Mitä ruokaa valmistatte kun kutsutte jonkun teille syömään?
Mikä vois olla suht helppoa, mutta kuitenkin sellasta mitä kehtaa tarjota?
Kommentit (61)
11, jeesus. Lapset kokkaa noita...
Ei valmisteta yleensä mitään eli kaupasta ostetaan valmiina
Mä tein tänään uunilohta ja riisiä kermaviilikastikkeella, lisäkkeeksi porkkana-zucchini-mantelirouhepaistosta (pannulla). Ei ole tosi että oli hyvää :) Ruokajuomaksi oli samppanjaa.
Tortillavuoka :) Helppoa ja hyvää.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:12"]
Itse tarjosin eilen 3 naisystävälleni itse tehtyjä jauhelihapihvejä ja perunoita ruskean kastikkeen kera. Oli myös kreikkalaista salaattia,itse leivottuja sämpylöitä ja jälkkäriksi mokkapaloja. Rakastan yli kaiken ruoan laittoa,kulutan siihen paljon aikaa :)
[/quote]
Siis onko sulla kolme naisystävää? :D Ruuat kuullosti kyllä hyvältä!
Anteeksi mutta makaronilaatikkoa? Siis menee jos joku mammakaveri tulee arkilounaalle. Vieraille ei kyllä tarjota jauheliharuokia...
Kolme ruokalajia aina, ellei nyt mistään remonttiavun ruokkimisesta ole kysymys. Usein kysyn, minkä tyyppisestä ruoasta vieras pitää, ja haen sitten siitä inspiraatiota. Serkulle tein viimeksi peruna-purjokeittoa, paellaa mustekalasta ja äyriäisistä ja semifreddon. Helppoa ja herkullista.
Kattaukseen kannattaa panostaa. Tukevat aterimet, kauniit lautaset, juomalle sopivat lasit, kankaiset lautasliinat, kynttilät jne. kohottavat aterian kuin aterian.
Me tehdään yleensä sushia tai risottoa. Joskus ollaan tehty thaimaalaista. Sellaisia ruokia yleensä tarjotaan vieraille, joita itsekin viikonloppuisin syödään.
Mä olen kai vähän vanhanaikainen ja valitsen usein jonkun "maateeman". Viimeksi laitoin brittipöperöä Jamie Oliverin ohjeilla: kesäkurpitsa-juustokeittoa, shepherds's pieta ja marjajälkiruokaa, johon tulee mm. hunajapaahdettuja manteleita ja viskillä maustettua kermavaahtoa. Muuten hyvää, mutta täyttävää. Sitten voi olla ranskalaista: joku salaatti alkuun, burgundin pataa, juustoja tai suklaamoussea. Tai italialaista: parmankinkkua ja melonia, lasagne tai muu pataruoka, pannacottaa. Usein kokkaan ulkomaalaisille, silloin aluksi esim. graavilohta tai kylmäsavuporoa jossakin muodossa, pääruokana karjalanpaistia tai uunimakkaraa ja muusia tai paistettua kalaa, jälkiruoaksi marjoja ja vaniljakastiketta, mustikkapiirakkaa tai pullaa laskiaispullien tapaan tarjottuna.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:56"]
Tacot ei ole ruoka, vaan naposteltavaa.
[/quote]
Sekoitatko nyt tacot ja nachot? Taco on se kova tai pehmeä lihakastikkeella täytetty taitettu maissillätty.
En sekoita. Tacot ei ole vierastarjottavaa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:00"]
En sekoita. Tacot ei ole vierastarjottavaa.
[/quote]
Mutta on se aika tukeva naposteltava, ainakin jos useamman napostelee. Minulle riittää pari tacoa ateriaksi :)
Falafeleja. Suolaisia piiraita. Erilaisia ruokaisampia salaatteja. Pidän enemmän leipomisesta, joten jälkkäriin panostan yleensä enemmän.
Kasvisgratiini, kanafileesuikaleita kermakastikkeessta ja riisi.
Lohi, kevätrosolli, perunamuussi.
Tagliatelle ja kunnon lihaisa tomaattipohjainen kastike. Salaattia lisäksi.
Lohipiiras ja salaatti.
Jos ei ruokaa, sit karjalanpiirakat+munavoi, voileivät monilla päällisillä, itsetehtyä pitsaa, dippivihanneksia, nakit/itse tehdyt lihapullat ja salaatti jne...
Mäkin harrastan tota maateemaa. Eli ruokalaji mut kaikki esim. marokkolaista, intialaista, afganistanilaista, thaimaalaista jne. Oon vegaani, joyen myös vieraat saa vegaanisafkaa. Eriasia jos ihmisiä vaan sattuu tulemaan ruoka-aikaan tai nälkäsinä. Silloin tarjotaan, mitä kaapista löytyy tai ollaan muuten syömässä. Eli pitäisin makaroonilaatikkoa sellasena yllätysvieraat ruokana en syömään kutsutuille tarjottavana.
Mä ainakin tajusin ap:n aloituksen niin, että ei ihan majesteettisen tason persoona olis tulossa syömään, siis "kun kutsutte jonkun", kuin kaverin,...ja sen takia ehdotin kotiruokaa. Jos ois ollut, että "järjestän vähän arvokkaamman puoleiset illalliset", niin olis ollut lista toisen näköinen...
Jos meille tulee illallisvieraita viikonloppuna (arkisin kukaan ei kerkeä tulemaan, eikä itsekään pystytä silloin ottamaan vastaan ketään) niin teemme yleensä jotakin liharuokaa, esim. talvella stroganofia, pihviä (esim. paistetut sisäfilepippuripihvit) tai kalaa eri tavoin laitettuna, mökillä tulee tarjottua kevyempiä ruokia kesällä, erilaisia salaatteja, illanistuijais pizzaa jne. Lisäksi jälkkärinä jäätelöä marjojen kanssa, lettuja ja jäätelöä, itsetehtyä pullaa, kääretottua, köyhiä ritareita jne. Mökillä tulee tarjottua jotenkin krouvimpaa ruokaa, ja kotona sitten illallisia joissa "hienompaa" ruokaa.
pientä omatekemää naposteltavaa aperitiivin kanssa, kevyt, usein kalasta tehty alkupala, pääruokana jotain naudan- tai karitsanpaistia ja esim oikeista perunoista kotona tehtyjä ranskanperunoita, juustotarjotin ja jälkiruokana suklaakakku, tai jos raikkaampaa kaipaaa niin jäätelöä...tai omenasorbettia votkan kanssa...nam
Aika suosittu on lohi ja uuniperunat (joskus ostan lohta tarjouksesta pakkaseen just tätä varten ennakoiden)
Chili con carne, sukulaisille kaalilaatikkoa, siskonmakkarasoppaa (jos ovat useamman päivän), riisi-kanasalaatti, pastaa ja jauhelihakastiketta, muusia ja karjalanpaistia, pilauta (kanaa ja riisiä ym keitettynä)
Vähän niukka luettelo, olisi kiva tehdä vähän eri juttuja eikä aina samoja kun kutsuu vieraita.