vielä? Oletko miettinyt samaa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta olen osallistunut useiden srk:ien toimintaan. Ja kyllä, homma on ihmisvetoista, kuppikuntaista. Jumalan Voima puuttuu. Enää en viitsi vaivautua.

Myös TV7 ohjelmat ovat aika luokatonta bs.

Onneksi niitä ulkomaisia superevankelistoja ei ole nyt pyörimässä ympäri maata, mammonaa itselleen keräten. Muistatteko vielä kaikenmaailman herzogit, huhhuh. Ja ihan kotimaiset srk:t niitä tänne roudasivat ja kestitsivät.

Vierailija
22/33 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vastatko näihin kilju-trollien aloituksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta olen osallistunut useiden srk:ien toimintaan. Ja kyllä, homma on ihmisvetoista, kuppikuntaista. Jumalan Voima puuttuu. Enää en viitsi vaivautua.

Myös TV7 ohjelmat ovat aika luokatonta bs.

Onneksi niitä ulkomaisia superevankelistoja ei ole nyt pyörimässä ympäri maata, mammonaa itselleen keräten. Muistatteko vielä kaikenmaailman herzogit, huhhuh. Ja ihan kotimaiset srk:t niitä tänne roudasivat ja kestitsivät.

Juuri tätä tarkoitan. Toimintaa on hyvä tarkastella kriittisesti. Uskottelu ja katteettoman hömpän puhuminen (kuten herzigit, paksut jutut jne) on hyvä ottaa esille.

Vierailija
24/33 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty käymään kirkoissa, koska en kestä sitä kaksinaismoralismia ja VIHAA varsinkaan homoja kohtaan. En vain kestä. Pidän jumalasuhteeni kunnossa itse.

Vierailija
25/33 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin katsoin kotiseurakunnan striimauksen. Paljon oli muitakin katselijoita, ainakin kommentteja oli.

Vierailija
26/33 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta eihän yksikään niistä kymmenistä tuhansista jo unholaan painuneista jumalista, joihin ihminen on aikojen saatossa uskonut, ole koskaan ilmaissut pettymystään siitä että ihmiset ovat heidät hyljänneet. Miksi kristinuskon Jumalakaan siitä välittäisi? Vai voisiko olla että hän ei ole edes olemassa?

Vierailija
27/33 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On uuden voimallisen uskonnon aika. Niin se on aina mennyt.

Vierailija
28/33 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen nyt vaan vihdoin ja viimein on tajunnut että usonnot on huijausta. Ei ole Jumalaa eikä mitään muutakaan yliluonnollista johtajaa. Täällä me vaan keskenämme tallustellaan ja yllättävää kyllä, selvitään ihan hyvin ilman uskontoakin. 

Helppoa ajatella että näin on. Mutta ei ole. Ihminen tarvitsee jotain uskon kaltaista. Ja jos uskonnot häviäisivät tilalle tulisi tyhjiö jonka täyttäisi jokin muu, ehkä paljon pöhkömpi tai vaarallisempi (no, tietyt uskonnot ovat nyt sellaisia) asia.

Vierailija
29/33 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kovasti, että taas pääsee kirkkoon kunnolla!

Ei noi nettijutut ole minua varten. Kaipaan päästä kirkkoon paikan päälle.

Vierailija
30/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimaton, niin. Nykyään väki haluaa uskoa mieluummin voimaan kuin rauhaan, rakkauteen ja armoon.

Vierailija
31/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monia seurakuntien toiminta alkaa kiinnostaa, kun itse tarvitsee apua. Tälläkin palstalla neuvotaan hakemaan ruokaa tai maksusitoumuksia diakoniasta, kun rahat ovat tiukilla. Sinne ei kerry lahjoitettavaa, jos ihmiset eivät kuulu kirkkoon. Moni mummo maksaa kirkollisveroa pienestä eläkkeestään, että hädänalaiset saisivat apua tarvitessaan. Kirkko on ottanut käyttöön modernit työmuodot korona-aikaan. Meidän seurakunnassa nettikirkkoa saattoi tänään kuunnella radiosta ja nettisivulla sekä katsoa striimausta youtube-kanavalta.

Niin, hädänalainen pappi tarvitsee palkkansa. Ei jaksa muuten loitsuja lukea.

Vierailija
32/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen nyt vaan vihdoin ja viimein on tajunnut että usonnot on huijausta. Ei ole Jumalaa eikä mitään muutakaan yliluonnollista johtajaa. Täällä me vaan keskenämme tallustellaan ja yllättävää kyllä, selvitään ihan hyvin ilman uskontoakin. 

Helppoa ajatella että näin on. Mutta ei ole. Ihminen tarvitsee jotain uskon kaltaista. Ja jos uskonnot häviäisivät tilalle tulisi tyhjiö jonka täyttäisi jokin muu, ehkä paljon pöhkömpi tai vaarallisempi (no, tietyt uskonnot ovat nyt sellaisia) asia.

Niinpä. Onko tämä meidän aikammekaan lähelläkään mitään täydellistä paratiisia, vaikka uskovaisia on nykyään vähemmän? Ihmiset vain kääntyvät toisten "jumalien" puoleen. Ennen tavoiteltiin uskoa ja nyt jotain täydellistä instapersettä ja materiaa. Henkinen pahoinvointi näyttää lisääntyneen, kun puhutaan nuorten naisten mielenterveysongelmista ja nuorten miesten syrjäytymisestä.

Vierailija
33/33 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan kovasti, että taas pääsee kirkkoon kunnolla!

Ei noi nettijutut ole minua varten. Kaipaan päästä kirkkoon paikan päälle.

Samaa mieltä. Katsoin viime keväänä pääsiäisjumalanpalveluksen netin kautta eikä se vaan ollut sama. Olen ortodoksi, joten yleensä seison kirkossa ja pääsiäisyönpalvelukseen kuuluu kirkon kiertäminen kynttilöiden kanssa. Kotona tuli vaan makoiltua sohvalla ja puuhaten välillä jotain muuta. Ainakin minä tarvitsen kunnollisen seurakuntayhteyden, jotta usko pysyy täysissä voimissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi