Minkä ruokalajin osaat tehdä ylivertaisesti?
Olen hionut poronkäristykseni niin hyväksi että se hipooo täydellistä.
Haluaisin oppia tekemään myös ylivertaisen leivän
Kommentit (45)
Savukasslerista jalostettu nyhtöpossu. Dr Pepperiä, tomaattisosetta, kanelia, sipulia, chiliä ja valkosipulia.
Roinat painekattilaan. Puolitoista tuntia keittelyä paineessa ja sitten siivilöidyn liemen keittely kokoon siirappimaiseksi tahnaksi. Itse säästän liemen sattumat ja syön ne lihojen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikista ruoistani loistavia. Miksi tehdä huonoa ruokaa? M41v
41-vuotiaaksi luetunymmärryksesi on todella huono. Lue otsikko ja aloitus huolella ennen kuin vastaat.
Ruokalajeista pääruoat on vahvuuteni.
Olen oikein hyvä kokki, viisikymppisenä omaan paljon kokemusta ja koska rakastan ruuanlaittoa, kokeilen koko ajan uusia reseptejä ja aineksia eli en myöskään ole jämähtänyt jonnekin kasarikaudelle.
Mutta ihan varmasti maailmassa on minuakin parempia kokkeja ja joku ammattilainen varmaan tekee paremman version bravuureistani, joita on useita.
Mutta jos nyt pitäå joitain omia bravuureita sanoa, niin olen todella hyvä tekemään aasialaisia ruokia, erityisesti thaimaalaista ja intialaista. Samoin pastat - itsetehdystä pastasta tietenkin - ovat tekemänäni hyviä. Pihvit paistan just eikä melkein. Keitot hallitsen oikeastaan mitkä vaan hyvin. Kalaa en ole ihan hirmu hyvä laittamaan, olen kömpelö fileoija. Leipomisesta en kauheasti piittaa, joten vaikka osaankin tehdä aika hienoja täytekakkuja, en voi sanoa olevani siinä mikään haka.
Risoton.
Muuten olen aika onneton kokki, mutta risottoon mulla on joku ihme tatsi.
Teen siskonmakkarakeiton ylivertaisesti, mutta vain itselleni. Haluaisin oppia tekemään muitakin ruokia juuri oman suun mukaisesti. :)
Purkkihernekeiton, kymmenien vuosien kokemus.
Piffi ja pippurikastike. Mies ei suostu tilaamaan ravintolassa kun kotona on parempaa.
Voisko joku avata noita alanuolia? :o
Vierailija kirjoitti:
Mä olen oppinut tekemään ragùn! Siis niin sanotun bolognesekastikkeen.
Sitä luulisi, että jauhelihakastikkeen teko olisi helppoa, vaan eipä olekaan. Aikaa menee tuntikaupalla, oikeasti, tunti lieden ääressä kaiken imeyttäminen toisiinsa ja vielä hauduttelu, hauduttlu ja hauduttelu! Jos aloitan illansuussa, menee vielä seuraavakin aamupäivä haudutteluun. Voin sanoa, että taivaallista tulee.
Ja kun kerran tekee, tekee sitten ison annoksen. Syön osan tagliatellen kanssa, ja sen mitä arvelen syöväni seuraavana päivänä laitan jääkaappiin. Loput pakastan annoksittain. On tosi hyvä olla ragù valmiina, on sitten paljon vaivattomampaa laittaa esimerkiksi lasagne.
Joo minä tiedän tuon. Kun tapasin mieheni hän oli eka kokkina Ranskassa. Mutta kysyi lähdenkö mukaan vielä Italiaan ja se paikka on viimeinen. Itse opiskelin lääkäriksi silloin. Lähdin ja jatkoin opiskelua. Muutettiin Modenaan ja mies meni Massimo Botturalle töihin. Oli silloin maailman paras ravintola. Mieheni halusi oppia ragun alusta loppuun.. Massimo Bottura lähetti mieheni 2 viikoksi Modenan maalaisseutuun. Siellä oli 7 naista ja heidän iät oli 65-75v. Opettivat miestäni tekee pastaa ja ragua. Mies soitti minulle silloiseen kotiimme, että mitähän tämä on. Miks maailman paras (silloin) lähettää mut landelle mummojen keskelle. Sitten se asia selvisi.. Tämä Massimo oli itsekin ollut heidän opissa ja nämä naiset on tavallisia mummeleita, jotka tekee kotiruokaa perheilleen. JA sieltä se Massimo Bottura on saanut taidot, jotka teki hänestä maailman parhaan. Mies sai mummoilta sormille kaulinta jos pasta ei ollut silkkiä. Mies oppi ja käsitteli lihat lopulta oikein. Haudutus 72h. Se on pitkä aika, mutta se maku on jotain toiselta planeetalta. Nämä mummot opetti miehelleni miten tehdään maailman paras pasta ja ragu. Ensimmäisen kerran, kun mies joutui tekemään niille mummoille, niin eivät hyväksyneet sitä. 3 yritys vasta toi hyväksyttävän tuloksen. Noin 10 päivää vaivaa.
Alkuruuat. Olen pieniruokaisena tilannut niin monesti ravintolassa alkuruuan ja jälkkärin, ja jättänyt pääruuan pois, että osaan hyvin alkuruuat. Niitä osaan valmistaa.
En nyt tiedä ylivertaisuudesta, mutta oma bravuurini on kalakeitto. Siitä saan ylistystä ja pakko myöntää, että itsekin tykkään kovasti itse tekemästäni kalakeitosta. Pyydystän aina kalat itse ja keittelen perkeistä lientä aina useamman tunnin. Tuo liemi varmaan on se salaisuus.
Miehen ehdoton bravuuri on risotto. En ole saanut edes hienossa ravintolassa yhtä hyvää risottoa mitä hän tekee.
Kyllä monet ovat ihan mun ruokia kehuneet, mutta en kyllä osaa tehdä mitään ylivertaisesti.
Olen M41:n kanssa samoilla linjoilla. Oikeastaan kaikki tekemäni ruoat ovat ylivertaisia. Tämä tarkoittaa keittoja, salaatteja, liha- kala- ja kasvisruokia, patoja, paistoksia, liemiä, laatikoita, pizzoja, piirakoita jne. Tarkoittaa siis sitä, että omatekemänä nuo ovat parempia kuin missään muualla maistamani. Leipää en osaa leipoa ylivertaisesti, joten sen ostan leipomosta.
M46
Tomaatti-jauhelihakastikkeen :) (+ keitetyt perunat)
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku avata noita alanuolia? :o
Kateus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen oppinut tekemään ragùn! Siis niin sanotun bolognesekastikkeen.
Sitä luulisi, että jauhelihakastikkeen teko olisi helppoa, vaan eipä olekaan. Aikaa menee tuntikaupalla, oikeasti, tunti lieden ääressä kaiken imeyttäminen toisiinsa ja vielä hauduttelu, hauduttlu ja hauduttelu! Jos aloitan illansuussa, menee vielä seuraavakin aamupäivä haudutteluun. Voin sanoa, että taivaallista tulee.
Ja kun kerran tekee, tekee sitten ison annoksen. Syön osan tagliatellen kanssa, ja sen mitä arvelen syöväni seuraavana päivänä laitan jääkaappiin. Loput pakastan annoksittain. On tosi hyvä olla ragù valmiina, on sitten paljon vaivattomampaa laittaa esimerkiksi lasagne.
Joo minä tiedän tuon. Kun tapasin mieheni hän oli eka kokkina Ranskassa. Mutta kysyi lähdenkö mukaan vielä Italiaan ja se paikka on viimeinen. Itse opiskelin lääkäriksi silloin. Lähdin ja jatkoin opiskelua. Muutettiin Modenaan ja mies meni Massimo Botturalle töihin. Oli silloin maailman paras ravintola. Mieheni halusi oppia ragun alusta loppuun.. Massimo Bottura lähetti mieheni 2 viikoksi Modenan maalaisseutuun. Siellä oli 7 naista ja heidän iät oli 65-75v. Opettivat miestäni tekee pastaa ja ragua. Mies soitti minulle silloiseen kotiimme, että mitähän tämä on. Miks maailman paras (silloin) lähettää mut landelle mummojen keskelle. Sitten se asia selvisi.. Tämä Massimo oli itsekin ollut heidän opissa ja nämä naiset on tavallisia mummeleita, jotka tekee kotiruokaa perheilleen. JA sieltä se Massimo Bottura on saanut taidot, jotka teki hänestä maailman parhaan. Mies sai mummoilta sormille kaulinta jos pasta ei ollut silkkiä. Mies oppi ja käsitteli lihat lopulta oikein. Haudutus 72h. Se on pitkä aika, mutta se maku on jotain toiselta planeetalta. Nämä mummot opetti miehelleni miten tehdään maailman paras pasta ja ragu. Ensimmäisen kerran, kun mies joutui tekemään niille mummoille, niin eivät hyväksyneet sitä. 3 yritys vasta toi hyväksyttävän tuloksen. Noin 10 päivää vaivaa.
Tämän innoittamana tein ragúa eilen, tosin hauduttelin vain nelisen tuntia. Mutta onhan sekin hyvää! Vielä kun tomaattisoosi oli oman pihan tomaateista tehty.
Vierailija kirjoitti:
Kanapastasalaatin. Se on ollut lempiruokani jo 20 vuotta. Tein sitä viimeksi toissapäivänä, tosin pitkästä aikaa, ja yhä se maistuu niin hyvältä ettei voi olla ottamatta santsiannosta.
Haluaisitko jakaa reseptin? Olisi kivaa itsekin yrittää tulla mestariksi kanapastasalaatissa. Omatekemäni on aina jotenkin plääh.
Sahramilohikeiton sekä tillifetajuustolohen.