Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, jotka kopistelevat täkit lakananvaihdon yhteydessä.

Vierailija
16.04.2024 |

Olen ihmetellyt miksi ihmiset ei naapureissa kopistele täkkejä ulkona. Niissä on pölyä, joka täytyy saada pois ennenkuin lakanat vaihdetaan. Se yksin heiluttelu ei auta vaan joko mattopiiska tai kaksi tarvitaan peiton kopisteluun, jotta pöly irtoaa. Tutkin asiaa ja huomasin että edes marttaliitto ei enää puhu peittojen kopistelusta. 

Kiinnostaa onko muita jotka jaksavat edelleen nähdä vaivaa tällaisissa asioissa. 

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopistelu? Tarkoitatko tamppaamista?

Vierailija
2/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

piiskalla tampataan, ja kaksi ihmistä ottavat täkin reunoista kiinni ja räpsäyttelevät täkkiä voimakkaasti, jolloin pöly "kopsautetaan" irti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Varsinkin pakkasella pidän niitä puistelun jälkeen myös päivän ulkona, vaikka pölypunkit taitavat viihtyä paremmin kosteammissa asunnoissa.

Kuka ei vähintään tuuleta täkkejä ja tyynyjä?! Raahaan petauspatjan suojankin tuulettumaan.

Vierailija
4/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravistellaan kunnolla meilläpäin.

Vierailija
5/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin vien tuulettumaan. Joskus kovalla pakkasella lähinnä. Mutta pesen noin kolme kertaa vuodessa täkit, tyynyt ja petarinpäälliset joten eivät tunnu mitenkään pölyisiltä tai tunkkaisilta. 

Vierailija
6/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen laite kuin pesukone ja useampi peitto kuin se yksi. 

Vierailija
7/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopistelu? Mä pudistan ulkona.

Vierailija
8/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on myös sellainen laite kuin imuri. 

Vierailija
9/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Varsinkin pakkasella pidän niitä puistelun jälkeen myös päivän ulkona, vaikka pölypunkit taitavat viihtyä paremmin kosteammissa asunnoissa.

Kuka ei vähintään tuuleta täkkejä ja tyynyjä?! Raahaan petauspatjan suojankin tuulettumaan.

Kiitos tästä, osa ei nimittäin ymmärrä että niitä pölypunkkeja on edelleen. Toki niiden määrä on niin pieni että harvemmin enää aiheuttaa allergiaa, mutta juuri noin ne saadaan pidettyäkin pieninä. 

Vierailija
10/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pudistellaan, sitten kopistellaan ja lopuksi ravistellaan. Lopuksi nakataan pesukoneeseen. Lähtee pahat henget täkistä.

Vierailija
11/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin vien tuulettumaan. Joskus kovalla pakkasella lähinnä. Mutta pesen noin kolme kertaa vuodessa täkit, tyynyt ja petarinpäälliset joten eivät tunnu mitenkään pölyisiltä tai tunkkaisilta. 

Mielenkiintoista, olen itse huomannut että pelkkä pesu ei vie pölyä pois. Toki kuivausrumpu kerää pölyn.

Vierailija
12/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon ravistelu ja tuntien tuuletus. Pesen myös usein, tyynytkin. Vaihdan uusiin myös aika nopsaan, en siedä littanoita tyynyjä jne.

Vierailija
13/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, kopisteleva pesukone ja kopistelemattomat peitot kaappiin.

Meillä.

Kahden viikon välein muistellaan peitot, lakanat patja suojukset ym, ulkona

Vierailija
14/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuulettumaan, hmm. Ilmansaasteet, siitepöly, jne. 

Vierailija
15/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo lapsuudesta opittu tapa ravistella/pudistella matot ja täkit ulkona. Molemmissa päissä henkilö näin tekemässä.

Vierailija
16/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, olen itse huomannut että pelkkä pesu ei vie pölyä pois. Toki kuivausrumpu kerää pölyn.

Peitot ja täkit kuivaan kuivausrummussa. Petarinpäällisiä en. En ole kokenut että meillä olisi erityisen paljon pölyä. 

Vierailija
17/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peitot ja täkit kuivaan kuivausrummussa. Petarinpäällisiä en. En ole kokenut että meillä olisi erityisen paljon pölyä. 

Peitot ja tyynyt siis kuivausrummussa.

sama

Vierailija
18/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, hyvä tietää etten ole ainut joka pitää tätä edelleen tärkeänä osana kodinhoitoa. Ehkä muut ei vaan välitä miten nukkuvat. 

Vierailija
19/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan omistanut mattopiiskaa. Olen käynyt emäntäkoulun 1970-luvulla ja jo silloin opetettiin, että ei mattoja, täkkejä eikä muutakaan tarvitse hakata piiskalla. Ravistelen kyllä ja aika usein vien päiväksi pyykkinarulle tuulettumaan.

Pesen täkit ja muut petivaatteet, myös sijauspatjan päällisen melkein joka vuosi. Kyllä siinä lähtevät pölytkin.

Vierailija
20/38 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, siinä koneessa pitää olla myös vettä. Muuten lika ja eikä varsinkaan pöly huuhtoudu pois vaan pinttyy entistä tiiviimmin tekstiileihin.