Voiko juoksemisesta oppia pitämään?
Haluaisin kovasti aloittaa juoksemisen, mutta en tiedä miten ja miksi en innostu siitä. Silloin tällöin hyvin harvoin kun olen lenkillä käynyt, juoksen tod.näk liian kovaa omaan kuntooni nähden, jonka vuoksi väsähdän melko pian. Eikö harjoittelijan pitäisi pyrkiä niihin perus sykealueen lenkkeihin? Ajattelen oikeasti että joku ohittaessaan nauraa muuten hitaalle vauhdilleni. Lisäksi jalat tuntuvat kankeilta ja raskailta.
Kommentit (7)
Kyllä voi kun alottaa rauhassa ja reuhtomatta. Esim. tämä http://www.pori.fi/material/attachments/vapaa-aikavirasto/liikunnanohjaus/5twOyf7LV/juoksuohjelma_11vkoa.pdf ohjelma on hyvä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 07:27"]
Kyllä voi kun alottaa rauhassa ja reuhtomatta. Esim. tämä http://www.pori.fi/material/attachments/vapaa-aikavirasto/liikunnanohjaus/5twOyf7LV/juoksuohjelma_11vkoa.pdf ohjelma on hyvä.
[/quote]
Minä aloitin aikoinaan juoksemisen jollain vastaavalla ohjelmalla jossa juostiin ihan minuutti-pari kerrallaan ja pikkuhiljaa lisättiin aikaa kunnon kasvaessa. Minä pidin juoksemisesta heti alusta alkaen, syynä juuri se, että juoksu ei ollut tuskaa missään vaiheessa. Juostua tuli hitaasti vain sen verran mihin senhetkinen kunto riitti. Keskityin ihan omaan tekemiseen, muiden mahdolliset ajatukset minusta ja juoksemisestani ei kiinnostanut.
Olihan se makeaa kun jossain vaiheessa huomasi pystyvänsä vetämään vaivatta 1,5 tunnin lenkkejä.
Tuohan on jo hyvä, että olet hoksannut juoksevasi liian lujaa. Eli rauhallisesti vaan liikkeelle. Ei sitä hidasta vauhtia kannata hävetä. Kyllä se siitä paranee, jos juoksemisesta tulee oikeasti tapa. Ota ensin tavoitteeksi tui Porin koulu ja palkitse itsesi kun se on läpi. Sitten vaan etsimään seuraava vähän haastavampi tavoite.
kannattaa videoida juoksuaan ja jos se näyttää tosi oudolta niin koittaa matkia 3000m juoksijoiden rullaavaa askelta ja parantaa tekniikkaa näyttämään paremmalta. tämän jälkeen on helpompi nautia kun on tekniikka kunnossa
Itse aloin juosta muutama vuosi sitten ja muistan tuon tunteen jota kutsutaan juoksuhäpeäksi. Hävetti juosta muiden nähden kun oli hidas ja väsyi nopeasti, mutta se menee ohi kun juoksemisesta ja treenaamisesta tulee tärkeää ja tavoitteellissta, olkoon se tavoite sitten vaikka "vain" kunnon ylläpitäminen.
Mielestäni tulee laatia omaan kuntoonsa sopiva juoksuohjelma ja noudattaa sitä.
Itse koin erittäin palkitsevana kun huomasi että kunto ja vauhdit paranee kun noudattaa ohjelmaa ja käy lenkillä.
Itse on käyttänyt tätä http://my.asics.fi/ kun olen luonut harjoitusohjelmia puolimaratonlle.
Mutta väkisin ei kannata juosta, jos et tykkää juoksemisesta, niin harrasta jotain muuta josta pidät.
Kiitos noista linkeistä! Luulen että tarvitsen juuri tuollaisen kevyen Porin juoksukoulun tapaisen aloituksen, jotta motivaatio pysyy yllä. On totta että lienee aivan turhaa hävetä omaa vauhtia, kukaan ei varmaan ole ollut huippujuoksija aloittaessaan.
Ap
Kyllä voi, ja siihen voi jopa addiktoitua, mutta se saattaa kestää... Itselläni meni pari vuotta, ennen kuin aloin oikeasti nauttia juoksemisesta. Siihen asti jouduin aina pakottamaan itseäni. Mutta se vaiva tosiaan kannatti, juokseminen on niin helppo, halpa ja tehokas tapa pitää itsensä kunnossa.