Auttakaa mua valitsemaan ammatti eli mitä lähden opiskelemaan!
Olen 22v ja valmistunut lukiosta 2011. Alotin jo luokioaikana työt kaupassa ja sinne jumituin, kun en ole keksinyt, mitä opiskella.
Olen hyvä kuviksessa ja hahmotan hyvin muotoja. Olen aika hyvä matikassa ja ymmärrän sitä hyvin, mutten niin hyvin, että olisin pärjännyt lukion pitkässä matikassa. Psykasta kirjoitin En paperit, mutten koe olevani siinä niin hyvä vaikka se minua kiinnostaakin. Olen laiska lukemaan, mutta jos jokin kiinnostaa, niin sitten jaksan panostaa. Olen liikunnallinen.
Pienestä pitäen "haaveilin" opettajan ammatista, mutta silti en ole siitä niin innostunut, että olisin siitä varma. Toisaalta olisi kiva olla ope, mutta haluaisin ennemmin yläasteelle tai lukioon, eikä mulla ole sellasta yhtä ainetta, johon voisin "erikoistua".
Olen aina halunnut auttaa, ja olen koittanut miettiä sellaista ammattia, jossa voisin auttaa muita. Mielessä käynyt sossutyö, mutta toisaalta olen niin herkkä, että mulla ei varmaan pää kestäis nähdä niin paljon kaltoinkohdeltuja lapsia saatika, että aina heitä ei pysty auttamaan (niin että minä siitä saisin päättää). Koitin yhtenä kesänä hakea psykaa, mutta loppujen lopuksi en lukenut kunnolla ja koe tuntui älyttömän vaikealta, enkä edes saanut paljoa pisteitä siitä. Psykologina tai psykoterapeuttina toimiminen kyllä kiinnostaisi.
Tässä jotain infoa, kertokaa mulle mihin sopisin ja kysykää lisää. Haluan siis joko amk tai yliopistoon!
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 22:35"]Sosionomi? Fysioterapeutti?
Amk-tutkinnot on joidenkin mielestä höpöhöpöä, mutta kuulostaa siltä, että sinunkaltaiselle voisi sopia. Siis paremmin kuin yliopiston opinnot. On tenttejä ja raporttien tekemistä, mutta myös toiminnallisuutta ja ryhmässä työstettäviä tehtäviä. Luonnollisesti työharjoittelut antaa heti alussa kuvaa siitä, millaista työ oikeasti on.
Muista, että voit aivan hyvin hakea ja kokeilla. Kokeilla sisäänpääsyä, kokeilla opintoja. Moni tajuaa vasta opintojen kautta että onko se ala ollenkaan omaa. Jotkut vasta työelämässä. Joskus täytyy vaan lähteä kokeilemaan, jos ei ole ihan varma mitä haluaa.
[/quote]
Noh sosionomissa voisi kiinnostaa lapset ja nuoret ja monikulttuurisuus, mutta mikä ammatti näistä voisi siis olla. Millaista työtä se olisi? Noi kaikki esittelyt koulujen sivuilla on jotenkin kauheen ympäripyöreitä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 22:35"]
Sosionomi? Fysioterapeutti?
Amk-tutkinnot on joidenkin mielestä höpöhöpöä, mutta kuulostaa siltä, että sinunkaltaiselle voisi sopia. Siis paremmin kuin yliopiston opinnot. On tenttejä ja raporttien tekemistä, mutta myös toiminnallisuutta ja ryhmässä työstettäviä tehtäviä. Luonnollisesti työharjoittelut antaa heti alussa kuvaa siitä, millaista työ oikeasti on.
Muista, että voit aivan hyvin hakea ja kokeilla. Kokeilla sisäänpääsyä, kokeilla opintoja. Moni tajuaa vasta opintojen kautta että onko se ala ollenkaan omaa. Jotkut vasta työelämässä. Joskus täytyy vaan lähteä kokeilemaan, jos ei ole ihan varma mitä haluaa.
[/quote]
Niin paitsi nyt kun tuo korkeakoulu-uudistus tulee niin ei ehkä kannatakkaan vaan "lähteä kokeilemaan" koska jos ala ei kiinnostakkaan niin voi olla vaikea päästä enää opiskelemaan toista ammattia korkeakouluun.. :(
Mä meinasin tulla ehdottamaan open työtä! Älä hylkää sitä, lue vaikka kuvisopeksi jos se kiinnostaa. Itse teen sijaisuuksi alakouluilla ja tykkään kauheasti. Harmittaa etten ole aikoinani lukenut opettajaksi ja nyt nelikymppisenä tuntuu että se olisi just mun ala. Pitkät lomat ja lyhyet päivät (ainakin sitten kun homma alkaa sujua, sijaisena aika työlästä kun aina on uudet oppilaat, uudet kirjat, aiheet jne. joten joutuu valmistelemaan tunteja ja opiskelemaan aiheita itsekin paljon tuntien ulkopuolella. Työ on kuitenkin niin palkitsevaa, että mielelläni teen sijaisuuksia.
Fysioterapeutti, toimintaterapeutti, puheterapeutti, erityislastentarhanopettaja. Tässä ammatteja, joissa varmasti tulee riittämään työpaikkoja tulevaisuudessakin. Vanhusten määrä senkun lisääntyy, he tarvitsevat fysioterapia -ja toimintaterapiaa sekä puheterapiaa (aivan vanhuuttaan, mutta myös jos tulee esim. aivohalvaus tmv.). Lapsilla esiintyy yhä enemmän erityispiirteitä, joihin tarvitaan terapioita, puheterapeutteja ym. Lykkyä tykö opiskeluihin :) !
Hei ap, sulle sopis hyvin toimintaterapeutin työ! Menee vähän niinkuin fysioterapeutin ja psykologin välimaastoon.
Opinnot 3,5 vuotta amk:ssa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 22:35"]Sosionomi? Fysioterapeutti?
[/quote]
Noh sosionomissa voisi kiinnostaa lapset ja nuoret ja monikulttuurisuus, mutta mikä ammatti näistä voisi siis olla. Millaista työtä se olisi? Noi kaikki esittelyt koulujen sivuilla on jotenkin kauheen ympäripyöreitä.
[/quote]
Hmm.. No siis sosionomi-tutkinto antaa kyllä aika laajat mahdollisuudet. Lto-pätevyydenhän voi myös suorittaa samalla. Noilla painopisteillä kenttä on jo tosi laaja. Hae Mol:sta vaikka polulla sos. ja terveysala -> sosiaalialan ohjaajat tmv. Sosiaalityöntekijäksi et olisi pätevä, mutta lähestulkoon kaikki muut osumat vastaa tutkintoa.
Puheterapeutti kiinnostais. Mitäs eroa on sillä, jos opiskelee logopediaa yliopsitossa tai puheterapeutiksi amkssa?
Opettaja on kyllä sellanen ammatti, josta tykkäisin, kun musta olisi niin kiva opettaa ja keksiä kaikkija juttuja lapsille.
Tuli tässä mieleen sairaanhoitajanammatti. Mutta haluaisin kuitenkin päivätyön eli pitäisi mennä johonkin poliklinikalle?
Kiitos paljon vastanneille :)
Kuinkas nappaisi hammasteknikon ammatti?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 22:28"]
Niin ja graafinen suunnittelu on myös kiinnostanut. Mutta mitkä mahikset tästäkin on työllistyä??
[/quote]
Älä kouluttaudu graafikoksi. Nousukaudella töitä piisaa, mutta nyt on aika huono sauma saada mitään duunia. En halua lannistaa, mutta tiedäthän hakijamäärät graafiselle täällä pääkaupunkiseudulla? Nuoria lahjakkaita graafikoita on niin paljon, että ihan hirvittää.
Kuvaamasi perusteella olet humaani, ja sopisit humanistiselle alalle hyvin. Matikka pää ja muotojen hahmottaminen olisi hyvä apu arkkitehdin työssä. Vaikea on sitäkin mennä opiskelemaan, mutta jos kävisit vaikka lukemassa pitkää matikkaa aikuislukiossa voisi hyvinkin onnistaa? Olisiko sinulla mielenkiintoa lukea pitkä matikka?
Sairaanhoitoammattina sinule voisi sitten kuvailemasi perusteella sopia "neuvolan täti", siinä suurin osa asiakkaista on lapsia, ja heidän (melko) normaaleja äitejä:)
terveisin, väärälle alalle kouluttautunut graafikko
En kyllä jaksa matikkaa lähteä lukemaan enää pitkänä :/ Muuten arkkitehdin ammatti olisikin kiinnostava.
Neuvolantätiä ajattelinkin, siihen pitäisi opsikella terkaksi, ei sairaanhoitajaksi. Mutta voisi olla vaihtoehto! ap
Ei kiinnosta toimintaterpia eikä hampaat
Ap
Terveydenhoitaja on sairaanhoitaja joka on opiskellut vielä hieman pidempään :)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:53"]Terveydenhoitaja on sairaanhoitaja joka on opiskellut vielä hieman pidempään :)
[/quote]
Ahaa hups.. No siinähän voisi olla hyvä, kun saisi molemmat pätevyydet, niin on enemmän mistä valita töitä? :)
Farmaseutti, jos pärjäät kemiassa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:24"]
Farmaseutti, jos pärjäät kemiassa.
[/quote]
Fysiikassa pärjään, mutta kemiassa en :( joten eipä ole hyötyä. Muuten kyllä voisi olla mielenkiintoinen!
ap
Arkkitehtikoulutus on vaativa koulutus, kuten monet muutkin yliopisto- ja korkeakoulutukset. Jos sinua ei ap huvita lukeminen niin tuskin jaksat käydä opintoja loppuun. Kannattaa miettiä omien opiskelutottumusten ja -halujen mukaan ammatti.
Aalto Yliopisto ja teollinen muotoilija. Ja puupuolelle suuntaudu. Yritä!. Suomi tarvitsee jotain uutta puutuotetta. Jos olet pätevä, niin töitä löytyy.
Ota huomioon, minne menetkin opiskelemaan, että tämä lama huristelee ohi silläaikaa kun "luet". Pääset hyvään imuun nousukauden alkaessa. Käytä hyödyksesi ominaisuuksiasi ja vahvuuksiasi. Koita jonnekin muualle kuin julkiselle sektorille. Sieltä todennäköisesti karsitaan/eläköitetään porukkaa, eikä uusia oteta.
PS. Sulle taitaa tulla kiire jos mieli syksyllä aloittaa. Toi muotoilu"homma" olis aika vetävää, itsenäistä, mutta mageeta. Ulkomaille ja sillai...myös pätevöitymään ja saamaan inspistä.
Sosionomi? Fysioterapeutti?