vaihtaisinko kalliimpaan asuntoon? help!
Asutaan nyt kolmiossa tyttöjeni (15, 17v) kanssa. Tytöillä on omat huoneet ja minä nukun olkkarissa. Tytöt ovat sen ikäisiä ettei voi jakaa huonetta yhdessä, ei tulis kun sotaa.Vanhempi tyttö opiskelee ihan tässä lähellä vielä monta vuotta, eli ei ole muuttamassa pois. Toiminut näin ihan hyvin, mutta kuitenkin kaipaisin isompaa. Selailin tänään vuokra-asuntoja ja huomasin tästä läheltä neliön. Eroja on paljon:
Nykyinen asunto=
-vuokra 640€/kk
-parveke, ei lasitettu
-ei saunaa
-2makuuhuonetta
-hieman syrjässä, keskustaan n 0,5km
-Huono taloyhtiö, pyykkitupa tms
-Rauhallinen, asuu suurimmaksi osaksi mummoja
-Vanhemmalla lyhyempi matka kouluun, nuoremmalla pidempi
-Lähin bussipysäkki 600metrin päässä
-3 kerros, ei hissiä
- Todella pieni keittiö
-ei mahdollista saada pesukonetta, kylpyhuone niin pieni.
-autopaikka ulkona
-talo rakennettu 1971
Uusi asunto=
-vuokra 840€/kk
-Lasitettu parveke
-sauna
-3makuuhuonetta
-ihan keskustassa
-vilkkaiden teiden äärellä
-nuoremmalla lyhyempi matka kouluun, vanhemmalla pidempi.
-bussipysäkki talon edessä
-2.kerros, hissi
-ihana vasta remontoitu avokeittiö
-iso kylpyhuone, mahtuisi pesukone
-autolle sisäpaikka
-talo rakennettu vuonna 2003
Ja ei, emme ole laiskoja jos hissiä tarvitaan, mutta helpottaahan se kovasti huonekkalujen siirtoa ym. Ja pesukonekin olisi hyvä kun tytöt harrastavat voimistelua ja harjoitukset molemmilla 5krt viikossa niin vaatteita pitäisi pestä ja siksi hieman vaikeaa kun ei ole sitä omaa konetta. Apua kaivataan :D kumpaa siis kannatatte? uudessa ainut este on tuo hinta, kun yh:n palkalla maksan harrastukset ja kaikki, lasten isä ei missään tekemisissä. Ja kun se on ihan keskustassa ja kaikki liikenne kulkee ohi siitä.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:50"]Muuten kannatan isompaa, jos on varaa, mutta varoitan ison tien melusta. Asuin 4v vilkkaan tien vieressä, en koskaan sopeutunut meluun ja oli muutettava pois, kun kärsin melusta nii pahasti, vaikka asunto muuten ihana.
[/quote] Nii.. Ja kun se on ihan ydin keskustaa, kaikki bussit ajaa ohi, kun asema ihan vieressä, kauppakeskus näkyy parvekkeelta ja tori talon toisella puolella..
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:48"]Muuttaisin, jos suinkin olisi varaa, mulla ratkaisis tuo pelkkä pesukonehomma. Tai ehkä etsisin kolmiota, jonne mahtuu pyykkikone ja on muutenkin hyvässä kunnossa, mut halvempi?
[/quote] Totta. Mut tytöt kaipaa omaa rauhaa niin jos muutetaan niin ois hyvä se yks lisähuone.. Tässä kämpässä vessa ja suihku samassa tilassa ja se on tosi ahdas.
-ap
Mikä riski on poismuuttamisen suhteen noissa vuokra-asunnoissa? Eli onko toinen esim. yksityisen ja toinen esim. VVO:n?
Itse valitsisin sijainnin vuoksi tuon uudemman asunnon, en lisäneliöiden toiveissa. Olisiko keskustassa halvempaa asuntoa?
[quote author="melba" time="22.03.2014 klo 23:02"]Mikä riski on poismuuttamisen suhteen noissa vuokra-asunnoissa? Eli onko toinen esim. yksityisen ja toinen esim. VVO:n?
Itse valitsisin sijainnin vuoksi tuon uudemman asunnon, en lisäneliöiden toiveissa. Olisiko keskustassa halvempaa asuntoa?
[/quote] Vanha on kaupungin vuokratalo, uudempi yksityisen. Tässä vanhassa on neliöitä 54, ja uudessa 90.. Eli tää on TODELLA ahdas.. Oon käynyt kaikki läpi, mut ei oo neliötä joka ois halvempi. Tai on muttakun meillä on koira ja yksityiset ei salli koiria..
-ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:50"]
Muuten kannatan isompaa, jos on varaa, mutta varoitan ison tien melusta. Asuin 4v vilkkaan tien vieressä, en koskaan sopeutunut meluun ja oli muutettava pois, kun kärsin melusta nii pahasti, vaikka asunto muuten ihana.
[/quote]
ei ole pelkoa. Jos kämpän vuokra on 840 euroa, silloin keskustassa tuskin on ihan hirveen vilkasta tietä.
mä sinuna juttelisin vuokranantajan kanssa.
Mun tuttu muutti myös 2 lapsen kanssa yh.na vst tilanteessa isompaan, asunto oli ollut muutaman kk tyhjänä. Vuosi asumista tuli täyteen ja asunnon omistaja nosti vuokraa 200 eurolla. Sanoi oli tosi ikävä lähteä asunnosta pois ja varsinkin kun asunto oli ainakin 3 kk sen jälkeen tyhjänä.
Kerro rehellisesti minkä on sun tarina, yh, 2 teini-ikäistä lasta. Sulla on varaa maksaa nyt, mutta mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmat, milloin aikoo nostaa vuokraa, koska siihen sulla ei ole varaa.
Mulle koti on niin tärkeä paikka, että ehdottomasti minä maksaisin sen 200 euroa ja saisin kodin enkä läävää.
Varsinkin vanhemmalle tytölle ei haittaa vaikka onkin kauempana, mielummin näin että vanhemmalla pidempi ja nuoremmalla lyhyempi.
Tietty jos lompakko taipuu 200 euroon, siitä pitää lähteä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:50"]
Muuten kannatan isompaa, jos on varaa, mutta varoitan ison tien melusta. Asuin 4v vilkkaan tien vieressä, en koskaan sopeutunut meluun ja oli muutettava pois, kun kärsin melusta nii pahasti, vaikka asunto muuten ihana.
[/quote]
ei ole pelkoa. Jos kämpän vuokra on 840 euroa, silloin keskustassa tuskin on ihan hirveen vilkasta tietä.
[/quote] :D no on se suht vilkas. Pieni on tää paikkakunta, vajaa 60 tuhatta asukasta.
Itse en vaihtais kämppää tuossa teidän tilanteessa varmaan. Jäisin odottelemaan jotain 3h+k joka olisi isompi kuin nykyinen, mutta olisi VVO:n tai SATO:n. Kai niiden kämppiä on 60 000 asukkaan paikkakunnalla?
Mikä se teidän kaupunki on niin voidaan etsiä yhdessä teille kämppää :D
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:32"]mä sinuna juttelisin vuokranantajan kanssa.
Mun tuttu muutti myös 2 lapsen kanssa yh.na vst tilanteessa isompaan, asunto oli ollut muutaman kk tyhjänä. Vuosi asumista tuli täyteen ja asunnon omistaja nosti vuokraa 200 eurolla. Sanoi oli tosi ikävä lähteä asunnosta pois ja varsinkin kun asunto oli ainakin 3 kk sen jälkeen tyhjänä.
Kerro rehellisesti minkä on sun tarina, yh, 2 teini-ikäistä lasta. Sulla on varaa maksaa nyt, mutta mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmat, milloin aikoo nostaa vuokraa, koska siihen sulla ei ole varaa.
Mulle koti on niin tärkeä paikka, että ehdottomasti minä maksaisin sen 200 euroa ja saisin kodin enkä läävää.
Varsinkin vanhemmalle tytölle ei haittaa vaikka onkin kauempana, mielummin näin että vanhemmalla pidempi ja nuoremmalla lyhyempi.
Tietty jos lompakko taipuu 200 euroon, siitä pitää lähteä.
[/quote] Mulle koti ei oo niin tärkeä, en vietä siellä oikeastaan aikaa kun oon paljon töissä. Eli en tarvitse omaa huonetta, mut ois se ihana, kun en saa oikein omaa rauhaa ja jos mun miesystävä sattuu tulemaan meille yöks, niin on tyhmää nukkua olkkarissa tyttöjen silmien alla.
-ap
No ei kai siellä miesystäviä notku tässä vaiheessa?! Tytöt haavoittuvassa iässä ja erosta puoli vuotta.
Ehdottomasti tohon kalliimpaan :) Sun tekstin rivien välistä luki, että sinne sä haluatkin.. Okei muutto on aina oma juttunsa, mutta varmasti olet tyytyväinen siellä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:49"]Ota huomioon, että nykyiseen asuntoosi voi lähivuosina tulla kalliita remontteja (esim. putket) jotka nostaa vuokraa. Joten siinä mielessä on järkevää muuttaa.
[/quote]Kesällä tulee ikkuna remppa, eli se nostaa varmasti vuokraa, ja kun tää on vanha talo, niin remontteja tulee varmasti. Toinen talo taas on uusi ja remontteja ei oo varmasti tulossa kun keittiö ja kylppäri uusittu 2013.. :)
Hyvä huomio, tota en tullutkaan ajatelleeksi :)
-ap