Kamala haju pesukoneen puhdistuksen jälkeen
Pyöritin pesukoneessa pari päivää sitten sitruunahappoa 95 asteen lämpötilassa. Sen jälkeen pyöritin toiseen kertaan konetta jauhemaisella pesuaineella 60 asteessa. Nyt koneesta tulee kamala, ilmeisesti viemärin haju.
Mitähän tässä meni väärin tai miten päästä hajusta eroon?
Nimim. Martat neuvoi taas väärin
Kommentit (32)
Annoitko koneen kuivua vai jätitkö luukun kiinni?
Tuttua. Minulla tuo haju on pikkuhiljaa lähtenyt pois.
En tiedä mistä se johtuu, itse puhdistelan laitteita mm pesukonetta aika usein.
Vierailija kirjoitti:
En muista. Luultavasti jätin luukun kiinni, koska en huomannut hajua heti, vasta pyykkiä pestessä luukku jäi auki ja samalla haju tuli ilmeiseksi.
Puhdista nukkusihti. Siellä voi olla jotain mädäntyvää.
Antimartta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista. Luultavasti jätin luukun kiinni, koska en huomannut hajua heti, vasta pyykkiä pestessä luukku jäi auki ja samalla haju tuli ilmeiseksi.
Koneen luukku kannattaa olla aina auki ku siellä ei oo pyykkiä. Kone, eteenki koneen tiivisteet pitää saada kuivua hyvin tai tulee epämiellyttäviä hajuja ja jopa hometta.
Tottakai lemuaa, kun se jumissa jemmassa ollut sakka on nyt irronnut ja sen lemut vielä leijailee. Ei ole mitään tehty väärin. Kyllä se siitä. Puhdista useammin, niin ei tule lemuja.
Puhdistitko rummun tiivisteet? Entäs irrotitko pesuainelokeron ja harjasit puhtaaksi? Niihin kaikkiin tiivisteiden poimuihin kertyy nukkaa ja likaa (sellaista harmaata mönjää) ja ne ei irtoa muuten kuin rätillä kaivamalla. Itse kastelen rätin etikalla, se vie samalla hajut mennessään.
Mun puhdistusrutiini on Dr. Beckmann puhdistusjauhe, kaadetaan rumpuun, 90° ohjelma. Tämän puhdistuspesun jälkeen pesupalloon etikkaa ja huuhteluohjelma päälle. Ja sitten vielä tiivisteiden putsaus etikalla ja pesuainelokeron pesu. Pyyhin tietysti myös lasiluukun sisältä ja ulkoa ja koneen ulkopinnan.
Ja aina pyykin pesun jälkeen luukku ja pesuainelokero auki, että kone kuivuu!
Ihan sama juttu täällä!!! Olen luopunut kokonaan kaiken maailman sitruunahapoista ja koneen puhdistusaineista. Pesen tyhjän koneen 95 asteessa, huuhtelulokeroon kloriittia ja pesuainelokeroon jauhepesuainetta. Kone puhdistuu hyvin ja tuoksuu raikkaalle :)
Mä heitin astianpesukonetabletin sinne rumpuun ja annoin pyörittää tyhjänä normi 60 asteen pesun ilman linkoamista toki. Vaahtoahan tuossa muodostuu paljon, mutta myös puhdasta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama juttu täällä!!! Olen luopunut kokonaan kaiken maailman sitruunahapoista ja koneen puhdistusaineista. Pesen tyhjän koneen 95 asteessa, huuhtelulokeroon kloriittia ja pesuainelokeroon jauhepesuainetta. Kone puhdistuu hyvin ja tuoksuu raikkaalle :)
Klooria sisältäviä puhdistusaineita ei saa käyttää kuumaan veteen.
Kuumassa vedessä oleva kloriitti höyry on haitallista hengitettynä. Jos sitä nyt pesukoneeseen tuuppaa nii ei sitä joudu hengittämään kuin itse pesukone. En ole itse kokeillut käyttää sitä pesukoneen puhdistuksessa mutta ehkä vielä joku päivä saatan kokeilla ja turmella vanhan pesukoneeni hengityselimet ja sielun.
Olen epätoivon partaalla täällä, kaikki vaatteet haisee hirveelle ja olen pessy koneen joka paikan minkä vaan pystyy. Nyt pesin, rummunpuhdistusohjelmalla90 astetta ja laitoin astianpesukoneen pesu pulverin ja astianpesukoneen tabletin. Sitten, laitoin normi koneellisen pesulle 60 ja siltikin haise pyykit, itku pääs!
Nyt, vielä yks mahis tai kaksi, ensin kokeilen vaihtaa pyykinpesuaineen, nyt olen käyttänyt sertoa ja vaikka äskenkin laitoin kaksi korkillista ainetta, ei auttanu, toinen on, että vaihdan kauluskumin, jooka täyttöaukossa,koska se ainakin selvästi haisee kaikesta huolimatta!
Onko kenelläkään muita vaihtoehtoja?
Tuntuu, että tämä alkaa olemaan monen ongelma nykyään. Oiskohan nestemmäiset ja fosfaatittomat pyykinpesuaineet syy?
Itse käytän ihan perus normi pesuainetta, etikkaa huuhtelussa ja luukut jätän auki pesun jälkeen, ei haju ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
EI IKINÄ KLORILLIA KUUMAAN VETEEN.
Siis mistä näitä typeryksiä aina sikiää.
Antimartta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AINA koneen luukku auki ku ei ole käytössä.
Tuo etikka ja huuhteluohjelma pitäisi toimia. En ole kokeillut pesukoneessa, mutta muissa kohteissa se on poistanut hajuja tosi tehokkaasti.
Puhdista tiiviste. Puhdista nukkasihti. Ovi jätetään aina auki käytön jälkeen että kosteus haihtuu. Pesuainetta vain vähän, liika pesuaine voi haista.
kloriittia 95 asteeseen, uhups, kone räjähti, vessa räjähti samalla ja kakat lensi kattoon ja seinille muualle asuntoon. Nyt sitä kakkaa tippuilee sieltä katosta niskaan aina välillä. Mikä avuksi?
Mä tein myös tällä viikolla pesukoneen puhdistuksen. Ostin Dr. Beckmann -merkkisiä pesukoneenpuhdistustabletteja, ja ne ei toimineet niin tehokkaasti kuin toivoin. Kone haisee vieläkin vähän pahalle. Vinkkejä puhdistukseen kaivataan siis täälläkin!