Autismin ja skitsofrenian ero
Terapeutin kanssa on puhuttu Autismista ja siitä, miten laaja kirjo on autisminkirjo. Täällä Itä-Suomessa ei kauheasti tunneta sitä asiaa. Terapeutti sanoi, että se pitää paikkansa, että on olemassa ihmisiä, joilla on Aspergerin oireyhtymä tai lievä autismi, mutta jotka eivät vaikuta Aspergerilta tai autistilta mitenkään. Se, että ei vaikuta Aspergerilta, johtuu siitä, että tytöillä ja naisilla voi olla erilaiset, epätyypillisemmät oireet, jotka sotkeentuu helposti mielenterveyden häiriöiden kanssa. Toiseksi, Asperger lievenee ja yleensäkin lievä autismi lievenee sitä myöten kun ihmiselle tulee lisää ikää ja elämänkokemusta ja oireet vähenee ja joillakin hyvin suuri osa oireista katoaa kokonaan. Tiedän erään pojan, jolla oli pienenä autismidiagnoosi, mutta kun hän sai siihen kuntoutusta ja hoitoa, oireet lievenivät ja nuorena aikuisena hän ei enää täyttänyt autismin kriteereitä vaan hänellä oli joitakin yksittäisiä lieviä autistisia piirteitä. Autistisia piirteitä voi olla myös ihan kenellä tahansa, terveelläkin ihmisellä, mutta niitä ei ole niin paljoa, että voisi asettaa mitääm autismidiagnoosia enää aikuisiällä.
Lapsena on helpointa saada Aspergerin syndrooma diagnoosiksi, koska lapsi jolla on autismi tai Asperger useimmiten vaikuttaa autistilta tai Aspergerilta. Oireet lievenee kuitenkin iän myötä joka tapauksessa, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Jos lievästi autistinen lapsi saa toimintaterapiaa ja neuropsykologista kuntoutusta, niin oireet vähenee nopeammin ja lievenee vieläkin enemmän ja sellaisesta, joka on lapsena ollut autisti, voi aikuisena tulla aika tavallinen ja normaali ihminen. Jos joku epäilee aikuisena olevansa Aspergeri tai autisti, niin jos menee psykiatrille ja psykiatri sanoo, että et vaikuta aspergerilta, joten et voi sitä olla, niin psykiatri ei ole kaikissa tapauksissa tuossa oikeassa tai hänen näkemyksensä aspergerista on yksipuolinen ja stereotyyppinen. Autisteja ja Aspergereja on todella erilaisia eikä kaikki ole samanlaisia. On myös eri tasoisia autisteja. On myös epätyypillisiä autisteja. Sen niminen autisminkirjon häiriökin on olemassa kun "Epätyypillinen autismi".
Älkää uskoko sitä, joka sanoo, että ette voi olla autisteja tai Aspergereja, kun "ette vaikuta siltä". Asperger ja lievää autismia omaava ihminen on normaali ihminen siinä missä kuka tahansa meistä, olipa sitten tyypillinen tai epätyypillinen oireiltaan ja sellainenkin, vaikka ehkä käyttäytyy eri tavalla kuin muut, voi hyvinkin tietää itse mitä haluaa, mitä tarvitsee, millainen on ja mikä keino hänen kohdallaan parhaiten toimii. Hänkin voi olla kykenevä omiin valintoihinsa elämässä ja oman elämänsä paras asiantuntija ihan juuri siinä missä esim tavis, rintasyöpäpotilas, liikuntavammainen tai näkövammainenkin.
Se, että on vähän erilainen ja ajattelee erilailla tai on muuten kummallinen tai epämuodikas tai ikäistään lapsellisempi, ei tarkoita, että olisi joku aivoton sekopää tai muu pelottava hyypiö, vaan ihan tavallinen ihminen. Suomessa ja etenkin Itä-Suomessa ne, joilla oikeasti kuuluisi olla diagnoosina joko HFA eli korkeatasoinen autismi tai sitten Aspergerin syndrooma, saavat monesti diagnoosiksi skitsofrenian tai jonkun muun psykoottisen häiriön, koska heidän erikoinen käytös tulkitaan psykoosiksi sen kuitenkaan sitä olematta. Etenkin jos on saanut koulutuksen, jossa on opetettu psykiatriaa vanhan koulukunnan mukaan, niin silloin on niin, että sellaista vanhaa psykiatriaa lukenut lääkäri hyvin helposti luulee lievää autismia psykoosiksi tai skitsofreniaksi. Ulkomailla tiedetään asiasta enemmän ja siellä monet oirekuvaltaan epätyypillisetkin autistit ja Aspergerit saavat ihan oikean diagnoosin eli autismi tai Aspergerin syndrooma ja sen mukaista oikeanlaista kuntoutusta, jota minäkin olen saanut koska olen osannut sitä vaatia, mutta moni muu täällä ei ikävä kyllä osaa sitä vaatia ja täällä päin Suomea on varmasti paljon aspergereja joilla on asperger mutta joille on kerrottu, että he ovat skitsofreenikkoja ja he itsekin uskovat sen.
Skitsofrenia on eri asia kuin autismi tai Asperger. Skitsofreniaan kuuluu aina harhoja, esim harhanäkyjä ja kuuloharhoja. Skitsofrenia alkaa yleensä varhaisella aikuisiällä. Jos täällä on lukemassa joku, jonka oireet on alkaneet jo lapsena ja jolla ei ole harhoja, mutta silti on annettu diagnoosiksi skitsofrenia, niin minun luvalla saatte mennä ja tulostaa tämän jutun täältä blogista ja näyttää tämän psykiatrillenne. Minä olen onneksi skitsofreniadiagnoosilta varjeltunut, mutta kaikki eivät ole. Toisaalta jos olisi skitsofreniadiagnoosikin niin siitä olisi se hyöty että sais elää helppoa ja mukavaa elämää ja sais tavallaan luvan olla omituinen eikä sillon edes vaadittas normaaliutta vaan ihmisten asenne olis vähän sama kuin mitä se on vaikkapa Downin syndroomaisia kohtaan, eli annetaan tehdä normaaleja asioita siinä kuin kuka vaan mutta ei vaadita yhtä paljoa kuin muilta ja annetaan olla vähän höppänä. Mutta ei ole nuorille ihmisille pitemmän päälle sellainen hyvä, jos ei oikeasti ole mikään kehitysvammainen.
Pitäisi ottaa selville tietoa enemmän asioista ja moni psykiatrikin on varmaan hämmästynyt siitä, kun minäkin näin paljon tiedän vaikken itse ole mikään psykiatri enkä muukaan lääkäri, niin eikö olekin noloa jäädä tässä asiassa minulle toiseksi? Mikäli on noloa, niin etsi hyvä ihminen sinäkin tietoa enemmän ja pidä tavoitteenasi olla OIKEASTI tästä asiasta minua paljon enemmänkin tietävä niin sillon ei ehkä tulis esim vastaanväitteitäkään niin paljoa. Minä ainakin arvostan ja kunnioitan oikeaa tietoa omaavaa ihmistä joka osaa toimia oikein ja jos on tullu yhteentörmäyksiä niin vika ei ole aina yksiselitteisesti minussa tai luonteessani, vaan siinä, kun jos ei ole tarpeeksi tietoa eikä kykyä soveltaa asioita, niin silloin ne asiat on helppo oppineenkin tulkita väärin.
Jos näin on, että katsotaan skitsofreenikoksi ihminen, jolla ei ole harhoja ja jonka oireet on alkaneet jo lapsena, niin kyseessä ei ole skitsofreenikko vaan autisti tai Asperger-henkilö. Jos kyseinen autisti tai aspergeri ei vaikuta mitenkään autistilta vaan on hyvinkin sosiaalinen ja itsenäiseen päätöksentekoon kykenevä ja jopa perheellinen ja normaalissa työssäkin vielä ja muutenkin tavallisen oloinen, niin silloin kyseessä on joko lievä tai epätyypillinen Asperger tai sekä että, eli asperger joka on sekä lievä, että myös epätyypillinen. Moni psykiatri voi olla itsekin joko lievä tai epätyypillinen autisti tai hän voi omata autistisia piirteitä mutta ei varsinaisesti autismia. Eikö niin, myös vanhat mummot jotka olette äitejä aikuisille lapsille jotka on voineet päästä elämässään hyvinkin pitkälle, että eikö olekin teidänkin tyttö tai poika joko lievä tai epätyypillinen autisti? Tai jos ei autisti, niin voi olla joku yksittäinen vähän autismiin viittaava piirre hänessä. Mutta jos joku on oikeasti harhoja kuuleva ja näkevä ja niistä ahdistuva, pelokas ja omissa maailmoissaan oleva ihminen joka noin alkoi oireilla teini-ikäisenä tai nuorena aikuisena ekan kerran ja sitä ennen oli täysin tavallinen, niin silloin on ihan aito skitsofreenikko kyseessä. Ratkaisevinta siinä, mikä on autismin ja skitsofrenian ero, ei ole se, että kummaltako vaikuttaa toisen osapuolen silmin vaan se, että näkeekö kyseinen ihminen harhoja vai ei. Jos näkee tai kuulee harhoja, on skitsofreenikko, jos ei, niin lievästi autistinen. Toinen asia on ratkaisevaa siinä, kumpiko on, että milloin oireet alkavat. Eli milloin sulkeutuneisuus, kummalliset ilmeet ja eleet tai erikoinen käytös alkaa. Jos nuo oireet eli omituinen käytös, poikkeava katsekontakti, erikoiset jutut ja vaikeudet ikätoverien kanssa alkaa alle kouluikäisenä, niin kyseessä on autisti. Jos taas oireet alkaa yli 15-vuotiaana ensimmäisen kerran, niin silloin on skitsofreenikko.
Jos täällä on uskovaisia paikalla, niin voitteko uskovaiset rukoilla sen puolesta, että lääkärit ymmärtävät erottaa skitsofrenian ja epätyypillisen autismin toisistaan ja tehdä oikeat diagnoosit ja että ymmärrettäisiin, että autismi ei aina tarkoita sitä vaikeinta mahdollista autismia eikä Asperger ole aina se tyypillisin Asperger vaan näitäkin on niin monenlaisia ja kyvyiltään erilaisia, ettei näissäkään ole kahta samanlaista, ja mihin tahansa mihin normaali ihminen kykenee, voi ainakin joku yksittäinen autisti tai aspergerikin kyetä eikä käytännössä mikään ole diagnoosin takia poissuljettua tekemistä, mutta kaikki riippuu henkilöstä ja henkilön oireitten vaikeusasteesta.
Kommentit (16)
OK hyvä tietopaketti ja erilaisia näkökulmia..
Nuohan eivät tosiaankaan ole mitään yksiselitteisiä.
Skitsofrenia on mielisairaus. Ei kukaan ole luullut sitä autismiksi. Mitä hittoa oikeasti nyt?
Tämä on kirjoitettu vuonna 2014,Huomio!
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia on mielisairaus. Ei kukaan ole luullut sitä autismiksi. Mitä hittoa oikeasti nyt?
Autistit diagnosoitiin skitsofreenikoiksi ennen kuin autismin diagnostiikka kehittyi. Autismi on suhteellisen uusi diagnoosi - puhumattakaan aspergerista tai kognitiivisesti hyvätasoisen diagnosoinnista.
Kyllä edelleen moni ns. lievästi/keskivaikeasti autistinen kulkee ties millä diagnoosilla, jos on oireillut elämänsä aikana näkyvästi haasteitaan. Varsinkin, jos on kehittynyt kognitiivisesti normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autistit diagnosoitiin skitsofreenikoiksi ennen kuin autismin diagnostiikka kehittyi. Autismi on suhteellisen uusi diagnoosi - puhumattakaan aspergerista tai kognitiivisesti hyvätasoisen diagnosoinnista.
Kyllä edelleen moni ns. lievästi/keskivaikeasti autistinen kulkee ties millä diagnoosilla, jos on oireillut elämänsä aikana näkyvästi haasteitaan. Varsinkin, jos on kehittynyt kognitiivisesti normaalisti.
Joskus vuonna keppi ja kivi ehkä diagnosoitiin. Nykyään autisteilla on riesana kaksisuuntainen mielialahäiriö.
No jaa, voi olla myös toisinpäin. Siskoni oli aiemmin sitä mieltä, että hänellä on asperger. Nyt on sitä mieltä, että hän on autisti.
No ei hän kyllä kummaltakaan ole vaikuttanut. Lapsenakaan ei ollut mitenkään erikoinen.
Hänellä on jo kerran ollut psykoosi ja nyt taas joku aika sitten selvässä psykoosissa harhaluuloineen. Ilmeisesti kyse on kuitenkin skitsofreniasta, joka on myös itselläni.
Luulen, että hän takertuu autismi-käsitykseen, koska ei halua hyväksyä, että on skitsofrenia.
Aloittajan kirjoituksesta tulee vaikutelma, että on paha stigma, jos saa skitsofrenia-diagnoosin. Ei se nyt niin paha ole.
Itsekin järkytyin kyllä alkuun diagnoosia, koska skitsofrenialla on niin hurja maine. Se on tavallaan "pahin" mielenterveyden sairaus.
Mutta nyt olen sopeutunut. Lääkkeiden kanssa olen kuin kuka tahansa normaali ihminen. Enkä nyt niin kummallinen tai hurja ollut oireiden kanssakaan.
Enemmän hyväksyntää mielenterveyden sairauksille. Kaikki muutkin vähemmistöt hyväksytään nykyään. Homot, värilliset yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, autismi on käsitteenä tunnettu jo toistasataa vuotta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Autismi#Historiaa
wikipedia kirjoitti:
Kliinisessä mielessä sanaa autismi käytti ensimmäisen kerran vuonna 1911 sveitsiläinen psykiatri Eugen Bleuler, joka viittasi sillä skitsofreenisiin potilaisiin, joilla oli taipumus vetäytyä omiin oloihinsa.
Olen uskova ja olen rukoillut psykatrian ja ihmisten kohtelun takia. Ihminen on paljon enemmän, kuin joku toisten ihmisten keksimä diagnoosi. Itsehän toki olen varmaan jonkun ei-uskovan psykiatrin mielestä harhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, autismi on käsitteenä tunnettu jo toistasataa vuotta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Autismi#Historiaa
wikipedia kirjoitti:
Kliinisessä mielessä sanaa autismi käytti ensimmäisen kerran vuonna 1911 sveitsiläinen psykiatri Eugen Bleuler, joka viittasi sillä skitsofreenisiin potilaisiin, joilla oli taipumus vetäytyä omiin oloihinsa.
Siitä, että jokin sana mainitaan ensimmäisen kerran lääketieteessä, on aika pitkä matka siihen, että diagnooseja aletaan tekemään yleisesti. Ja kuten sanoin, varsinkin kognitiivisesti hyvätasoisten diagnosointi on suhteellisen uusi asia. Ensimmäinen Asperger diagnoosi annettiin Suomessa 1989, mikä ei suinkaan tarkoita, että kaikki diagnoosikriteerit täyttävät saivat 90-luvulla ks. diagnoosin. Aika paljon oli tuurista kiinni, että hoitavalle taholle ks. diagnoosi oli silloin riittävän tuttu.
Edelleen myös tutkimusten mukaan autismikirjon diagnooseja annetaan varsin eri periaattein, eli autismikirjon sisällä diagnoosi on riippuvainen sen antamasta enemmän kuin oireistosta. Siksihän diagnoosit muuttuvatkin nyt autismikirjon suhteen, eli ei enää luokitella erikseen aspergeria, lapsuusiän autismia jne. Edelleen moni saa väärän diagnoosin, sillä niillä ihmisillä, jotka seulovat ihmisiä tutkimuksiin, voi olla hyvin stereotyyppinen kuva autismista.
Autismi on neurologinen ja skitsofrenia psykiatrinen.
Se että autismi on neurologinen ja skitsofrenia psykiatrinen ei kerro ainakaan minulle mitään oireiden erosta. Tai se ei auta erottamaan näitä kahta toisistaan. En siis voi mistään todeta sairauden/ominaisuuden olevan neurologinen. Vai voinko?
Vaikka tässä on eriäviäkin mielipiteitä, niin autismilla ja skitsofrenialla on paljon yhteistä. Jos sairastunut piilottaa mahdolliset harhansa, tai ei myönnä niitä, niin mistä nämä kaksi parhaiten erottaa?
Kertokaa lisää näiden kahden eroista? Onko käytöksessä jotain millä voi erottaa?
Vierailija kirjoitti:
No jaa, voi olla myös toisinpäin. Siskoni oli aiemmin sitä mieltä, että hänellä on asperger. Nyt on sitä mieltä, että hän on autisti.
No ei hän kyllä kummaltakaan ole vaikuttanut. Lapsenakaan ei ollut mitenkään erikoinen.
Hänellä on jo kerran ollut psykoosi ja nyt taas joku aika sitten selvässä psykoosissa harhaluuloineen. Ilmeisesti kyse on kuitenkin skitsofreniasta, joka on myös itselläni.
Luulen, että hän takertuu autismi-käsitykseen, koska ei halua hyväksyä, että on skitsofrenia.
Aloittajan kirjoituksesta tulee vaikutelma, että on paha stigma, jos saa skitsofrenia-diagnoosin. Ei se nyt niin paha ole.
Itsekin järkytyin kyllä alkuun diagnoosia, koska skitsofrenialla on niin hurja maine. Se on tavallaan "pahin" mielenterveyden sairaus.
Mutta nyt olen sopeutunut. Lääkkeiden kanssa olen kuin kuka tahansa normaali ihminen. Enkä nyt niin kummallinen tai hurja ollut oireiden kanssakaan.
Enemmän hyväksyntää mielenterveyden sairauksille. Kaikki muutkin vähemmistöt hyväksytään nykyään. Homot, värilliset yms.
Kiitän hyvästä kommentista! Noinhan se asia on.
Avioiduin aikoinaan skitsofreenikko miehen (Fm) kanssa. Välillä on ollut mutkiakin matkassa, mutta rakkaus on kestänyt. Iän myötä sairaus on lievittynyt todella paljon ja elämä helpottunut merkittävästi. Myös itselleni on tullut kokemuksen kautta (ja lukemalla) enemmän ymmärrystä ja oikeanlaista suhtautumistapaa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea.
Aihe selvästi kiinnosti, koska avasit aloituksen. Miksi et jaksa lukea noin lyhyttä tekstiä?
Vierailija kirjoitti:
Asperger on autisti.
Kyllä myös autisti voi sairastua skitsofreniaan.
En jaksanut lukea.