No niin, nyt alkaa tapahtua, HUSin diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen väläyttää jo Uudenmaan eristämistä muusta Suomesta, tilanne heikkenee nopeasti nyt
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007634796.html
Lehtonen ja Tuomela ovat melkein ainoita asiantuntijoita Suomessa, joihin oikeasti luotan tässä korana-asiassa.
Kommentit (211)
Nyt pitäisi laittaa kuukaudeksi samat rajoitukset kuin oli keväällä.
Ja mielellään koko maahan.
Olen sama mieltä kuin Lasse Lehtonen. Kuntien rajoitukset ovat liian lieviä. Mitä auttaa, että uimahallista puolet pukukaapeista on suljettu. Koko uimahalli pitää sulkea. Samoin kaikki ravintolatoiminta ja teatterit.
Vierailija kirjoitti:
Uusimaa kiinni! UUSIMAA KIINNI!
Kyllä. Ja tammikuulle saakka kiitos.
Eikö ole epäloogista, että tässä tilanteessa houkutellaan kotimaan matkailijoita esim Lappiin. Siellähän sekoittuvat uusmaalaiset ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Uusimaa suljettava.
Jouluna sieltä lähtee kymmeniätuhansia ihmisiä joulunviettoon ympäri Suomea, kaikkiin maakuntiin.
Ja levittävät viruksen sen myötä kaikialle kotimaassa.
Niin silloin, silloin ollaan kyllä syvällä kusessa.
Alkaa sairaalat ja tehohoitopaikat täyttyä, sairaslomat räjähtää, ja työntekijät loppua niin kaupoista, sairaaloista, tehtaista ja myös yhteiskunnan ydinaloilta: ruoka, pelastus, hoitajat, vedensaanti, lääkärit. Ilman noiden toimivuutta mikään yhteiskunta ei tule toimeen.
Mikä siinä on, ettei noita Helsingin tartuntoja saada kuriin?
Helsingin ja pk-seudun tartuntojen suurin syy on m a mu t. Siksi. Tyttären lukiossa on kaksi kertaa ollut tartuntoja, aina sitä ryhmää.
Ootte kaikki hiton sekaisin. Pysykää itte kotonanne kunnes kuolette.
Voitaisiin aloittaa ihan siitä, että kakki kauppakeskukset voisivat nyt heti alkuunsa lopettaa kaikki joulukauden yms. avajaiset. Sen jälkeen julkisiin liikennevälineisiin maskipakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusimaa suljettava.
Jouluna sieltä lähtee kymmeniätuhansia ihmisiä joulunviettoon ympäri Suomea, kaikkiin maakuntiin.
Alkaa sairaalat ja tehohoitopaikat täyttyä, sairaslomat räjähtää, ja työntekijät loppua niin kaupoista, sairaaloista, tehtaista ja myös yhteiskunnan ydinaloilta: ruoka, pelastus, hoitajat, vedensaanti, lääkärit. Ilman noiden toimivuutta mikään yhteiskunta ei tule toimeen.
Maakunnat myös vastuuseen pk-seudulle muuttaneista alkuasukkaistaan. Kiellot sinnekin päin tulemiselle
Älä ihan oikeasti viitsi. Sinäkin osaltasi pahennat tilannetta.
Kerropa, miten.
Uudenmaan yksipuolinen sulku ei auta, jos sieltä voi matkustaa muualle synnyinseuduilleen. Niiden maakuntien on kannettava vastuunsa vastaanottaessaan muualta tulevia.
Taudinlevittäjien synnyinseutu ei ole suomalaisessa maakunnassa.
En itse viruksesta ole huolissani mutta vaikutukset muun maan talouteen voi olla tuhoisat kun Uudeltamaalta lähtee kymmeniä ellei satoja tuhanisa ihmisiä joulunviettoon muuhun maahan. Turismi on kuitenkin vain pieni osa elinkeinooista, ajatelkaa raintoloita ja muita liikkeitä jotka joudutaan sulkemaan kun tulee koronarypäs Uudeltamaalta tuleen matkailijan mukana.
Vaasa oli jo hyvä esimerkki mitä tapahtui kun Uudeltamaala muutama opiskelija haki tartunnan ja levitti Vaasan opiskelijabileissä.
Uudeltamaalta matkaa kuitenkin ylivoimaisesti eniten ihmisiä muihin maakuntiin, tässä ei kannata verrata prosentteja. Vaikka jossain muualla oltais kiihtymisvaiheessa, Lapissa voi tarkoittaa 50 henkilöä mutta Uudellamaalla 5000 henkilöä.
Joten ainoa oikea ratkaisu on laittaa Uusimaa kiinni joulukuuksi ettei joulu ja uusivuosi aiheuta pahoja leviämisiä muualle suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen sama mieltä kuin Lasse Lehtonen. Kuntien rajoitukset ovat liian lieviä. Mitä auttaa, että uimahallista puolet pukukaapeista on suljettu. Koko uimahalli pitää sulkea. Samoin kaikki ravintolatoiminta ja teatterit.
Ilman Valmiuslakia ei hallituksella ole päätösvaltaa. Se on tartuntatautilain mukaan alueellisilla viranomaisilla. Lehtonen kuuluu itse HUSin koronakoordinaatioryhmään jolla on Vapaavuoren kanssa valta päättää pääkaupunkiseudun rajoituksista. Miksei hän itse esitä tiukempia toimia?? Valmiuslakiin tarvittaisiin eduskunnassa 5/6 enemmistö ja pressan suostumus. Persut, Kokoomus ja muukin oppositio vaatii päinvastoin rajoja ja baareja auki eli rajoitusten höllennystä joten Valmiuslakia ei saada voimaan. Perustuslaki menee ohi. Muualla maailmassa ei ole Suomen perustuslakia jossa yksilönvapautta ei saa rajoittaa ei sitten millään.
Onko eristäminen taas sitä että työmatkat sallitaan, tavaraliikenne sallitaan yms yms 😂
Oikeiden paikallisten sukulaiset asuvat tietysti Uudellamaalla itsekin joten sulku ei aiheuta ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman Valmiuslakia ei hallituksella ole päätösvaltaa. Se on tartuntatautilain mukaan alueellisilla viranomaisilla. Lehtonen kuuluu itse HUSin koronakoordinaatioryhmään jolla on Vapaavuoren kanssa valta päättää pääkaupunkiseudun rajoituksista. Miksei hän itse esitä tiukempia toimia?? Valmiuslakiin tarvittaisiin eduskunnassa 5/6 enemmistö ja pressan suostumus. Persut, Kokoomus ja muukin oppositio vaatii päinvastoin rajoja ja baareja auki eli rajoitusten höllennystä joten Valmiuslakia ei saada voimaan. Perustuslaki menee ohi. Muualla maailmassa ei ole Suomen perustuslakia jossa yksilönvapautta ei saa rajoittaa ei sitten millään.
Luuletko tosiaan, ettei Lehtonen esitä noita mielipiteitään muualla kuin Twitterissä ja lehdissä? Hän ei vain ole yksinvaltias, mutta pitää julkistamkeskustelua yllä, ja siitä ansaitsisi palkinnon!
Hämmentävää, miten täällä osa melkein ilopissat housuissa odottaa, että uusimaa menee sulkuun ja matkustuskieltoon. Ei mene. Se vaatii valmiuslakia ja valmiuslaissa on muitakin velvoitteita.
Fiksuinta olisi nyt jokaisen ottaa oma vastuu ja pysyä kotona niin paljon kuin mahdollista ilman eri käskyä. Vaikka tuolla on baarit, leffat ja urheilupaikat auki, niin voi ihan itse miettiä, onko fiksua työntyä sinnenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusimaa suljettava.
Maakunnat myös vastuuseen pk-seudulle muuttaneista alkuasukkaistaan. Kiellot sinnekin päin tulemiselle
Älä ihan oikeasti viitsi. Sinäkin osaltasi pahennat tilannetta.
Kerropa, miten.
Uudenmaan yksipuolinen sulku ei auta, jos sieltä voi matkustaa muualle synnyinseuduilleen. Niiden maakuntien on kannettava vastuunsa vastaanottaessaan muualta tulevia.
Siis oikeasti 11 ylänuolettaa absurdia väitettä. Ei maakunnat voi tuollaisia päätöksiä tehdä!
Kyllä se mulle täällä maakunnassa käy, että lyödään vaikka kaikki maakuntarajat kiinni, mutta kun ei se ole mitenkään mun päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan, ettei Lehtonen esitä noita mielipiteitään muualla kuin Twitterissä ja lehdissä? Hän ei vain ole yksinvaltias, mutta pitää julkistamkeskustelua yllä, ja siitä ansaitsisi palkinnon!
Iso kiitos hänelle, että kertoo medialle ja kansalaisille sitä kautta, mikä todellinen tilanne on. Tällä hetkellä alkaa olla pelottava.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää, miten täällä osa melkein ilopissat housuissa odottaa, että uusimaa menee sulkuun ja matkustuskieltoon. Ei mene. Se vaatii valmiuslakia ja valmiuslaissa on muitakin velvoitteita.
Fiksuinta olisi nyt jokaisen ottaa oma vastuu ja pysyä kotona niin paljon kuin mahdollista ilman eri käskyä. Vaikka tuolla on baarit, leffat ja urheilupaikat auki, niin voi ihan itse miettiä, onko fiksua työntyä sinnenyt.
En mä voi sitä Helsingin tosi hankalaa tilannetta hallita omilla toimillani, se vaatii viranomaistoimia. Ensin kovat keinot käyttöön siellä sisällä, ja jos ei toimi, sit vaikka ne rajat kiinni. Mutta HETI oikeat tositoimet, ei mitään maskit ja vähän rajoituksia iåsinne tänne -pelleilyjä.
Ohjeita noudattavien ihmisten määrä taitaa olla valitettavasti vähemmistössä ja siksi tilanne on ajautumassa kaaokseen.
Mun puolesta voidaan sulkea Uusimaa lopullisesti. Minulla ei ole mitään tarvetta poistua Helsingistä.
No itse ainakin jään kotiin Helsinkiin, jos tulee sellaiset olotilat, että ei voi turvallisesti lähteä vanhempien luo jouluksi. Luulen, että moni muu tekee samoin jos kehotetaan ennen joulua olemaan matkaamatta pois Uudeltamaalta tai jos rajat suljetaan.