Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä oikea peruste hylätä hoitotyön työharjoittelu?

Vierailija
23.03.2014 |

Jos sairaanhoitajaopiskelija ei kysele tarpeeksi asioita?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä ohjaajalla että opiskelijalla on vastuunsa ohjaussuhteen muodostumisesta. Opiskelija ei siis kysele. Toisaalta kun tämä ohjaajaa häiritsee ja hänkään ei ole saanut kysyttyä opiskelijalta, missä mennään, vaikuttaa, että kyseessä on jotenkin molemminpuoleinen kommunikointiongelma.

Meitä on moneksi, niin ohjaajia kuin opiskelijoita. Joskus olen itsekin törmännyt siihen, että ohjaussuhde ei jostain syystä toimi. Tilanne on yleensä lauennut siten, että olen ottanut asian puheeksi opiskelijan kanssa. Kertonut oman näkemykseni ja kysynyt, mitä hän on mieltä. Yleensä asioille on löytynyt syynsä ja ne on saatu puolin ja toisin korjattua.

Vierailija
22/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjoittelu on yleensä siinä vaiheessa opintoja, kun on teoria opiskeltu ja niin sanotusti kuivaharjoiteltu eli ei sinne työharjoitteluun kyselemään enää lähdetä vaan työtä tekemään. Kai opiskelija sentään työn osaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:49"]

Työharjoittelu on yleensä siinä vaiheessa opintoja, kun on teoria opiskeltu ja niin sanotusti kuivaharjoiteltu eli ei sinne työharjoitteluun kyselemään enää lähdetä vaan työtä tekemään. Kai opiskelija sentään työn osaa?

[/quote]

EI NIITÄ ASIOITA KIRJOISTA OPITA!

Vierailija
24/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:43"]

Harjoittelussa ei pitäisi olla YHTÄKÄÄN negatiivista asiaa, joka otetaan esiin vasta arviointikeskustelussa. Tämä on ohjaajalta täysin ammattitaidotonta käytöstä eikä tällainen ihminen sovellu ohjaajaksi, joka ei osaa ratkoa ristiriitatilanteita. Jos koet, että oppilas ei toimi kuten sinä toivot, on sinulla velvollisuus ottaa se puheeksi suoraan hänen kanssan JAn koulun opettajan kanssa, jolloin järjestetään väliarviointi ja keskustellaan asiasta; oppilaalla voi olla asiasta eri näkemys kuin sinulla. Loppuarvioinnissa ei pitäisi tulla minkäänlaisia yllätyksiä, koska sairaanhoitajat eivät ole harjoittelussa näyttämässä osaamistaan vaan oppimassa jatkuvasti uutta. Jos oppilas ei saa asianmukaista ohjausta, se on ohjaajan syytä.

[/quote]

Entä jos ei korjaa käytöstään, vaikka asiasta on sanottu? Eikö se ole peruste hylkäämiselle?

Vierailija
25/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristus! Multa on joskus mennyt harjoittelu pieleen sen takia kun ohjaajan mielestä kyselin liikaa. Tämänkin kertoi vasta lopullisessa arviointikeskustelussa. Minä kun olin ajatellut, että osoitin kyselemällä olevani vain kiinnostunut asioista. Minulle vielä jopa harjoittelun alussa painotettiin, että kysy aina.

Varmistin vasiten kysymällä kaikki toimenpiteet mitä tein, jotta en varmasti menisi tekemään mitään väärää. Sellaisiakin asioita, joista tiesin miten ne tehdään niin varmistin. En vain halunnut tehdä yhtään virhettä.

Kyseessä oli kuitenkin vain lähihoitajaharjoittelu. Kamalaa jos sh-opiskelijatkin törmää tällaiseen simputtamiseen.

Toisessa harjoittelupaikassa sitten asiasta viisastuneena en enää kysellyt. Ja kun en sitten enää varmistanut kaikkea mitä ohjaaja käski tekemään, tapahtui virhe josta sain sitten vielä harjoittelijana kaikki syyt niskoilleni. Vakituisella työntekijällä kun ei ollut tarpeeksi munaa astua eteen ja myöntää neuvoneensa mua väärin.

Harjoittelija ei voi näköjään koskaan olla täydellinen, eikä edes keskinkertainen! Mä en vain  tajua mitä ihmettä ne ohjaajat oikein kuvittelee. Nouseeko niillä vaan kusi ja vallantunne päähän kun pääsevät kyykyttämään opiskelijoita?

Vierailija
26/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:57"]

[/quote]

EI NIITÄ ASIOITA KIRJOISTA OPITA!

[/quote] Opettele lukemaan.

Vierailija
27/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Ei se harjoittelija ole valmis. Koita tajuta. Monelta kestää ainakin puoli vuotta uudessa työpaikassa, että voi sanoa osaavansa kaiken. Miten sitten harjoittelija voisi olla parissa kuukaudessa täydellinen? Varsinkaan kun kaikilla vakituisilla työntekijöillä on tarve osoittaa harjoittelijalle, että on alinta pohjasakkaa.

Vierailija
28/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:43"]

Harjoittelussa ei pitäisi olla YHTÄKÄÄN negatiivista asiaa, joka otetaan esiin vasta arviointikeskustelussa. Tämä on ohjaajalta täysin ammattitaidotonta käytöstä eikä tällainen ihminen sovellu ohjaajaksi, joka ei osaa ratkoa ristiriitatilanteita. Jos koet, että oppilas ei toimi kuten sinä toivot, on sinulla velvollisuus ottaa se puheeksi suoraan hänen kanssan JAn koulun opettajan kanssa, jolloin järjestetään väliarviointi ja keskustellaan asiasta; oppilaalla voi olla asiasta eri näkemys kuin sinulla. Loppuarvioinnissa ei pitäisi tulla minkäänlaisia yllätyksiä, koska sairaanhoitajat eivät ole harjoittelussa näyttämässä osaamistaan vaan oppimassa jatkuvasti uutta. Jos oppilas ei saa asianmukaista ohjausta, se on ohjaajan syytä.

[/quote]

Entä jos ei korjaa käytöstään, vaikka asiasta on sanottu? Eikö se ole peruste hylkäämiselle?

[/quote]

Ei ole. Kyselemisen puute ei ole peruste harjoittelun hylkäämiselle. Maininta asiasta ei myöskään riitä, missään asiassa. Jos sinulla on epäilys, että harjoittelu ei mene läpi, asia pitää ottaa esiin reilusti ennen loppuarviointia ja pyytää opettaja harjoittelupaikkaan keskustelemaan. Sitten yhdessä mietitään, oppilas, ohjaaja ja opettaja, miten homma saadaan toimimaan. Sinä yksin ohjaajana et voi kenenkään harjoittelya yllttäen vain hylätä ilman keskustelua ja yritystä ratkaista asia oppilaan ja kaikkien muidenkin, eduksi.

Vierailija
29/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:01"]

[/quote]Ei se harjoittelija ole valmis. Koita tajuta. Monelta kestää ainakin puoli vuotta uudessa työpaikassa, että voi sanoa osaavansa kaiken. Miten sitten harjoittelija voisi olla parissa kuukaudessa täydellinen? Varsinkaan kun kaikilla vakituisilla työntekijöillä on tarve osoittaa harjoittelijalle, että on alinta pohjasakkaa.

[/quote] Ettei sua vaan kismittäisi, kun opiskelija tietää sua enemmän, kun tulee uutukaisen tiedon kanssa koulunpenkiltä?

Vierailija
30/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:59"]

Ristus! Multa on joskus mennyt harjoittelu pieleen sen takia kun ohjaajan mielestä kyselin liikaa. Tämänkin kertoi vasta lopullisessa arviointikeskustelussa. Minä kun olin ajatellut, että osoitin kyselemällä olevani vain kiinnostunut asioista. Minulle vielä jopa harjoittelun alussa painotettiin, että kysy aina.

Varmistin vasiten kysymällä kaikki toimenpiteet mitä tein, jotta en varmasti menisi tekemään mitään väärää. Sellaisiakin asioita, joista tiesin miten ne tehdään niin varmistin. En vain halunnut tehdä yhtään virhettä.

Kyseessä oli kuitenkin vain lähihoitajaharjoittelu. Kamalaa jos sh-opiskelijatkin törmää tällaiseen simputtamiseen.

Toisessa harjoittelupaikassa sitten asiasta viisastuneena en enää kysellyt. Ja kun en sitten enää varmistanut kaikkea mitä ohjaaja käski tekemään, tapahtui virhe josta sain sitten vielä harjoittelijana kaikki syyt niskoilleni. Vakituisella työntekijällä kun ei ollut tarpeeksi munaa astua eteen ja myöntää neuvoneensa mua väärin.

Harjoittelija ei voi näköjään koskaan olla täydellinen, eikä edes keskinkertainen! Mä en vain  tajua mitä ihmettä ne ohjaajat oikein kuvittelee. Nouseeko niillä vaan kusi ja vallantunne päähän kun pääsevät kyykyttämään opiskelijoita?

[/quote]

Minua moitittiin harjoittelun aikana siitä, kun en kysellyt tarpeeksi. Sitten kun kerran menin vartavasten kysymään yhdestä asiasta, niin loppuarvioinnissa luki, että en osaa kyseistä asiaa. Olisin osannut ja tiennyt, mutta ajattelin siinä tilanteessa varmistaa ohjaajalta ja kysyä, koska kysymiseen aina kehoitettiin. Että näinkin mulkkua voi välillä olla harjoittelussa. Eihän opiskelijaa pitäisi moittia ainakaan siitä, jos ei jotakin osaa!

Vierailija
31/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saihan tässä taannoin joku fudut työstään, kun ei hymyillyt tarpeeksi!? Tsiisus.

Vierailija
32/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hirmu huono kyselemään. Opin parhaiten havainnoimalla ja kyllä mulla jatkuvasti harjoitteluissa raksuttaa vaikka monesti olen hiljaa.

Vierailija
33/33 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 20:23"]

Itse olen hirmu huono kyselemään. Opin parhaiten havainnoimalla ja kyllä mulla jatkuvasti harjoitteluissa raksuttaa vaikka monesti olen hiljaa.

[/quote]

Minulla on sama ongelma! Asiat raksuttavat päässä ja keskityn havainnoimiseen ja mieleen painamiseen. En ole sellainen, että suu toimisi ennen kuin ajatukset, vaikka ilmeisesti hoitoalalla pitäisi olla, niin monesti olen saanut palautetta kyselemisen puutteesta. Seuraavassa harjoittelussani pitää varmaan heittää aivot vapaalle ja kysyä kanslian puhelimesta lähtien, että mikä tämä on ja mitä sillä voi tehdä. Jospa sitä sitten tulisi positiivista palautetta harjoittelusta.

36