Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suun kuivumista ja hampaiden vihlomista kellään astmaatikolla?

Vierailija
21.03.2014 |

Vime kesänä sain astmadiagnoosin ja aloitin jokapäiväisen lääkityksen. Purskutan suun aina useaan kertaan sen jälkeen kun otan lääkkeen. Joskus useampi kuukausi sitten alkoi tuntua että hampaita vihloo kun purskuttaa kylmällä vedellä. Se meni siihen että ei enää pystynyt purskuttamaan kylmällä ollenkaan, kun kaikkia hampaita vihloo niin pahasti. Purskutan nykyään lämpimällä. Mutta nyt ihan tässä viikon aikana on alkanut tuntua lisäksi että suu on jotenkin kuiva. hampaiden pinnat tuntuu hassuilta siitä kuivumisesta johtuen.  Lisäksi harjaamisen jälkeen tuntuu pientä vihlontaa hampaissa ikään kuin purupinnoilla. Pelottaa että kohta ne on reikiä täynnä. Aina aiemmin on ollut vain yksi reikä kerran kymmenessä vuodessa.  Miten muiden hampaille on käynyt näillä oireilla tai muuten astmalääkityksen aloituksen jälkeen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja inhaloitavaa kortisonia käytän siis.

-aloittaja

Vierailija
2/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikko täälläkin. Ollut diagnoosi jo usemman vuoden ajan. Käytössä tarvittaessa Ventoline Discus.

Hampaiden vihlontaan on auttanut Oral B hammastahna. Suosittelen. Hampaiden vihlonta oli mulla ongelma jo entuudestaan, mutta astma ja lääkitys lisäsi sitä. Nyt on hammastahna oikea ja ongelma tiessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne astmalääkkeet suuta kuivattavat, vaikka huuhtelisikin huolella. Kannattaa käytää jotain suun kuivumista estäviä fluorituotteita esim xerodent ja xylitolpurkkaa tms. Itse käyn lisäksi 2 kertaa vuodessa suuhygienistillä. Hammaskiveä tulee reilusti nopeammin kuin ennen säännöllistä astamlääkitystä, jota nyt 2 vuotta takana.

Vierailija
4/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elmex sensitive hammastahna auttaa mulla vihlontaan.

Vierailija
5/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä järjestyksessä otatte lääkkeen? Ensin pitäisi harjata hampaat putipuhtaiksi ja langata joko hammaslankaimella tai hammaslangalla. Sen jälkeen lääke ja suun huolellinen purskuttelu Vitabalansin fluoriliuoksella. 

Hammaskiillettä kannattaa vaalia koska astmalääkkeet ja astma saattavat kuivattaa suuta. Minä olen siirtänyt fluoriliuosta pienempään pulloon ja kuljetan sitä aina mukana koska minulla on jo laajalti kiillevaurioita ja hammaslääkäri määräsi minulle hoidoksi jokaisen ruokailun jälkeen ensin ksylitolipurkkaa ja sen jälkeen fluoriliuosta. Kaikki makuvedet ovat pannassa. 

Vierailija
6/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkolääkäri kehotti ottamaan lääkkeen mieluiten kesken aterian, kun syljeneritys pn hyvin käynnissä ja miellään juomaan jotain kuumaa päälle. Hampaiden harjaus ennen tai jälkeen lääkkeenoton sen sijaan ei hänestä ollut tarpeellista.

Vierailija
7/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä, pitää käydä ostamassa noista hammastahnoista jompaa kumpaa.

Ja lääkkeen otan aamulla hampaiden harjauksen jälkeen, mutta illalla joudun ottamaan jo aiemmin koska alkaa jo tulla astmaoireita jos pitää kauheasti väliä. Jos aamuin illoin ottais, niin väleiksi tulis vain 8 ja 16 tuntia ja yritän pitää sen lähempänä 12 ja 12.

En oo käyttänyt mitään fluoriliuoksia, kun mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja muistelen että fluorista ois jotain haittaa kilpirauhasen toiminnalle. Mutta ilmeisesti pitää hommata jotain fluoriliuosta sitten kuitenkin.

Ksylitol-purkkaa puren tosi usein, oon aina purrut.

Saa nähdä kuinka usein sitä itse joutuu ravaamaan tulevaisuudessa hammaslääkärissä. Kävin viimeksi tarkastuksessa alle puoli vuotta ennen astmadiagnoosia ja lääkitystä, ja seuravaa tarkastusta suositeltiin ties minne neljän vuoden päähän, kun hampaat on olleet aina niin hyvässä kunnossa. Toivottavasti ei ehdi tässä kolmessa vuodessa sitten tosi huonoon kuntoon.

Vierailija
8/8 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta keuhkolääkärin antamasta vinkistä ottaa lääke kesken aterian. Pitää kokeilla tuota iltaisin.

-aloittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan