G: Mitä asioita sinä pelkäät?
Maailmassa on paljon asioita, jotka voivat herättää pelkoa. On hämähäkkejä, lokkeja, korkeita paikkoja. Myös kuolema, läheisen menetys ja esim pimeä voi pelottaa monia. Joku voi kärsiä myös esiintymispelosta. Mikään pelon aihe ei ole kuitenkaan liian pieni.
Mikä on sellainen asia, jota sinä pelkäät? Mitä pelkäät eniten?
Minun kolme suurinta pelonaihettani ovat:
- kun itse olen perheeni kanssa pitkällä automatkalla tai joku sukulainen matkustaa, niin aina pelottaa, että sattuu joku kolari tai hirvi pomppaa suoraan auton eteen. Eli hengen menetys pelottaa.
- pelkään myös syvässä mustassa vedessä uimista, mielikuvitus rupeaa lentämään, kun miettii, mitä kaikkea siellä pinnan alla voi olla.
-Myös pimeä ahdistaa ja pelottaa minua.
Siinä ne ahdistavimmat asiat. Ainiin, ja vielä yksi asia, joka on erityisen pelottava, on puhelimessa puhuminen vieraiden ihmisten kanssa.
Kommentit (18)
Elämää js kuolemaa... Eli kaikkea :(. Hankalaa on
Pelkään että jään yksin
t. Vaativa M
Pelkään, etteivät rahamme riitä elämiseen.
Pelkään, että ajan kolarin, joku sairastuu vakavasti tai kuolee.
Hölmömpiä pelkoja: korkeat paikat, porraskäytävät, pimeä ja ötökät ällöttää.
- yksinäisyys
- sokeutuminen
- yksin kaupassa käyminen
- kuolema (olen ollut pitkään sairas)
- musta vesi (en ole uinut järvessä vuosiin)
- pimeä
- yliluonnolliset asiat
Pelkään että luonnonvarat ehtyy ja maailma joutuu sekasortoon tai ainakin elintaso romahtaa.
Rottafobia
Olen vainoharhainen joten pelkään kokoajan kotona, kadulla, ajatuksiani ihan kaikkea...
Ei oo helppo elämä (y)
Pelkään esiintymistä, fyysistä kipua, nolatuksi tulemista, vanhenemista, tulevaisuutta yleensäkin. Ja kuolemaa.
Ruoan ja lääkkeiden nielemistä.... tukehtumista siis. Vaikeuttaa kyllä elämää ja ruokailu on aina naurettavan hidasta :(
- Synnytystä ja raskautta ja kaikkea mitä siihen liittyy, niin paljon etten ikinä voi harkitakaan lasten hankkimista muuten kuin adoptiolla
- Pimeää ja syvää, tummaa vettä
- Maailman sähköverkon romahtamista, vissiin liikaa tullut katsottua kaikenmaailman katastrofiohjelmia
Raiskatuksi/pahoinpidellyksi tulemista. Vaikka asutaan ison kaupungin keskustan alueella, en uskalla liikkua jalan pimeällä.
Pelkään aina, että isosta suvusta tulee odottamattomia suru-uutisia. Ja juuri muutama päivä sitten sain kuulla setäni menehtyneen liikenneonnettomuudessa :(
Pelkään saavani jonkun taudin, joka muuttaa ulkoista olemustani radikaalisti. Ja vielä enemmän, että sellainen iskee muistiini/muihin henkisiin ominaisuuksiini.
Pelkään, että minua odottaa samanlainen surkea pitkäaikaistyöttömän alkoholistin elämä, mitä vanhempani elävät tällä hetkellä.
Pelkään kuolemaa - omaani ja läheisteni. Mulla ei oo koskaan kuollu kukaan kovinkaan läheinen ihminen, ja musta tuntuu etten mitenkään voi selvitä esim. oman äitini kuolemasta, en pärjää ilman sitä! Mulla on myös 6vk ikäinen vauva, ja pelkään kätkykuolemaa. Öisin en saa kunnolla nukuttua kun valvon syöttöjen välissä kalleinpani unta. Jos sattuu olemaan jonkin aikaa liian hiljaista, ei kuulu tuhinaa eikä ähinää, on aivan pakko käydä tarkastamassa että pikkuinen varmasti hengittää. Voi ku osaisin vähän rauhottua ja ymmärtää ettei aina tarvi pelätä sitä kaikkein pahinta...
Pelkään kolareita. Semmoisia että koko perhe on samassa autossa ja pitkiä matkoja. Lyhyet ei niin pelota vaikka voihan niissäkin tulla kolari.
Jos olemme reissussa ystäväperheen kanssa niin ehdotan että puolet heidän perheestään matkustaisi meidän autossa ja meistä puolet heidän autossaan. Takana on ajatus että jos tulee kolari niin kummankaan koko perhe ei ole samassa autossa..
Pitkäaikaissairauksia joissa joutuu vuodeosastolle "odottamaan" kuolemaa. Toivon ettei kukaan joutuisi sinne.
Iltalehdessäkö se vasta oli, missä oli juttua naisesta, joka pelkäsi juustoja.
Pelkään jos sairastun esim. syöpään.
Pelkään liikkua yksin pimeällä.
- Hirvikolaria ja liikenneonnettomuuksia ylipäätään (en kuitenkaan hysteerisesti, harrastan moottoripyöräilyäkin)
- Miehen ja lapsen terveyden ja hengen puolesta
- Mielivaltaista väkivaltaa (tätäkään en pelkää kauhean aktiivisesti, ja tiedostan kyllä, että se on aika harvinaista)
- yksinäisyys
- huonoon sosioekonomiseen asemaan päätyminen, josta seuraa yksinäisyys
- seksismin kohtaaminen ja sen takia esim. mahdollisuuksien rajoittuminen
- esiintyminen