Veisittekö lapsen harrastukseen, jossa ohjaajien sukunimiä ei kerrota?
Etsin lapselleni uutta harrastusta ja löysin paikan hänen toivomassaan lajissa. Ongelma on että heidän nettisivunsa on omituisen salamyhkäiset. Ohjaajia on varmaan kolmekymmentä, mutta kaikki esitellään vain etunimellä. Myös paikan yhteystietoina on vain yhden henkilön sähköposti tyyliin etunimi@netti.com. Miksi mikään vakavasti otettava harrastuspaikka toimisi noin?
Kommentit (72)
Itseasiassahan toi on markkinointikeino, jota monet esim. kampaajatkin käyttää. Tehdään asiakkaalle kotoinen olo kun tulee permanenttiin tuttavallisesti "Katjalle", eikä "Hissalonki Kiehkuran Katja Kampaajalle"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole omassa harrastuksessani sukunimellä lainkaan. Syynä on yksinkertaisesti se, että en halua ihmisten soittelevan minulle työaikaan. Ihan jo riittää se, että facebookiin on tullut yksityisviestejä tyyliin 8.30 viesti ja 9.15 tuli viesti vihaisen naaman kanssa, että mikä siinä kestää, ettei vastata. En ole "asiakkaiden" tavoitettavissa työaikana ja piste.
Ikävää, mutta jos suhteutat vähän asioita että mikä on vielä ikävämpää. Se että lasten kanssa työskentelee henkilöitä, joiden taustoista ei ole mitään tietoa. Ei kukaan hyväksyisi tuollaista tietojen pimittämistä päiväkodinopettajilta tai koulun opettajiltakaan, joten miksi se on ok harrastuksissa.
Ap
Tarhan hoitajien ei itse asiassa ole mikään pakko käydä testeissä jos työsuhde on lyhyempi kuin 3 kk. Eli pätkätyöläisistä voi löytyä ties minkälaista suuntautumista.
Vierailija kirjoitti:
Aikuistenkin jumpat nimenomaan on aina olleet vain "Jutta", "Minna", Satu"
Tässä ei oikeastaan selviä edes se vetääkö jotain ryhmää Jutta, Minna vai Satu tai vaikka peräti Ville, Markku tai Timppa. Ja jos jonkun kuntosalin jumppaan onkin opettajaksi merkitty vain Reiska, niin kuntosalin tiedoissa silti varmasti mainitaan nimeltä useampikin henkilö yhteystietoineen ja kuntosalin tiedot löytyy yritysrekisteristä. On joku henkilö joka vähintään selkeästi on oikea ihminen ja voi kertoa kuka Reiska on. Tästä kyseisestä puljusta ei löydy mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten jumppia vetää kuntosali tai kansalaisopisto tai liikuntaseura tai muu tunnettu yhteisö, johon saa yhteyden ja jossa vähintäänkin nettisivuilta löytyy hallituksen jäsenten nimet ja yhteystiedot. Tämmöiset toimijat ovat yhdistys- tai yritysrekisterissä.
Eikö ap löydä netistä mitään keskusteluketjua, jossa suositeltaisiin/varoitettaisiin kyseisestä paikasta?
Itse en noilla ap:n antamilla tiedoilla veisi lastani tuollaiseen harrastukseen.
Olen yksi junnuohjaajista urheiluseurassa, jossa ohjaajat esitellään nettisivuilla pelkillä etunimillä. Meidän sukunimet ei ole mitään salaisuuksia, vaan ne on näkyvillä esim. harrastuspaikan ilmoitustaululla. "Salamyhkäisyys" netissä johtuu siitä, ettei kaikki tahdo olla helposti googlattavissa/stalkattavissa.
Itse olen ollut joukkueurheiluissa sekä valmentajana, joukkueenjohtajana että rahastonhoitajana.
Ette uskoisi, millaisia viestejä sai s-postiin. Kirosanoja, uhkailua... Sekopäävanhemmat kellotti sekuntikellon kanssa lastensa peliaikoja ja sitten kyseltiin, miksi hänen lapsi sai 38 sekunnin vaihdon ja joku sai pelata 64 sekuntia ennen vaihtoon tuloa. Kas kun pelin tapahtumat, pelikatkot, erätauot jne vaikuttaa niihin vaihtoihin.
Meidän oli pakko poistaa naisvoimistelussa ohjaajien sukunimet netistä, sillä lasten isät etsivät lukioikäiset ohjaajamme somesta ja laittoivat todella oksettavia ahdisteluviestejä. Kysymällä nimet kerrotaan tietenkin, mutta emme halua niiden olevan kaikille heti saatavilla. Menetimme monta hyvää ohjaajaa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut joukkueurheiluissa sekä valmentajana, joukkueenjohtajana että rahastonhoitajana.
Ette uskoisi, millaisia viestejä sai s-postiin. Kirosanoja, uhkailua... Sekopäävanhemmat kellotti sekuntikellon kanssa lastensa peliaikoja ja sitten kyseltiin, miksi hänen lapsi sai 38 sekunnin vaihdon ja joku sai pelata 64 sekuntia ennen vaihtoon tuloa. Kas kun pelin tapahtumat, pelikatkot, erätauot jne vaikuttaa niihin vaihtoihin.
Jatkan. Lisäksi osa vanhemmista kuvitteli, että valmentaja = ilmainen taksipalvelu. Kyllä, voin tiputtaa kersan kotiin, jos sattuu matkalle. Mutta 15 km päästä nouto ja palautus "Kun kuitenkin menet harkkoihin" ei ole kohtuullista. Tai se, että valmentajalta kysytään, voinko antaa kk-maksuista alennusta tai ostaa lapselle rikkoontuneen mailan tilalle uuden.
Ymmärrän hyvin, jos kaikki eivät halua olla on-line vastaavien vanhempien kanssa ja salaavat sukuninensä ja yht tietonsa.
Ymmärrän tuon näkökulman että osa vanhemmista on sekopäitä ja lähestyy valmentajaa asiattomasti, mutta kyllä vanhempana haluaisin tietää, kenen valmennuksessa lapseni ovat. Sekopää vanhemmat kyllä keksii keinot lähestyä ilman sukunimeäkin. Lapset ovat todella alttiita vaikutuksille. Jos valmentajaksi kerrotaan Mirjami mutta sukunimen tietämällä valmentajaksi paljastuu henkilö, jota en lapseni valmentajaksi tahdo, niin sukunimen tietäminen on aika olennaista. Osa valmentajista on aika nounou.
Niin ja mulle nyt on aivan sama aikuisten jumpissa ohjaako joku sukunimellä. Ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhdenkään lapseni harrastuksen ohjaajan sukunimeä. No opettajan sukunimi taitaa jostain koulun sivuilta löytyä, mutta ainahan se on vaan "Jaana". Samoin jumpassa on "Veera ja Linda". Sähköpostiosoite on "toimisto@jumppaseurannimi.fi"
Tuolla ei ole tietoa kenenkään sukunimestä. Ei edes tuon koko paikan ”omistajan”. Sikäli mikäli yhdistyksellä on omistaja. Vaikuttaa että se on tuon yhden henkilön käsissä, jonka etunimellä on sähköposti. Kyllä minä haluan tietää kenen ohjauksessa lapseni harrastaa. Mikä ohjaajien oma harrastustausta on. Kuka ohjaa mitäkin ryhmää. Muutenhan voisin vain potkaista lapsen jonnekkin ostarille ja sanoa että hengaile siellä. Tästä yhdistyksestäkään ei löydy mitään tietoa. Eikö yhdistyksellä pitäisi olla jotain julkisia tietoja?
Ei ole tullut mieleenkään miettiä tuollaisia. Kuulostat nyt minun mielestäni melko vauhkota.
Yhdistyksellä ei ole omistajaa. Sanoit, että siellä on nettisivuilla sähköpostiosoite, käytä sitä, hyvä ihminen. Ethän sinä normaaleihin yrityksiinkään sähköpostia laittaessasi tiedä, kuka niihin vastaa, kenen tehtäviin se kuuluu, kuinka moni lukee sitä samaa meiliä, monenko puhelimessa joku aspan numero soi. Eikä se oikeastaan sinulle kuulukaan miten yritys/yhdistys nämä asiat järjestää, kunhan joku ne hoitaa. Selitys tähän luultavimmin on se, että meilit/puhelut halutaan seuroissa ohjata sille ainoalle/ainoalle palkatulle henkilöille, joka tekee sitä ihan työkseen. Muut tekevät sitä enemmän tai vähemmän harrastuspohjalta, ja saavat minimaalisen korvauksen vain vetämistään tunneista, eivät siitä että käyttävät muutenkin vapaa-aikaansa/omaa puhelintaan vanhempien kyselyihin vastaamiseen. Soittamalla/meilaamalla voit varmasti kysyä näitä sinua kovasti askarruttavia kysymyksiä ja saada niihin vastauksia. Yleensä ne ohjaajat myös ensimmäisellä kerralla kertovat itsestään ja taustastaan.
Minä ainakin olen ollut hyvin tyytyväinen kaikkiin ohjaajiin joita vuosien varrella lasteni elämään on kuulunut. Tietämättä heidän taustoistaan yhtään sen enempää. Aika eri asia ollut kuin se ostarilla notkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei oikeastaan selviä edes se vetääkö jotain ryhmää Jutta, Minna vai Satu tai vaikka peräti Ville, Markku tai Timppa. Ja jos jonkun kuntosalin jumppaan onkin opettajaksi merkitty vain Reiska, niin kuntosalin tiedoissa silti varmasti mainitaan nimeltä useampikin henkilö yhteystietoineen ja kuntosalin tiedot löytyy yritysrekisteristä. On joku henkilö joka vähintään selkeästi on oikea ihminen ja voi kertoa kuka Reiska on. Tästä kyseisestä puljusta ei löydy mitään.
Ap
Kun se on YHDISTYS, ei yritys. Sillä ei ole samoja velvotteita kun ALV.REK. yrityksillä, toiminta on vapaaehtoisuuteen perustuvampaa, kotikutoisempaa ja edullisempaa. Sillä ei myöskään ole omistajia eikä toimitusjohtajia, joiden tiedot pitäisi julkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ole kyse mistään kilpalajista. Veisitkö sinä itse lapsesi harrastukseen josta et tietäisi kuka sitä vetää? Miksi? Minusta tuntuu että tällä palstalla ollaan aina ihan periaatteesta vain eri mieltä aloittajan kanssa. Jos tilanne olisi se että tulisi ilmi että lapsia on jotenkin kaltoin kohdeltu jossain harrastuksessa ja että vanhemmat ei edes tiedä ketkä harrastusta vetää, vanhemmat haukuttaisiin pystyyn. Mutta nyt kun kysyn tätä näin, niin kaikkien mielestä on ihan kummallista haluta tietää harrastuksen ohjaajien henkilöllisyys. Menkää itseenne noiden vastaustenne kanssa ja miettikää miksi haluatte aina kyseenalaistaa aloittajan, oli kysymys mikä tahansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun se on YHDISTYS, ei yritys. Sillä ei ole samoja velvotteita kun ALV.REK. yrityksillä, toiminta on vapaaehtoisuuteen perustuvampaa, kotikutoisempaa ja edullisempaa. Sillä ei myöskään ole omistajia eikä toimitusjohtajia, joiden tiedot pitäisi julkistaa.
Sillä on budjetti. Se kerää rahaa ja se käyttää sitä rahaa johonkin. Sillä on vastuuhenkilöt, kokoukset, suunnitelmat ja raportointivelvollisuus.
Ap
Voi. Olisipa kiva jos opettajanakin saisi esiintyä vanhemmille vain etunimellä. Suojaisi hulluimmilta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten jumppia vetää kuntosali tai kansalaisopisto tai liikuntaseura tai muu tunnettu yhteisö, johon saa yhteyden ja jossa vähintäänkin nettisivuilta löytyy hallituksen jäsenten nimet ja yhteystiedot. Tämmöiset toimijat ovat yhdistys- tai yritysrekisterissä.
Eikö ap löydä netistä mitään keskusteluketjua, jossa suositeltaisiin/varoitettaisiin kyseisestä paikasta?
Itse en noilla ap:n antamilla tiedoilla veisi lastani tuollaiseen harrastukseen.
En löydä mitään, mikä on outoa sillä paikka on ollut toiminnassa vuosia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu etten halua että lapseni harrastaa sellaisten henkilöiden ohjauksessa joita en voi edes nimetä tai saada kiinni.
Ap
” Saada kiinni” .. Ilmeisesti ovat pelkällä etunimellä juuri tämän takia. Itse en ainakaan haluaisi, että lapsen vanhemmat ”saavat minut kiinni” vapaa-ajalla tai muutekaan. Harrastuspaikassa ilmoitettujen yhteystietojen täytyy riittää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän oli pakko poistaa naisvoimistelussa ohjaajien sukunimet netistä, sillä lasten isät etsivät lukioikäiset ohjaajamme somesta ja laittoivat todella oksettavia ahdisteluviestejä. Kysymällä nimet kerrotaan tietenkin, mutta emme halua niiden olevan kaikille heti saatavilla. Menetimme monta hyvää ohjaajaa silloin.
Tämä tulit minulle heti mieleen. Jotkut ällötykset tuovat lapsensa kerhoon vain jotta saisivat ahdistella nuoria valmetajatyttöjä/naisia.
No veisin
Mitä helvettiä niiden nimet mulle kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ole kyse mistään kilpalajista. Veisitkö sinä itse lapsesi harrastukseen josta et tietäisi kuka sitä vetää? Miksi? Minusta tuntuu että tällä palstalla ollaan aina ihan periaatteesta vain eri mieltä aloittajan kanssa. Jos tilanne olisi se että tulisi ilmi että lapsia on jotenkin kaltoin kohdeltu jossain harrastuksessa ja että vanhemmat ei edes tiedä ketkä harrastusta vetää, vanhemmat haukuttaisiin pystyyn. Mutta nyt kun kysyn tätä näin, niin kaikkien mielestä on ihan kummallista haluta tietää harrastuksen ohjaajien henkilöllisyys. Menkää itseenne noiden vastaustenne kanssa ja miettikää miksi haluatte aina kyseenalaistaa aloittajan, oli kysymys mikä tahansa.
Ap
Voi. Olen vienyt. Tiesin ohjaajista vain, että jalkapalloseuran X treenejä vetää ma ja ke klo 18- Tommi. Tai Kerkko. Mitään muuta en heistä tiennyt.
Ikävää, mutta jos suhteutat vähän asioita että mikä on vielä ikävämpää. Se että lasten kanssa työskentelee henkilöitä, joiden taustoista ei ole mitään tietoa. Ei kukaan hyväksyisi tuollaista tietojen pimittämistä päiväkodinopettajilta tai koulun opettajiltakaan, joten miksi se on ok harrastuksissa.
Ap