Kamala haju pesukoneen puhdistuksen jälkeen
Pyöritin pesukoneessa pari päivää sitten sitruunahappoa 95 asteen lämpötilassa. Sen jälkeen pyöritin toiseen kertaan konetta jauhemaisella pesuaineella 60 asteessa. Nyt koneesta tulee kamala, ilmeisesti viemärin haju.
Mitähän tässä meni väärin tai miten päästä hajusta eroon?
Nimim. Martat neuvoi taas väärin
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama juttu täällä!!! Olen luopunut kokonaan kaiken maailman sitruunahapoista ja koneen puhdistusaineista. Pesen tyhjän koneen 95 asteessa, huuhtelulokeroon kloriittia ja pesuainelokeroon jauhepesuainetta. Kone puhdistuu hyvin ja tuoksuu raikkaalle :)
Kloriittia ei saa käyttää kuuman veden kanssa. Ilmaan höyrystyy kloorikaasua.
Minulla oli koneen poistoletku takana solmussa. Ei huuhtonut tietenkään kunnolla, ennenkuin se suoristettiin.
Laitan kupillisen etikkaa koneeseen ja lämpö 95 astetta. Kun tämä on pyörinyt laitan vajaa puolikorkillista nestemäistä pesuainetta ja lämpö 95 astetta. Avaan koneen alhaalla olevan luukun ja valutan sieltä tulevat vedet tyhjään muovipulloon. Ja pesen sihdin. Pyyhin kaikki pinnat ja annan koneen kuivua luukut auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama juttu täällä!!! Olen luopunut kokonaan kaiken maailman sitruunahapoista ja koneen puhdistusaineista. Pesen tyhjän koneen 95 asteessa, huuhtelulokeroon kloriittia ja pesuainelokeroon jauhepesuainetta. Kone puhdistuu hyvin ja tuoksuu raikkaalle :)
EI IKINÄ KLORILLIA KUUMAAN VETEEN.
Siis mistä näitä typeryksiä aina sikiää.
Ja mistä näitä, joilta puuttuu luetun ymmärtäminen kokonaan? Huuhtelulokeron sisältöhän tulee viimeiseen huuhteluveteen ja pyykkikoneet huuhtovat kylmällä vedellä.
-ohis-
Kait poistit nukkasihdin ja päästit vedey ulos ennen ja jälkeen?
Olen itse putsannut pesukonetta vain 90-asteen ohjelmalla, ilman mitään lisättyjä aineita.
Vierailija kirjoitti:
Puhdista nukkusihti. Siellä voi olla jotain mädäntyvää.
Samoin kumitiivisteen alla. Se pitää pyyhkiä kuivaksi aina pyykkäämisen jälkeen omalla liinallaan muutenkin.
Oletko varma, että se haju tulee koneesta? Se voi tulla myös sieltä, mihin pesukoneen poistoletku päästää likaveden.
Koneen letkujen sisälle muodostuu ajan kanssa limakerros, joka pitää sisällään hiuksia, nukkaa ja kaikkea mitä nyt likaisessa pyykissä voitte kuvitella olevan. Sen putsaaminen vaatii letkujen irroittamisen ja rassaamisen, ellei sitten uusi niitä kokonaan. Tämä on korjaajan ominaisuudet omaavan henkilön homma.
Limakerros joka jää eniten haisemaan, on yleensä rummun pohjassa oleva joustavassa haitariletkussa jota pitkin pesuvesi poistuu nukkasihdin ja pumpun kautta. Siihen jäävä vesi sitten sekoittuu seuraavaan pesukertaan ja saa pyykit haisemaan. Limaa muodostuu myös pesuainelokerosta rumpuun meneviin letkuihin. Olen näitä joutunut puhdistamaan ja ette usko miten tukossa olevia ne voivat olla. Haju on järkyttävä.
Pesukone kannattaa pestä ilman mitään aineita joko 60 tai 90, joka toinen viikko. Niistä ns *pyykki koneenpesu aineista* jää myös aineita koneeseen.. Letku huuhtoa/tyhjentää joka pesukerran jälkeen, ( jos on irrallaan) ja kuivata tiivisteet. Nukkasihti joka toinen viikko tai kerran viikossa, riippuu paljoko käyttää konetta. Ja kuivattaa kone tietysti, aina olla kone auki tuulettumassa. Ja käyttää muitakin pesuohjelmia kun paria tiettyä. Mitä paremmin huolehtii sen kauemmin ne kestää..
Vierailija kirjoitti:
Olen epätoivon partaalla täällä, kaikki vaatteet haisee hirveelle ja olen pessy koneen joka paikan minkä vaan pystyy. Nyt pesin, rummunpuhdistusohjelmalla90 astetta ja laitoin astianpesukoneen pesu pulverin ja astianpesukoneen tabletin. Sitten, laitoin normi koneellisen pesulle 60 ja siltikin haise pyykit, itku pääs!
Nyt, vielä yks mahis tai kaksi, ensin kokeilen vaihtaa pyykinpesuaineen, nyt olen käyttänyt sertoa ja vaikka äskenkin laitoin kaksi korkillista ainetta, ei auttanu, toinen on, että vaihdan kauluskumin, jooka täyttöaukossa,koska se ainakin selvästi haisee kaikesta huolimatta!
Onko kenelläkään muita vaihtoehtoja?
Tuntuu, että tämä alkaa olemaan monen ongelma nykyään. Oiskohan nestemmäiset ja fosfaatittomat pyykinpesuaineet syy?
Nyt selvis mun koneen haju, se tulee poistoletkusta, hirveet mönjät lähti , kun liotin sitä vedessä, mutta ostin silti uuden letkun ja se vaihdetaan huomenna.
Ostin serto pyykinpesujauhettakin, muta ehkä ihan turhaan, no, se on soodapohjaista niin ihan hyvä. Kerroin edellä aiemmin, että nyt käytän sertoa, ei ollu serto vaan erisan ja nyt vaihdoin sertoon.
Samasta syystä uimahalleissa ei saa saunoa uima-asut päällä.
Koskee nykyaikaista kerrostaloa:
Jos tyhjennysletkun takaiskuventtiili (se pieni reikä mutkassa joka menee seinään) on tukossa saattaa kone imaista viemärivettä tyhjennysletkuun ja koneen sisään, joka sitten haisee kuten viemärit haisee. Venttiiliä voi varovasti ronkkia auki esim. klemmarilla, Siitä pitäisi kuulua suhina kun kone tyhjentää vettä.
Muutenkin koneeseen kannattaa kaataa pari litraa vettä ennen pesua jolloin ohjelma pumppaa koneen putket tyhjäksi ennen pesua, jolloin tyhjennysputkiin aina edellisiltä kerroilta jäänyt vesi poistuu sekoittumasta uuteen pesuveteen.