Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajatella siskosta joka jäättä lainat maksamatta

Vierailija
26.03.2014 |

eli maksattaa takaajalla, eli minulla. Ei ole edes pyytänyt anteeksi, ei selittänytyhtään  mitään. Ei olla muutenkaan enää tekemisissä, kun hän välttelee. Löysi miehen itselleen pitkän yksinolon jälkeen ja eristäytyi kuten hänellä on aina tapana uuden miehen tullessa kuvioihin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 08:28"]

Siis onko mun syy mukamas? pitää vain unhotaa koko juttu vai?

ap

[/quote]

Ei sun pidä vain unohtaa koko juttua. Mä sanoisin että odotat hetken ja kun siskosi vähiten odottaa, lyöt asian tiskiin. On se paikka sitten mikä tahansa. Voi tietysti olla että siskosi kieltää koko jutun, "hän ei todellakaan ole tehnyt noin!", mutta jos sulla näyttää paperit, eli takuuvuokrarahojen siirto/maksaminen sun muut, niin aika nopeastihan siltä paukut loppuu.

Tosin, sekin on tässä eläessä nähty, että kaikkien todisteidenkin jälkeen joku voi vielä väittää että ne ovat väärin.

Vierailija
2/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin aion tehdä, pyydän tositteet siitä ettei hän ole mukamas saanut takuuarahoja takaisin että vuokranantaja on pidättänyt ne mukamas ja hän sanoi että on aina hoitanut vuorkanmaksu

Miksi olisi? asunto oli ihan siistissä kunnossa kun hän muutti koska olin itse sitä siivoamassa.

Tai sitten hän ei ole maksanut vuorkiaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:24"]

Enkä ole pyytämässä maksuvapautusta teiltä vaan että haluan tietää että olenko mukamas väärässä kun sisko poloista vaivaan asiasta, kuten äitimme sanoo.[/quote]

Jos olet puhunut totta, niin olet oikeassa. Ei se ole ongelma. Ongelma on se, että miten saat sen oikeassaolemisen johtamaan toivotunlaiseen tulokseen. Siihen ei välttämättä ole olemassakaan keinoja, jos siskosi alkaa hankalaksi.

Mutta tietenkin voit pyytää siskoa maksamaan, ja se ei ole ollenkaan kohtuutonta olkoonpa äitisi mitä mieltä asiasta tahansa. Mutta jos siskosi käskee sinun häipyä, niin ainoa laillinen keino vaikuttaa maksamiseen on oikeusjuttu, jonka lopputulos on tällaisessa riidassa silkkaa arvanheittoa.

Vaikka teillä olisi kirjallinen sopimus tai todistajat suulliselle sopimukselle, oikeus päättää usein tuollaisissa mielestään pikkuasioissa antaa kummankin maksaa itse omat oikeuskulunsa. Kahdella ja puolella tonnilla ei hoideta minkäänlaista oikeudenkäyntiä, lakimies veloittaa sen verran päivään sanomisesta. Siskosi saa luultavasti valtion maksaman lakimiehen, joka venyttää jutun mahdollismman pitkäksi, monimutkaiseksi ja kalliiksi, vaikka tietäisi täysin varmasti olevansa väärässä, koska tuollaiset pikkujutut ovat lakimiehille helppoa rahaa tyhjästä. Ja jos taas et pysty todistamaan, että teillä on sopimus lainaamisesta, ei sinulla ole mitään mahdollisuutta saada oikeutta uskomaan totuutta. Niin se vain menee. Minä en näe oikeudenkäyntiä muuna kuin kalliina vittuiluna, joka luultavasti karahtaa raskaamman jälkeen omaan nilkkaan. Mutta toki se on kiistatta oikeutesi, jos niin päätät.

Mitä ylipäätään haluat tällaisella kyselemisellä? Täytyykö sinun todella kysyä netistä mitä sinun pitää ajatella jos sisko kusettaa pari tonnia? Tai haetko sääliä? Porukkaa haukkumaan siskoasi selän takana? Jos sille linjalle lähtee, että ihmettelee toisten likaisia temppuja, niin etkö usko tuntemattomien ihmisten löytävän vaikkapa uutisista vähän isompia rötöstelyjä taivasteltavakseen.

Käytännön fakta on, että mennyt mikä mennyt, nuole haavasi ja ota opiksi niin, että kun se uusi mies lähtee ja se tulee seuraavan kerran niin säälittävänä mankumaan rahaa, luultavasti lapsiinsa vedoten, pidät pääsi kylmänä.

Vierailija
4/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei suostu minkäänlaiseen takaisinmaksujärjestelyyn, niin sit vain hyväksyttävä, että 2500€ oli hinta millä pääsi epäluotettavasta henkilöstä eroon elämässään. Itseni paha mennä sanomaan tuosta mitään, että se on oma sisarus, kun sellaisia ei itsellä ole. Mutta pienemmillä summilla on kyllä päässyt joistain "kavereista" eroon, kun eivät lainan maksun tullessa ajankohtaiseksi enää halunneet pitää mitään yhteyttä. Voit sinäkin ap käyttää aikaasi ja energiaasi johonkin tärkeämpään. Enkä pidä sinua kohtuuttomana, mutta jos joskus lainaat jollekin rahaa, arvaat kaiketi tehdä siitä sopimuksen mustaa valkoisella?

Vierailija
5/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähdit takaajaksi? Olisit voinut kieltäytyä. Luulisi, että olisit oikeasti tuntenut siskosi ja jos aavistus olisi ollut tulevasta tilanteesta, et olisi lähtenyt mukaan. Minkälaisista summista on kyse?

Vierailija
6/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 07:43"]

eli maksattaa takaajalla, eli minulla. Ei ole edes pyytänyt anteeksi, ei selittänytyhtään  mitään. Ei olla muutenkaan enää tekemisissä, kun hän välttelee. Löysi miehen itselleen pitkän yksinolon jälkeen ja eristäytyi kuten hänellä on aina tapana uuden miehen tullessa kuvioihin.

[/quote] no tuota vartenhan takaaja on ettei itse tarvitse maksaa! Kuka hullu nyt maksaisi jos onnistuu löytämään jonkun vielä hullumman takaamaan. Fiksu nainen tuo siskosi. Sulle taas ei voi muuta sanoo kuin että mitäs läksit.

Vierailija
7/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on 2500 eurosta. maksoin hänen takuuvuokran ja sopimus oli että hän maksaa sen sitten takaisin kun menee taas töihin. Hän muutti hetimiten uuden miehensä kanssa yhteen ja muutti toiseen asuntoon, sai takuuvuorarahat takaisin mutta piti ne itsellään. 

Hänellä oli aikoinaan hätä, joten pakkohan se oli siskoa auttaa. Hänellä on 3 lasta. Oletin aina että saan rahani takaisin.

ap

Vierailija
8/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmaksi osaksi lasten vuoksi autoin häntä.

ap

Vierailija
9/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 08:12"]

Kyse on 2500 eurosta. maksoin hänen takuuvuokran ja sopimus oli että hän maksaa sen sitten takaisin kun menee taas töihin. Hän muutti hetimiten uuden miehensä kanssa yhteen ja muutti toiseen asuntoon, sai takuuvuorarahat takaisin mutta piti ne itsellään. 

Hänellä oli aikoinaan hätä, joten pakkohan se oli siskoa auttaa. Hänellä on 3 lasta. Oletin aina että saan rahani takaisin.

ap

[/quote] Koskaan ei pidä olettaa mitään. Ei edes lähimmistä sukulaisista.

Vierailija
10/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko mun syy mukamas? pitää vain unhotaa koko juttu vai?

ap

Vierailija
11/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, ei täällä kannata kysellä mikä on oikein. Tai ainakaan ottaa vastauksia tosissaan. Ainahan täällä ap on syyllinen, oli kysymys mikä tahansa. 

Onko sinulla tositteet otetusta lainasta? 

Otat yhteyttä siskoon niin ettei välttely auta: puhelimitse, tekstarilla, sähköpostilla, kirjatulla kirjeellä. Ei todellakaan tarvitse unohtaa. Jos tositteet maksamattomasta lainasta niin voit uhata viedä asian oikeuteen.

Vierailija
12/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä ymmärrä miksi siskoni on muka fiksu, ja minä uuno jos yritän auttaa yksinhuoltajaa jolla pieniä lapsia.

Teidän asenteenne on kyllä myös aika mielenkiintoinen.

ap

Vierailija
13/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika asenteellista porukkaa täällä... No mä nostaisin asian pöydälle sekä siskon, uuden miehen että sukulaisten (ainakin vanhempien) kanssa. Pyytäisin siskoa kertomaan aikataulun, jonka aikana maksaa velat takaisin ja laittaisin sen paperille. Jos tuo summa ei ole kaatanut talouttasi, niin hyvä. Kuitenkin kyseessä on sen verran iso raha ihan kenelle vain, että ei tuollaista oikein voi unohtaa.

Vierailija
14/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on myös se että äitimme on sitä mieltä että sisko on niin reppanan poloinen että sitä pitäisi kaikkien vaan ymmärtää ja auttaa jatkuvasti, niin ettei häneltä itseltään voi vaatia mitään vastuuntuntoa vaikka kyseessä o jo 40v. nainen.

ap

Vierailija
15/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 08:49"]

Aika asenteellista porukkaa täällä... No mä nostaisin asian pöydälle sekä siskon, uuden miehen että sukulaisten (ainakin vanhempien) kanssa. Pyytäisin siskoa kertomaan aikataulun, jonka aikana maksaa velat takaisin ja laittaisin sen paperille. Jos tuo summa ei ole kaatanut talouttasi, niin hyvä. Kuitenkin kyseessä on sen verran iso raha ihan kenelle vain, että ei tuollaista oikein voi unohtaa.

[/quote]

Tälle komppi. 

Vierailija
16/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:01"]

Ongelma on myös se että äitimme on sitä mieltä että sisko on niin reppanan poloinen että sitä pitäisi kaikkien vaan ymmärtää ja auttaa jatkuvasti, niin ettei häneltä itseltään voi vaatia mitään vastuuntuntoa vaikka kyseessä o jo 40v. nainen.

ap

[/quote]

Hienoa, sittenhän äiti auttaa tytärtään tästä lähtien niin ettei sinun enää ikinä tarvitse. 

Ymmärrän että sinua korpeaa tilanne. Eihän tuo normaalia ole...

Vierailija
17/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä maksoit takuuvuokran? Et ottanut sitä varten mistään lainaa vaan sulla oli se raha itsellä ja sisko otti sen omalle tililleen ja on käyttänyt sen, niinkö?

Ei se tietenkään ole sun vika mutta tässä ei nyt ole kyse takaamisesta vaan lainasta. Siskon pitää tietenkin maksaa laina takaisi, jos ei muuten niin erissä. Jos ei ota yhteyttä ja vastaa sun viesteihin niin sano että otat yhteyttä tähän uuteen miesystävään.

Tästä on jo vuosia mutta vippailin rahaa veljelleni, satasia monen monta kertaa, hän asuikin mun luona ja kela maksoi hänelle asumistukea joka hänen olisi pitänyt maksaa mulle omana osana vuokrasta muttei maksanut vaan piti kelan maksamat rahat itsellään. Mä en koskaan ole pyydellyt niitä rahoja vaikka itse olin silloin tiukassa taloudellisessa tilanteessa itsekin. Vuosia myöhemmin kuulin että veli oli muille ihmisille puhunut että mä olin hänelle pystyssä, se oli aika kamala juttu kuulla koska noihin aikoihin kun asuimme samassa talossa jouduin silloin lainaamaan muilta rahaa vuokran maksuun ja joskus jouduin venyttämään maksua takaisin mutta maksoin kuitenkin. Siksi että veli ei suostunut maksamaan omaa osaansa, en kuitenkaan kertonut sitä kellekään silloin. En pidä enää mitään yhteyttä kenenkään tuolta ajalta. Sen opin että vaikka kuinka yrittäisi olla hyvä isosisko ja suojella pienempiä sisarruksia ongelmilta että aikuisen elämä lähtee hyvin käyntiin niin siitä voi niinkuin mun tapauksessa sataa paskaa ainoastaan ja vaan omaan niskaan.

Omien lasten en halua pyytävän apua toisiltaan, saavat pyytää multa ja mieheltä. Me autetaan, se ei oo sisarruksien tehtävä, harmi ettei mun vanhemmat ajatelleet niin aikanaan.

Vierailija
18/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin minun elämästäni, summa vaan oli pienempi. Katkaisin välit kuusi vuotta sitten ja nyt elämä on aika paljon kevyempää. Kukaan ei enää pummi rahaa, loisi nurkissa tai hämmennä elämää. Vaikka - varsinkin ensimmäisenä vuonna - hetkittäin ikävöin häntä paljon, niin pidän sen rajan, että elän oman elämäni niiden ihmisten kanssa jotka eivät kuppaa ja jotka haluavat hyvää. 

Vierailija
19/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon elämä ei ole koskaan ollut mitenkään seesteistä.

Miehet olleet jotain ihme luusereita eikä nykyinenkään mitenkään vakuuta, muuttivat yhteen heti ensitapaamisen jälkeen.

Töistä hän oli sairaslomalla koska ei tullut toimeen yhden työkaverinsa ja  esimiehensä kanssa. Tämäkin oli outo selitys, miten niillä perusteilla voi saada saikkua ja puoli vuotta peräti?

ap

Vierailija
20/25 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne. Sisko pitäisi maksaa sinulle takaisin. Jos äiti on sitä mieltä, että et voi periä, niin pyydä äitiä maksamaan raha sinulle siskon puolesta...

Tämmöisistä asioista menee välit.

Muistuttele siskoa lainasummasta, laita vaikka lasku menemään. Jos jossakin vaiheessa haluat viedä asian oikeuteen, niin asia on vanhentunut, jos et ole 3 v muistuttanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi