Mikä puhevika on se, jossa ihmisellä menee tavut yms. sekaisin?
Ja sanoo sanoja joskus väärin jos niissä on paljon samanlaisia vokaaleja/konsonantteja.
Esimerkiksi yrittää sanoa kengät - tulee ensin kensät ja kenkät. Tai jos pitää sanoa Valkoinen maljakko, saattaa sanoa malkoinen valjakko tms. :D
Välillä menee asiat ihan sekaisin, esim. sanoo punaista siniseksi ja toisin päin.
Tiedän että kyseessä on puhevika, kyseinen ihminen on kärsinyt tästä koko ikänsä ja käynyt terapiassa. Muuten ihan normaali, fiksu ihminen. Änkyttää myös vähän.
Kommentit (7)
Neurologisperäinen häiriö?
Ei kuulosta puhevialta. Sinuna kysyisin asiasta nätisti.
Taustalla voi olla muutakin, mitä tuttavasi lääkäri ei ole huomannut.
Änkyttäjä nimenomaan. Ei kaikki änkytys ole sitä, että jää sanaan jumiin.
Itse olen numerosokea. Vaikka luku olisi 8670 niin saatan luetella kuusi kahdeksan nolla seitsemän. Tajuan asiat, mutta en saa niitä ulos suustani.
Minulla on vastaava ongelma. Ei ole kehityshäiriö enkä ole yksinkertainen;
ÄO:ni on n. 140. Näen sen ominaisuutena, joka johtuu siitä, että yritän ilmaista vilkasta ajatteluani nopeasti. Vähän sama kuin nopeasti kirjoittaessa tulee virheitä. Tuttavallasi voi olla myös lievä aivovamma, mikä sekään ei kerro mitään ihmisen älyykkyydestä tai älyn puutteesta.
Ainakin kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa tuollaista. Itsellä myös tuota aika paljon silloin, jos lääkitys ei ole hyvässä balanssissa. Sitten taas kun lääkitys ja olo muutenkin on ok, niin nuo puhe- ja kirjoitusvirheetkin loistavat poissaolollaan.
Yksi työkaverini puhuu välillä noin. Taustalla 6 vuotiaana haljennut kallo ja aivovaurio. Päälle päin ei näy mitään, mutta kärsii puhehäiriöstä.
Ei ole olemassakaan tuollaista puhevikaa. Tuttavasi on kehityshäiriöinen.