Kokemuksia kultin jättämisestä
Olen jättämässä erään kultin taakseni mutta olen kuullut muilta että tiedossa on painostusta ja kiusaamista. Miten pääsitte eroon kultista tai muusta vahvasta järjestäytyneestä toiminnasta?
Kommentit (29)
Onko Suomessa kultteja? Kerro lisää?
Kil'ttimiehen alalaji on johtajalleen uskollinen kulttimies.
Lähde vaan, älä jää keskustelemaan mitään. Loppukeskustelusta saisit vain lisää henkisiä vaikeuksia kun kultin johtajat joukolla, kaksin tai yksin suljettujen ovien takana lyttäisivät ja tuomitsisivat sinut.
KULTTI SUOMESSA????? Kerro lisää pliis!
Minä olin aiemmin VAL/Skepsis kultissa
Prometheusleirillä minua aivopestiin
Nyt olen eronnut heistä ja olen vapaa-ajattelija
Epäilen että suljetusta uskonyhteisöstä kyse, eräänlaisia kultteja nämäkin.
Jäät vain pois toiminnasta ja ilmoitat kirjeellä eronneesi yhteisöstä. Et suostu mihinkään keskusteluihin enää ja painostusyritykseen katua ja kääntyä jne.
Kerrasta poikki oli mikä yhteisö/kultti tahansa jos et enää jaa niitä arvoja ja halua olla mukana.
Ei ole helppo tie, sen voin omasta kokemuksesta kertoa. Joudut etsimään täysin uuden ystäväpiirin. Oma taustani on uskonnollisessa yhteisössä ja sen jäsenet eivät enää tervehdi jos vastaantulevat, kääntävät päänsä pois. Täydellisesti näkymätön olen ja hyvä niin. Aluksi oli vaikeaa täydellinen eristäminen kun ei muita tuttavia ja ystäviä ollut kuin uskonyhteisön väki.
Vaihdoin paikkakuntaa, lähdin opiskelemaan ja elämä muuttui paremmaksi. Vei vuosia aikaa kasata omaa identiteettiä uudestaan. Minusta kasvoi vahva ihminen.
Osa sukulaisistakin katkaisi yhteydenpidon.
Voimia sinulle ap.
Jos kyseessä on uskonnollinen yhteisö niin muistelen että joku yhdistys tukee tuollaista eroamista tai ainakin antaa neuvoja. En ole itse kokeillut eli en osaa sanoa sen enempää. Onnea matkaan.
Millaisia tuollaisten suljettujen uskonyhteisöjen miehet ovat sängyssä? Suomalaiset siis.
What... En usko että kauheen moni kulttiin kuulunut uskaltaa avautua, että ei tuu ns. Paljastetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sikakultti!
Tämä oli tietty vitsi, mutta henkisesti väkivaltaisen yhteisön jättäminen voi olla verrattavissa väkivaltaisen kumppanin jättämiseen: jos se vielä muuttuu, jos jään yksin, jos en pärjää ilman jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on uskonnollinen yhteisö niin muistelen että joku yhdistys tukee tuollaista eroamista tai ainakin antaa neuvoja. En ole itse kokeillut eli en osaa sanoa sen enempää. Onnea matkaan.
Uskontojen uhrien tuki UUT ry.
Vierailija kirjoitti:
Voi on, esim. Koiviston kultti (nk. "maitobaari") on varmasti pienemmistä kulteista tunnetuin. Isompia sitten esim. Jehovan todistajat. Varmasti löytyy muitakin kuin uskonnollisia kultteja.
Aloittajalle neuvoisin, että katsoo, mitä uskontojen uhrien tuella on tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi on, esim. Koiviston kultti (nk. "maitobaari") on varmasti pienemmistä kulteista tunnetuin. Isompia sitten esim. Jehovan todistajat. Varmasti löytyy muitakin kuin uskonnollisia kultteja.
Aloittajalle neuvoisin, että katsoo, mitä uskontojen uhrien tuella on tarjota.
Anteeksi Koivumäen, ei Koiviston.
Mä kirjoitin kirjeen, jossa selitin miksen halua enää olla kultin kanssa tekemisissä. Toivotin heille hyviä jatkoja, enkä enää vastannut yhteydenottopyyntöihin. Muutin toiselle paikkakunnalle.
Voisin harkita liittyväni, jos miehet ovat erityisen kiihkeitä ja dominoivia sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin harkita liittyväni, jos miehet ovat erityisen kiihkeitä ja dominoivia sängyssä.
Luulen, että ainakin useimmissa kristillisissä kulteissa homostelu on kiellettyä.
Valehtelu on rumaa, hyi!