Lapsilisistä säästetään. Nyt se on sitten kirjoitettu jo lehteen!
Voi elämän kevät. Tekisi mieli avautua enemmän mutta en kehtaa.
Kommentit (117)
Mun kaveri asuu yksin kivassa kaksiossa, josta pyydetään 800€ vuokraa kuukaudessa. Sossu kustantaa kaiken, kaveri ei ole edes työkkärin listoilla. Valokuvaa harrastuksena, pitää blogia ja ryyppää viikonloput. Joskus käy Tallinnassa hakemassa alkoholia. Lisäksi mielenterveyspalveluiden asiakas.
Meidän perhe maksaa kolmiostaan 800€, mieheni palkalla. Jäljelle jää sen verran, että saamme muut laskut maksettua palkasta, minun työttömyystuellani ostetaan ruokaa ja lapselle vaatetta yms. mitä nyt tarvitsee. Ei todellakaan reissata, ei osteta tupakkaa tai alkoholia, kamera on se 79€ maksava halppismalli marketista.
Jokin on pahasti pielessä, kun sossun rahoilla elintaso on leveämpi kuin töissäkäydessä + Kelan rahoilla!
150 miljoonaa lapsilisistä tekee 600000 lapsella 25 egee per lapsi.
Tarkoittaa sitä että mattimeikäläisen kahdeksan lapsen talous menee viittä vaille nurin.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 19:51"]Oi miksi! MIKSI! Kukaan ei ole ehdottanut, että kansanedustajien palkoista vähennetään! Miksei! EI ne tarvii niin kovaa palkkaa. Ei tarviii.
[/quote]Kansanedustajien palkkojen pudottaminen tonnilla säästää pari milliä. Sillä hoidetaan pari teho-osaston potilasta vuodessa. Älä ole typerä, ei tässä napeilla pelata.
[/quote]Kuule mun äiti aina sano, että penni on miljoonan alku. Ja mun mielestä pari milliä on PALJON!
[/quote]SIis pari milliähän niistä lapsilisistäkin nyt vaan saadaan. Miksi ei siis oteta sitä paria milliä niistä kansanedustajien palkoista.
[/quote]
Siis voisit potkia pois vaikka 100 kansanedustajaa pihalle, puolittaa jäljelle jäävien 100 kansanedustajien palkat sekä potkia kaikkien 200 kansanedustajan avustajat. Etkä silti saisi säästöjä kuin n. 18 % siitä, mitä tuo lapsilisäuudistus säästää.
Minulle kävisi kyllä tuo edellä mainittu yhtälö, mutta ei sillä mitään todellisia säästöjä aikaan saada, toisin kuin tuolla tulevalla lapsilisäleikkauksella.
Siis saan kahdesta lapsesta lapsilisän 219€ mutta kun sekin pienenee niin mitä sitten saa???? Vittu mitä paskoja meillä istuu päättämässä asioita
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:12"]
150 miljoonaa lapsilisistä tekee 600000 lapsella 25 egee per lapsi.
Tarkoittaa sitä että mattimeikäläisen kahdeksan lapsen talous menee viittä vaille nurin.
[/quote]
Toivottavasti lainaamani viesti on sarkasmia. Jos joku hankkii 8 lasta, ja talous kaatuu 200 euroon, niin olisi kannattanut pitää jalat ristissä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:11"]
Mun kaveri asuu yksin kivassa kaksiossa, josta pyydetään 800€ vuokraa kuukaudessa. Sossu kustantaa kaiken, kaveri ei ole edes työkkärin listoilla. Valokuvaa harrastuksena, pitää blogia ja ryyppää viikonloput. Joskus käy Tallinnassa hakemassa alkoholia. Lisäksi mielenterveyspalveluiden asiakas.
Meidän perhe maksaa kolmiostaan 800€, mieheni palkalla. Jäljelle jää sen verran, että saamme muut laskut maksettua palkasta, minun työttömyystuellani ostetaan ruokaa ja lapselle vaatetta yms. mitä nyt tarvitsee. Ei todellakaan reissata, ei osteta tupakkaa tai alkoholia, kamera on se 79€ maksava halppismalli marketista.
Jokin on pahasti pielessä, kun sossun rahoilla elintaso on leveämpi kuin töissäkäydessä + Kelan rahoilla!
[/quote]
Sinua on kusetettu linssiin. En ole koskaan tuilla elänyt leveämmin, kuin pienellä palkalla. Tällä hetkellä elän 60 eurolla kuukaudessa, kameraa ei ole eikä telkkaria. Töissä käydessä sai terveydenhuoltoa (lääkäriin ei enää pääse), sai harrastaa monia eri harrastuksia, ei tarvinnut laskea, mitä kaupasta ostaa. Ihmettelen työssäkäyviä, jotka valittavat, ettei raha riitä elämiseen. Mihin se kaikki raha menee, jos minä olen hengissä 60 euron kuukausibudjetilla?
Suomen ongelma on liian hyvät sosiaalietuudet!
Minä tienaan 3500eur/kk nettona tekemällä töitä 60-65h/vko ja elintasoni on lähes täysin sama kuin naapurin narkilla. Minä olen maksanut asuntolainani n. 15v kuluttua kovalla ja vastuullisella työllä ja voin sitten vähän nautiskella elämästä, matkustella ja käydä teatterissa. Kun taas sen naapurin narkin vuokra tulee edelleen 15v päästä ja ehkä vielä 30 ja 45v päästäkin veronmaksajien pussista. Plus siihen päälle maksamme narkin muutamat laitosvieroitukset, ensiapukäynnit, tehohoitopäivämaksut, psykiatrisen hoidon, kuntouttavat toimenpiteet, sen että sossu katsoo lastensa perään ja ehkä näiden lasten huostaanotosta ym syntyvät kustannukset, maksamme narkin lääkkeet, vaatteet, kodinkoneet, oikeudenkäynnit, moninaiset lääkärinlausunnot, poliisin käynnit ym ym. Ja kyllä, minä ja narkki asumme samassa taloyhtiössä, pohjapiirrustukseltaan täsmälleen samanlaisissa asunnoissa. Minä maksan rempat omasta pussistani ja huolehdin asunnosta hyvin. Narkki voi piripäissään hakata keittön kaapit paskaksi ja veronmaksajat maksavat uudet. Ja se on systeemille ihan ok.
Ja tervetuloa katsomaan terveydenhuoltoon. Laiskoja läskejä ja juoppoja kirjoitetaan eläkkeelle masennuksen ja selkäkivun vuoksi kasapäin joka vuosi. Tietoiset vedätykset ovat yleisiä ja systeemi on voimaton näiden lusmujen edessä. Kun ihminen sanoo parin vuoden ajan lääkärissä säännöllisesti, että on kipua ja jokainen työkokeilu ym toimenpide loppuu heti alkuunsa kun johonkin tulee kipua niin eläkkeellehän pääsee, oli tutkimuksissa löydöksiä tai ei. Tuttavapiiriini kuuluu myös syrjäytymiskehityksessä hyvin mukana olevia ihmisiä. He käyvät veronmaksajien rahoilla mm. 1-2 krt/vuosi 1-3 viikon kylpylälomilla hierotuttamassa niskojaan ja selkäänsä ja harrastamassa vesijuoksua ja ratsastusta ja kuntosalia. Minä en, ei ole mun nettotuloilla varaa, jos aion saada sen asuntolainan maksettua aikataulun mukaan. Eikä näillä ihmisillä ole pienintäkään aikomusta koskaan siirtyä työelämään, ei kiinnosta. Eivät he toki tätä lääkärille kerro, vaan puhuvat vaan baarin pöydässä.
Jonkun pitäisi käydä läpi systeemi oikein huolella ja karsia nuo kaikki väärinkäyttömahdollisuudet minimiin. Ymmärrän kyllä, että on oikeasti sairaita ja heikkolahjaisia ym, mutta mielestäni yhteiskunnan ei tarvitse kustantaa kenellekään esim. TV:tä ja työttömällähän on kyllä aikaa pyykätä käsin. Niin minäkin tein opiskellessani. Ja yhtenä esimerkkinäe sim. KELA:n tukema fysioterapia, joka on käytännössä yleensä täysin hyödytöntä niska-hartiaseudun hierontaa. Kaikki tuollaiset pois vaan.
Lapsilisät voidaan poistaa.Ne on jo ajat sitten korvattu neuvolapalveluilla,päivähoidolla,ilmaisella koulutuksella,iltapäiväkerhoilla,asumistuella,toimeentulotuella ja vammaispalveluilla.
Nyt loppuu se erkkeritalojen rakentaminen ja 6-12 lapsisten kepu-lestojen loisiminen.Jos lykitään 700€ emmaljungia ja erkkeritalon pihassa seisoo Muuli ok-slummipellolla ja kaapit pursuaa ängrybirdsisn riepuja...ei centtiäkään sinne enää.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 19:31"]
Ja se on ihan totta, että tyhmät ne lisääntyy kuin kanit pellolla. Oikein oksettaa nähdä näitä teinimäisiä aikuisia mammoja kärryjensä kanssa tupakkaa poltellen ja sitten valitetaan, kun kaikki on kallista. On viikonloppupulloa, tallinnan matkoja ja epämääräisiä sekavia kavereita. Lapsi itkee nälkäänsä ja kun tätä ei kestetä, niin eiköhän se väkivaltaisuus kumpua sieltä syvältä, vaikka niin on rakkaudella väännetty se mukula, kun siitä saa ilmasta rahaa. Ei tarvii etsiä töitä, ei opiskella ammattia, ei tarvitse sekuntiakaan miettiä, mistä rahaa tulee, kun senkun on haarat levällään jollekin baarikärpäselle, jonka kämpilleen saa pilkun jälkeen.
Viinaan ja tupakkaan löytyy aina rahaa, se on kumma se. Kaverin vanhemmat joi lapsilisät, vaatteet aina kuluneita ja huonosti istuvia. Ei löytynyt rahaa suksiin, ehkä juuri ja juuri luistimiin. Eikä puhettakaan, että olisi voinut harrastaa jotain sellaista, missä oli kausimaksu! Lapsilisä pitäisi antaa käyttöseteleinä sellaiseen, mitä LAPSI tarvitsee, eikä aikuinen. Esim. vaatteet, ruoka, terveydenhuolto, liikuntatarvikkeet jne. Niin, että se luuseri vanhempi ei voi laittaa sitä rahaa viinaan ja tupakkaan tai vippivelkojen maksuun. Että eikun ryhtiliike vaan vanhemmat. Ja vanhemmuudesta haaveileville tämä olkoon pelote siitä, että ilmaisen rahan ajat alkaa olla loppumassa. Velvoitteita tulee ovista ja ikkunoista. 20 vuoden makaaminen perse homeessa on loppumassa. Vain idiootti ei huomaa, mitä on tapahtumassa. Elättäkää itsenne, vaikka sitten pulloja keräämällä, sekin kunniallisempaa kuin se kotona makaaminen ja märmättäminen, kun ei löydy mitään mielekästä...
[/quote]
Tämä onj silkkaa paskaa..yleistämistä joka ei todellisuudessa koske kuin huomattavan pientä osaa perheellisistä ihmisistä. Tolkutonta sontaa koko kirjoitus.
[/quote]
Kröhöm... et sitten ympärillesi ole katsellut kovinkaan paljon? Tällaisia tapauksia on perheellisistä aika merkittäväkin osuus! Tällaisten eksyksissä olevien vanhempien lapsia on sijoitettuna milloin mihinkin ja todella kalliiseen hintaan. Näitä vanhempiensa kaltoinkohtelemia lapsia sitten raijataan koulusta terapiaan ja terapiasta sijoituskotiin vuosikausia. "Rikkinäisiä" lapsia näen työni puolesta ihan riittävästi, eikä tämä paikkakunta niin iso ole. Jos tällaisia lapsia on joka pikkukunnassa, kaupungissa suhteessa asukaslukuun, niin kyllä se on merkittävä osa se, mistä lapset ovat lähtöisin. Toivoa sopii, ettei sitten nämä nyt terapioissa lennätettävät lapset tulevaisuudessa hatkahda samaan kierteeseen. Totuus on tarua ihmeellisempää. Ja kyllähän myös näissä ulkokuoreltaan onnellisissakin perheissä osataan lapset pilata ja viimeistään siinä vaiheessa, kun pari eroaa ja lapsia käytetään aseena puolin ja toisin. Kaikki eivät tietenkään näin tee, vaan pitävät huolen, että oli elämäntilanne, mikä hyvänsä, niin lapsen hyvinvointi tulee ensimmäisenä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:05"]
Ketkä eniten tarvitsee lapsilisää niin ne saa sossun luukulta puuttuvan osan. Kuinka kauan???
[/quote]Me jouduimme jättämään kotimme ja muuttamaan toiselle puolelle suomea kun työpaikka yhtäkkiäv lopetti toimintansa. Nyt maksamme 2 asunnon kuluja miehen palkalla, minä olen kotihoidontuella kotona. Meille lapsilisä on tärkeä! Vanha koti on ollut myynnissä monta kuukautta, ajat ovat huonot eikä kukaan osta. Emme saa asumistukia tai muutakaan tukea. Rahat on tiukilla.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:14"]
Miksi maahanmuutosta tai kehitysavusta ei säästetä euroakaan??
[/quote]
Kehitysyhteistyöstä leikataan 50-100 mijoonaa vuosittain.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 19:51"]Oi miksi! MIKSI! Kukaan ei ole ehdottanut, että kansanedustajien palkoista vähennetään! Miksei! EI ne tarvii niin kovaa palkkaa. Ei tarviii.
[/quote]
Siksi koska muutaman ihmisen palkkoja vähentämällä ei saada aikaan miljardien säästöjä, jota tässä nyt kuitenkin haetaan. En nyt ota kantaa siihen kuka tarvitsee minkäkin verran palkkaa, mutta se olisi vain julkisivun kiillottamista jolla saataisiin joku huutelija hiljenemään mutta ei kuitenkaan minkäänlaista hyötyä kenellekään meistä loppupeleissä. Sillä rahalla ei meidän lapsilisiä pelasteta.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:14"]Miksi maahanmuutosta tai kehitysavusta ei säästetä euroakaan??
[/quote]
Kyllä sieltäkin säästetään.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 18:54"]
Kokoomusnuorten varapuheenjohtajan Saul Schubakin mielestä lapsilisillä tuetaan sellaisten ihmisten lisääntymistä, jotka eivät pysty tarjoamaan lapsilleen hyvää elämää.
Schubak kirjoitti perjantaina:
"Lapsilisät pitäisi ehdottomasti poistaa. On järjenvastaista että tuemme heikomman aineksen lisääntymistä ja sitten ihmettelemme miksi täällä on huumeriippuvaisina syntyviä lapsia ja huostaanottoja alkoholistivanhemmilta."
[/quote]
Tottahan se puhuu
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 02:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 23:05"]
Ketkä eniten tarvitsee lapsilisää niin ne saa sossun luukulta puuttuvan osan. Kuinka kauan???
[/quote]Me jouduimme jättämään kotimme ja muuttamaan toiselle puolelle suomea kun työpaikka yhtäkkiäv lopetti toimintansa. Nyt maksamme 2 asunnon kuluja miehen palkalla, minä olen kotihoidontuella kotona. Meille lapsilisä on tärkeä! Vanha koti on ollut myynnissä monta kuukautta, ajat ovat huonot eikä kukaan osta. Emme saa asumistukia tai muutakaan tukea. Rahat on tiukilla.
[/quote]
Laskekaa selvästi hintaa niin se kyllä menee.
Tuon Kelan tilaston (http://uudistuva.kela.fi/it/kelasto/kelasto.nsf/ABID/101201124616TL/$File/TT6.pdf) mukaan lapsilisiä maksetaan kuukaudessa 124,39meur, vuosittainen 7% säästö tuo valtion kassaan siis yhteensä n. 104,5meur. Miksi tuota summaa ei voida nipsaista esim. ministeriöiden budjeteista, joissa siis jo 3% säästö tarkoittaisi 1,62mrd säästöä vuodessa?
Hyvin lyhyen aikaa. Rahat ovat loppu ja maksajat kadonneet tai lypsetty tyhjiin.