Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joiden äiti ei ole koskaan puhunut sanaakaan kuukautisista?

Vierailija
24.03.2014 |

Tai hetkinen, kerran kohdisti muhun oikeen paheksuvan katseen ja mumisi jotain kun en ollut uskaltanut viedä veristä lakanaa pesuun vaan piilotin sen kaappiini ja äiti oli löytänyt sen. Olin 13-vuotias ja ekoja kuukautisiani. Vuoto oli niin runsasta että vaippaa siinä olisi tarvinnut.

Puhukaa te nykyajan äidit tyttärillenne :/

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen -78 ja oma äiti (tosin vanhempi, kuin muiden) ei puhunut sanaakaan kuukautisista. Kerran näin lapsena, että hänen alapäästään vuoti verta, kun mentiin saunaan ja olin ihan järkyttynyt, luulin että on kuolemaisillaan. Kuittasi sen nopeasti jotenkin, en muista miklä selityksellä. Omat kuukautiset alkoivat mökillä ja pelästyin tosi paljon, kun housuissa oli verta. Äiti käski laittaa vessapaperia housuihin, kotona sain tosi vanhoja ja paksuja siteitä. Ei selittänyt mitenkään asiaa. Koulussa terveydentiedontunnilla yhdistin asiat ja tajusin, mistä on kyse.

Vierailija
42/118 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh... Jos näinkin paljon tasa-arvon suuntaan menneessä maassa on vielä tällaista, millaista on naisille huonommissa maissa! Eläkön peruskoulu, jossa sentään jotain valistusta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kerta kun viittasi sanallakaan oli kun antoi sidepaketin mukaan rippileirille (mulla alkoi menkat vasta rippileirin jälkeen)

Sen jälkeen ei puhuttu, eikä ikinä ostanut siteitä. Käytin vessapaperia tai ostin sitten omilla rahoilla.  Verisiä pikkuhousuja piilottelin kaapeissa ja pesin salaa..

onneksi oma tyttö lähetti heti koulusta tekstarin "mulla alkoi menkat ;)"

syntynyt 1965

Vierailija
44/118 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla (-93) alkoi menkat 13-vuotiaana. merkkejä murrosiästä oli jo aiemmin, joista sain kiusallista kommentointia saunassa ''****lla onkin alkanut pimppikarvat kasvamaan''.. en vieläkään voi sietää yleisiä suihkutiloja saati sitten olla alasti äitini nähden. koulussa opetettiin perusasiat ja kaverilta kuulin paljon, koska oma äitinsä oli kertonut ja ostanut montaa eri merkkiä siteitä valmiiksi.. mulle äiti ei puhunut. minua asia hävetti niin paljon, että laitoin vaan sängylle kirjeen jossa yritin kysellä ja pyysin sidepakettia eukäteen.. sain paketin ja vastauksen kirjeellä että paketti ostettu ja taisi siinä jotain selostustakin olla. kun kuukautiset alkoivat, nolotti kamalasti. yritin avata sidepaketit mahdollisimman hiljaa ja silloin kun kukaan ei kuullut. käytetyt piilotin kaappiin ja vein yksin ollessani kerralla ulkoroskikseen. 3 vuotta nuorempi siskoni oli utelias ja kiinnostunut ja häneltä sain aina noloja kommentteja jos vessaan oli jäänyt todisteita (sidepaperi ym....) ''kenen nää paperit on?'' johon äitini virnuillen vastasi ettei tiedä. kivut olivat ensimmäisestä päivästä asti yhtä helvettiä. sanoin siitä ja onnekseni kerrottiin että voi ottaa särkylääkettä mutta ne eivät pitkälle auttaneet kun kotona oli aina pieni paketti mitä sattuu. 3 buranaa ei riittänyt kuin muutamaksi tunniksi ja kun pyysin lisää, sain vastaukseksi että enempää ei voi ottaa ja kyllä 3 vie kivun jos se riittää aikuisellekin. kylässä ollessakin yritin varastaa särkylääkkeitä ja pienillä viikkorahoilla kävin niitä ostamassa.. olisi pitänyt saada resepti kunnon lääkkeisiin koska nykyäänkin pillereiden kanssa menee paketti viikon aikana. kotona mitään ei varsinaisesti puhuttu. siskon kanssa äiti puhui ja osti kyllä ne merkit joita halusi. minä en nykyäänkään pysty asiasta kotona puhumaan ja koen kuukautiset edelleen nolona asiana.

Vierailija
45/118 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:58"]Ei puhunut mitään. Olen vm. 92, äiti 62.

Tosin eipä mun menkat alkaneetkaan ennen kuin aloin syömään e-pillereitä 18-vuotiaana. Kärsin myös teininä pahoista pissatulehduksista, mutten uskaltanut kertoa äitilleni. Vietin tunteja suihkussa kun olin niin kipeä. Tämä johti siihen että varastin mummoni vanhaksi menneet vti-estolääkkeet jotka minun piti viedä apteekkiin.

Pääsinpähän eroon lähes vuoden tulehduskierteestä.

Kummasti ei puhuta äitin kanssa mistään muustakaan. Säästä ja uutisista.

[/quote]

Voi että tuli paha mieli tätä lukiessa! Tässäkin on eletty reippaasti 2000-luvulla, jotenkin järkyttävää ettet ole uskaltanut edes pissatulehduksista kertoa. Tuossa vaiheessa varastaminen on ollut ihan ok!

Vierailija
46/118 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 18:58"]Ei puhunut mitään. Olen vm. 92, äiti 62.

Tosin eipä mun menkat alkaneetkaan ennen kuin aloin syömään e-pillereitä 18-vuotiaana. Kärsin myös teininä pahoista pissatulehduksista, mutten uskaltanut kertoa äitilleni. Vietin tunteja suihkussa kun olin niin kipeä. Tämä johti siihen että varastin mummoni vanhaksi menneet vti-estolääkkeet jotka minun piti viedä apteekkiin.

Pääsinpähän eroon lähes vuoden tulehduskierteestä.

Kummasti ei puhuta äitin kanssa mistään muustakaan. Säästä ja uutisista.

[/quote]

Voi että tuli paha mieli tätä lukiessa! Tässäkin on eletty reippaasti 2000-luvulla, jotenkin järkyttävää ettet ole uskaltanut edes pissatulehduksista kertoa. Tuossa vaiheessa varastaminen on ollut ihan ok!

[/quote]

Mulla oli samaa. Kärsin kuukausia (!!!) vti:stä, ja silloin ei 90-luvun alussa ollut vielä edes internettiä josta olisi voinut etsiä itsehoitovinkkejä. Niinpä fiksusti vielä yritin olla juomatta vettä ettei olisi koko ajan pissahätä jne :/. Lopulta uskaltauduin lääkäriin, onneksi olin vielä alle 15v jotta pääsi ilmaiseksi, ja sain vaivaan lääkkeet. Ei puhettakaan että olisin vanhemmille kertonut, siitä olisi tullut vain hirveä huuto ja syyttely.

Nykyään vaan ihmettelen että eikö tuo olisi jo lääkärillä lastensuojeluilmoituksen paikka, jos 14-vuotias lapsi tulee yksin lääkäriin kuukausia pitkittyneen tulehduksen kanssa?? Eikö lääkärillä yhtään soinut kellot päässä että miten siihen tilanteeseen joudutaan ja että kotona on pakko olla jotain pahasti vialla :(. 

- vm-79-

Vierailija
47/118 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 21:35"]

Minäkään en tiennyt kuukautisista mitään. Ja sattuivat alkamaan pienempien  serkkujen mökillä kesää viettäessäni (olin 12-v), aikuisena vain setän, äidin siskon mies siisi. Suosikista olin lukenut sukupuolitaudeista ja luulin saaneeni juuri sellaisen vessanpytystä. Itkin ja itkin... Rakas setäni sai mut kertomaan asian ja hän kertoi mulle kaiken. Sekä kuukautisista, että sukupuolitaudeista. Puhui asioista niiden oikeilla nimillä kiertelemättä tai vaivaantumatta. Kotona sain selkään, kun 16-v siskollanikaan ei vielä ollut menkat alkaneet (luulen, että oli, muttei rohjennut kertoa uskovaiselle äidille) ja olin miehelle puhunut intiimeistä asioista. Varastin äitini "pyllylääkkeitä" koulun ajaksi, kotona käytin vessapaperia ja suostuin käyttämään ainoastaan mustia housuja. Asuimme maalla, eikä kauppaan päässyt yksin. Ja ainoan kaupan ainoa myyjä olisi heti juorunnut ostoksistani eteenpäin. Setäni tiesi perheeni tilanteen ja silloin tällöin käydessään antoi salaa tampooneja... Omille tytöille, 14 ja 15, olen kertonut avoimesti kuukautisista ja ehkäisystä. Molemmilla on e-pillerit varmuuden vuoksi ja itse olen gynellä käyttänyt. Kuukautisten alkamista molemmilla juhlistimme ravintolassa ja mieheni kutsui kyseistä juhlakalua pikkunaiseksi...   

[/quote]

Miksi olet vienyt terveet 14-15-vuotiaat gynelle??? Itse en olis ainakaan halunnut. Ja pikkunaiseksikaan en olisi halunnut tulla kutsutuksi... Ei silloin vielä nainen ole, vaan tyttö!

[/quote]

Mä kävin 13-v:nä gynellä. Sain e-pillerit koska mulla on niin kovat krampit kuukautisten aikana etten pysty nousemaan sängystä. Pillerit on ainoat jotka helpottaa, monia särkylääkkeitä kokeillut,

Vierailija
48/118 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuukautiseni alkoivat, äitini valisti minua kertomalla että hän ainakin (hyveellisenä uskoivaisena) häpesi itseään ja luuli kuolevansa. Onneksi oli isosiskon Sinäminät ja Suosikit, joista olin jo asiasta lukenut. Mitään varsinaista hyödyllistä informaatiota en saanut, paitsi että "aikuisten vaippoja on tuolla kaapissa piilossa". Vessapaperit pöksyissä tulivat hyvinkin tutuiksi. Tästä seurasi liikuntatuntien jälkeen monia nöyryyttäviä tilanteita, kun ne vessapaperit tursusivat pöksyistä lattialle.

Itseasiassa naiseksi kasvaminen oli suorastaan kielletty taloudessamme. En käsitä miksei äitini ostanut minulle rintaliivejä, deodorantteja, suihkugeeliä, karvojen ajeluvälineitä, ja niitä siteitä opin varastamaan omiin piiloihini, koska toisinaan ne loppuivat kesken. Meillä ei tosiaan voinut pyytää lisää, koska siitä tehtiin suuri häpäisytilanne kaupassa, jossa äiti kälkätti kovaan ääneen "aikuisten vaipoista".

Onneksi lukiossa sain hyviä ystäviä, joiden kanssa keskustelimme perusteellisesti kuukautisista, särkylääkkeistä, istuvista rintaliiveistä, e-pillereistä... Ensimmäiset särkylääkkeeni ostin samoihin aikoihin kuin aloin syömään e-pillereitä, 18-vuotiaana. Kotona annetun käsityksen mukaan särkylääkkeitä syövät vain syöpäsairaat. Kärsin aivan turhaan kivuista 8 vuotta.

Vierailija
49/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne ennen todellakaan puhuneet, ei meilläkään. Tuumasi vain, että kai tiedät, mistä on kysymys. No tiesin, kun koulussa oli puhuttu samoin kuin kaveripiirissä. Murahti vielä, että käytettyjä siteitä ei sitten jätetä minnekään viereksimään. Oli siinä valistusta kerrakseen!

Vierailija
50/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhunut sanaakaan, toi vaan mulle huoneeseen ensimmäisen sidepaketin ja osti jatkossa lisää. Hyvä niin, olisin kokenut puhumisen epämukavana.

Vierailija
51/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanaakaan. Ei puhunut myöskään ehkäisystä. Eipä kyllä puhunut eikä puhu edelleenkään mistään muustakaan.

Vierailija
52/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mun äitini ei puhunut mulle mistään mitään. Kun kysyin lapsena terveyssidemainoksista, hän sanoi, että ne on naisille, joilta karkailee pissa.

Minä oikeastaan koen aika voimakasta inhoa äitiäni kohtaan tämän asian takia. Ei sellainen ole äidin käytöstä. Äitien kuuluu olla lastensa puolella, jakaa tietonsa ja taitonsa, valmistaa heitä elämään ja kertoa heille asioista, joista tulee tietää. 

Nyt kun minulla on oma tytär, olen tajunnut, että kertomattomuus on eräänlaista vihaa lasta kohtaan. Ystävä ei toimisi niin, ja vielä vähemmän äidin pitäisi.

Nykyään kun oma äitini yrittää alkaa puhumaan intiimeistä asioista, en suostu niistä hänen kanssaan puhumaan lainkaan. Se on alue, jota en suostu hänen kanssaan jakamaan, minä en tue häntä sen puolen ongelmissa pätkääkään. 

Vierailija
53/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ja edelleen joissain alkukantaisemmissa kulttuureissa kuukautiset on häpeällinen asia naiselle. Sikäli tuo äitisi käytös on siis aika normaalia, joskin tietysti hämmentävää nuorelle naiselle ja typerä jäänne entisiltä ajoilta. Nykyään kun tiedetään paremmin, ettei nainen suinkaan ole mitenkään "likainen" tai "viallinen" kun sillä on kuukautiset.

Vierailija
54/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhunut, ei mistään sukupuolisuuteen tai seksuaaliseen viittaavastakaan... Yritän olla omille lapsilleni fiksumpi äiti.

Vierailija
55/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini ei puhunut mitään ennen kuin kuukautiset sitten 12-vuotiaana alkoivat. Ihan kuin hän olisi syyllistänyt minua ("Miten ne jo nyt alkoivat, ootko sä tehnyt jotain??")

muutenkin suhtautui todella inhottavasti, napisi vaan että ei ois vielä tarvinnut alkaa.

Tuo tilanne ahdisti minua ihan sikana, ahdistaa edelleenkin ajatella koko juttua. :(

Vierailija
56/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun ja siskoni sulupuolivalistus oli "älkää nyt vielä viitsikö". Kuukautisista kuulin koulussa. Kun kysyin äidiltä mikä kondomi on, hän mumisi jotain isältä kysymisestä ja livahti huoneesta.

Vierailija
57/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhunut minunkaan äitini. Sitten eräänä kesäisenä aamuna menin pissalle ja kaikkialla oli verta. Sain paniikkikohtauksen ja aloin itkeä hysteerisenä, yksinkertaisesti pelästyin niin paljon. Olin 12-vuotias. Vessasta tullessani tietenkin itkin ja sain soperrettua syyn, niin äiti ei reagoinut asiaan mitenkään vaan käski isosiskoni auttamaan minua. Ihan kuin olisi hävennyt minua tai ällönnyt, ei edes katsonut päin :/ eikä puhetta ollut myöskään mistään intiimiasioista, kuten ehkäisystä. Kaikki sain opetella ja hoitaa itse. Joskus äiti jopa suuttui minulle jos vatsani oli sekaisin, koska haisin pahalle :D järjetöntä. Tiedän kyllä ettei minua koskaan rakastettu, siinä syy äidin käyttäytymiselle.

Vierailija
58/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullekaan puhunut. Kuukautiseni alkoivat kun olin 10, ja piilottelin verisiä pikkuhousuja sängyn alla. Ostin myös itse siteeni kaupasta ja muistan että hävetti. Mistään muustakaan seksiin ja seurusteluun liittyvästi meillä ei ikinä keskusteltu.

Omien lasteni (kaikki tyttöjä) kanssa en ikinä toimisi noin! Olin niin ylpeä kun 10 v tuli kaverinsa kanssa minulta kysymään mitä on valkovuoto :) Toivottavasti uskaltaa jatkossakin kysellä, kuukautisista jo perusjutut tietääkin, tietysti.

Vierailija
59/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin kaveri tuli lapsuudessaan äitini äidin luo hädissään, kun oli tullut verta housuun. Oli niin pahoinpidelty kotonaan äitinsä toimesta, ettei uskaltanut siellä kertoa, kun pelkäsi, että äitinsä suuttuisi ja löisi taas, kun ei ymmärtänyt, mistä on kyse. Kamalaa.

Vierailija
60/118 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle äiti sentään antoi sidepaketin  ja kuiski hiljaa, että isän ja veljen ei näistä tarvitse tietää mitään. Sen lisäksi ymmärsin vasta aikuisena, että kuukautiskipuihin saa ottaa särkylääkettäkin eikä tarvitse kärsiä hiljaa valittamatta. Ehkäisyvalistuskin hoitui lauseella "jos tulet maha pystyssä kotiin, niin lennät pihalle kuin leppäkeihäs".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi