kokemuksia lääkkeellisistä kivunlievityksestä synnytyksessä epiduraalin lisäksi?
Otsikossa kysymys tulikin.
Olen raskaana ja synnytys lähenee kovaa vauhtia. Kyseessä on toinen raskauteni. Viime synnytys oli todella kivulias, ja kerkesin kokeilla vaikka minkälaista kivunlievitystä. Aquarakkuloita, erilaisia asentoja, kaasua, ammetta ja lopuksi otin epiduraalin. Epiduraali ei jostakin syystä toiminut niin kuin piti, vaan kivut jäivät.
Nyt vähän kauhuissani odotan seuraavaa synnytystä. Löydänkö mistään apua kipuun, kun epiduraalin otto arveluttaa? Kaipaisin kivunlievitystä nimenomaan avautumiseen. Kertokaa kokemuksistanne!
Kommentit (3)
Mulla 3 synnytystä ja ekassa sama kokemus että epiduraali ei toiminut eikä vienyt kipua, tosin kipu ei missään vaiheessa ollut sietämätön. Toisessa synnytyksessä en ehtinyt saada mitään lievitystä ja se olikin aikamoinen kokemus, kestokin vain 2 h. Kolmatta odottaessa pelkäsin edellisen kokemuksen uusiutumista ja synnärille tullessa melkein ovella aloin puhua kivunlievityksestä, että haluan kokeilla nyt spinaalia. Ja se olikin jotain aivan mahtavaa! Sain sen kun olin avautunut vasta kolmisen senttiä ja se vaikutti välittömästi ja vei kaikki kivut täysin pois! Seuraavan tunnin sisällä aukenin loput 7 senttiä ja ponnistuskin mahtui tähän tuntiin 5 min mittaisena ja kaikki täysin kivuttomasti. Ainoa huono puoli että oli outoa ponnistaa ilman supistuskipua mutta kyllä se vanhasta muistista sujui aivan mainiosti. Pystyin keskustelemaan kätilön kanssa aivan rauhallisesti samalla kun ponnistelin. Jonkinlaista painetta kyllä tunsin.
Mä suosittelen siis lämpimästi spinaalia. Mulle se on ollut ainoa josta on todella ollut apua. Sen vaikutusaika on tosin vain n. tunnin, mutta itselle nopeana synnyttäjänä se ainakin oli täysin riittävä. Viimeisin synnytys kesti sen 3 h, jonka aikana ehdin tuntea vain muutaman kunnolla kivuliaan supparin ennen spinaalia ja vastoin mitä yleensä puhutaan, mulla se ei hidastanut avautumista vaan päin vastoin nopeutti koska pystyin rentoutumaan täysin.
Komppaan kolmosta. Spinaali toimi mullakin loistavasti! Kaksi ekaa synnytystä meni luomuna olosuhteiden pakosta ja kolmanteen synnytykseen pyysin ja sain spinaalin. Kivut loppuivat kuin seinään, jopa ponnistusvaihe oli lähes kivuton. Ainoa ongelma olikin, että oli vaikea tietää koska ponnistaa kun en meinannut millään tuntea supistuksia. Olin 6-7 senttiä auki, kun spinaali laitettiin. Siinä rauhassa odoteltiin puolisen tuntia, kätilö puhkaisi kalvot ja aika pian tuon jälkeen tunsin ihan mieletöntä painetta kun vauva laskeutui lähtöasemiin. Viisi minuuttia myöhemmin vauva oli pihalla. Vaikea kuvitella, että näin voisi synnytyksestä sanoa mutta ihana kokemus!
No et varmaan kaipaa tätä vastausta mutta mä suosittelisin vahvasti lääkkeettömiä kivunlievitysmenetemiä (mulla takana kamala käynnistetty synnytys epiduraalin ja ilokaasun kanssa ja ihana synnytys, jossa lääkkeettömät menetelmät käytössä). Mulla siis toimi tosi hyvin erilaiset asennot (säkkituoli ja pallo apuna, roikkumista myös), akupunktio, homeopatia, hieronta, lämpöpakkaukset. Ja sitten ne ihan parhaat eli synnytyslaulu, johon myös mies (ja mukana ollut doula) osallistui sekä tens-laite. Sitä laitetta suosittelen ehdottomasti ja se pitää laittaa heti kun supistukset alkavat mieluiten.