Miten reissasit ilman vanhempiasi alle 18-vuotiaana?
Itse olin Norjassa leirillä 12-vuotiaana, Lontoossa tuttavaperheen luona 13-vuotiaana, Rotary-vaihdossa 15-vuotiaana. Nykyisin en omaa lastani uskaltaisi päästää ainakaan noihin kahteen ekaan.
Kommentit (34)
Liftailtiin ympäri Suomea, bändin perässä. Bändärit meni bändien kanssa, me tosifanit mentiin omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin-risteilyllä käytiin kavereiden kanssa sillon 80-luvulla. Aikamoista risteilyä olikin... kaikkea ei vanhemmille todellakaan kerrottu. Onneksi ei sattunut mitään ihan kamalaa.
Nykyään en tod. päästäisi tytärtäni (16 v.) ystäviensä kanssa sinne. On aika monenkirjavaa porukkaa.
Juu, meilläkin oli joka vuosi yläasteen luokkaretki risteillen. Sinne salakuljetimme viinaakin. Jopa valvovat vanhemmat itse olivat humalassa.
15-cuotiaana kielikurssilla Itävallassa. 17-vuotiaana Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissa kuukausi lomalla eri tuttujen luona ja Lontoossa vähän seikkailtiin 16-vuotiaana ja 17-vuotiaana ensimmäinen kesätyö Saksassa. Kai niitä vaaroja silloinkin oli, mutta kolhuitta selvittiin.
Maailma oli turvallisempi silloin ennen. Ei ollut tiettyä porukkaa ja ihmiset olivat rehellisempiä. Ohikulkijatkin auttoivat hädässä olevaa.
Enpä tiedä siitä turvallisuudesta. Ehkei vaan tiedetty/kerrottu kaikkea. Olihan näitä kaikenlaisten tahojen leirejä lapsille ja nuorille. Ja varmasti epäilyttäviä aikuisia niille ennenkin hakeutui töihin, että pääsi lasten pariin luontevasti.
Meitäkin lähenteli ja puhui rivoja eräs seurakunnan työntekijä srk:n kesäleirillä. Olin ihan että WTF, kirkon pyhä ihminen puhuu seksijuttuja meille, teineille, vaikka itse onkin aikuinen!?
En mitenkään. Ei ollut rahaa, silloinkaan.
16 -vuotiaana kahden kaverin kanssa ajettiin kevytmoottoripyörillä suomi ympäri.
Ihan pikkuinen matka ajettiin myös ruotsin puolella ja kyllä se silloin jännitti. Elettiin 80/90 -lukujen taitetta.
Seuraavana vuonna, 17 -kesäisinä olimmekin kokeineina jo kiertämässä pohjoismaat lävitse.
3 viikon reissu, jolta soitettiin joka ilta vanhemmille. Kilttejä oltiin.
18 -vuotiaana mentiin jo moottoripyörillä. Ei kuitenkaan vielä pohjoismaita pidemmälle.
Kaiketi uskaltaisin omatkin lapset päästää.
Liftaamalla ympäri Suomea. Ihan mahtavaa.
Liftaamalla vanhempien miesten kyytiin. Mtv3n txtarichatista haku.
Monesti sain kyydin lisäksi vielä taskurahaa.
Eipä tullut reissattua. Ensimmäinen kerta yksin kotikaupungin ulkopuolelle 23-vuotiaana 250km päähän katsomaan erästä keikkaa ja seuraavana päivänä kotiin.
Muutamalla matkalla käytiin koulun kanssa: lukion tokalla opintojamatka Strasbourgiin ja Pariisiin, siellä haahuiltiin menemään ilman mitään valvontaa. Sitten samana vuonna (?) reissu ystäväkouluun Ruotsiin, asuttiin siellä paikallisten perheiden luona pari päivää. Laivalla mentiin, samaan aikaan oli joku teekkareiden vappuristeily ja kaikki oli aivan umpihumalassa, mukana ollut ruotsin ope oli ihan raivona. Seuraavan päivän junamatka etelä-ruotsiin olikin melkoinen koettelemus kamalassa krapulassa... Osa luokasta oli kyllä jo täyttänyt 18, suurin osa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin-risteilyllä käytiin kavereiden kanssa sillon 80-luvulla. Aikamoista risteilyä olikin... kaikkea ei vanhemmille todellakaan kerrottu. Onneksi ei sattunut mitään ihan kamalaa.
Nykyään en tod. päästäisi tytärtäni (16 v.) ystäviensä kanssa sinne. On aika monenkirjavaa porukkaa.
Juu, meilläkin oli joka vuosi yläasteen luokkaretki risteillen. Sinne salakuljetimme viinaakin. Jopa valvovat vanhemmat itse olivat humalassa.
Sama, paitsi meillä humalaiset valvojat oli opettajia. :) Sain myös ostettua laivan baarista drinkkejä vaikka ikää oli hädin tuskin 16v. Eräskin siihen saakka tuntematon nuori mies sammui hyttiini toukokuisella 9-luokan luokkaretkiristeilyllä. Tapasimme kuitenkin jo juhannusfestareilla uudelleen. :) Ja mun vanhemmat oli ns. tiukkoja opettajavanhempia (ei niitä humalaisia valvojia..).
14-vuotiaana (täytin parin kuukauden kuluttua 15) olin kolme viikkoa Englannissa kielikurssilla juuri 15 täyttäneen kaverini kanssa. Lukion tokalla (kun olin 17) meidän luokka oli Saksassa leirikoulumatkalla muistaakseni viikon verran.
Eikä edes kännyköitä ollut! Jos olisi tullut hätä, niin ohikulkeviin lähimmäisiin olisi pitänyt turvautua. Käsittämättömän sinisilmäistä aikaa. Johtuikohan tosiaan siitä, että omat vanhemmat joutuivat ”lähtemään maailmalle” kotoaan jo siinä 12-14 -vuotiaina.