Muita joiden äiti ei ole koskaan puhunut sanaakaan kuukautisista?
Tai hetkinen, kerran kohdisti muhun oikeen paheksuvan katseen ja mumisi jotain kun en ollut uskaltanut viedä veristä lakanaa pesuun vaan piilotin sen kaappiini ja äiti oli löytänyt sen. Olin 13-vuotias ja ekoja kuukautisiani. Vuoto oli niin runsasta että vaippaa siinä olisi tarvinnut.
Puhukaa te nykyajan äidit tyttärillenne :/
Kommentit (118)
Ei puhunut kun menkat alkoivat 8v enkä tiennyt mitä oli meneillään ja menin äitin luo itkien ja kysyin että "miksi pikkareissani on verta?" Äiti ei muka tiennyt ja sanoi että mene kouluterveydenhoitajalle ja kysy häneltä. En ole sen jälkeen hänelle mitään vastannutkaan alapää juttuihin liityen.
Minun äiti ei ikinä puhu mulle kuukautisista ei oo alkaneet mutta siteet varmaan ostan itse kun en äidille kehtaa kertoa.
Ei puhunut, ja arkana tyttönä käytin pelkkää vessapaperia varmaan vuoden. Huonostihan se toimi, joten kaikki pikkuhousut olivat värjääntyneet hyvin pian. Äiti oli ainoa perheessä joka pesi pyykkiä, mutta ei koskaan sanonut mitään verisistä pikkuhousuistani. Rupesin sitten varastamaan siteitä isosiskoltani ja äidiltäni, kunnes uskalsin ostaa itse.
Vaikeneminen on kultaa... 🙄
Äitini ei ole puhunut minulle kuukautisista varmaan kertaakaan ja sen takia en uskalla kertoa, että ne alkoivat.
Olen syntynyt 1995 ja mulla alkoi menkat 12-vuotiaana. Äitini on syntynyt 1963.
Äitini ei koskaan puhunut minulle sanaakaan kuukautisista, enkä minäkään hänelle - en edes silloin, kun ne alkoivat.
Meillä ei ollut koskaan kotona minkäänlaisia kuukautissuojia (paitsi äitini piilotti omat siteensä vaatekaappiinsa) ja elin koko lapsuuteni vessapaperit housuissa menkkojen aikana. En koskaan muista äitini ostaneen kuukautissuojia minun tai siskoni läsnäollessa, vaan ilmeisesti hän teki omat ostosreissunsa omille kuukautissuojilleen.
Ainoa kerta, kun äitini puhui minulle menkoista, tapahtui ollessani 15-vuotias, kun äitini riitelymme yhteydessä yhtäkkiä kutsui minua "veriperseeksi".
Ei varmaan tarvitse kertoa, ettei meillä puhuttu koskaan mistään muustakaan. Mulle on jäänyt tästä asiasta ihan valtava trauma, enkä osaa suhtautua kuukautisiin luontevasti edelleenkään. Inhoan itseäni menkkojen aikana ja tämä inho aktivoituu jokaikinen kuukausi.
Kiitos tästä ketjusta, tämän luettuani ymmärsin, etten ole kokemukseni kanssa ainoa.
Eipä kertonut äiti mitään ja menkat alkoivat ennen kuin koulussa niistä puhuttiin. Säikähdin ihan hirveästi kun ne alkoivat. Toisella kerralla oli pakko kertoa äidille, joka sitten ohensi nipun tosi paksuja siteitä.
-1969-
Jännä hävetä asiaa, joka tulee 50% ihmisistä... Vähän kuin miehet häpeäisivät partaa tai kiveksiä.
Huh huh, kaikenlaista! Kyllä me nykyään päästään verrattain helpolla kun on ohuet siteet, särkylääkkeitä sun muuta. Itsekin kuulun niihin, jotka ovat salaa vieneet siteitä ja korvanneet niitä myös vessapaperilla koska häpeä. Pesulle ei päässyt kuin muutaman päivän välein ja roskat piilotin visusti. Kurjaa kuulla että niin monia on syyllistetty asiasta joka ei ole meidän päätettävissä vaan luonnollinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei sanaakaan. Ei puhunut myöskään ehkäisystä. Eipä kyllä puhunut eikä puhu edelleenkään mistään muustakaan.
Ei puhunut meidänkään äiti kuukautisista eikä mistään muustakaan ja kaikki ongelmatkin lakaisi maton alle. Äiti oli syntynyt puhumattomuuden aikakaudella.
Täällähän keskusteltiin joku viikko sitten siitä että USA:ssa ei saa kaikissa osavaltioissa enää opettaa näitä "lisääntymiseen liittyviä" asioita. Ei siis kerrota ehkäisystä tai kuukautisistakaan. Ettei vaan normalisoida avioliiton ulkpuolista seksiä. Samoissa kouluissa opetetaan kreationismia. Mielenkiintoista, jos saamme kreationismiin uskovan opetusministerin....
Yksi argumentti tässä keskustelussa oli että kyllä jokaiselle kerrotaan kotona. No, ei näemmä kerrota.
Äiti ei puhunut mitään kuukautisista, ehkäisystä eikä oikeastaan mistään muustakaan. Onneksi kuukautiseni alkoivat vasta 14 vuotiaana ja olin kerennyt kuulemaan ja lukemaan asiasta. Itse olen todella iloinen että oman tyttäreni kanssa olen onnistunut aikaan saamaan luontevan keskusteluhteyden kuukautisista.
Kyllä mulle puhuttiin, joskin noi asiat ei tulleet mulle siinä kohtaa "uutena" vaan tiesin jo mistä on kyse. Oon vaan itse ollut niin ujo nuori, että en uskaltanut puhua kuin pahimmassa hädässä jos oli jotain menkkoihin liittyvää ongelmaa (esim. niiden poisjäänti). En usko että mulla koskaan on omia lapsia, mutta jos on, niin puhun kyllä asioista niin että ei ikinä tarvitse miettiä voiko jostain asiasta kysyä neuvoa. Kaikesta voi puhua ja kuukautiset on maailman luonnollisin asia. No shame at all!
N31
Mun äitini on syntynyt 40-luvulla eikä me koskaan puhuttu kauukautisista ja ehkäisyasioista. Kaikki piti opetella itse ja koulussa puhuttiin sukupuoliasioista. Ja silloinkin opettajaa tuntui hävettävän koko asia. Äiti laittoin salaa johonkin komeroon sidepakkauksen ja minun piti hävittää salaa kukautissiteitä viemällä ne pannuhuoneen tulipesään. Ihan uskomatonta paskaa. Kun muutin kotoa pois niin tuntui vapauttavalta ostaa siteitä ja viedä niitä roskiin miten huvittaa.
Opiskelutoverini havaitsi, että sieltä, mistä kaikkein vähiten osasi odottaa, alkoi vuotaa runsaasti verta. Hän oli kauhun lamauttama koko päivän. Lopulta sai kerrottua isollesiskolle, joka selvitti mistä on kyse. Sisko oli kertonut äidille, joka maireella äänellä puhui, että nyt se on sitten meidänkin NN aikuinen. (Itse olen suurten ikäluokkien mies, mutta ei meilläkään mitään seksivalistusta ollut.)
Ei äiti mutta täti pitää kuukautisista puhumista jotenkin tabuna. Pitäisi olla vaan ihan hiljaa.
Meillä ei muusta seksiin liittyvästä asiasta puhuttukaan kuin kuukautisista. Kaikesta muusta vaiettiin visusti, mutta kuukautisista 10 vuotta vanhempi vajaamielinen siskoni koilotti pitkin taloa.
Kun olin jo aikuinen, isäni kertoi, että vielä naimisiin mennessään äitini ei ollut tiennyt lasten syntyvän sukupuoliyhdynnän tuloksena. Kun isäni oli kertonut morsiamelleen, oli ehdottanut, että jos mentäisiin naimisiin, muttei harjoitettaisi yhdyntää.
Olen syntynyt -96 ja menkat tais alkaa 12-vuotiaana. Mun äiti ei juuri koskaan mitään puhunut menkoista mulle eikä tiennyt pitkään aikaan, että mun menkat on alkanut. Ensimmäisen kerran taisin itse sanoa (totta kai ties jo aikaisemmin) jotain hänelle, kun ulkomaille lähtiessä piti siirtää. Mutta mä en itse edes haluaisi puhua. Niistä toitotettiin koulussa niin paljon jo ala-asteella ja mulla on isosisko jonka kanssa oon puhunut. Koen kuitenkin olevani äitini kanssa läheinen, vaikka ei hirveästi menkoista puhutakaan :)