Lapsilisä suoraan lapselle käyttöön?
Meillä on 14-vuotiaan tytön kanssa jatkuvasti riitoja siitä, kuinka paljon rahaa ja mihin tytölle annetaan. Tyttö ei saamaansa rahaa liiemmin arvosta eikä tunnu tajuavan, että sitä rahaa ei tule meille vanhemmillekaan mitenkään loputtomasti. Mietittiin miehen kanssa, että lopetettaisiin nämä riidat maksamalla lapsilisä kokonaisuudessaan lapsen tilille ja sillä sitten rahoittaisi mäkkärikäyntinsä, ei-välttämättömät vaateostot, herkut ja pikkureissut eri paikkoihin.
Onko jollain kokemusta, miten tällainen käytäntö toimisi? Välttämättömät vaatteet (tyyliin talvikengät tai farkut rikkoutuneiden tilalle) tietenkin ostetaan ja kouluretket sun muut vastaavat maksetaan, mutta helpottaisikohan rahan arvon hahmottamista, jos siitä n. satasesta pitäisi ostaa kaikki mitä kokee muuten tarvitsevansa?
Kommentit (29)
Meidän 15 v saa lapsilisän itselleen. Siitä maksaa tosin myös bussikortin jonka hinta 39 euroa sekä kännykkälaskun. Nuoren itsensä vapaasti päätettävissä ostaako bussilipun vai kayttääkö rahat muuhun. Jos ei lippuun rahat riitä me emme sitä maksa. Yhden kuukauden oli koulumatkat ym omat kulkemiset pyöräilyn varassa kun tuhlasi rahat muuhun. Oppi meni ainakin siinä suhteessa nopeasti perille ettei toista kertaa ole samaa ratkaisua tehnyt.
Liian iso summa 14 v tytölle. Ole vanhempi ja laita erilliselle tilille ja tyttö aikanaan kyllä tarvitsee sen rahan. Kenties menisi turhiin vaatteisiin, kneties opettelee dokaamaan. , tupakoimaan, meikkeihin jne
Miksi te opetatte lapsenne pelkäämään rahaa? Ketjun luettuani ymmärsin, miksi niin monet naiset ovat täysin avuttomia oman taloutensa kanssa ja laittavat miehensä tekemään veroilmoituksenkin.
Raha on vain rahaa, sillä saa hankittua kaikenlaista. 14v:lle 100 e voi tuntua isolta rahalta, mutta se on aika vähän suhteessa kulutukseen. Lapselle tekee vain hyvää tajuta, että raha (paljokin) on rajallista ja että kuluttamiseen liittyy parhaimmillaan harkinta ja suunnittelu, jopa säästäminen.
Jos lapsen eka oma raha on kesälomatili 20v iässä niin ei ihme, että pikavipeille on kysyntää. Antakaa lapsille rahaa, opettakaa heille rahan järkevä käyttö älkääkä pelotelko, että 100 e menee kuitenkin viinaan ja tupakkaan.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:12"]
Liian iso summa 14 v tytölle. Ole vanhempi ja laita erilliselle tilille ja tyttö aikanaan kyllä tarvitsee sen rahan. Kenties menisi turhiin vaatteisiin, kneties opettelee dokaamaan. , tupakoimaan, meikkeihin jne
[/quote]
Tässä useimpien vanhempien syy. Jos tilalle vaihdettaisiin 14 v poika niin oltaisiin monessa perheessä eri kannalla sillä poikien kulutus "järkevää" kun taas tytöt tuhlaavat vain turhuuteen.
Mäkin pyysin teininä rahaa koko ajan ties mihin. En kuitenkaan käyttänyt niitä niihin asioihin. Vaan joka toinen vkoloppu tai kerran kuukaudessa oli hyvin rahaa vetää pää täyteen :D
Itse tossa tapauksessa antaisin sen n.100e ja saisi maksaa KAIKEN sillä summalla, niin tajuaa rahan arvon. Jos vaikka haluaa uuden tietokoneen, niin on 6-7 kk käyttämättä rahojaan, niin on sit varaa ostaa se.
Minä sain lapsilisäni käyttöön niiden vikana vuonna eli 16-vuotiaana. Sillä tosin kustansin mm. matkakortin, kaikki omat menot kuten leffailut ja kahvilakäynnit, kaikki vaatehankinnat (poislukien jos tarvitsi oikeasti uuden talvitakin/-kengät) ja muut "omat menot". Vanhemmat maksoivat yhä ruuan ja harrastuksen.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:02"]
Itse tossa tapauksessa antaisin sen n.100e ja saisi maksaa KAIKEN sillä summalla, niin tajuaa rahan arvon. Jos vaikka haluaa uuden tietokoneen, niin on 6-7 kk käyttämättä rahojaan, niin on sit varaa ostaa se.
[/quote]
Miksi asenne "oppiipahan olemaan"?
Taas kuulostaa siltä että koska ei ole itse saanut, ei tarvi antaa lapsillekaan...
Kuten joku jo sanoikin, miksi ei vanhempi opettaisi rahankäyttöä, rahasta voi (ja pitää!) jutella, mistä se tulee, mitä saa suhteessa mihinkin jne. Ja aloittaisin sen kyllä paljon paljon aiemmin kuin 14v. kanssa
Miksi raha on niin iso paha peikko?
Miten niin rahaa ei arvosta ellei sen eteen näe hirveästi vaivaa ja kituuta ensin?
En keksi mitään muuta syytä kuin sen että vanhemmat ei ole itse saaneet eikä osaa siksi opettaa rahankäyttöä ja luottaa tämän myötä lapseensa.
Voisitte hieman laskeskella kuluja mitä kaikkea sillä satasella voi/pystyy hankkimaan. Itse sain isäni maksaman elatusavun itselleni 15 vuotiaasta lähtien. Summa noin 160 e/kk. Äitini kanssa sovittiin, että mitään ylimääräistä rahaa en saa, vaan maksan itse kaiken. Lukiossa koulukirjat, kaikki vaatteet, kännykän, kaikki menot, lahjat yms. Toimi meillä ja koskaan ei käynyt niin, että en olisi voinut lähteä mihinkään, kun ei ollut rahaa. Tietysti asiasta keskusteltiin välillä, mutta toimi meillä.