Muita, jotka kopistelevat täkit lakananvaihdon yhteydessä.
Olen ihmetellyt miksi ihmiset ei naapureissa kopistele täkkejä ulkona. Niissä on pölyä, joka täytyy saada pois ennenkuin lakanat vaihdetaan. Se yksin heiluttelu ei auta vaan joko mattopiiska tai kaksi tarvitaan peiton kopisteluun, jotta pöly irtoaa. Tutkin asiaa ja huomasin että edes marttaliitto ei enää puhu peittojen kopistelusta.
Kiinnostaa onko muita jotka jaksavat edelleen nähdä vaivaa tällaisissa asioissa.
Kommentit (38)
piiskalla tampataan, ja kaksi ihmistä ottavat täkin reunoista kiinni ja räpsäyttelevät täkkiä voimakkaasti, jolloin pöly "kopsautetaan" irti
Tottakai. Varsinkin pakkasella pidän niitä puistelun jälkeen myös päivän ulkona, vaikka pölypunkit taitavat viihtyä paremmin kosteammissa asunnoissa.
Kuka ei vähintään tuuleta täkkejä ja tyynyjä?! Raahaan petauspatjan suojankin tuulettumaan.
Harvoin vien tuulettumaan. Joskus kovalla pakkasella lähinnä. Mutta pesen noin kolme kertaa vuodessa täkit, tyynyt ja petarinpäälliset joten eivät tunnu mitenkään pölyisiltä tai tunkkaisilta.
Meillä on sellainen laite kuin pesukone ja useampi peitto kuin se yksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös sellainen laite kuin imuri.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Varsinkin pakkasella pidän niitä puistelun jälkeen myös päivän ulkona, vaikka pölypunkit taitavat viihtyä paremmin kosteammissa asunnoissa.
Kuka ei vähintään tuuleta täkkejä ja tyynyjä?! Raahaan petauspatjan suojankin tuulettumaan.
Kiitos tästä, osa ei nimittäin ymmärrä että niitä pölypunkkeja on edelleen. Toki niiden määrä on niin pieni että harvemmin enää aiheuttaa allergiaa, mutta juuri noin ne saadaan pidettyäkin pieninä.
Joskus pudistellaan, sitten kopistellaan ja lopuksi ravistellaan. Lopuksi nakataan pesukoneeseen. Lähtee pahat henget täkistä.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin vien tuulettumaan. Joskus kovalla pakkasella lähinnä. Mutta pesen noin kolme kertaa vuodessa täkit, tyynyt ja petarinpäälliset joten eivät tunnu mitenkään pölyisiltä tai tunkkaisilta.
Mielenkiintoista, olen itse huomannut että pelkkä pesu ei vie pölyä pois. Toki kuivausrumpu kerää pölyn.
Kunnon ravistelu ja tuntien tuuletus. Pesen myös usein, tyynytkin. Vaihdan uusiin myös aika nopsaan, en siedä littanoita tyynyjä jne.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kopisteleva pesukone ja kopistelemattomat peitot kaappiin.
Meillä.
Kahden viikon välein muistellaan peitot, lakanat patja suojukset ym, ulkona
Vierailija kirjoitti:
Tuulettumaan, hmm. Ilmansaasteet, siitepöly, jne.
On jo lapsuudesta opittu tapa ravistella/pudistella matot ja täkit ulkona. Molemmissa päissä henkilö näin tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, olen itse huomannut että pelkkä pesu ei vie pölyä pois. Toki kuivausrumpu kerää pölyn.
Peitot ja täkit kuivaan kuivausrummussa. Petarinpäällisiä en. En ole kokenut että meillä olisi erityisen paljon pölyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peitot ja täkit kuivaan kuivausrummussa. Petarinpäällisiä en. En ole kokenut että meillä olisi erityisen paljon pölyä.
Peitot ja tyynyt siis kuivausrummussa.
sama
Kiitos kaikille, hyvä tietää etten ole ainut joka pitää tätä edelleen tärkeänä osana kodinhoitoa. Ehkä muut ei vaan välitä miten nukkuvat.
En ole koskaan omistanut mattopiiskaa. Olen käynyt emäntäkoulun 1970-luvulla ja jo silloin opetettiin, että ei mattoja, täkkejä eikä muutakaan tarvitse hakata piiskalla. Ravistelen kyllä ja aika usein vien päiväksi pyykkinarulle tuulettumaan.
Pesen täkit ja muut petivaatteet, myös sijauspatjan päällisen melkein joka vuosi. Kyllä siinä lähtevät pölytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, siinä koneessa pitää olla myös vettä. Muuten lika ja eikä varsinkaan pöly huuhtoudu pois vaan pinttyy entistä tiiviimmin tekstiileihin.
Kopistelu? Tarkoitatko tamppaamista?