Olen täysin, totaalisen, sataprosenttisen kyllästynyt ruokaan ja erityisesti ruoanlaittoon!
Ei vain yksinkertaisesti kiinnosta pätkääkään. Voisin syödä samaa ankeaa ruokaa vaikka kuukauden putkeen ja sitten vaihtaa toiseen ankeaan ruokaan.
Kauhea paine nykyään valmistaa monipuolista ja terveellistä ruokaa koko perheelle. Ei kiinnosta!
Kommentit (36)
Mulla päinvastainen ongelma. Rakastan tehdä ruokaa eikä sitä tarvitse tehdä kuin itselle. Vaikeeta tehdä niin pieniä annoksia ettei sitä samaa saisi syödä 2-3 päivää jotenka loppuja kertyy pakastimeen ja saattaa unohtua sinne. Vuoden välein tyhjennän pakastimen ja roudaan sinne unohtuneet kompostiin. Onneksi ne saa oman puutarhan hyötykäyttöön maanparannusaineeksi. 2-3 kertaa viikossa on vähintään saatava tehdä jotain lempi ruokaa. Sämpylät ja rieskat leivon itse. Ruisleivät ja näkkileivät ostan. Jokapäiväiseen ruuanlaittoon kyllästyisin ja siitä tulisi pakkopullaa. Pitääkö isossa perheessä olla joka päivä eri ruoka. Onnistuisiko isomman satsin tekeminen kerralla ja sitä lämmitetään seuraavana päivänä. Ja välillä eines laatikoita uuniin. Minullakin on pakastimessa varalla eineksiä jos ei ehdi tai ei kertakaikkiaan jaksa tai vaihtelun vuoksi sillä tykkään maksalaatikostakin silloin tällöin enkä sellaista alkaisi itse tekemään. Jos sairastuu niin on reilun viikon vara varasto kaapeissa.
Kauhea paine- mistä tämä tulee, mitä luulet?
Vertaatko itseäsi muihin, tai mitä instagramissaa tuodaan esille?
Kun minusta se on juuri vapauttavaa, että saan syödä mitä huvittaa, vaikka samaa mössöä kuukauden putkeen. Anna itsellesi lupa tähän. Kuukauden kuluttua tekee mieli jo alkaa kokata aivan muuta ja kokkaaminen innostaa taas!
Hyvä, että joku muukin. En sentään ole ainoa. Minä en voi edes sanoa kyllästynyt, koska en ole koskaan voinut sietää ruoanlaittoa. Ruoasta olen sentään joskus ollut kiinnostuneempi kuin nyt.
Usvametsä kirjoitti:
Voisiko tuohon liittyä jotain stressiä, työuupumusta tai väsymystä, jonka takia voimat ei riitä kodin pyörittämiseen? Ne voivat vaikuttaa ruokahaluunkin. Olisiko myös mahdollista saada muu perhe mukaan ruoanlaittoon? Sinun ei tarvitse olla yksin vastuussa kaikesta.
Ainakin itselläni stressi ja uupumus vie ruokahalun ja pelkkä ruoanlaittokin tuntuu vastenmieliseltä ja ylivoimaiselta tehtävältä. Yksin asuvana aloin vaan jättää syömisen väliin. Sain apua näihin ongelmiin työterveydestä.
Millaista apua sait?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on iso syy miksi itse olen päättänyt pysyä parisuhteettomana ja lapsettomana: ei tarvi laittaa ruokaa eikä tehdä monia muitakaan perhearjen rutiineita, jos ei huvita. Ruoan ostan joko eineksinä tai syön ravintoloisa, korona syön vain jotain leipää ja hedelmää. Siivoan jos jaksan, ketään ei haittaa jos on sekaista kun yksin kotonani elän.
Näin täälläkin. Saan rauhassa syödä sängyssä telkkaria katsellen. Voileipiä, rahkaa, paistettuja munia, hedelmiä, marjoja. Harvemmin mitään ruokaruokaa.
Minä teen ison kattilallisen keittoa joka riittää viikon lounaiksi. Illaksi on jokin vuokaruoka jonka teen kahdesti viikossa. Inhoan ruuanlaittoa. Valitettavasti teini myös haluaa syödä eikä syö minun ruokia. Sille joutuu tekemään ruokaa. Kunhan se tuosta lähtee niin loppuu tämä loouton ruuanlaitto. Saatan jopa hankkia pahvilautasia.
Hei, ei kukaan pakota tekemään multiaterioita jos ei halua. Itsekin olen tympääntynyt jatkuvaan astioiden pesemiseen kun kokatessa roiskuu. Sen verran kamalat luukivut nykyään että ajattelin hitto, mitä jos rupeaisi vaan tekemään ison padallisen keittoa ja söisi sitä melkein viikon, ei turhaa kokkausta, ei tiskausta.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen ison kattilallisen keittoa joka riittää viikon lounaiksi. Illaksi on jokin vuokaruoka jonka teen kahdesti viikossa. Inhoan ruuanlaittoa. Valitettavasti teini myös haluaa syödä eikä syö minun ruokia. Sille joutuu tekemään ruokaa. Kunhan se tuosta lähtee niin loppuu tämä loouton ruuanlaitto. Saatan jopa hankkia pahvilautasia.
Haha sinähän teet juuri niin kuin minä haavelin, tekisin padallisen keittoa ja sitä söisi useamman päivän:) Olen se joka kirjoitti sinun viestisi jälkeen, keitosta:)
Olen kokki ja vihaan ruoanlaittoa. Jahka lapset tuosta lähtevät omilleen, niin en tee enää ikinä ruokaa paitsi töissä. Voin hyvin elää voileivillä, jogurtilla, rahkalla yms.
Elämä on helppoa, kun syö leipää, hedelmiä, jugurttia, puuroja. Todella simppelit eväät. Vichya on aina jääkaapissa!
Keitän ison kattilan perunoita ja paistelen pannulla, jotain lisuketta, kanaa, kananmunaa tms.
Mulla ei ole mikroaaltouunia, en siis ostele eineksiä. Säästyy rahaa!
Oletteko kokeilleet ResQ sovellusta? Siitä saa ravintoloitten ylijäämä annoksia ja välillä muutakin edullisesti esim. tänään sain härkää punaviinikastikkeessa ja pariisin perunoita iso annos 6e
Te olette kyllä hassuja meillä mies vuorotöissä ja mun kontolla kodinhoito ynnä 2 lasta työn lisäksimutta h*tto mä rakastan ruuanlaittoa nytkin vkl hautumassa porsaan uunilihaa huomenna sen seuraksi paistinperunoita ja itse tehtyä coleslawia siivoukset kyllä saisi joku muu hoitaa :D
Mutta se fiilis kun menet tiskille ja saat noppailla sieltä maksat,munuaiset,paistit ja fisut ja höysteet keräillä ''saaliin'' mukaan sitten valmistaa ne ja katsella kuinka perhe nauttii ruuasta ah mitä autuutta :D
Niin minäkin, odotan vaan kun lapset muuttaa kohta omilleen niin sitten ei tarvitse tehdä kenellekään ruokaa. Olenkin nakittanut niille jo usein ruokahommt kun en "ehdi" kun on paljon iltavuoroja. No se on niille vaan hyvää harjoitusta.
Munakasta jonain arki-iltana. On helppo, ei vaadi paljoo. Ja ainekset säilyy, vaikka ostaisi ne viikkoa-paria ennen, jos tekee vaan kauramaitoon. Munakkaaseen mukaan esim juustoraastetta, paprikaa, kinkkusuikaletta.
Etätöiden myötä olen innostunut ruuanlaitosta. Ennen en niinkään välittänyt, mutta olen alkanut tehdä monipuolista ja terveellistä ruokaa. Tosi paljon tulee käytettyä erilaisia kasviksia perunan ja riisin sijaa.
täytetyt patongit eri täytteillä
täytetyt letut eri täytteillä
pitaleipä eri täytteillä
oma tekemät / valmis hampurilaiset
oma tekemä / valmis pizza