Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira murisee nukkuessaan

Vierailija
23.03.2014 |

Koirani näkee valtavasti unia ja kävin kirjastossa selailemassa koirien nukkumis tapoja. Minua kiinnosti varsinkin erilainen ääntely ja unen merkitys yleensäkin. Koirani on kova vinkumaan/haukahtelemaan unissaan ja jalat heiluvat vimmatusti. Parin vuoden sisällä koira on alkanut myös murista unissaan ja nyt puolen vuoden sisään olen kauhuissani herännyt yöllä siihen kun koira istuu ja ulvoo pää taaksepäin kaartuneena. Kun hätääntyneenä juoksen luokse ja kosken ulvovaan koiraan, koira on kuin horroksesta herännyt..katsoo minua vain ihmeissään ja kellahtaa takaisin nukkumaan.

Luin eräästä kirjasta, että unissaan murina on täysin epänormaalia nukkuvalle koiralle ja kirjoittaja myös päivitteli ettei ole koskaan edes tavannut unissaan murisevaa koiraa, mutta on kuullut niistäkin huhuja. 

Nyt kiinnostaisi ovatko muiden koirat näin eläväisiä unissaan ja onkohan tuo murina tai unissaan ulvominen hirveän harvinaista??

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koira murisee unissaan mutta ei ulvo, haukkuu myös vaikka ei muuten haukukkaan. Myös edellinen koira murisi unissaan.

Vierailija
2/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin koira murahtelee, haukahtelee ja vinkuu unissaan. Se on siis ihan sikeässä unessa ja välillä havahtuu itsekin ääntelyynsä. Vanhasta koirasta kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla myös epileptinen kohtaus...

Vierailija
4/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuvaan koiraan ei saa koskea

Vierailija
5/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä murisee, vinkuu, ulvoo ja haukkuu ja "juoksee" unissaan. Varsinkin jos on ollut erityisen touhukas päivä tai on tapahtunut jotain aivan uutta ja jännittävää. Ihan ekoja kertoja itsekin tuota ihmettelin mutta en enää! Pitäähän ne päivän tapahtumat käydä mielessä läpi :)

Vierailija
6/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vitosen kanssa samaa mieltä, ei kannata mennä härkkimään nukkuvaa koiraa. Voi pelästyksissään puraista tms.

Vierailija
7/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murisee, haukkuu, juoksee, vinkuu. Molemmat koirat. Ja aika kovaäänisesti.

Vierailija
8/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meitin 11kk koirapoika murisee ja vinkuu välillä unisaan. Ja puhise ja ölisee joskus. Erityisesti vilkkaiden päivien jälkeen. Joskus ihan ihmetyttää että mille se murisee kunnes huomataan että unillahan se on.

Vierailija
9/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ulvominen voisi olla pelottavaa. Haukahtelu, murina ja "juokseminen" on ihan tavallista.

Vierailija
10/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut ihmisetkin murisevat nukkuessaan.

Vierailija
12/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira haukkuu ja vingahtelee, nyt on ruvennut myös ulvomaan (!) unissaan. Käpälät heiluu nilkoista ja häntää heilutellaan niin että lattia paukkuu. Ihan normaalia koiralle tuollainen unieläminen.

Jos epäilen että on menossa joku ahdistava painajainen, kuten tuollaisen vinkumisen ja ulvonnan aikana, kutsun koiraa lempeästi nimeltä.

Vierailija
13/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:31"]

No kyllä murisee, vinkuu, ulvoo ja haukkuu ja "juoksee" unissaan. Varsinkin jos on ollut erityisen touhukas päivä tai on tapahtunut jotain aivan uutta ja jännittävää. Ihan ekoja kertoja itsekin tuota ihmettelin mutta en enää! Pitäähän ne päivän tapahtumat käydä mielessä läpi :)

[/quote]Se on koira, ei ihminen.

Kyllä meidänkin koira murisee ja haukkuu unissaan (semmosia hassuja kanan kotkotukselta kuulostavia "gay bark"eja) . Ja "juoksee" heiluttaen varpaitaan :D

Vierailija
14/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin koira näkee vauhdikkaita unia. Ja onpa tuo 8-vuotias kerran ulvonutkin unissaan, mutta heräsi siihen itse ja ihmetteli hetken :D

Väitän, että koirienkin unet kehittyvät, mitä vanhemmaksi ne varttuvat. Joten luonnollisesti unien vauhdikkuuskin voi muuttua monipuolisemmaksi.

Vierailija
15/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vinkuu, haukahtelee, kävelee, juoksee ja kaivaa unissaan. On melko varmasti myös murrissut, vaikka ei nyt tule ihan varmasti mieleen. Joka tapauksessa on nukkuessaan tehnyt melkein kaikkea mitä hereillä ollessaankin,.

Vierailija
16/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 15:31"]

[/quote]Se on koira, ei ihminen.

Kyllä meidänkin koira murisee ja haukkuu unissaan (semmosia hassuja kanan kotkotukselta kuulostavia "gay bark"eja) . Ja "juoksee" heiluttaen varpaitaan :D

[/quote]

Miten ihmisyys liittyy lainaamaasi viestiin?

t. ohis

Vierailija
17/25 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo murina tuli vasta, kun koira oli vähän vanhempi. Ekan kerran kuvittelin, että se on jotenkin vihainen tai sitä sattuu, kun ärisi kopassaan ennen kuin tajusin, että sehän vetelee hirsiä.

Vierailija
18/25 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koira teki tuota, kun sillä oli kaula/niska kipeä. Kipeytyi ilmeisesti kun talutin sitä uudessa kaulapannassa. Panta oli jotenkin epäsopiva.

Vierailija
19/25 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 23:13"]Moi! 

En löytänyt tuoreempaa keskustelua aiheesta mutta koirani siis välillä nukkuessaan vingahtaa/kiljahtaa kerran tai pari ja herää siihen. Onko mitään hajua että onko se kipua vai uneksiiko koira vain? 

Olen huolestunut siks että koirani on apaattisempi kuin normaalista ja kun oli kyljellään nostin häntää ja silloin vinhagti. Olen tehnyt saman uudelleen mutta enään ei ole vinkaissut. 
[/quote]

Vieppä näytille, koska selvästi sitä johonkin koskee.

Vierailija
20/25 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nopeista vastauksista. Ulkoilutan koiraani valjaissa, mutta oli juuri 4päivää hoidossa (käytössä kaulapanta) nukkuessa vingahtelu oli alkanut hoidossa olemisen aikana. Aikaisemmin ei sitä tehnyt. Hoidosta tullessa se oli selvästi väsynyt ja etäinen nyt tilanne jo parempi. En vain tiedä että alanko kuvitteleen harhoja kun olen huolissani.. :D 

Olin jo tänään varaamassa aikaa ell mutta linja tuuttasi jatkuvasti varattua joten ajattelin seurata keskiviikkoon. Koirani kuitenkin syö, lenkkeilee ja tekee tarpeensa normaalisti. Heiluttaa häntää jatkuvasti niin kuin se on aina tehnyt. Lenkeillä se on innostunut ja juoksee vapaana. Vingahtelu esiintyy aina nukkuessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä