Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten reissasit ilman vanhempiasi alle 18-vuotiaana?

Vierailija
20.11.2020 |

Itse olin Norjassa leirillä 12-vuotiaana, Lontoossa tuttavaperheen luona 13-vuotiaana, Rotary-vaihdossa 15-vuotiaana. Nykyisin en omaa lastani uskaltaisi päästää ainakaan noihin kahteen ekaan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopolla reissasin.

Vierailija
2/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöissä Hollannissa 15-vuotiaana, vaihdossa Yhdysvalloissa 16-vuotiaana ja reilillä Keski-Euroopassa 17-vuotiaana. Kaikissa noissa haahuilin missä sattuu, suurin piirtein ilman rahaa tai karttaa tai kenenkään puhelinnumeroa. Hullua tuuria, että mitään ei sattunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mopolla reissasin.

Missä maissa?

Vierailija
4/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-17-vuotiaana luuhasin 18-vuotiaiden kavereiden kyydillä pitkin poikin. Festareilla ja laskettelureissuilla kotimaassa ja 17-vuotiaana vietin joulun kavereiden kanssa Ruotsin Lapissa. 

Ajokortin saatuani ajoin poikaystävän kanssa suoraan Naantaliin laivalle ja yli Ruotsiin ja Norjaan, 80 lätkä lensi penkin alle kun ajettiin laivaan. 

Mielenkiintoisena lisäpointtina: Lähdin 24-vuotiaana Etelä-Amerikkaan kesätöihin ja paikalliset työkaverit kysyivät minulta ihmetellen, että miten vanhempani päästivät minut sinne... Isäni käski vastata, että hän muutti kotoa 12-vuotiaana kun meni oppikouluun.

Vierailija
5/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fillarilla reissasin kavereiden ja kodin väliä.

Vierailija
6/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätöissä Hollannissa 15-vuotiaana, vaihdossa Yhdysvalloissa 16-vuotiaana ja reilillä Keski-Euroopassa 17-vuotiaana. Kaikissa noissa haahuilin missä sattuu, suurin piirtein ilman rahaa tai karttaa tai kenenkään puhelinnumeroa. Hullua tuuria, että mitään ei sattunut. 

Mekin kaksitoistavuotiaat haahuilimme laivassa ilman valvojaa joidenkin aikuisten tanskalaisten miesten kanssa, he tulivat jopa hyttiimme. Oli vain onnea, etteivät he olleet mitään hulluja tai rikollisia eikä mitäään tapahtunut. ap

Vierailija
7/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa kuukausi lomalla eri tuttujen luona ja Lontoossa vähän seikkailtiin 16-vuotiaana ja 17-vuotiaana ensimmäinen kesätyö Saksassa. Kai niitä vaaroja silloinkin oli, mutta kolhuitta selvittiin.

Vierailija
8/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin nuori, kasvatukseen kuului, että lapset opetettiin olemaan myös kodin ulkopuolella ja ilman vanhempiaan. Eli lapset lähetettiin joka kesä viikoksi tai kahdeksi johonkin kesäleirille, joita järjestivät erilaiset harrastuspiirit (liikunta, taide/musiikki/kirjallisuus, hevoset, 4h, VPK, yms) ja kuntien ja seurakuntien lapsi- ja nuorisotoimet tai kulttuuritoimet.  Olen siis osallistunut nohin alakouluikäisestä asti.

Lisäksi lähinnä hyläkouluikäisenä joskus jonkun tuttavan/kaverin/sukulaisen luona kylässä eri puolella Suomea - matkat sujuivat yleensä junalla.

Ulkomaihin meillä ei ollut varaa, joten en koskaan ollut ulkomailla lukuunottamatta 9-luokalla tehtyä luokkaretkeä Pietariin.

Vierailija
9/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mopolla reissasin.

Missä maissa?

Omaa ja naapurikylien väliä reissasin.

Vierailija
10/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En reissannu silloin enkä reissaa nytkään. Aivan järjetöntä rahan haaskausta.

Vierailija
11/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikurssilla Englannissa, 2 päivän liftireissu kaverin kanssa (ei kerrottu vanhemmille), lukuisia reissuja yksin tai kaverin kanssa kaupunkiin bussilla (300 km:n päässä).

Vierailija
12/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana ajeltiin vanhempien kakkosautolla pitkin maaseutua 17-vuotiaan isoveljeni kanssa kun vanhemmat oli toisella autolla lomareissussa ja me kesätöiden takia kaksin kotona. Edelleenkään en käsitä, ettei naapurit tajunneet, mitä tapahtuu. Vanhempani eivät varmaan tiedä vieläkään, vaikka ihan luvan kanssa veljeni oli mut saanut opettaa 13-vuotiaana ajamaan.

PS. kumpikaan meistä ei edelleenkään ole koskaan kolaroinut, vaikka ajokortitkin on ollut jo 30 vuotta.

Vierailija
13/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsillään kävellen, kun täytin 18 vuotta ajattelin että aika luopua tuollaisista lapsellisuuksista.

Vierailija
14/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin perheen kanssa olin monta lomaa heidän mummulassaan Lapissa. Minusta tuli jo silloin Lapin hullu ja sitä olen edelleen. Kesät talvet pitää sinne päästä. 

Vierailija
15/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tien laidassa heiluttelin pippeliiniä

Vierailija
16/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin perheen kanssa olin monta lomaa heidän mummulassaan Lapissa. Minusta tuli jo silloin Lapin hullu ja sitä olen edelleen. Kesät talvet pitää sinne päästä. 

Veljeäni ärsytti muuten suunnattomasti kun Lapin murre tarttui muhun heti. :) Myöhemmin on käynyt ilmi, että murteiden tarttuminen auttaa kielikorvassa ja ulkomaan kieletkin on tarttunut muhun aika helposti, aksentteineen päivineen.

Vierailija
17/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikurssilla Englannissa, 2 kertaa Espanjassa ja muutto Englantiin, kaikki alle 18v.

Vierailija
18/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin perheen mukana risteilyillä. Riparin kävin Saksassa. Koulun opintomatkoilla (ylä-asteella) olin Ranskassa ja Venäjällä.

Vierailija
19/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin-risteilyllä käytiin kavereiden kanssa sillon 80-luvulla. Aikamoista risteilyä olikin... kaikkea ei vanhemmille todellakaan kerrottu. Onneksi ei sattunut mitään ihan kamalaa.

Nykyään en tod. päästäisi tytärtäni (16 v.) ystäviensä kanssa sinne. On aika monenkirjavaa porukkaa.

Vierailija
20/34 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa kuukausi lomalla eri tuttujen luona ja Lontoossa vähän seikkailtiin 16-vuotiaana ja 17-vuotiaana ensimmäinen kesätyö Saksassa. Kai niitä vaaroja silloinkin oli, mutta kolhuitta selvittiin.

Maailma oli turvallisempi silloin ennen. Ei ollut tiettyä porukkaa ja ihmiset olivat rehellisempiä. Ohikulkijatkin auttoivat hädässä olevaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme