Auttakaa mua valitsemaan ammatti eli mitä lähden opiskelemaan!
Olen 22v ja valmistunut lukiosta 2011. Alotin jo luokioaikana työt kaupassa ja sinne jumituin, kun en ole keksinyt, mitä opiskella.
Olen hyvä kuviksessa ja hahmotan hyvin muotoja. Olen aika hyvä matikassa ja ymmärrän sitä hyvin, mutten niin hyvin, että olisin pärjännyt lukion pitkässä matikassa. Psykasta kirjoitin En paperit, mutten koe olevani siinä niin hyvä vaikka se minua kiinnostaakin. Olen laiska lukemaan, mutta jos jokin kiinnostaa, niin sitten jaksan panostaa. Olen liikunnallinen.
Pienestä pitäen "haaveilin" opettajan ammatista, mutta silti en ole siitä niin innostunut, että olisin siitä varma. Toisaalta olisi kiva olla ope, mutta haluaisin ennemmin yläasteelle tai lukioon, eikä mulla ole sellasta yhtä ainetta, johon voisin "erikoistua".
Olen aina halunnut auttaa, ja olen koittanut miettiä sellaista ammattia, jossa voisin auttaa muita. Mielessä käynyt sossutyö, mutta toisaalta olen niin herkkä, että mulla ei varmaan pää kestäis nähdä niin paljon kaltoinkohdeltuja lapsia saatika, että aina heitä ei pysty auttamaan (niin että minä siitä saisin päättää). Koitin yhtenä kesänä hakea psykaa, mutta loppujen lopuksi en lukenut kunnolla ja koe tuntui älyttömän vaikealta, enkä edes saanut paljoa pisteitä siitä. Psykologina tai psykoterapeuttina toimiminen kyllä kiinnostaisi.
Tässä jotain infoa, kertokaa mulle mihin sopisin ja kysykää lisää. Haluan siis joko amk tai yliopistoon!
Kommentit (40)
Lastentarhanopettajaksi yliopistossa? Tai sitten sosionomiopinnot ja lastentarhanopettajan pätevyys siellä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:15"]
Puheterapeutti kiinnostais. Mitäs eroa on sillä, jos opiskelee logopediaa yliopsitossa tai puheterapeutiksi amkssa?
[/quote]
Puheterapeutiksi voi opiskella vain logopedian koulutusohjelmassa yliopistossa. Amk-pohjalla koulutusta ei ole. http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=4b5149b6-050e-4fd0-8e3b-ab9b98e421a8 Linkistä tietoa lisää ja linkit eteenpäin yliopistojen sivuille.
[/quote]
ääh vitsi oon tyhmä. Miten olin muka kattovinani, että se on amkssa... Kiitos, että kerroit!
Itse asiassa logopediaa joskus aikanaan mietinkin, mutta jostain syystä en kokenut, että olis niin mielenkiintonen... Mutta kyllä se saattais olla!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:51"]
Puheterapeutti kiinnostais. Mitäs eroa on sillä, jos opiskelee logopediaa yliopsitossa tai puheterapeutiksi amkssa?
[/quote]
Puheterapeutiksi voi opiskella vain logopedian koulutusohjelmassa yliopistossa. Amk-pohjalla koulutusta ei ole. http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=4b5149b6-050e-4fd0-8e3b-ab9b98e421a8 Linkistä tietoa lisää ja linkit eteenpäin yliopistojen sivuille.
[/quote]
ääh vitsi oon tyhmä. Miten olin muka kattovinani, että se on amkssa... Kiitos, että kerroit!
Itse asiassa logopediaa joskus aikanaan mietinkin, mutta jostain syystä en kokenut, että olis niin mielenkiintonen... Mutta kyllä se saattais olla!
[/quote]
Eikös puheterapeuteista ole vielä tällä hetkellä pulaakin?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:40"]
Lastentarhanopettajaksi yliopistossa? Tai sitten sosionomiopinnot ja lastentarhanopettajan pätevyys siellä.
[/quote]
En haluu lastentarhaopettajaksi :/ Tykkään kyllä lapsista, mutten osaa olla niiden kanssa niin "luonnollisesti", jos ymmärrätte!
Tosta sosionomista, mulle ei vieläkään selvinnyt, että mitä työtä esimerkiksi voisi tehdä! siis konkreettisesti. Koitin molista katsoa, mutten löytänyt.
ap
Ala poliitikoksi, ainoa mahdolisuus päästä tukiin ja roimaan palkaan ja eläkkeeseen käsiksi.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikös puheterapeuteista ole vielä tällä hetkellä pulaakin?
[/quote]
Niinkö? Nyt alko tosissaan kiinnostaa. Siinä olis psykologiaa, auttamista, päivätyö, hyvä palkkaus ja työllisyyttä siis... Kuulostaa paremmalta kuin hyvältä!
Kiitos auttaneille, antakaa vielä lisää vinkkejä! Haku pitäisi tehdä tällä viikolla heh.
Ei oo musta poliitikoksi, vaikka mielipiteitä löytyykin :D
Kuvisopeks en halua, koska oon hyvä kuviksessa, mutten ihan kaikissa "aloissa". Oon esim. hyvä piirtämään ja maalaamaan ja multa löytyy "värisilmää" yms.
Tosta graafikosta olikin puhetta, ettei oo työllisyyttä oikeen. :(
Tiedoksi Personal Trainer ei ole virallinen koulutus tai toiminimi olemassa!. Personal traineriksi voi alkaa nimittää itseään vaikkapa muutaman hierontakurssin ja liikunnanohjaajakoulutuksen jälkeen toisin kuin vaikkapa fysioterapeutti jonka nimityksestä on tarkat säännökset ja jota ei saa käyttää ennen kuin on suorittanut fysioterapeutin koulutuksen 3,5 v / 210 opintopistettä
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:01"]
Kognitiotiede
[/quote]
Kiinnostavaa, mutta onkohan liian haastavaa mulle hmm..
Itse hain nyt miehenä Oulun amk toimintaterapeutiksi ja sairaanhoitajaksi koska tykännyt aina ihmisten parissa työstä. AP Suosittelisin sinulle sairaanhoitajaa,fysioterapeuttia,tai ehdottomasti toimintaterapeuttia
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:04"]
Itse hain nyt miehenä Oulun amk toimintaterapeutiksi ja sairaanhoitajaksi koska tykännyt aina ihmisten parissa työstä. AP Suosittelisin sinulle sairaanhoitajaa,fysioterapeuttia,tai ehdottomasti toimintaterapeuttia
[/quote]
Noh sairaanhoitaja/terveydenhoitaja on nyt varmaankin yksi vaihtoehtoni. Fysioterapeutti ei oikeen kiinnosta.
Mitäs työtä toimintaterapeutti sitten tekee verrattuna fysioterapiaan? Missä kaikessa toimintaterapeutti auttaa? Tyyliin opettaa kirjottamaan jotain ihmistä, joka on vaikka ollut auto-onnettomuudessa ja menettänyt tämän kyvyn?
ap
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:02"]
Tiedoksi Personal Trainer ei ole virallinen koulutus tai toiminimi olemassa!. Personal traineriksi voi alkaa nimittää itseään vaikkapa muutaman hierontakurssin ja liikunnanohjaajakoulutuksen jälkeen toisin kuin vaikkapa fysioterapeutti jonka nimityksestä on tarkat säännökset ja jota ei saa käyttää ennen kuin on suorittanut fysioterapeutin koulutuksen 3,5 v / 210 opintopistettä
[/quote]
Joo musta tuntuu, että personal trainereitä yms liikunta-alanammattilaisia on pilvinpimein, että ei vissiin kauheen hyvä työllisyys eikä palkkaus ainakaan. :D
Arkkitehtikoulutukseenkin kannattaa hakea. Korkeakouluopinnoissa ei matematiikkaa ole kuin pääsykokeissa (ne on sitten rakennesuunnittelijat jotka laskee miten talo pysyy pystyssä ;)) ja nythän on alkanut uudelleen myös rakennusarkkitehtikoulutus ammattikorkeakouluissa.
En usko että pitkää matikkaa vaaditaan. Kannattaa tsekata!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:17"]Arkkitehtikoulutukseenkin kannattaa hakea. Korkeakouluopinnoissa ei matematiikkaa ole kuin pääsykokeissa (ne on sitten rakennesuunnittelijat jotka laskee miten talo pysyy pystyssä ;)) ja nythän on alkanut uudelleen myös rakennusarkkitehtikoulutus ammattikorkeakouluissa.
En usko että pitkää matikkaa vaaditaan. Kannattaa tsekata!
[/quote]
Niinkö? Tätä voisi siis harkita! Mutta mikä työllisyys näin laman aikaan?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 22:17"]Tradenomi tai personal trainer
[/quote]
Personal trainer ei kiinnosta, mutta tradenomia olen miettinyt. Mutta onko siinä huvä työllisyys? Eikö heitä ala olla jo liikaa?
Niin ja graafinen suunnittelu on myös kiinnostanut. Mutta mitkä mahikset tästäkin on työllistyä??
[/quote]