Tuttu oli sitten saanut päähänsä, että minun pitääisi syödä enemmän hedelmiä...
... ja päätti ottaa ohjat omiin käsiinsä. Pyysi poikkeamaan töiden jälkeen kahvilla > menin. Kysyi, halusinko hedelmäsalaattia. Sanoin että kiitos ei, olen allerginen. Jatkoi tenttaamista, että kai minä sentään jotain hedelmää syön, kun ovat niin terveellisiä, ja minulla on ylipainoakin, niin pitäisi hedelmää syödä. Vastasin, että vesimelonia, hunajamelonia ja banaania voin syödä. Tuttu katosi keittiöön, palasi 5 min kuluttua ja iski minulle nenän eteen hedelmäsalaattia, jossa kylläkin oli sitä banaania, mutta myös erilaisia sitrushedelmiä ja persikkaa ja jotain muuta... Ja tyrkytti sitten kovasti. Vastasin, että tosiaan olen allerginen, en voi syödä. Ja toinen jankkasi, että maista nyt edes, se on hyvää ja terveellistä.
Kiitin ja poistuin. Nyt tuli tekstari, että olin ollut tökerö. Ei voi olla tuollaisia ihmisiä.
Kommentit (19)
Paitsiettä, myös maissi ja riisi lasketaan viikoiksi, ja niitä ei viljaton voi syödä..
Meillä poika on allerginen vain venhälle, mutta myös hirssi näyttää aiheuttavan samoja oireita. Sitä on kuitenkin helppo välttää.
Maissi ja riisi ovat jyväkasveja, kuten viljatkin, mutta ei niitä kyllä viljoiksi lasketa.
Kyllä muuten lasketaan. Riisi ja maissi ovat viljalajeja. Ja viljattomalta lautaselta myös ne pysyvät pois.
Huono provo, koska liikaa asioita ja elementtejä joihin tarttua.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:33"]
Huono provo, koska liikaa asioita ja elementtejä joihin tarttua.
[/quote]Eikö tuo provonhuutelu jo riitä? Keksisit uuden harrastuksen.
Meniköhän nyt kuitenkaan aivan noin? :)
No, onneksi ei ollut ystävä sentään vaan tuttu, niin ei tarvi ystävyyttä lakkauttaa. omitusta, että oikeen perään huutelee että sinä olisit ollut tökerö?
No, laita sille viest5918i, että hedelmät eivät ole terveellisiä, eikä varsinkaan sovi laihduttajalle. Fruktoosi vaikuttaa insuliinin lisäksi mm. leptiinin tuotantoon ja sekoittaa kivasti muutakin hormonitoimintaa.
Ihmiset, jotka suostu uskomaan että muilla ihmisillä on allergioita/muita hyviä syitä olla syömättä jotain ovat niin ärsyttäviä. Monet tuntuvat oikeasti kuvittelevan, että ainakin vaarattomista allergioista pitäisi vain kärsiä, jotta emäntää ei harmittaisi tarjoiluista kieltäytyminen.
Mulla on myös yksi tuttu joka ei millään ymmärrä etten voi syödä viljatuotteita :D Olen siis keliaakikko, diagnoosista noin 3 vuotta ja monta kertaa olen tuttuni kanssa ko sairaudesta keskustellut. Silti voi olla tarjolla piirakkaa jota hänen mielestään minä voi vähän maistaa kun on niin ohutpohjainen... Viimeksi taisin vähän jopa suutahtaa kun ei mene perille etten voi saada gluteenia elimistööni yhtään ja sen jälkeen ei ole enää tyrkytetty. Joillakin on vaan pakonomainen tarve saada muutkin syömään heidän omia herkkujaan, vaikka toisella olisi täysi syy kieltäytyä.
Mun poika, nyt jo nuori, on pahasti vehnälle allerginen. No eiköhän syötetty jotain salaa,vaikka väitettiin olevan luontaisesti gluteenitonta. Eipä mennyt kauan, kun kävi neljä kertaa lyhyen ajan sisään vessassa. Isäntäväki ihmetteli, sanoin vaan että yleensä käy noin jos syö vehnää, joten saisinko tarkkaan tietää mitä tuossa piirakassa oli, että olisko jauhoissa ollut venhätärkkelystä kuitenkin. Emäntä meni punaiseksi ja sanoi, että siinä jauhoseoksessa saattoi olla vähän venhnää. Pyysin purkkia nähtäväksi. Ei löytynyt, oli kuulemma jo roskissa eli paskat mitään gluteenitonta oli. Epäilen kuitenkin, että koko pakettia jauhoja olisi kerralla mennyt.
Joo, monesti menee ihmisillä myös noi viljattomat ja gluteenittomat sekaisin, eli tarjotaan gluteenitonta vilja-allergisille kun ajatellaan että heidänkin ongelmat johtuvat siitä gluteenista... Monesti vilja-allergiset sietävät gluteenia, mutta reagoivat todella voimakkaasti esim juuri vehnään.
Joo, monesti menee ihmisillä myös noi viljattomat ja gluteenittomat sekaisin, eli tarjotaan gluteenitonta vilja-allergisille kun ajatellaan että heidänkin ongelmat johtuvat siitä gluteenista... Monesti vilja-allergiset sietävät gluteenia, mutta reagoivat todella voimakkaasti esim juuri vehnään.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 19:26"]
[/quote]
Ohhoh, enpäs tiennytkään tätä! Saa kyllä olla tarkkana noiden leipomusten kanssa jos porukassa on allergisia. Vaan kysymällähän se selviää :)
Tuossa tapauksessa emäntä vaatimalla vaati saada itse tehdä jotain. Luulen, että halusi vain kokeilla. Epäröin kovasti ja meillä oli lähes aina kaikkialla omat eväät mukana, tuolloinkin, mutta kun emäntä väitti ostaneensa kaupasta luontaisesti gluteenitonta jauhoa, niin annoin ottaa pienen palan.
Keliaakikot eivät siedä gluteenia, vilja-allergiset on allergia viljoille. Oon törmännyt tapauksiin joissa ihan alan ammattilaiset ovat sanoneet vilja-allergikolle että gluteenittomia tuotteita voi käyttää, näin ei todellakaan ole! Gluteenittomat tuotteet eivät ole viljattomia, niistä on vain gluteeni poistettu. Luontaisesti gluteenittomat ovat asia erikseen, ne ovat siis myös viljattomia.